مجله تاپ‌ناز‌

تمیز کردن و رفع بوی بد یخچال + جلوگری از بوی نامطبوع درون یخچال

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا مطالبی را جهت تمیزکاری یخچال و رفع بوی بد یخچال در اختیار شما قرار دهیم.

پیشگری و رفع بوی بد یخچال

از آنجایی که مواد غذایی مختلفی درون یخچال قرار می گیرد ممکن است گاهی اوقات به دلیل فاسد شدن یا یخ زدگی بوی نامطبوعی درون آشپزخانه بپیچد که قطعاً برای اهالی خانه خوشایند نیست.

اولین گام لازم در جهت رفع بوی نامطبوع و تمیز کردن یخچال،تشخیص منبع بو است. گاهی اوقات شما به صورت کامل تمیزکاری یخچال را انجام می دهید اما با این حال هنوز هم بوی نامطبوع درون یخچال و آشپزخانه شما وجود دارد،بهتر است در فواصل زمانی کوتاه یخچال خود را تمیز کرده و کشوهای آن را بشویید، مواد غذایی فاسد شده و تاریخ گذشته را دور بریزید تا بوی نامطبوعی درون آشپزخانه نپیچد.

تمیز کردن و رفع بوی بد یخچال + جلوگری از بوی نامطبوع درون یخچال

نحوه تمیز کردن یخچال

برای تمیز کردن یخچال ابتدا لازم است قسمت داخلی یخچال را تمیز کنید.

۱_تمامی مواد غذایی داخل یخچال را از آن خارج کنید،بهتر است به یاد داشته باشید که برای تمیزکاری یخچال به فضای بیشتری نیاز دارید تا به صورت کامل آن را تخلیه کنید.

۲_مواد غذایی فاسد شده ، تاریخ گذشته ،کپک زده و غیر قابل خوردن را جدا کرده و آنها را دور بریزید.

۳_قفسه ها و کشو های داخل یخچال را برای تمیز کاری بیرون بیاورید،بهتر است برای شستشوی آن از یک اسفنج یا برس شستشو استفاده کرده و مقداری مایع ظرفشویی یا کف صابون را به آن اضافه کنید ، قطعاتی که کاملا از یخچال جدا میشود را با آن بشویید.

مطلب مشابه: اصول مراقبت از یخچال و فریزر + نحوه نگهداری یخچال برای جلوگیری از خرابی

۴_برای تمیز کردن داخل یخچال از محلول های پاک کننده استفاده کنید و با یک دستمال یا اسفنج درون آن را تمیز کنید،اگر شما جزو افرادی هستید که به محلول های پاک کننده شیمیایی واکنش نشان می دهید و به آنها حساسیت دارید بهتر است از پاک کننده های طبیعی که در زیر به آنها اشاره شده است استفاده کنید:

محلول پاک کننده اول: دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب داغ مخلوط کنید.

محلول پاک کننده دوم: یک چهارم لیوان سرکه را با سه چهارم لیوان آب داغ مخلوط کنید.

پاک کننده سوم: اگر لکه سختی درون یخچال وجود دارد که با دو پاک کننده قبلی پاک نشود بهتر است برای پاک کردن آن از خمیر دندان سفید استفاده کنید.

۵_برای تمیز کردن درهای یخچال شما می توانید از پاک کننده های شیمیایی استفاده کنید ، اگر جزو افرادی هستید که به پاک‌کننده‌های شیمیایی حساسیت دارید می توانید برای تمیز کردن آن از محلول های ذکر شده در مورد قبل استفاده کنید.

۶_بهتر است واشر درب یخچال را با محلول سفید کننده یا نصف لیوان آب و نصف لیوان سرکه تمیز کنید،در ادامه برای حفظ انعطاف پذیری واشر در کمی روغن لیمو به آن بزنید.

