مجله تاپ‌ناز‌

راه های پس انداز کردن پول

چگونه پول جمع کنیم؟ همه ما بارها و بارها این سوال را از خود پرسیده‌ایم که چگونه می‌توان پول را پس‌انداز کرد به طوری که در روزی که به آن نیاز پیدا می‌کنیم، روزی که در باور عامه به آن روز مبادا گفته می‌شود؛ بتوانیم از آن استفاده کرده و یا با جمع کردن پول، آنچه را که مورد نظرمان هست را خریداری کنیم. اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ این است که چگونه پول خود را مدیریت کنیم؟ وقتی بتوانیم درآمدی که از کار کردن به دست می‌آوریم را به درستی مدیریت کنیم؛ می‌توانیم آن‌چه که باقی می‌ماند را پس‌انداز کرده و یا جمع کنیم. چنانچه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ ما به این دو پرسش پاسخ خواهیم داد؟

راه های پس انداز کردن پول

پول چیست؟

شاید با خود بگویید مگر کسی هست که نداند پول چیست؟ پول همان وسیله‌ای است که ما به دیگران پرداخت کرده و از آن‌ها کالایی را خریداری کرده و یا خدماتی را دریافت می‌کنیم. اما پول از 2000 سال پیش به وجود آمد. پس تا پیش از آن، انسان‌ها برای خرید محصولات و مایحتاج مورد نیازشان چه می‌کردند؟ پیش از اینکه پول اختراع شود، مردم معاملات خود را به روش پایاپای و یا کالا به کالا انجام می‌دادند. بیایید به گذشته برگردیم و در بازار خرید آن دوران، قدمی بزنیم. به‌عنوان مثال اگر من و شما نیاز به گندم داشتیم و تنها محصولی که داشتیم سبزیجات بود، باید آن سبزیجات را می‌دادیم و در عوض گندم دریافت می‌کردیم. اما زمانی پیش می‌آمد که فروشنده گندم، نیازی به سبزیجات نداشت. آن موقع چه‌کاری می‌بایست انجام می‌دادیم؟ باید کسی را پیدا می‌کردیم که نیاز به سبزیجات داشته باشد و در ازای آن به ما سیب‌زمینی بدهد. ما سیب‌زمینی‌ها را به مرد گندم فروش تحویل داده و در عوض، گندم دریافت می‌کردیم. حال فکر کنید او به سیب‌زمینی هم نیاز نداشت؛ در این گونه مواقع، کار واقعا سخت می‌شد. اینجاست که می‌گوییم همان بهتر که پول اختراع شد. در تعریف پول، شاید نتوان تعریف دقیقی را ارائه کرد. زیرا با گذشت زمان نه تنها ساختار پول تغییر کرده، بلکه بر ارج و ارزش آن نیز افزوده شده است. به طوری که در حال حاضر ارزش پول برخی کشورها نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، بسیار بالاتر است. اما با تعریفی که از کارکردهای پول ارائه شده است می‌توان به کارآیی آن پی برد. پول می‌تواند به‌عنوان واسطه‌ای برای مبادله و یا معامله مورد استفاده قرار گیرد. همچنین واحد شمارش به شمار آمده و قابلیت ذخیره و پس‌انداز کردن را نیز دارد.

چگونه پول خود را مدیریت کنیم؟

شاید این عبارت مدیریت پول برای ما غیرقابل هضم باشد. یعنی ما همیشه با خود می‌گوییم که خب ما پول در می‌آوریم که آن را برای موارد مهم زندگی خرج کنیم، دیگر چگونه پول جمع کنیم وقتی با این درآمدهای کم روبرو هستیم!؟ چگونه می‌توانیم با این شرایط سخت اقتصادی و با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و یا خرج‌هایی که از پیش تعیین نشده هستند و تمامی شرایطی که همه ما با آن دست به گریبانیم؛ مدیریت پول داشته باشیم؟

از آنجا که قشر وسیعی از جامعه، شرایطی شبیه به هم دارند باز هم ما به شما خواهیم گفت که راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با به کار بستن آن‌ها پول را به گونه‌ای صحیح مدیریت کرد. در ادامه ما به چند راه‌کار اشاره خواهیم کرد.

