مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای خرید عطر مردانه و زنانه و نکات خاص که باید بدانید

نکات خرید عطر مردانه و زنانه

بوی عطر خوب هم احساس خودتان را خوب میکند هم تاثیر زیادی بر اعتماد به نفستان در روابط اجتماعی دارد. دنیای عطر و ادکلن پر از رایحه های متنوع با پخش بو و ماندگاری های متفاوت می باشد. به همین علت انتخاب عطر مناسب کار چندان راحتی نیست. وقتی به جایی میرویم برای ما مهم است که آراسته باشیم و بوی خوبی بدهیم.

عطر شما به طور غیر مستقیم بر استایل و حتی تا حدودی روی شخصیت شما تاثیر گذار است و روی نظر اطرافیانتان نسبت به شما اثر میگذارد. در نگاه دیگران عطر مناسب میتواند شما را فردی قوی، جذاب، تاثیر گذار و محبوب نشان دهد. اگر شما هم برای انتخاب عطر خود دچار تردید و سردرگمی هستید در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم چگونه با توجه به نوع پوست، روحیه و علایق خود و حتی اطرافیان تان یک عطر مناسب انتخاب کنید.

اصطلاحات عطر و ادکلن را بهتر بشناسید

در اولین قدم بهتر است معنای درست اصطلاحاتی که هنگام خرید عطر و ادکلن با آن مواجه میشوید را بدانید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد با دانش و اطمینان بیشتری عطر مناسب و مورد نظرتان را انتخاب کنید. در شروع کار خوب است بدانید چه تفاوتی بین عطر، ادو پرفیوم، ادکلن و… است.

میزان ماندگاری یکی از نکات مهم انتخاب عطر ها است. خوشبو کننده ها بر اساس غلظت روغن عطر دسته بندی های متفاوتی دارند و همین عامل باعث تفاوت موارد نام برده می شود. هرچه میزان اسانس روغنی عطر بیشتر باشد، ماندگاری آن افزایش می یابد. برای انتخابی دقیق تر در این قسمت مقاله مشخصه اصلی هرکدام از خوشبو کننده های بدن را برسی میکنیم.

راهنمای خرید عطر مردانه و زنانه و نکات خاص که باید بدانید

ادکلن: کمترین میزان غلظت و ماندگاری مربوط به این دسته میباشد. ادکلن با غلظتی حدود ۵ درصد بیشتر مورد استفاده آقایان است.

پرفیوم (Parfum)

این دسته دارای بهترین نوع رایحه ها و همچنین بیشترین مقدار ماندگاری را دارند. در ساخت پرفیوم ها بیشتر از ۲۰ درصد از روغن اسانسی استفاده شده و غلظت بالایی دارند. دوام پرفیوم ها به ۷ تا ۸ ساعت میرسد. این عطر گزینه مناسبی برای کسانی است که میخواهند کل روز بوی عطر بدهند و به مهمانی های طولانی بروند.

ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

۱۵ تا ۲۰ درصد این مدل از روغن اسانس تشکیل شده است. نسبت به پرفیوم ها ماندگاری کمتری، حدود ۴ تا ۵ ساعت دارند. این عطر مناسب کسانی است که به دنبال ماندگاری خوب و قیمت مقرون به صرفه هستند.

ادوفرش (Eau Fraiche)

ادوفرش ها حتی از ادکلن ها هم میزان اسانس کمتری دارند. این عطر با اسانس های روغنی ۱ تا ۳ درصد مناسب برای کسانی است که میخواهند عطرشان بسیار ضعیف یا به عبارتی ملایم باشد. ادوفرش ها در دسته رقیق ترین عطر ها قرار میگیرند.

ادوتویلت (Eau de Toilette)

این دسته با درصد روغن های اسانسی ۸ تا ۱۵ درصد بعد از پرفیوم و ادوپرفیوم از لحاظ قیمت و ماندگاری قرار میگیرند. این مدل عطر مدلی میانه محسوب میشود، نه خیلی غلیظ و نه خیلی رقیق است و برای استفاده روزمره پیشنهاد میشود.

