مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای خرید گروهی بلیط قطار

راهنمای خرید گروهی بلیط قطار

سفر گروهی از آن سفرهایی است که خاطرات زیادی به جا می‌گذارد. اما یکی از بخش‌های سفر گروهی که کم‌تر به آن پرداخته می‌شود، مسیر آن است. این که بتوانید در مسیر هم همراه یکدیگر باشید بسیار ایده‌آل است. در هواپیما حتی اگر صندلی‌هایتان کنار هم باشد، چندان فضای خصوصی ندارید. در ماشین هم فضا و خستگی جاده مانع از تفریح زیاد است. اما قطار اینطور نیست. کوپه‌های ۴ نفره و ۶ نفره قطار یک فضای خصوصی برای گپ و گفت و استراحت شما در طول مسیر فراهم می‌کنند. اگر بیشتر از ۶ نفر باشید هم می‌توانید چند کوپه رزرو کنید و سفر لذت‌بخشی داشته باشید. برای آگاهی از نحوه رزرو بلیط قطار برای گروهتان در این راهنمای خرید گروهی بلیط قطار با ما همراه باشید.

منظور از سفر گروهی چیست؟

گروه در هر جایی معنای متفاوتی دارد. در قطارهای مختلف هم واژه گروه، تعریف خاص خودش را دارد. تعریف گروه تا حد زیادی به تعداد همسفران شما بستگی دارد. مثلا فرض کنید خانواده یا همسفران شما ۳ یا ۴ نفر هستند. احتمالا نمی‌توانیم آن‌ها را یک گروه بنامیم. اما اگر شما ۸، ۱۲، ۱۸ و یا حتی ۲۵ نفر باشید و برایتان مهم باشد که حتماً با هم و در یک مسیر سفر کنید، شما یک گروه هستید. یک گروه که اعضای آن می‌خواهند در طول سفر هم از مصاحبت یکدیگر لذت برده و در صندلی‌های نزدیک به هم بنشینند. اما آیا این کار شدنی است؟

بله، شدنی است! چرا که مسافرت‌های گروهی، فقط سفرهای خانوادگی و دوستانه را در برنمی‌گیرند. بعضی وقت‌ها چنین سفرهایی مخصوصا برای تیم‌های ورزشی، هیئت‌های علمی، کارمندان یک شرکت و غیره برنامه‌ریزی می‌شوند. چنین سفر دسته‌جمعی اگر حتما با هواپیما باشد هزینه‌های زیادی برای سازمان در پی خواهد داشت. به همین دلیل طبیعی است که سازمان‌ها به دنبال یک راه برای کاهش این هزینه‌ها باشند. این هزینه‌ها با انتخاب وسیله نقلیه مناسب، کاملا مدیریت می‌شوند و قطار وسیله مناسبی برای این سفرهاست.

همین موضوع باعث می‌شود سازمان و ارگان‌ها زیاد به سمت رزرو بلیط هواپیما نروند. اما رزرو بلیط قطار طرفداران زیادی دارد. چرا که این وسیله نقلیه، هم ارزان است و هم ایمن. همچنین امکان خرید گروهی بلیط هم در قطار ممکن است. در نتیجه شاید بتوانیم قطار را در دسته مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین وسایل نقلیه برای سفرهای گروهی حساب کنیم. برای خرید بلیط قطار کافی است اینجا کلیک کنید.

چطور به صورت گروهی بلیط قطار بخریم؟

باید بگوییم که خرید گروهی بلیط قطار، روش‌های خاصی دارد. اول از همه اینکه یک نفر باید به عنوان سرپرست گروه تعیین شود و بلیت قطار را به نمایندگی از همه تهیه کند. طبیعتا سرپرست در اولین گام باید مبدا، مقصد و تاریخ سفر را در یکی از سامانه‌های خرید اینترنتی بلیط سفر مثل سفرمارکت وارد کند. بعد از ورود مبدا و مقصد، فهرستی ظاهر می‌شود که تمام قطارهای موجود در مسیر مورد نظر را نمایش می‌دهد. در این زمان اگر سرپرست گروه از میان این فهرست، یک قطار ۴ تخته را انتخاب کند تنها مجاز به رزرو ۴ بلیط قطار در یک خرید خواهد بود.

