مجله تاپ‌ناز‌

رشد ذهنی کودکان با خیال پردازی

رشد ذهنی کودکان با خیال پردازی

خیالات کودکان راهی برای رشد شخصیت و مهارت آنان است و کودک با خیال خود جهان را میبیند . کودکان با توجه به علایقی که دارند ، در ذهن خود زندگی را جور دیگری تصور می کنند که موجب خیال پردازی می شود . با گوش دادن به قصه کودکانه ، دیدن کارتون های مناسب سنشان و یا کشیدن نقاشی های مختلف ، کودکان وارد دنیای دیگری می شوند و قهرمان و الگوی زندگی خود را در قصه و کارتون پیدا می کنند ؛ به صورت خیالی با آن ها ندگی می کنند و حتی شاید حرف بزنند . خیال پردازی دنیایی دیگر برای کودک شما محیا می کند . اما باید بدانیم تا چه حدی خوب است و در چه شرایطی خیال پردازی برای کودک ضرر دارد ؟

رشد فکری کودک با رویا پردازی

کودکان از طریق خیال پردازی با دیگران ارتباط برقرار می کنند اما شدت گرفتن آن اختلالات مختلفی ایجاد می کند . شما باید از خیال پردازی کودکتان برای روش تربیت او استفاده کنید زیرا آن ها افکار خود را به صورت خیالی در می آورند و شما با توجه به این افکار می توانید استعداد ، هوشیاری ، دغدغه ، ناراحتی ، شادی و عصبانیت فرزندتان را بسنجید .

اینکه فرزند شما خیال پردازی می کند ، مزایای بسیاری دارد . قطعا همه والدین در تربیت کودکی تیزهوش تلاش می کنند و اینکه شرایطی محیا شود تا کودک خیال پردازی کند مثل تعریف یک خاطره افسانه ای ، دیدن کارتون و گوش دادن به قصه کودکانه موجب بالا رفتن هوش او می شود . در واقع شرایطی فراهم می شود تا فرزندتان افکار و ذهنیت خود را گسترش دهد . قدرت ذهن کودک با افکار عجیب و غریب افزایش می یابد و با خیال پردازی به راحتی می توند مشکلات را در ذهنش تحلیل کند و به حل آن بپردازد . علاوه بر این ها ویژگی دیگری که برای کودک در اثر خیال پردازی پررنگ تر می شود ، تقویت حافظه اوست . استفاده از اعضای بدن ، به درستی و به طور طولانی باعث تقویت و رشد حافظه می شود در واقع با خیال پردازی مداوم ، قدرت فکری کودک افزایش می یابد . افزایشش خلاقیت نیز نکته مهم دیگر است که در روند تربیت کودک تاثیر گذار است و برای رشد خلاقیت کودک ، خیال پردازی در ذهن کمک بسیاری می کند . شما می توانید ایجاد زمینه برای خیال پردازی به قدرت فکری و ذهنی ، خلاقیت و افزایش کنجکاوی کودکتان کمک کنید اما باید بدانید که خیال پردازی بیش از حد برای کودکتان مضر است و او را از دنیای واقعی دور می کند پس بهتر است کاری کنید که این رویا ها کنترل شده باشند . کودکان در اثر خیال پردازی بیش از حد ، تمرکز خود را از دست می دهند ؛ مخصوصا اگر بخواهید چیزی به آن ها آموزش دهید ، آن ها در خیال خود به سر می برند و پذیرش هیچ گونه مطلبی را نخواهمد داشت . عوامل مثبتی وجود دارند که می توانید به وسیله آن ها قدرت خیال پردازی کودک را کنترل کنید که در ادامه در مورد آن ها توضیح خواهیم داد .

 

رشد ذهنی کودکان با خیال پردازی

 

عوامل موثر بر کنترل خیال پردازی کودکان

در ابتدا باید بدانید اقتضای سنی کودکان ایجاب می کند که در ذهنشان افکاری خیالی و ماورایی را پرورش دهند اما درست در زمانی که این افکار تمام زندگی آنان را فرا گیرد به مشکل بر می خورند . شما ابتدا می توانید برای جلوگیری از این موضوع آن ها را سرگرم کنید ؛ مخصوصا زمانی که در خانه هستند و نمی توانند به مهد یا مدرسه بروند بهتر است در خانه به آن ها آموزش دهید تا خود را سرگرم آن کنند . مثلا چگونگی ساخت کاردستی های مختلف ، افزایش مهارت در نقاشی و طراحی ، یادگیری مسائل مربوط به رایانه البته به صورت محدود و یادگیری الفبا و خواندن کتاب ، حل سوالات هوش و موارد این چنینی که به کنترل فرزند در پرورش یک خیال کمک می کند . اگر همه این کار ها را انجام دادید اما فرزندتان شروع به هذیان گویی کرد ، باید به روانشناس مراجعه کنید  . گاهی کودک در اثر غم و تنهایی در خانه و مشکلات خانوادگی فردی خیالی را به همراه خود دارد ؛ شما در این شرایط نیز باید به یک مشاور یا روانشناس مراجعه فرمایید تا تحت درمان قرار گیرد . رویاها به صورت آگاهانه و ناآگاهانه زندگی را فرا میگیرند . اگر رویای کودک آگاهانه باشد ، در واقع خود او این وضعیت را خلق کرده و به آن پروبال داده تا با استفاده از خیال یا رویای خود ، هدفی را به والدین خود القا کند . رویای ناآگاهانه در واقع ارتباط کودک با اشیاء است و تا حدودی می توان آن را کنترل کرد . اما خیال پردازی افراطی ، رویایی ناسازگار است و کودک تا مدتی نمی تواند آن را کنترل کند و از دنیا جدا می شود . این نوع رویا پردازی از تنهایی و نداشتن دوست سرچشمه می گیرد و گاهی هم با دیدن یک فیلم یا کارتون کودک به دنیایی دیگر منتقل می شود و مدتی در آن سر می کند . حرکات غیرمعمول مثل تند راه رفتن ، دست تکان دادن ، گریه و خنده ناگهانی نشانه های خیال پردازی افراطی است و شما در صورت ادامه داشتن آن باید به پزشک مراجعه فرمایید .

با خواندن مقالات مرتبط به این موضوع می توانید از به خطر افتادن کودک خود جلوگیری کنید . برای دسترسی به مقالات حوزه کودک به سایت وولک مراجعه فرمایید .

مطالب مشابه را ببینید!