مطلب مشابه: برای ماندگاری عطر و ادکلن در تابستان چه کنیم؟

منظور از تن عطر چیست؟

به رایحه های متفاوت عطر های مختلف تن میگویند. بعضی از این تن های گرم و شیرین یا برخی دیگر تلخ و سرد شناخته میشوند. اگر رایحه ها را به خوبی بشناسید میتوانید عطر مناسب را با توجه به فصل و علایق خود انتخاب کنید. مثلا در فصل های گرم سال از رایحه های خنک استفاده کنید و در فصول سرد سال از رایحه های گرم.

نت عطر چیست؟

نت عطر یعنی ترکیبات اصلی که ساختار عطر را شامل می شوند. بوی عطر از ترکیب چندین نت به وجود می آیید. نت های هر عطر به سه دسته نت های اولیه، میانی و پایانی تقسیم میشوند. شما در ۱۵ دقیقه ابتدایی مصرف عطر، رایحه نت های اولیه را احساس خواهید کرد. به عبارتی نت اولیه همان رایحه هنگام تست عطر در فروشگاه هاست.

نت های میانی بعد از دقیقه پانزدهم تا حدود دقیقه چهل تا پنجاه بعد از مصرف احساس شده و در آخر نت های پایانی ۴۵ دقیقه پس از مصرف تا ۲۴ ساعت بعد که بستگی به نوع عطر شما دارد، در فضا خواهد ماند. نت اولیه رایحه تند و نافذی داشته و نت میانی بوی سنگین و ملایمی دارد و در آخر نت پایانی که پایه و اساس بوی خوش یک عطر است.

عطر مناسب برای شخصیت افراد مختلف

افراد خون گرم با روحیه لطیف

رایحه شیرین بیشتر مورد پسند این افراد قرار میگیرد. آن ها آدم هایی پر انرژی شوخ طبع و بشاشی هستند. این افراد با محیط اطراف خود به خوبی ارتباط برقرارمیکنند. رایحه هایی مثل وانیل، مرکبات، گل ها و … در دسته عطر های شیرین قرار گرفته و مناسب افراد خون گرم است. برند های زیادی این مدل از عطر را ارائه میدهند و در بین خانم ها طرفداران زیادی پیدا کرده اند و بین آقایان هم طرفداران خودش را دارد.

از برند های معروف عطر های شیرین برند شنل است. عطر این برند بسیار خوشبو و رایحه دلنشینی برای افراد پر انرژی و شلوغ دارد. در میان عطر های شنل مدل کوکو شنل بسیار محبوب خانم ها است. شیرینی و ملایم بودن مدل کوکو از ترکیبی از رایحه های وانیل،گریپ فروت، پرتغال و … به وجود می آید. اما در میان مردان با شخصیت هایی خوش رو و لطیف مدل Allure Pour Homme از عطر های شنل با ترکیبی از رایحه های  اسطوخدوس، سیب، هل و… بسیار پرطرفدار است.

عطر مناسب برای افراد با روحیه

بیشتر طرفداران رایحه خنک افرادی داری یک غرور مثبت هستند یعنی خودشان را فقط کمی از دیگران برتر میدانند. این روحیه باعث میشود کارها را بهتر مدیریت کنند. از ویژگی های بارز این افراد همیشه در فکر بودن و دنبال پیدا کردن راه حل مشکلات مختلف گشتن است. برای مثال از این نوع عطر خنک، عطر ورساچه مدل Eros EDT برای آقایان پیشنهاد میشود.

رایحه این مدل ترکیبی از خنک ترین چیز ها از جمله سیب سبز، نعنا، صدر و لیمو و … که به خنک بودنشان معروفند و رایحه این عطر ها حس خنکی بسیار زیادی را در شما و اطرافیانتان به وجود می آورد. اما برای خانم ها میشود از عطر های معروف برند بولگاری  مدل Omnia Crystalline EDT را مثال زد. این مدل علاوه بر رایحه بسیار خنک اش به طراحی بسیار زیبا در بسته بندی معروف شده است.