1) چند حساب بانکی مختلف باز کنید.

داشتن چند حساب بانکی به شما کمک می‌کند مدیریت درآمد ماهیانه شما به راحتی صورت پذیرد. زیرا می‌توانید هنگامی که حقوق خود را دریافت کردید؛ بخشی از آن را در یک کارت بانک جداگانه ریخته و به خرج و مخارج روزانه خود تا ماه بعد اختصاص دهید. کارت دیگر را به پرداختی‌های وام و یا اقساطی که دارید و کارت سوم را هم برای جمع کردن پول و پس‌انداز کردن آن اختصاص دهید. این امر کمک می‌کند پول و درآمد شما چه حقوق بگیر هستید و چه شغل آزاد دارید؛ دسته‌بندی مشخصی داشته باشد.

راه های پس انداز کردن پول

2) هدفی برای پس انداز کردن پول داشته باشید.

چنانچه هدفی را برای جمع کردن پول در نظر داشته باشید راحت‌تر می‌توانید به پاسخ پرسش چگونه پول جمع کنیم دست یابید. به‌عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک وسیله نقلیه بخرید. همین امر انگیزه شما را برای جمع کردن پول بیشتر خواهد کرد و سبب می‌شود؛ شما هر ماه از خرج‌های جانبی و بیهوده خود که نخریدن آن‌ها ضربه‌ای هم به زندگی شما وارد نمی‌کند، فاصله گرفته و این پول را برای هدفی مهم‌تر جمع کنید.

3) فکر دریافت وام دوباره یا خرید اقساطی دیگری نباشید

فکر کنید که شما وامی گرفته‌اید و یا خریدی اقساطی را انجام داده‌اید که لازم است هر ماه مبلغی برای آن از درآمد شما کسر شود. برای اینکه بدانید چگونه پول جمع کنیم؛ بهتر است دیگر خرید اقساطی دیگری را اضافه نکنید. زیرا ممکن است درآمد شما به اندازه‌ای نباشد که از پس قسط دیگری برآیید. بنابراین برای مدیریت کردن پول و جمع کردن آن بهتر است از چنین کاری خودداری کنید.

4) خرید کردن لازم است اما نه با هر قیمتی

همان‌طور که می‌دانید؛ اکنون در کشور ما شرایطی وجود دارد که انواع کالاها یک نرخ ثابت ندارند. شما کالایی را از یک فروشگاه با یک قیمت خریداری کرده و یک فروشگاه دیگر همان را با قیمتی بالاتر و یا پایین‌تر به فروش می‌رساند. بنابراین بهتر است برای انجام یک خرید ضروری، حتما از چند فروشگاه استعلام قیمت بگیرید تا بتوانید کالای مورد نظرتان را با قیمتی مناسب‌تر خریداری کرده و مابه التفاوت قیمت آن را پس‌انداز کنید.

5) خرج خود را نسبت به دخل خود بسنجید

سعدی شاعر سخنور ایرانی مصرعی دارد که می‌گوید” چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن” همین نیم بیت کوتاه، درس بزرگی برای ما دارد. زیرا می‌توانید درآمد ماهانه خود را با اضافه کاری‌ها ، پاداش و مزایا و… در نظر گرفته و خرج خود را بر اساس هزینه مواد غذایی، اجاره خانه، اقساط و همچنین پرداخت قبوض مختلف بسنجید. به این ترتیب می‌توانید بنابر آنچه پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ ببینید که با پرداخت اقساط و خرج ماهانه و همچنین خرج‌های غیرقابل پیش‌بینی چگونه پول جمع کنیم بهتر است.