در پایان که تمیز کاری شما به اتمام رسید بهتر است قبل از جایگذاری مجدد قفسه ها آنها را کاملاً خشک کرده و سپس سر جای خود قرار دهید، با استفاده از دستمال موجود در آشپزخانه مواد غذایی و شیشه هایی که درون یخچال قرار می گیرد را تمیز کرده و تاریخ انقضای آنها را مجددا بررسی نمایید.

تمیز کردن و رفع بوی بد یخچال + جلوگری از بوی نامطبوع درون یخچال

روش های از بین بردن بوی بد یخچال

۱_ جوش شیرین: یکی از روش های ساده و در دسترس استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد یخچال است،در این روش لیوانی را با جوش شیرین پر کنید و آن را درون یخچال قرار دهید، جوش شیرین بوی نامطبوع را به خود جذب میکند و دیگر نشانی از بوی نامطبوع درون یخچال نیست.

۲_سرکه: سرکه نیز مانند جوش شیرین در دسترس است اما بهتر است کمتر از آن استفاده شود،در این روش شما نصف لیوان را با سرکه پر کنید و آن را در یخچال قرار دهید.

۳_لیمو: یک عدد لیمو را نصف کرده و آن را درون یخچال قرار دهید، حداقل هر هفته این کار را تکرار کنید تا بوی نامطبوع یخچال شما از بین برود.

۴_سیب زمینی: سیب زمینی را پوست کنده و برای از بین رفتن بوی نامطبوع آن را درون یخچال قرار دهید، بهتر است هر دو الی سه روز آن را عوض کنید تا زمانی که بوی نامطبوع از بین نرفت این کار را تکرار کنید.

مواردی که ذکر شد از پرکاربرد ترین پاک کننده ها طبیعی برای رفع بوی نامطبوع یخچال است ، موارد دیگری همچون میخک ،جو ،قهوه ،کربن فعال و عصاره وانیل نیز برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال پیشنهاد می شود.

جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع

غذاهای خود را در ظروف دارای درب یا به اصطلاح سربسته نگهداری کنید.

بهتر است مرتب سبزیجات و گوشت داخل یخچال را چک کنید تا مطمئن شوید که فاسد یا یخ زده نشده اند.

بهتر است یخچال خود را مرتب و حداقل ماهی یکبار برای جلوگیری از بوی نامطبوع و همچنین عدم رشد باکتری ها تمیز کنید.

نکات کلی

۱_بهتر است در هنگام جدا کردن قفسه و کشوهای یخچال آن را با آب گرم بشویید، زیرا تغییر دمای ناگهانی ممکن است باعث خرد شدن شیشه های آن شود، در ادامه شما می توانید برای تمیز کردن آن از آب سرد به جای آب گرم استفاده کنید یا با گذشت زمان اجازه دهید دمای کشورها به دمای اتاق برسد. ۲_اگر لکه ای در یخچال وجود داشت که پاک نشد یا پاک شدن آن به سختی ممکن بود شما میتوانید با استفاده از محلول آب داغ و آمونیاک آن لکه را پاک کنید،در این روش بهتر است وسیله مورد نظر را قبل از استفاده از محلول کاملا خیس کنید و سپس کمی آمونیاک را در آب داغ حل کرده تا رقیق شود و وسیله مورد نظر خود را با آن بشویید. ۳_همانطور که قبلاً ذکر شد مطمئن شوید که از اجزای جدا شونده یخچال قبل از جایگذاری مجدد کاملاً خشک شده باشند،برای خشک کردن آن می توانید از یک دستمال تمیز یا حوله ی آشپزخانه استفاده کنید. ۴_بهتر است در قسمتی که میوه و سبزیجات تازه را نگهداری می کنید یک کیسه کاغذی قهوه ای را مچاله کرده و درون قفسه یا کشو قرار دهید با این کار شما تا میزان زیادی بوی ایجاد شده را از بین می برید.

مطلب مشابه: یخچال ساید بای ساید با دوقلو چه تفاوتی دارد و کدامیک بهتر است

مطالب مشابه را ببینید!