مطلب مشابه: نحوه انتخاب بهترین عطر زنانه برای مهمانی های خاص

راهنمای خرید عطر مردانه و زنانه و نکات خاص که باید بدانید

شخصیت های قوی و رایحه تلخ

برسی ها نشان داده بیشتر شخصیت های قوی و با ثبات طرفدار رایحه تلخ هستند. کسانی که مصمم هستند و در مقابل مشکلات تسلیم نمیشوند و فعالیت زیادی دارند، مثل بسیاری از ورزشکاران. این افراد با انگیزه زیاد اهل معاشرت نیستند و خلوت خود را بیشتر ترجیح میدهند.

شیشه مشکی یا عطری تیره معمولا از شاخصه های این عطر ها است. برند جورجیو آرمانی از برند های شناخته شده در میان طرفداران عطر های تلخ میباشد. مدل هایی مثل Attitude Extreme EDT و یا Code EDT بهترین رایحه های تلخ را با قهوه، چرم، کهربا، تنباکو و… ارائه میدهد. و در میان خانم ها برند کام دی کارگونس با مدل پرطرفدار Wonderoud EDP ترکیبی از رایحه های دودی و عود دارد. همچنین برند عطر نارسیسو رود ریگز با مدل For him bleu noir EDT با رایحه ای تلخ و در عین حال دلنشین مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

رایحه تند برای افراد با هوش!

برسی های روانشناسی نشان داده افراد باهوش عطر هایی با بوی تند را میپسندند. معمولا کسانی این رایحه را انتخاب میکنند که بسیار زیرک هستند، احساساتی نیستند و همه چیز باید مطابق میل آنها باشد. این افراد تصمیمات خوبی میگیرند، چون در کارها صبور هستند و اعتماد به نفس بالایی دارند.

به گفته خودشان رایحه تند این عطرها موجب شادمانی آنها میشود. در میان عطرهای مردانه تند، برند لالیک با مدل هایی مانند Encre Noire و Fruit du Mouvement پیشنهاد میشود. در مورد عطرهای گرم و تند زنانه برند پاکورابان مدل Olympea و برند ورساچه مدل Crystal Noir پیشنهاد میشود. این مدل ها با رایحه هایی با ترکیبی گرم و تند مثل زنجبیل و چوب طرفداران زیادی دارد.

مطلب مشابه: 15 نکته خواندنی در مورد عطر و اودکلن

 افراد مرموز و رایحه ملایم!

اگر در تشخیص خلق و خوی کسی که برای او عطر هدیه میخرید دچار مشکل هستید یا خودتان جزو این افراد هستید که هر روز با یک حال متفاوت ظاهر میشوید، عطرهای ملایم متناسب با شخصیت شماست. این عطرها با عطرهای شیرین متفاوت هستند. برای افرادی مناسب است که به قابل اعتماد بودن معروفند و در جمع دوستان بسیار محبوب هستند. زود رنج هستند اما به همان سرعت هم فراموش میکنند. به طور کلی شخصیت هایی بی اعصاب، پیچیده و محبوب شناخته میشوند.

برند کلوین کلاین مدل Obsession برای مردان توصیه میشود که به ماندگاری و رایحه دلنشین و ملایم اش معروف است. در برند امپر مدل Legend  نیز از بهترین های رایحه ملایم شناخته میشود. ترکیبی از گل ها و میوه های ملایم در میان خانم های طرفدار این رایحه بسیار رایج است. از معروف ترین آنها در برند کلوین کلاین مدل Deep Euphoria و در برند لانکوم مدل La vie Est Belle است.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار گیرد تا با استفاده از این راهنمایی ها انتخاب درستی در زمینه عطر و ادکلن داشته باشید.

مطالب مشابه را ببینید!