مجله تاپ‌ناز‌

چند راهکار ایده آل برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان

کیفیت زندگی هر انسانی با آرامش اعصاب او ارتباط تنگاتنگی دارد و افرادی که محیط زندگی آنها به دور از تنش و استرس می باشد به نسبت افرادی که در طول زندگی خود دچار اضطراب زیادی می شوند از سلامت روانی بیشتری برخوردار می باشند.

روش هایی که برای دوری از استرس و اضطراب ارائه می شود شامل تمرینات آگاهی دهنده می باشد که افراد می توانند با استفاده از این تکنیک ها  به آرامش اعصاب برسند. این مجموعه از تکنیک ها و روش ها، راهکارهای ساده و موثری می باشند که کیفیت زندگی و سلامت روان را بیشتر می کنند. می توان گفت که دسته از این تکنیک ها جنب پیشگیری دارند و پیش از اینکه نیازی به درمان دیده شود انجام می گیرند.

تکنیک های موثر برای آرامش اعصاب

از لحاظ بیولوژیکی استرس وقتی رخ می دهد که ترشحات شیمایی موجود در سیستم عصبی دچار اختلال می شوند و همین امر باعث می شود که شما دچار استرس، اضطراب و نگرانی های غیر قابل کنترل بشوید. افرادی که در مورد روش های رهایی از استرس و غلبه بر آن آگاهی دارند می توانند به راحتی مانع بروز این عامل در زندگی خوذ شوند.

در این مواقع شما مشاهده می کنید که دچار مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب، مشکل تنفسی، کاهش فشار خون، گرفتگی عضلات و بی حالی می شوید این عوامل نشان دهنده این است که در سیستم عصبی و بیولوژیکی شما تغییراتی ایجاد شده است.

برای مقاله در برابر این امر و رسیدن به آرامش اعصابف در ابتدا باید بدن به حالت تعادل برسد حالا باید دید که چطور می توان این کار را انجام داد و آیا این کار امکان پذیر است یا خیر؟

رساندن بدن به حدی از اعتدال و آرامش شاید کاری سخت باشد ولی با اراده قوی این امر ممکن است و شما می توانید با اراده خود با استفاده از تکنیک های کاهش داهنده به این امر دست پیدا کنید.

چند راهکار ایده آل برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان

شمردن شمارش معکوس

انجام دادن این روش تست هوش نیست، بلکه روشی خوب برای دست پیدا کردن به آرامش می باشد. پس وقتی که نگرانی زیادی به سراغ شما می آید، از شماره یک تا ده بشمارید و شمارش معکوس را شروع کنید، زیرا موقع شمارش و تمرکز روی اعداد، فکر کردن به مصاحبه های کاری و مشغولیت دیگر ذهنی کمرنگ تر می شود.

ریختن آب سرد روی مچ دست

وقتی که دچار استرس و اضطراب می شوید، برای غلبه بر آنها، می توانید کمی آب خنک روی مچ دست خود بریزید، کمی آب هم به پشت لاله گوش خود بریزید، انجام دادن این کار باعث می شود که آرامش به تمام بدن برسد.

در لحظه زندگی کردن

در لحظه زندگی کردن می توان به جای فکر کردن به تمام نگرانی های گذشته و یا وحشت از آینده، از زمان حال و الان لذت برد. زندگی کردن در حال بسیار مهم است و در واقع با این روش هیچکدام از نگرانی های گذشته و آینده نمی تواند شما را نگران کند.

بو کردن چیز های خوشبو

خنده تنها دوای استرس و اضطراب نمی باشد، بلکه برخی بو ها نیز می توانند در این زمینه معجزه کنند و از طریق تغییر حالات و احساسات منفی درونی افراد می توانند ایجاد آرامش نمایند.

از آنجا که بو کردن گل در زمان عصبانیت کار دشواری است، بنابراین می توانید با گذاشتن یک گلدان پر از گل های محبوب خود بر روی میز کار در هر زمان که خستگی یا نگرانی به سراغتان آمد به سراغ آن بروید و احساس خوبی را تجربه کنید. به طور کلی بوی گلاب، کرم های خوشبو، بوی سیب و لیموی تازه می توانند احساس آرامش بخشی ایجاد نمایند.

نفس عمیق کشیدن

یکی از راهکارهای موثری که شما را به حالت تعادل و آرامش می رساند نفس عمیق کشیدن است این کار به لحاظ بیولوژیکی موجب می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز وارد شود و در نتیجه عوامل آزار دهنده و ایجاد کننده استرس و اضطراب را از بین خواهد برد.

مدیتیشن

مدیتیشن از فعالیت های ورزشی و آرامش دهنده ای است که با قرار دادن فرد در حالتی از آرامش و خونسردی موجب می شود تا به سطحی از تسلط بر خود دست پیدا کند. همچنین این فعالیت ها موجب افزایش تمرکز خواهند شد.

برخی از این حرکات به تقویت عضلات و رهایی آنها کمک می کنند و از سوی دیگر نیز میزان هوشیاری فرد و انجام فعالیت های هوشیارانه را افزایش خواهد داد.

