مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای گردشگری کیش: تابستان را در کیش چطور بگذرانیم؟

1 2 e1662409662410

با افزایش قیمت سفرهای خارجی، سفرهای داخلی بسیار پرطرفدار شده‌اند. امروزه یکی از رایج‌ترین سفرهای داخلی سفر به کیش است. کیش درواقع جایگزین سفرهای خارجی اما با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر شده است. کیش جزیره‌ای مدرن و شیک است و ساحلی فوق‌العاده دارد. این جزیره زیبا در خلیج فارس واقع شده است و یکی از جزیره‌های توابع بندر لنگه است. جزیره کیش جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، طبیعی و تفریحی بسیار زیادی دارد.

کیش منطقه آزادی است که هتل‌های فراوان و مراکز خرید متعددی دارد. سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر از این جزیره بازدید می‌کنند. این جزیره سومین مقصد پربازدید تعطیلات در خاورمیانه پس از دبی و شرم‌الشیخ محسوب می‌شود.

 تور کیش در تمامی طول سال برگزار می‌شود. اگر نخواهید از تور استفاده کنید، بلیط هواپیما به کیش از اغلب شهرهای ایران عرضه می‌شود.

اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای گردشگری کیش در فصل تابستان می‌پردازیم و جاذبه‌های گردشگری آن را بررسی می‌کنیم.

 

معرفی کیش

کیش جزیره‌ای در شهرستان بندر لنگه و استان هرمزگان است. این جزیره تقریباً ۹۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و از شمال به کشور ایران، از جنوب به کشور امارات متحده عربی، از شرق به تنگه هرمز، از غرب به بحرین، قطر و عربستان منتهی می‌شود. کیش در گذشته با نام قیس نیز شناخته می‌شد. در زبان پارسی کیش به معنای کانال زیرمینی یا قنات است. دلیل نامگذاری جزیره با این نام نیز وجود قنات‌های فراوان است.

کیش جزیره‌ای با سطح صاف و تقریباً فاقد هرگونه پستی و بلندی است. اطراف این جزیره درختان نخل دیده می‌شود که قامت راست کرده‌اند. کیش محل زندگی اقوام ایرانی است و تنوع قومی و فرهنگی زیادی دارد به همین دلیل بسیاری از افراد آن را با عنوان ایران کوچک نیز می‌شناسند. اغلب مردم کیش ماهی‌گیر، دام‌دار، دریانورد و بازرگان هستند. در گذشته به صید و پرورش مروارید نیز می‌پرداختند. مردمان بومی به زبان فارسی و عربی صحبت می‌کنند.

مسافت بین کیش تا تهران از راه هوایی معادل ۱۰۵۲ کیلومتر است. امروزه پرواز کیش از اغلب شهرهای کشور ارائه می‌شود. این جزیره یک فرودگاه بین‌المللی در مرکز دارد.

راهنمای گردشگری کیش: تابستان را در کیش چطور بگذرانیم؟

تابستان‌های کیش

بسیاری از افراد معتقد هستند تابستان فصل مناسبی برای سفر به این جزیره نیست زیرا کیش گرم و رطوبتی می‌شود. اما سفر به کیش در فصل تابستان مزایای بسیار زیادی دارد که می‌توانید از گرمای هوا چشم پوشی کنید. تمام مراکز خرید و اغلب رستوران‌های کیش سرپوشیده هستند و در آن‌ها از دستگاه‌های تهویه و کولرهای مناسب استفاده شده است. به همین دلیل گرمای هوا در هنگام خرید و صرف غذا احساس نمی‌شود.

مهم‌ترین مزیت سفر به کیش در فصل تابستان، برگزاری جشنواره‌های تابستانه است. اغلب این جشنواره‌ها شاد و مفرح هستند. در این فصل بهترین خواننده‌ها در کیش کنسرت اجرا می‌کنند و بهترین کمدین‌ها نمایش‌های برگزار می‌کنند. همچنین بهترین تخفیف‌های مراکز خرید در فصل تابستان رونمایی می‌شوند.

گرما و رطوبت هوا در کیش باعث می‌شود تفریحات آبی و ساحلی برای شما هیجان‌انگیزتر و مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال پارک آبی اوشن در روزهای تابستان بسیار شلوغ است و یا پلاژهای بانوان و آقایان نیز مملو از جمعیت است. بهترین فصل کیش برای استفاده از تفریحات آبی فصل تابستان است.