پس اگر شما و همسفرانتان بیشتر از ۴ نفر هستید بدیهی است که این قطار انتخاب هوشمندانه‌ای برای سفر شما نیست. در عوض اگر خرید بلیط قطار را از یک قطار ۶ تخته انجام دهید می‌توانید در هر خرید خود، ۶ بلیط رجا قطار یا شرکت های ریلی دیگر را رزرو کنید. اینگونه یک کوپه را به صورت دربست در اختیار دارید و تمام همسفرانتان را در طول سفر، در یک کوپه قطار جای می‌دهید. لذا به عنوان اولین ترفند باید با توجه به تعداد بلیط‌های مورد نیاز، قطار مناسب سفر خود را انتخاب کنید. درست است که شما در نهایت ممکن است مجبور شوید چندین کوپه رزرو کنید، اما انتخاب قطار ۶ تخته برای تعداد زیاد مسافر، نیاز به رزرو کوپه‌های کم‌تری دارد.

نکته مهمی که ممکن است مشکل ایجاد کند این است که در سفرهای دسته جمعی، همیشه تعداد همسفران شما به اندازه ظرفیت یک کوپه قطار نیست و ممکن است شما مجبور به رزرو چند کوپه باشید. در این شرایط باید از چه ترفندی برای خرید بلیط استفاده کنید؟ این کاملا بستگی به این دارد که بخواهید خرید خود را در یک مرحله انجام دهید و یا در چند مرحله. چرا که رزرو بلیط قطار در سایت‌های فروش بلیط برای بیشتر از ۶ نفر در یک مرحله ممکن نیست و مثلا اگر ۱۲ نفر هستید، باید دو بار برای رزرو دو کوپه اقدام کنید.

پیش از هر چیز باید بگوییم که وقتی خرید بلیط قطار را در چند مرحله انجام می‌دهید و چند کوپه رزرو می‌کنید ممکن است این کوپه‌ها متوالی نباشند. پس خودتان را برای این موضوع آماده کنید. چرا که این کار به صورت سیستمی انجام می‌شود و ممکن است سامانه رزرو بلیط قطار به طور کاملاً خودکار، ۶ مسافر از ۱۲ مسافر را در یک کوپه از یک واگن جای بدهد و بلیط شش نفر دیگر را در دو واگن جلوتر رزرو مشخص کند.

البته نیازی نیست نگران باشید. اگر تهیه بلیط قطار خود را در پیک سفر انجام ندهید، شانس بیشتری برای همجواری با سایر اعضای گروه دارید. ترفندهای دیگری هم وجود دارند که می توانید در این زمینه استفاده کنید. آن هم خرید بلیط قطار در ساعات خلوت‌تر روز است. به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید برای قطار قم مشهد بلیط رزرو کنید، در ساعت ۳ صبح شانس بیشتری برای رزرو دو کوپه متوالی دارید نسبت به زمانی که همین بلیط را ۱۱ صبح بخرید.

و اما در نهایت اگر می‌خواهید خرید خود را در یک مرحله انجام دهید، با شرکت ریلی تماس بگیرید. می‌توانید شرایط را برای شرکت توضیح داده و از آن‌ها بخواهید رزرو را برای مثلا ۱۲ نفر انجام دهند تا شما مجبور نباشید دو بار دو کوپه را رزرو کنید. همچنین می‌توانید درخواست کنید در صورت امکان، این دو کوپه در کنار هم باشند.

راهنمای خرید گروهی بلیط قطار

برای خرید گروهی بلیط قطار به چه مدارکی نیاز داریم؟

درست است که پیچیده به نطر می‌رسد اما برای خرید اینترنتی بلیط قطار نیاز به مدارک خاصی ندارید. فقط فراموش نکنید که تنها با بلیطی که به نام خود شما صادر شده است می‌توانید سوار قطار شوید. اطلاعات کامل خود و همسفرانتان را دقیق وارد کنید و یک کارت بانکی و آدرس یک ایمیل معتبر هم در اختیار داشته باشید تا بتوانید برای سفرتان، بلیط قطار آنلاین تهیه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!