مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای کاشت مرزه + پرورش و نگهداری از سبزی مرزه

گیاه مرزه جزو گیاهان یک ساله ای است که اصول کشت و پرورش راحتی دارد و در این مطلب می خواهیم شما را با اصول کاشت مرزه اشنا کنیم تا از خواص این سبزی استفاده کنید.

یکی از سبزی های پرکاربرد و بسیار پر خواص مرزه است که می توانید آن را خیلی راحت در منزل بکارید و در نهایت محصولی ارگانیک و سالم داشته باشید. کاشت مرزه به دلیل اصول راحتی که دارد امروزه بسیار مورد توجه علاقمندان به گل و گیاه قرار می گیرد.

کاشت سبزی مرزه

باید بدانید که گیاه مرزه جزو گیاهانی است که در نواحی مدیترانه رشد می کند و متعلق به تیره نعناعیان است. مرزه گیاهی یک ساله است که برگ های آن بیشتر دارای طعمی قوی هستند و در کشور به صورت تازه استفاده می شود و عده ای هم آن را به صورت سبزی خوردن مصرف می کنند.

گاهی اوقات برگ های مرزه را خشک می کنند و با دیگر سبزی ها در تهیه غذا و یا به صورت چاشنی مصرف می کنند. در خارج از ایران این سبزی را خشک می کنند زیرا دارای اسانس قوی است. باید توجه داشته باشید که مرزه گیاهی یک ساله و علفی است و ساقه های منشعب به طول 10 تا 30 سانتی متر دارد که به راحتی بر اثر دارا بودن ظاهری به رنگ سبز خاک آلود یا مایل به خاکستری به گونه های مجاوز تشخیص داده می شوند.

رنگ ساقه این گیاه تیره تر از برگ است و به علاوه در محل گره ها انشعاباتی حاصل می کند که آنها نیز به نوبه خود منشعب نمی شوند طوری که گیاه به صورت بوته پرپشتی جلوه می کند. برگ های آن باریک دراز، نوک تیز، نرم و پوشیده از تارهای کوتاه می باشد که به همین دلیل به رنگ سبز مات و یا مایل به خاکستری جلوه می کند. باید توجه داشته باشید که برگ های آن فقط یک رگبرگ هستند و در سطح آنها هم نقاط ریز و زیادی که عبارت از غده های اسانس دار است دیده می شود. طول برگ 1 تا 3 سانتی متر و پهنای آن هم 2 تا 4 میلی متر، گل هایی کوچک و دو جنسی و سفید رنگ مرزه که در فصل تابستان ظاهر می شود وضع مجتمع در طول انشعابات ساقه دارد.

راهنمای کاشت مرزه

بهترین موقع برای کاشت مرزه

باید توجه داشته باشید که بهترین موقع برای کاشت مرزه اوایل فصل تابستان است زیرا این گیاه نسبت به سرما حساس است و بهترین دما برای نگهداری از آن حدود 20 تا 22 درجه سانتی گراد است و اگر می خواهید این گیاه را در گلدان بکارید فصل مهم نیست و فقط باید شرایط دمایی و نوری مناسب گیاه را فراهم کنید تا گیاه روند رویش خود را طی کند.

دستورالعمل کاشت

می توانید بذر این گیاه را هم در گلدان و هم در باغچه پرورش دهید که برای کاشت مرزه در گلدان باید یک گلدان با حداقل 15 سانتی متر عمق و دهانه 15 سانتی متر تهیه کنید و سپس به میزان 10 سانتی متر گلدان را از ترکیب خاک باغچه، پرلیت، خاک برگ و کوکوپیت پر کنید و سپس با استفاده از خاک یا ورمی کمپوست روی بذرها را بپوشانید.

حالا گلدان را با استفاده از آبپاش آبیاری کنید و تا وقتی که بذرها جوانه نزده اند رطوبت بالا را برای گیاه فراهم کنید و همچنین اگر می خواهید که سرعت رشد بالا برود به شما توصیه می کنیم که روی بستر گلدان را با استفاده از یک پلاستیک شفاف بپوشانید و هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید تا پذرها کپک نزنند.

اگر قصد دارید که گیاه مرزه را در باغچه بکارید باید در ابتدا با استفاده از بیل باغچه را خوب شخم بزنید و خاک را نرم و صاف کنید. سپس بذرها را روی خاک پخش کنید و با استفاده از کود حیوانی پوسیده و یا خاک روی بذر به ارتفاع 1 الی 2 سانتی متر بپوشانید و سپس اقدام به آبیاری کنید.

