مجله تاپ‌ناز‌

رفع ترک پوست با مواد طبیعی و روش های خانگی

درمان خانگی و رفع ترک پوست

ترک های پوستی یا استریا خطوطی هستند که در نتیجه ی افزایش سایز یا وزن در دوران بلوغ، بارداری، بدنسازی، عوامل وراثتی ، استرس و یا شروع چاقی تشکیل میشوند.

وقتی که پوست کشیده میشود، کلاژن پوست ضعیف میشود و باعث تشکیل خطوط ظریف در زیر بالاترین لایه پوست میشود. نواحی که بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند ران، سینه، شکم، باسن، لگن و پهلو هستند.

ترک ها ابتدا به صورت چروک ایجاد میشوند، پیشرفت رگه ها میتواند قرمزیا قهوه ای تیره باشد که بستگی به رنگ پوست دارد. ترک های پوستی ممکن است به تدریج کمرنگ تر شوند اما این موضوع میتواند چند سال زمان ببرد.

ترک های پوستی خطر جسمانی نیستند ولی بسیار زشت و ناخوشایند اند و گاهی میتوانند کل زیبایی پیرهن کوتاه یا تاپ بدون آستین مورد علاقه تان را خراب کنند.

رفع ترک پوست با مواد طبیعی و روش های خانگی

پیشگیری

ترک های پوستی همیشه قابل پیشگیری نیستند. در هر حال راه های زیر ممکن است به کاهش خطر ایجاد آنها کمک کند:

  • حفظ وزن سالم
  • پرهیز از تغییرات شدید رژیم غذایی
  • مصرف رژیم غذایی سالم که دارای ویتامین ها ، مواد معدنی و ویتامین آ و ث باشد.
  • افزایش وزن آرام و تدریجی هنگام بارداری
  • نوشیدن روزی 6 تا 8 لیوان آب

انواع درمان های خانگی ترک پوست با مواد طبیعی

1.تخم مرغ: پروتئین ها و ویتامین های تخم مرغ میتوانند ترک های پوستی را درمان کنند و همچنین باعث سفتی پوست میشوند. یک تخم مرغ بردارید، سفیده و زرده آن را جدا کنید. سفیده را برداشته و برای مدتی هم بزنید. با استفاده از یک فرچه آرایشی آن را روزانه 2 تا 3 مرتبه روی ترک های پوستی قرار دهید و پس از 15 دقیقه بشویید.

2. سیب زمینی: سیب زمینی دارای آنزیم های روشن کننده پوست است که به از بین بردن لک های روی پوست کمک میکند. یک عدد سیب زمینی را ریز رنده کنید و با فشار دادن آب آن را بگیرید. سپس این مایع را بر روی ترک های پوست قرار دهید تا خشک شود. 30 دقیقه بعد پوست خود را با آب سرد بشویید.

مطلب مشابه: درمان خانگی ترک های پوستی با مواد طبیعی و انواع روغن مفید

3.شی باتر: شی باتر یا همان روغن شی یک ماده طبیعی است. شی باتررطوبت رسان، تسکین دهنده و ضد التهاب است. شی باتر برای کاهش اثر ترک های سفید موثرتر است. ترک های سفید به ترک هایی گفته میشود که به دلیل افزایش سن یا چاقی افتاق می افتد. هر چه شی باتر طبیعی تر باشد اثر آن بیشتر است. به طور کلی میتوان گفت شی باتر یک راه مناسب برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی است.

4.روغن زیتون: روغن زیتون یک روغن طبیعی و فوق العاده مغذی است. مقداری روغن زیتون را گرم کنید و برای چند دقیقه ترک های پوستی تان را با آن ماساژدهید. روغن زیتون را از روی پوست تان پاک نکنید و اجازه دهید به همان حالت بماند. این کار را روزی 2 بار تکرار کنید.

5.روغن بادام: چند قطره روغن گیاهی را به روغن بادام اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید. چند ثانیه به این ترکیب حرارت دهید و سپس آن را روی ترک های پوستی تان بمالید.به مدت دو دقیقه با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید و سپس اجازه دهید به همان حالت خشک شود. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

6.روغن آرگان: روغن آرگان ارگانیک را روی ترک های پوستی تان بمالید و یک دقیقه ماساژ دهید. این روغن به راحتی جذب پوست میشود، به همین دلیل نیاز نیست آن را پاک کنید یا بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا ترک های پوستی محو شوند.

7.روغن کرچک: این روغن حاوی اسید ریسینلیدیک است که به عنوان عامل نرم کننده ی پوست شناخته میشود و به روند التیام ترک های پوستی سرعت میبخشد. مقداری روغن کرچک را گرم کنید و ترک های پوستی را با استفاده از آن به مدت 15 تا 20 دقیقه ماساژ دهید.

