مجله تاپ‌ناز‌

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی برای استقبال از عید نوروز است و هیچ زمانی بهتر از تحویل یک سال جدید برای شروع نیست. جایی که احساسات مثبت در جریان است و انجام هر چیزی ممکن به نظر می‌رسد. خانه تکانی عید، یکی از کارهایی هست که بر خلاف اسم آن نباید موکول به روز عید شود، بهتر است از مدت‌ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل  و در ماه های آخر سال انجام شود. در این مطلب چند روش هوشمند و ساده برای نو  و تمیز کردن خانه شما برای استقبال از سال جدید ارائه داده‌ایم.

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

با رسیدن به ایام نوروز و شروع خانه تکانی‌ها، اغلب خانم‌ها به فکر تمیز کردن خانه و محل زندگی خود میفتند، اما وقتی به خانه نگاه می‌کنند نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند، بنابراین دچار استرس و نگرانی می‌شوند!

برای شروع خانه تکانی هیچ چیزی بهتر از داشتن یک روش خوب و برنامه‌ریزی شده نیست. لیستی تهیه کنید و قبل از شروع کار به آن نگاهی بیاندازید. برای خانه تکانی سریع و بی‌دردسر بهتر است به جای بهم ریختن کل خانه، یک بخش‌بندی ساده انجام دهید و سپس نقطه به نقطه منزل را در روزهای مختلف تمیز و مرتب کنید. در هفته زمان خاصی را به نظافت تخصیص دهید و برای انجام کارهای سخت و جابه‌جایی‌های سنگین حتما از دیگران کمک بگیرید. برای اینکه کارهای خانه‌تکانی راحت‌تر و سریع‌تر پیش برود حتما به افراد دیگر خانواده مسئولیت‌هایی را واگذار کنید. حتی کارهایی متناسب با سن کودکان هم به آنها بسپارید.

بعد از نظافت کامل یک بخش از منزل به سراغ قسمت بعدی بروید. مثلا یک روز را به تمیز کردن آشپزخانه، یک روز را به تمیز کردن اتاق خواب‌ خود و … اختصاص دهید. یکی از مهم‌ترین کارها هنگام مرتب کردن هر قسمت خانه این است که خود را از دردسر وسایل خراب و بلا استفاده، کاغذها و مجله‌های باطله، لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشید، ابزارها و وسایل کهنه‌ای که سال‌ها گوشه انباری خاک‌ می‌خورند و حتی تزئیناتی که دیگر جذابیت روزهای اول را برایتان ندارند، خلاص کنید.کارهایی مانند تعمیرات وسایل، قالیشویی و خشکشویی که باید زودتر برایشان اقدام کنید، را فراموش نکنید. خانه‌تکانی با برنامه‌ریزی درست به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید.

 

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

خانه تکانی در دوران بارداری

خانم‌های باردار هم دوست دارند مثل هر سال حال و هوای خانه تکانی عید را در خانه داشته باشند اما باید با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی سلامت خود و جنین را اولویت قرار دهند، چرا که کارهای خانه همیشه هست. خانم‌های باردار قبل از انجام هر‌کاری بهتر است اول با پزشک خود مشورت کنند، زیرا بعضی مادران در این دوران نیاز به استراحت مطلق دارند و انجام کارهای سنگین و سخت ممکن است خطر زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد. اگر قصد خانه تکانی در دوران بارداری را دارید حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • در دوران بارداریبه خودتان فشار نیاورید.
  • کارهایی را در اولویت قرار دهید که بیشتر مورد علاقه شما است.
  • حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • شوینده های شیمیایی و اسپری‌های تمیزکننده را کمتر استفاده کنید.
  • روی نردبان و چهارپایه نروید.
  • هنگام تمیز کردن پنجره‌ها را باز کنید، تا هوای داخل خانه تهویه شود.
  • وسایل سنگین را اصلا جابه‌جا نکنید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • در زمان خانه تکانی بهتر است دکوراسیون اتاق خواب نوزاد را آماده کنید، تا با نزدیک شدن به زمان زایمان درگیر کار دوباره نشوید.