باید توجه داشته باشید که آبیاری را باید با فشار انجام ندهید زیرا باعث جابجا شدن بذرهای درون بستر می شود. توصیه می شود تا وقتی که بذرها جوانه نزده اند گیاه را هر روز صبح و عصر ابیاری کنید و پس از رشد روزانه آبیاری را انجام دهید.

 

مطلب پیشنهادی: روش کاشت قهوه + آموزش کاشت قهوه در منزل به صورت اصولی

 

دستورالعمل برداشت مرزه

گیاهان در مرحله گلدهی حاوی حداکثر مقدار اسانس هستند که به همین دلیل برداشت پیکر رویشی آنها از این مرحله شروع می شود. در صورت مراقبت مناسب از لحاظ آبیاری رسیدگی به خاک و عناصر موجود در آن برای رویش مناسب گیاه می توان در طول سال در حدود 2 یا 3 بار برداشت کرد.

نخستین برداشت همیشه در آغاز صورت می گیرد و دومین برداشت در اواخر شهریور تا اوایل ماه مهر مناسب است. بهتر است بدانید که برداشت محصول بیشتر توسط ماشین یا داس صورت می گیرد و کلیه اندام های هوایی گیاهان برداشت می شوند و پس از جمع آوری محصول را خشک می کنند. معمولا 140 تا 160 روز پس از سبز شدن بذرها میوه مرزه می رسد و زمان مناسب برای جمع آوری آنها اوایل شهریور ماه است. تواجه داشته باشید که رنگ بذر از اوایل شهریور به آرامی قهوه ای می شود و داشتن تاخیر در برداشت بذر مناسب نیست زیرا بذرها کاملا رسیده می شوند و با ضربه ای کوچک به اطراف پراکنده می شوند.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه مرزه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه مرزه پرداخته ایم:

آبیاری:

معمولا توصیه می شود که از خشک شدن خاک بستر جلوگیری نمایید و سعی کنید مادام خاک مرطوب باشد البته این به معنی خیس و غرقاب شدن بستر نیست. آبیاری بیش از حد معمولا باعث پژمردگی حاشیه برگ ها و سپس افتادن برگ ها خواهد شد. توصیه می شود پیش از سبز شدن گیاه آبیاری را به صورت روزانه انجام دهید و پس از سبز شدن سه روز یکبار کافی خواهد بود. همچنین با رسیدن فصل زمستان نیاز مرزه به آب کم شده و بایستی میزان آبیاری را کاهش دهید.

دما:

توجه داشته باشید که گیاه مرزه در تمامی مناطق جهان قابل کشت است و این گیاه در مناطق سرد بایستی در بهار پس از اتمام سرما کشت شود و در مناطق گرم نیز بایستی اواخر زمستان اقدام به کاشت آن کنید. ممولا گیاه مرزه در بازه دمایی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد به خوبی جوانه می زند و همچنین بهترین دما برای جوانه زنی آن ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد خواهد بود. توصیه می شود زمان کشت بذر اطمینان حاصل کنید که دمای خاک بالای ۱۸ درجه سانتی گراد باشد و همچنین در دمای زیر ۱۸ درجه و بالای ۳۰ درجه مرزه یا جوانه نمی زند و یا روند جوانه زنی آن خیلی طول خواهد کشید.

خاک:

بهتر است بدانید که نوع خاک مورد نیاز برای مرزه با توجه به بستر انتخابی کشت بسیار متفاوت خواهد بود و اگر قصد دارید بذر مرزه را به صورت مستقیم در باغچه بکارید بهتر است مقداری ورمی کمپوست و خاک برگ را به خاک معمولی باغچه اضافه نمایید. همچنین در صورت کشت بذر مرزه در گلدان ترکیب خاک باغچه، کوکوپیت و پیت ماس ترکیب ایده آلی به نظر می آیند.

نور:

گیاه مرزه معمولا در آفتاب کامل و سایه قادر به رشد است و معمولا روزی ۶ ساعت نور مستقیم خورشید باید دریافت کند. همچنین در مناطق گرمسیر که تابستان های گرمی وجود دارد بهتر است گیاه مرزه را در محیطی بکارید که در ساعاتی از طول روز سایه داشته باشد تا از ایجاد آفتاب سوختگی در گیاه جلوگیری گردد.

مطالب مشابه را ببینید!