8.روغن بچه: روغن بچه از مواد مغذی مهمی تشکیل شده است که پوست تان را تغذیه میکند ، نرم نگه میدارد و از ایجاد ترک های پوستی جلوگیری میکند. بعد از یک حمام گرم، پوست تان را با حوله ی تمیز خشک کنید و روغن بچه را به ترک های پوست تان بمالید و خوب ماساژ دهید تا روغن جذب پوست تان شود. چند دقیقه اجازه دهید تا به صورت طبیعی خشک شود. این کار را هر روز بعد از حمام انجام دهید.

9.روغن درخت چای: روغن درخت چای فواید زیادی دارد و میتواند ترک های پوستی و جای زخم را درمان کند. و همچنین دارای خواص ضد التهابی است. 4 تا 5 قطره روغن درخت چای را با یک و نیم قاشق روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و ترک های پوستی را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید این روغن ها روی پوست بمانند تا جذب شوند. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

مطلب مشابه: ترک های پوستی مشکل دچار شدن به ترک های پوستی بر اثر کشش در بدن زنان

رفع ترک پوست با مواد طبیعی و روش های خانگی

10.روغن جوجوبا: روغن جوجوبا دارای خواص ضد التهابی و التیام بخشی به پوست است و از پیشرفت ترک های پوستی جلوگیری میکند و همچنین باعث رشد سلول های سالم جدید میشود. چند قطره از روغن جوجوبای خالص را روی ترک های پوستی تان بمالید. برای چند دقیقه پوست تان را ماساژ دهید و سپس آن را به حال خود رها کنید. روزی دو تا سه مرتبه این کار را تکرار کنید.

11.روغن میوه ی گل سرخ: روغن میوه ی گل رز آنتی اکسیدان، ویتامینA، و ویتامینE پوست را تامین میکند و باعث افزایش تولید کلاژن میشود. چند قطره از این روغن را روی ترک های پوستی تان بمالید و سپس با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید و اجازه دهید روی پوست بماند. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

12. کره ی کاکائو: استفاده از کره ی کاکائو کمک میکند تا ترک های پوست محو شوند. حتی استفاده ی آن قبل و در طی دوران بارداری میتواند به طور کامل این ترک ها را از بین ببرد. بهترین زمان استفاده کره کاکائو شب ها است. آن را به خوبی بر روی پوست ماساژ دهید و برای چند مدت این کار را تکرار کنید تا اثرات آن را ببینید.

13.آلوئه ورا:  آلوئه ورا گیاهی است که به بازسازی بافت پوست کمک میکند و دارای خواص معجزه آسایی است. ژل تازه را از برگ گیاه آلوئه ورا خارج کنید و آن را روی ترک های پوستی ماساژ دهید، اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

14.خیار و آبلیمو: اسید طبیعی موجود در آب لیمو باعث کاهش اسکارهای پوست میشود و آب خیار با خنک کنندگی خود باعث شادابی پوست شما میشود. آب لیمو ترش و خیار را به اندازه های مساوی تقسیم و مخلوط کنید و سپس بر روی مناطق آسیب دیده بریزید تا پوست آن ناحیه مرطوب شود. و بعد از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

15.قهوه: قهوه سرشاراز کافئین است که فعالیت بیولوژیکی بالایی دارد و در پوست به راحتی نفوذ میکند. قهوه باعث از بین رفتن چربی های زیر پوست میشود و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.  پودر قهوه را با آب ترکیب کنید تا به شکل خمیر دربیاید و آن را روی ترک های پوستی تان بمالید. پوست تان را به آرامی و با حرکات دایره ای شکل به مدت پنج دقیقه ماساژ دهید این کار باعث بهبود گردش خون میشود. سپس پوست تان را با آب گرم بشویید و روی آن مرطوب کننده بمالید. این لایه برداری را هر روز انجام دهید تا ترک های پوستی تان محو شوند.

16.شکر: یک قاشق شکر، چند قطره روغن بادام و چند قطره آب لیمو را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر دربیاید و پوست تان را به مدت 8 تا 10 دقیقه با این خمیر ماساژ دهید. سپس آن را با آب گرم بشویید و روی پوست تان مرطوب کننده بزنید. از این خمیرلایه بردار روزی یک تا دو بار استفاده کنید.