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

نو کردن منزل با چند راه حل ساده

مقاومت در برابر جذابیت یک بازسازی کامل سخت است. رنگ و کاغذ دیواری جدید، مبلمان نو، نورپردازی جدید و وسایل نو بسیار هیجان انگیز است، اما تغییر کلی دکوراسیون منزل همیشه نیاز به زمان، پول و مهارت‌های حرفه‌ای زیادی دارد. اگر بخواهیم خانه‌هایمان را در سال جدید ارتقا دهیم و تغییری در آن ایجاد کنیم که طراوت و تازگی را به خانه بیاورد، (بدون اینکه هفته‌ها وقت خود را از دست بدهیم و یا بودجه‌ی زیادی صرف کنیم) می‌توانیم تغییرات کوچکی که تأثیر زیادی ایجاد می‌کنند، را به کار ببریم. ساده‌ترین این تغییرات عبارتند از:

  1. قاب کلید و پریزهای خانه را عوض کنید

تغییرات کوچک تفاوت بزرگی در خانه ایجاد می‌کند، به خصوص زمانی که بخشی از چیزی باشد که شما به طور روزانه از آن استفاده می‌کنید. قاب‌های کلید و پریز معمولاً سفید یا خنثی و کم رنگ هستند، اما با کمی رنگ، طرح یا استفاده از فلز براق مکان مناسبی برای ریسک کردن هستند.

  1. درب ورودی را تزئین کنید

درب ورودی خانه اولین چیزی است که مهمانانتان برای عید دیدنی هنگام ورود به خانه می بینند و این اولین فرصت شما برای تأثیرگذاری بزرگ است. در حالی که رنگ آمیزی مجدد درب با رنگ های تند میتواند گزینه‌ای خوب باشد، اضافه کردن یک ابزار تزئینی جدید، مانند یک درب کوب تزئینی یا گل‌های آویز درب نیز آسان و سریع است.

  1. دستگیره در را عوض کنید

همه ما روزانه بارها دستگیره در را می‌گیریم و باز و بسته می‌کنیم. خواه درب ورودی، اتاق خواب، آشپزخانه یا حمام باشد، افزودن چیزهای غیرمنتظره و خاص راهی عالی برای جذاب کردن یک کار روزمره است. البته عملکرد آن هم باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین مطمئن شوید که چیزی را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد.

  1. نورپردازی خانه را تغییر دهید

تغییر نورپردازی محیط چه از طریق خرید یک لوستر جدید باشد و یا فقط تغییر رنگ شید آباژور، تغییرات بزرگی را در هر اتاق چه از نظر سبک و چه از نظر نور کلی ایجاد می‌کند. انتخاب لامپ‌های سفید و زرد با نور ملایم و افزودن دیمر نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

  1. پرده‌ها را عوض کنید

حتی ساده‌ترین تغییرات پرده می‌تواند تأثیر بزرگی بر فضا داشته باشد. اضافه کردن پانل‌های پرده ساده یا یک کتیبه رومی می تواند اتاق را کاملاً آراسته کند و به آن گرما بیافزاید.

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

  1. شیرآلات را عوض کنید

تعویض شیرهای آب زیبا می‌تواند یک گزینه ایده آل برای نو و مدرن شدن سینک حمام و آشپزخانه باشد.

  1. رنگ دیوار و سقف خانه را تغییر دهید

افزودن کاغذ دیواری یا رنگ به سقف و دیوارها، روشی تاثیرگذار برای روشن کردن و تازه کردن اتاق است. رنگ‌های روشن را برای روشن کردن فضا و رنگ های تیره تر را برای افزایش گرما و انرژی انتخاب کنید.

  1. جزئیات را با توجه به فصل تغییر دهید

می توانید از انواع گل‌های بهاری استفاده کنید و یا بالش‌ها و کوسن‌های را از پشم و بافت شکلاتی در زمستان به مرجانی روشن در بهار تغییر دهید. استفاده از فرش­ها و پرده‌­های ساده با رنگ های خاص جلوه­ زیبایی به خانه شما می‌دهد.

بهترین راهکارهای خونه تکونی و نو کردن منزل برای عید

کلام آخر: امیدواریم راهکارهای ارائه شده در این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. اگر فردی پر مشغله هستید بهتر است روند خانه تکانی خود را زودتر شروع کنید و کارهایتان را قدم به قدم پیش ببرید.همچنین میتوانید با فرزند خود برنامه ریزی کنید تا با ایجاد تغییرات جزیی در اتاق کودک حس خوب رسیدن به فصلی نو و متفاوت بودن را در او ایجاد شود. ممنون که همراه ما بودید.

مطالب مشابه را ببینید!