همچنین می‌توان گفت ارزان‌ترین تور کیش در فصل تابستان عرضه می‌شود. در این فصل هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی محصولات خود را با درصدهای تخفیف بالا عرضه می‌کنند.

میانگین دمای هوا از اوایل تیرماه تا پایان شهریورماه معادل ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.

جاذبه‌های گردشگری کیش

بسیاری از افراد ممکن است جریزه کیش را یک مقصد توریستی تفریحی و گردشگری طبیعی به حساب بیاورند. اما جالب است بدانید که این جزیره جاذبه‌های گردشگری تاریخی نیز دارد. بازدید از جاذبه‌های تاریخی کیش همواره به همگی گردشگران توصیه می‌شود. این اماکن و بناهای تاریخی حال و هوای این جزیره را در دوره‌های مختلف یادآور می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی کیش خواهیم پرداخت:

درخت سبز کیش

درخت سبز یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در جزیره کیش است. این درخت در فهرست جاذبه‌های طبیعی کیش ثبت شده است و قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد. این درخت در میان محلی‌ها و بومیان کیش حرمت بسیار زیادی دارد. تکه‌های رنگی پارچه برروی شاخ و برگ‌های این درخت بسته شده است که نشان می‌دهد مردمان محلی‌ به قداست این درخت و برآورده شدن حاجات اعتقاد دارند. این درخت ظاهری عجیب دارد و ریشه‌های آن به سمت آسمان رشد می‌کنند. درخت سبز کیش از نژاد درخت لور است و به دلیل وجود آن اطراف درخت بوستانی دایر شده است که به پارک درخت سبز شهرت دارد. برای بازدید از این درخت زیبا باید به بلوار المپیک و خیابان درخت سبز مراجعه کنید.

راهنمای گردشگری کیش: تابستان را در کیش چطور بگذرانیم؟

خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره ساخته شده است و یکی از جاذبه‌های تاریخی این جزیره است. این خانه بیش از 800 سال قدمت دارد و امروزه از بسیاری از قسمت‌های آن می‌توان بازدید کرد. خانه اعیانی دیدنی‌ترین بخش در روستای باستانی حریره است و مساحت آن به گونه‌ای است که در گذشته می‌توانست به چندین خانواده اسکان دهد.

این بنا دو خانه شمالی و جنوبی دارد که قسمت شمالی آن بزرگتر است. در این خانه کاشی‌های مرغوب و ستاره‌ای وجود دارد که اعیانی بودن آن را اثبات می‌کند. شهر باستانی حریره بخش‌های دیگری همچون حمام، مسجد، کارگاه صنعتی، بندرگاه، آب‌انبار و قنات دارد. این خانه اعیانی در شمال جزیره و نزدیک مجموعه ورزشی المپیک رار گرفته است.

آب انبار کیش

یکی از جاذبه‌های تاریخی کیش، آب‌انبار دوقلوی این جزیره است که بنای آن با سبک معماری شهر یزد شباهت دارد. این آب‌انبار در گذشته‌ مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکنون به یک جاذبه تاریخی تبدیل شده است. این بنا پنج بادگیر دارد. با مشاهده بنای این آب‌انبار فکر می‌کنید در خیابان‌های یزد قدم می‌زنید. دو گنبد در اطراف این بادگیرها وجود دارد که سبب شده است جلوه زیبایی به آب‌انبار بدهد. این آب‌انبار در سال ۱۳۷۰ و بنای آن روی یک آب‌انبار بسیار قدیمی‌تر ساخته شده است. این آب انبار در شمال جزیره کیش و در خیابان درخت سبز واقع شده است.

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش

خانه مردم‌شناسی قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد و یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی در کیش محسوب می‌شود. این خانه به یک موزه تبدیل شده است و مساحتی حدود ۱۲۰۰ مترمربع دارد و در محله تاریخی سفین ساخته شده است. صاحب این خانه فردی به نام حاج عبدالله بوده که در گذشته یکی از تاجران مروارید بوده است. این خانه بخش‌هایی همچون اتاق تابستانه، زمستانه، حیاط، انبار، چاه و مطبخ دارد.