17.سرکه سیب: یک فنجان سرکه سیب را در ظرف اسپری بریزید، قبل از خواب سرکه سیب را روی ترک های پوستی تان اسپری کنید و صبر کنید تا کامل خشک شود. صبح فردا، پوست تان را کاملا بشویید و خشک کنید. سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

مطلب مشابه: ترک شکم باردرای + روش های درمان ترک های پوست شکم پس از بارداری

18.زردچوبه: زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین دارای خواص ضد التهابی و روشن کنندگی پوست است. یک قاشق زردچوبه را با یک قاشق ماست تازه ترکیب کنید تا به صورت خمیر در بیاید. این خمیر را روی ترک های پوستی تان بمالید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند تا خشک شود. پوست تان را با آب گرم بشویید و بعد از خشک کردن آن را مرطوب کنید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید تا ترک های پوستی تان محو شوند. بعد از گذشت چند هفته، میبینید که ترک های پوستی تا حدود زیادی از روی بدن تان محو شده اند.

19.جوش شیرین: جوش شیرین یک پاک کننده ی قوی است. جدا از خواص جوش شیرین برای پاک کنندگی، سفیدی دندان و درمان جوش و آکنه ، یک درمان مناسب برای ترک های پوستی محسوب میشود. نحوه استفاده از آن بسیار ساده است. مقداری جوش شیرین را با آب یا گلاب یا آبلیمو ترکیب کنید و بر روی ترک های پوستی بمالید و چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. این کار را هر روز انجام دهید تا ترک های پوستی تان برطرف شوند.

20.ویتامین E: ویتامین E یک محلول چربی است و جز ویتامین های غیر آنزیمی طبیعی محسوب میشود. کپسول ویتامین E را باز کنید و روغن ویتامین درون آن را خارج کنید. این روغن را روی ترک های پوستی بریزید و برای چند دقیقه ماساژ دهید و سپس اجازه دهید به همان حالت بماند. روزی دو تا سه مرتبه این کار را تکرار کنید. همچنین با نظر پزشک میتوانید روزی یک عدد از این کپسول ها را به صورت خوراکی مصرف کنید. ویتامین E دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که میتواند پوست را تغذیه کند ، سلامت آن را حفظ کند و به درمان ترک های پوستی کمک کند.

21.زردآلو: زردآلو با خاصیت لایه برداری که دارد میتواند در کاهش ترک های پوستی موثر باشد. 2 یا 3 عدد زردآلو را  بردارید ، برش دهید و هسته ها را جدا کنید، میوه را رنده کنید و روی ترک های پوستی قرار دهید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بر روی آن بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز برای حداقل یک ماه انجام دهید.

22.پماد ویکس: مقداری ویکس را روی ترک های پوستی بمالید و آن ناحیه را برای یک یا دو دقیقه ماساژ دهید. سپس این ناحیه را سلفون پیچ کنید و اجازه دهید یک شب وضعیت به همین حالت بماند. این کار را هرشب تکرار کنید تا ترک های پوستی به تدریج محو شوند.

پماد ویکس از روغن های طبیعی مثل روغن اوکالیپتوس، روغن تربانتین و روغن برگ سدر تشکیل شده است و باعث نرمی پوست میشود.

23.اسید گلیکولیک: این مایع را روی نواحی ترک دار پوست بمالید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود. این کار را هر روز تکرار کنید، ترجیحا قبل از خواب.

اسید گلیکولیک کلاژن پوست را افزایش می دهد و باعث سلامتی و انعطاف پذیری پوست و رفع ترک های پوستی میشود. این ماده ی شیمیایی به راحتی در داروخانه ها پیدا میشود و استفاده از آن خطری ندارد، حتی در دوران بارداری. مراقب باشید بعد از استفاده از اسید گلیکولیک در معرض آفتاب قرار نگیرید چون به آسانی باعث آفتاب سوختگی میشود.

24.جو پرک: کمی جو پرک رنده کنید و با اضافه کردن کمی آب و یا شیر به آن یک خمیر درست کنید. این خمیر را بطور مرتب روی ترک های پوستی قرار دهید تا اثرات آن به مرور زمان از بین برود.

25.پودر یونجه: کمی پودر یونجه را با یک روغن طبیعی (مثل روغن بابونه) مخلوط کنید و خمیری که به دست می آید را روزانه 2 تا 3 مرتبه بر روی نواحی ترک خورده پوست خود قرار دهید. آمینواسیدها و پروتئین های موجود در یونجه باعث سرزنده و شاداب شدن پوست میشود.

26.صندل سفید: خواص خنک کننده گیاه صندل سفید نه تنها از ایجاد ترک های پوستی جدید پیشگیری میکند بلکه ترک هایی که قبلا روی پوست ایجاد شده اند را نیز از بین میبرد. چوب صندل سفید را به صورت پودر درآوردید و کمی آب به آن اضافه کنید، این خمیر را باید بر روی ترک های پوست قرار دهید.

مطلب مشابه: از بین بردن ترک های پوستی با روغن نارگیل

مطالب مشابه را ببینید!