6) سرمایه‌گذاری کنید

با انجام کارهایی که در پنج نمونه مورد بالا به آن اشاره کردیم، خودتان تا حد زیادی متوجه شدید که مدیریت کردن پول و درآمد چندان کار سختی هم نیست که نتوانید از عهده آن برآیید. اما راه دیگری به نام سرمایه‌گذاری وجود دارد که کمک می‌کند؛ شما بر پولی که جمع کرده و یا پس‌انداز کرده‌اید بیفزایید. البته باید به این نکته توجه داشت که سرمایه‌گذاری زمانی مؤثر است که برای یک دوره زمانی طولانی مدت در نظر گرفته شود. زیرا هیچ نوع سرمایه‌گذاری کوتاه مدتی که بتواند سریعا شما را به سود دلخواه‌تان برساند وجود ندارد و اگر با چنین تبلیغاتی هم روبرو شدید مطمئن باشید که جز یک تبلیغ دروغین چیز دیگری نیست. نکته مهم دیگر آنکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است با افرادی که در این حوزه تخصص دارند؛ مشورت کرده و بی‌گدار به آب نزنید.  پس از پرداختن به این موارد که به ما کمک می‌کند یاد بگیریم چگونه پول خود را مدیریت کنیم؛ نوبت به آن می‌رسد که ببینیم راه‌های جمع و پس‌انداز کردن پول چیست؟

راه های پس انداز کردن پول

چگونه پول جمع کنیم؟

بخشی از راهکارهایی که در بخش پیشین به آن اشاره کردیم؛ آرام آرام به ما یاد می‌دهد که ببینیم با مدیریت کردن پول و درآمد می‌توان بخشی از آن را نیز پس‌انداز کرد. شک نکنید این جمله که می‌گویند “پول، پول می‌آورد” بسیار صحیح و درست است، زیرا سبب می‌شود با کمترین میزان پس‌انداز، شما اعتماد به نفس پیدا کرده و ببینید که از پس آن، برخواهید آمد. پیش‌تر به موضوع سرمایه‌گذاری اشاره کردیم در ادامه به راهکارهای دیگری برای پس‌انداز کردن اشاره خواهیم کرد.

طلا بخرید

زمانی که موفق شدید چند ماه از خرج‌های بیهوده بزنید و آن را جمع کنید، می‌توانید آن را تبدیل به طلا کنید و یا سکه بخرید. شاید بگویید سکه و طلا گران است اما با خرید یک ربع سکه و یا یکی دو گرم طلا پس از مدتی خواهید دید که مقدار زیادی طلا دارید.

وام گرفتن و پس‌اندازکردن

اگر تابحال وام نگرفته‌اید؛ می‌توانید این روش را امتحان کنید. وام‌های مختلفی وجود دارد که درصد سود پایینی دارند. بنابراین با گرفتن آن‌ها می‌توانید ماهانه قسط کمی پرداخت کرده و این پول را پس‌انداز کنید و یا با استفاده از سرمایه‌گذاری درست آن را چند برابر کنید.

سهام بخرید

شاید بپرسید غیر از خرید طلا و گرفتن وام چگونه پول جمع کنیم؟ خرید اوراق قرضه و ورود به بازر بورس یکی دیگر از راه‌های کسب در آمد بیشتر و پس‌انداز کردن پول است. اما این راه نیز مثل سایر سرمایه‌گذاری‌ها، نیاز به مشورت با افراد خبره در این حوزه را دارد و لازم است به صورت بلند مدت روی آن حساب کنید.

ملک بخرید

کم‌کم که پول پس‌انداز کنید و از سرمایه‌گذاری‌های کوچک شروع نمایید؛ خواهید دید که مبلغ قابل توجهی را در دست دارید که با استفاده از آن می‌توانید یک قدم به جلو حرکت کنید. خرید ملک مانند زمین، یک آپارتمان کوچک و یا شراکت با فردی قابل اعتماد در خرید انواع ملک به شما کمک خواهد کرد تا پس از مدتی صاحب سودی دو و یا چند برابر شوید. زیرا خرید ملک همواره سود بسیار زیادی خواهد داشت.

در بانک  پس‌انداز کنید

در حال حاضر تمامی بانک‌ها به نسبت پولی که در بانک گذاشته‌اید به شما سود می‌دهند که می‌توانید باز این مبلغ سود را به‌عنوان پولی اضافی جمع کنید. اما می‌توانید پول خود را در اختیار افرادی که در بازار کار می‌کنند گذاشته و سودی بیشتر از سود بانکی را دریافت کنید. ولی باید این مورد را در نظر داشته باشید که فرد مورد نظر را بشناسید و در قبال پولی که به وی پرداخت می‌کنید رسید معتبر بگیرید.

راه های پس انداز کردن پول

 متا راز

مطالب مشابه را ببینید!