یوگا

یوگا نیز می تواند برای دستیابی به ارامش اعصاب تاثیرگذار باشد این فعالیت که مجموعه ای از حرکات انعطاف پذیر برای برقراری تعادل به همراه تکنیک های چند ثانیه ای تنفس عمیق است انجام این حرکات در کنار یکدیگر موجب می شود تا به تعادل و تمرکز بیشتری دست پیدا کنید.

در هنگام صبح هوشیاری بیشتر در صبح با انجام حرکت در ورزش یوگا می تواند برای کنترل اعصاب و شروع یک روز عالی موثر باشد.

تجسم و تصویرسازی

در برخی از موارد شما می توانید با تصور کردن موقعیت های آرامش بخش در ذهن خود به آرامش دست پیدا کنید به عنوان مثال شما می توانید با تصور طبیعتی آرامش بخش از فضایی سر سبز و زیبا انی آرامش را به خودتان هدیه دهید.

تقویت ذهن

تکنیک های آگاهی ذهن از جمله تکنیک هایی هستند که برای افزایش تمرکز و بالا بردن توجه فرد مورد استفاده قرار می گیرند. پایه انجام این تکنیک ها فعالتی های مدیتیشن هستند که موجب تقویت و تسلط شما بر روی ذهن خواهند شد.

مصرف خوراکی های آرامش بخش

در اینجا با معرفی بهترین انواع گیاه دارویی برای اعصاب و آرامش بیشتر به شما عزیزان کمک خواهیم کرد که راحت تر در مقابل استرس و اضطراب خود مقاومت کنید و برای دستیابی به ارامش اعصاب می توانید از این نوع داروهای موثر با اثرگذاری منفی کم استفاده کنید.

استفاده از دمنوش ها و مواد غذایی که موجب تنظم هورمون های بدن و رساندن آنها به سطحی از اعتدال می شود یکی دیگر از راهکارهای دستیابی به ارامش اعصاب است. چای سبز، عسل، دمنوش به لیمو، اسطوخودوس، شکلات، آدامس و انبه از جمله خوراکی های موثر برای این امر هستند.

ماساژ

در زمان هایی که اضطراب و فشار عصبی به سراغ شما می آید باید از راه های ماساژ درمانی تسلط بر خود استفاده کنید این کار موجب می شود تا شما تنش ها را از خود دور کنید و به آرامش دست پیدا کنید.

ماساژ درمانی برای قسمت های عضلانی بدن که ارتباط مستقیمی با سیستم های عصبی دارند استفاده می شود. و عضلات شما را از حالت انقباض رها خواهد کرد.

گوش دادن موسیقی

موسیقی از جمله فعالیت های مناسب برای ارامش اعصاب است گوش کردن به موسیقی نوعی آرامش روانی و انگیزه را در افراد  ایجاد می کند و برای مدتی شما را از تنش های موجود دور خواهد کرد.

همچنین پرداختن به فعالیت های مورد علاقه مانند نقاشی نیز می تواند تاثیرگذار باشد به طور کلی افرادی که به علایق  خواسته های خود توجه می کنند کمتر دچار تنش و استرس هستند زیرا به انجام فعالیتی که به آن علاقه مندند می پردازند و خستگی آن را نیز تحمل می کنند.

تفریح

تفریح کردن در طبیعت از راهکارهای بسیار مهم برای رسیدن به آرامش اعصاب است که بیشتر روانشناسان تاکید می کنند تا در زندگی و برنامه روزانه خود داشته باشید این برنامه ها حتی می تواند در قالب قدم زدن های چند ساعته در طول روز باشد تا با استفاده از فضای آزاد و طبیعت به انگیزه و اشتیاق بیشتری دست پیدا کنید.

تنهایی

تنهایی بر خلاف نام وحشت انگیز خود در برخی از موارد خود می تواند به راهکاری برای دستیابی به ارامش اعصاب مورد استفاده قرار بگیرد. در زمان هایی که شما در محیط های تنش زا قرار می گیرید شاید تنهایی بهترین راه حل برای مقابله با آن باشد.

برقراری ارتباط با خدا

ارتباط داشتن با خدا موجب دستابی به آرامش معنوی می شود که کمتر چیزی می تواند آن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مثبت اندیشی

چگونه مثبت اندیش شویم راهکارهای مثبت اندیشی کدام اند؟ تغییر دادن نگرش و به دست آوردن دیدی مثبت نسبت به زندگی کاری آسان است و با وجود آگاهی امکان پذیر خواهد بود.

مثبت اندیشی نیز موجب تغییر نگرش و دیدگاه شما نسبت به زندگی خواهد شد و موجب می شود تا از زندگی لذت بیشتری ببرید. افرادی که در برخورد با مشکلات زندگی خود سعی می کنند تا راهی برای حل آن پیدا کنند دارای حدی از مثبت اندیشی هستند که آنها را از تنش ها دور می کند و موجب آرامش اعصاب خواهد شد.

تمیز بودن

تمیز بودن همیشه احساس خوبی می دهد، کثیفی حس تنش به وجود می آورد، همچنین تمیز بودن محیط منزل و اطراف هم باعث آرامش روح و جسم می شود.

خندیدن

خنده هم روش خوبی برای حفظ آرامش اعصاب است، پس می توانید همیشه بخندید، قهقه زدن روشی خوب برای مقابله با استرس است و با آزاد کردن هورمون هایی، احساس شادی را بیشتر می کند.

 

مطالب مشابه را ببینید!