در این خانه با قهوه محلی و خرما از مهمانان پذیرایی می‌شود و در دکه‌های مختلف آن سوغاتی‌های محلی به فروش می‌رسد. خانه مردم‌شناسی کیش در محله سفین قرار دارد.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز درواقع موزه‎‍‌ای است که در عمق ۱۶ متری زمین ساخته شده است. این شهر دالان‌های مختلفی دارد که سنگواره‌های بسیار زیبایی در اطراف آن‌ها دیده می‌شود. کارشناسان و مورخان عمر این سنگواره‌ها را ۲۷۰ الی ۵۷۰ میلیون سال تخمین زده‌اند. این شهر زیرزمینی قناتی به عمر ۲۵۰۰ سال را در خود جای داده است و تا مدت‌ها آب شیرین جزیره را تامین می‌کرده است. شهر کاریز در دل جزیره مرجانی کیش ساخته شده و سقف آن از صدف‌ها و مرجان‌های مختلف پوشیده شده است. این جاذبه گردشگری در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

راهنمای گردشگری کیش: تابستان را در کیش چطور بگذرانیم؟

کشتی یونانی

در اغلب تصاویری که از جزیره کیش می‌بینید، کشتی یونانی در غروب خودنمایی می‌کند. این کشتی در سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته است و تلاش‌ها برای نجات آن بی‌نتیجه ماند. آنطور که گفته می‌شود پس از تخلیه کشتی برای گرفتن حق بیمه آن را آتش زده‌اند.

سواحل کیش

گردشگران و محلی‌های کیش همواره از خطوط ساحلی استقبال می‌کنند. تماشای غروب، قدم زدن برروی شن‌های طلایی، تماشای دریا و امواج آن تجربه بسیار لذت‌بخشی است. پارک ساحلی کیش امروزه یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها در کیش است و مسافران برای قدم زدن یا پیک نیک به آن مراجعه می‌کنند. این جزیره سواحل دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ساحل اسکله تفریحی

در این ساحل می‌توانید تفریحات آبی متنوع را امتخان کنید و به قایق‌سواری بپردازید. از ساحل اسکله تفریحی می‌توانید به راحتی صخره‌های مرجانی و برخورد امواج به آن‌ها را مشاهده کنید. پیاده‌روی در این اسکله بسیار لذت‌بخش است همچنین امکان دوچرخه سواری و موتور سواری نیز در این اسکله وجود دارد. این اسکله در انتهای بلوار دریا واقع شده است.

راهنمای گردشگری کیش: تابستان را در کیش چطور بگذرانیم؟

پارک ساحلی و ساحل میرمهنا

یکی از بزرگترین سواحل تفریحی کیش، ساحل میرمهنا است که در نزدیکی محله عرب‌ها واقع شده است. در این ساحل می‌توانید لاک‌پشت‌هایی که در اطراف وجود دارند را تماشا کنید و کنار آن‌ها قدم بزنید. همچنین می‌توانید از بازارچه‌های سنتی ساحل، سوغاتی خریداری کنید.

ساحل درختان نارگیل

ساحل درختان نارگیل ساحلی زیبا و منحصربفرد است که در گوشه‌ای از جزیره خودنمایی می‌کند. درختان بلند قامت نارگیل به زیبایی این ساحل افزوده‌اند و باعث شده‌اند تا ساحل درختان نارگیل با دیگر ساحل‌ها جزیره رقابت کند. می‌توانید از آلاچیق‌های موجود در این ساحل استفاده کنید و غروب آفتاب را تماشا کنید. همچنین در خطوط مشخص شده می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید. این ساحل در شرق جزیره و در خیابان فردوسی واقع شده است.

پارک ساحلی و ساحل مرجان

این ساحل پیست دوچرخه سواری خوبی دارد و مرکز بسیار خوبی جهت استفاده از تفریحات آبی است. هر سرگرمی ساحلی که بخواهید را می‌توانید در این ساحل پیدا کنید زیرا این ساحل یکی از مشهورترین سواحل جزیره کیش است. اگر هم به حلزون‌ها و صدف‎های دریایی علاقه‌مند هستید، در این ساحل می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را جمع‌آوری کنید. اطراف این پارک پر از کافه و چای‌خانه است که تمامی آن‌ها بسیار باکیفیت هستند.

ساحل سیمرغ

این ساحل در جنوب شرقی کیش واقع شده است و از بهترین مناظر ساحلی در جزیره محسوب می‌شود. این ساحل درواقع نوعی پارک است که امکانات مختلفی همچون مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، آلاچیق، مسیر پیاده‌روی، میز پینگ‌پونگ، زمین بازی کودکان و زمین بدمینتون دارد. همچنین مجسمه مشهور مرد سفید در این ساحل نصب شده است.

پارک ساحلی و ساحل مرد ماهیگیر

پارک ساحلی مرد ماهیگیر یکی دیگر از مشهورترین سواحل جزیره کیش است. دلیل شهرت این ساحل نیز مجسمه ۱۲ متری مرد ماهیگیر است. این مجسمه دومین مجسمه بزرگ ایران پس از مجسمه صیاد مروارید در بندرعباس است. گیاهان محلی در این پارک وجود دارد که جلوه‌ی زیبایی به این پارک ساحلی بخشیده‌اند.

 

مراکز تفریحی کیش

تنوع مراکز گردشگری و جاذبه‌های دیدنی در کیش زیاد است و گردشگران با هرسلیقه‌ای که دارند می‌توانند از کیش لذت ببرند. اگر تور لحظه آخری کیش خریداری کرده‌اید و قصد دارید به این جزیره زیبا سفر کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تفریحات کیش آشنا کنیم:

  • جایروکوپتر: جایروکوپتر یک هلی‌کوپتر کوچک است که به کمک یک خلبان در ارتفاعات بالا پرواز می‌کند و شما می‌توانید از آن ارتفاع جزیره کیش را تماشا کنید.
  • بانجی‌جامپینگ: اگر به ارتفاع علاقه‌مند هستید، بانجی‌جامپینگ تفریح مناسبی برای شما است. بانجی‌جامپینگ نوعی سقوط آزاد است که در ارتقاع زیاد صورت می‌گیرد.
  • گشت سافاری: ماجراجویی برروی تپه‌های بلند و کوتاه جزیره بسیار لذت بخش و مهیج است. در سافاری کیش می‌توانید سوار هامر، لندکروز، نیسان و دیگر ماشین‌های مخصوص شوید و برفراز تپه‌ها به کمک یک راننده حرکت کنید.
  • اتاق فرار کیش: اتاق فرار بازی مهیج و گروهی است که در آن باید معماهایی را حل کنید تا بتوانید به اتاق‌های مرحله بعد راه پیدا کنید. از سال ۱۳۹۵ این اتاق فرار در کیش ساخته شده است.
  • رصدخانه تیتان: رصدخانه تیتان یکی از جاهای تاریخی کیش است که در آن می‌توانید به تماشای ستارگان بپردازید.
  • کارتینگ: مجموعه کارتینگ کیش دو مسر بلند و کوتاه دارد. این مجموعه در میدان امیرکبیر واقع شده است و یک بازی مهیج محسوب می‌شود.
  • پینت‌بال: پینت‌بال یک بازی مهیج و گروهی است که در آن افراد با لباس‌های مخصوص و اسلحه‌های ویژه به جنگ هم می‌روند. اگر با دوستان خود به کیش سفر می‌کنید، پینت‌بال را در لیست تفریحات خود قرار دهید.
  • قلعه وحشت: قلعه وحشت آدرنالین خون شما را تا حد زیادی بالا می‌برد. این قلعه عناصر وحشت را در خود جای داده است و اگر بالای ۱۴ سال داشته باشید می‌توانید از آن بازدید کنید.
  • آکواریوم کیش: آکواریوم کیش بیش از ۷۰ نوع ماهی در خود جای داده است و بیست هزار لیتر گنجایش دارد.
  • دلفیناریوم: اگر به دلفین‌ها و دیگر جانوران دریایی علاقه‌مند هستید در دلفیناریوم کیش می‌توانید از نزدیک با آن‌ها در ارتباط باشید و نمایش آن‌ها را تماشا کنید.

راهنمای گردشگری کیش: تابستان را در کیش چطور بگذرانیم؟

تفریحات آبی کیش

اگر در تابستان تورکیش خریداری کرده‌اید باید بدانید که استفاده از تفریحات آبی یکی از واجبات برای شما است. در این فصل گرما و رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند. به واسطه تفریخات آبی می‌توانید گرمای هوا را برای خود دلپذیر کنید و در کنار آن هیجان زیادی را تجربه کنید. جزیره کیش تفریحات آبی بی‌شماری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غواصی
  • اسکوتر زیردریایی
  • شاتل سواری
  • بنانا سواری
  • فلای بورد
  • کیبل اسکی
  • پاراسل
  • بیگ‌بال
  • قایق‌سواری
  • پارک آبی

مطالب مشابه را ببینید!