مجله تاپ‌ناز‌

رفع جای سوختگی اتو با نکات و ترفندهای خاص

وقتی که روی لباس خود لکه اتو را دیدید باید خیلی سریع به فکر راهی موثر برای رفع کردن آسیب جای سوختگی اتو باشید. به همین جهت در ادامه ترفند هایی برای از بین بردن جای سوختگی را به شما آموزش می دهیم.

امکان این که حواس شما نباشد و در موقع اتو کشیدن برای شما پیش بیاد مثلا جای دیگری بروید یا غذای شما بسوزد و یا تلفن زنگ بخورد و بدون این که به اتو کردن توجه داشته باشید، اتو را در همان حالت روی لباس رها کنید. وقتی که برگشتید حتما جای سوختگی لباس را مشاهده خواهید کرد. در این حالت نباید مضطرب باشید و نگران نشوید زیرا راه حل هایی وجود دارد که می توان جای سوختگی اتو را رفع کرد و لباس را مرمت کرد. در ادامه ترفند های خاص برای رفع جای جای سوختگی را به شما آموزش می دهیم.

آموزش رفع جای سوختگی اتو از روی لباس

سوزاندن ناخواسته لباس اشتباهی است که ممکن است برای شما رخ دهد ولی می توانید پیشگیری کنید. در پارچه های دارای پلی استر، با اثر سطحی قابل جبران و تعمیر هستند که اگر بافت پارچه در موقع اتو کردن ذوب و جمع شود قابل تعمیر نیست. موقع اتو کشیدن بعضی مواقع پیش می آید که به دلیل بی احتیاطی یا اتوی خراب، حرارت زیادی به لباس وارد می شود و می سوزد و جای اتو روی لباس باقی می ماند که برای این مشکل، اگر سوراخ نشده باشد می توانید کارهایی کنید. اگر پارگی رخ دهد باید لباس را دور بیندازید و یا از روشی دیگر برای تعمیر و یا وصله زدن استفاده کنید. چنانچه جای سوختگی اتو در حد لکه تیره به شکل برق افتادگی روی لباس خود را نشان دهد می توان گفت جای نگرانی نیست و قابل حل است. روش های متفاوتی وجود دارد که جای اثر سوختگی اتو را رفع می کند و از بین می برد.

وقتی که الیاف پارچه بسوزد باید دقت داشته باشید که لکه هایش از بین نخواهد رفت و اگر تغییر رنگ دهد دیگر امیدی به بازگشت آن وجود ندارد، بعضی از الیاف نسبت به دیگر لباس ها سریع تر می سوزند و حساس تر هستند ولی اگر جای لکه سوختگی کم باشد و جنس لباس پارچه از کتان و یا نخ باشد با انجام دادن مراحل زیر جای سوختگی اتو رفع می شود.

  • در هنگام پاک کردن جای سوختگی اتو باید خیلی سریع عمل کنید.
  • اتو کردن را متوقف کنید و خیلی فوری اتو را برداشته و خاموش نمایید.
  • بلافاصله محل ایجاد لکه را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • با این کار مواد چسبنده اضافه از سطح پارچه پاک می شود.
  • توجه نمایید که هر چه سریع تر عمل کنید نتیجه بهتری می گیرید.
  • ابتدا برچسب مراقبت روی لباس را بخوانید تا اطمینان پیدا کنید که این روش درستی برای پاک کردن جای لک است و به لباس آسیبی نمی زند.
  • اگر امکان استفاده از مایع سفید کننده برای این لباس وجود دارد کمی از مایع را با آب رقیق کنید و لباس را تا یک ربع داخل آن بخیسانید. این راه برای تمیز شدن بهترین گزینه بوده به شرطی که درصد سفید کننده و آب درست زده شود.
  • می توانید برای انجام این مرحله از دستکش استفاده نمایید.
  • حواستان باشد که مایع سفیدکننده گاز هایی دارد که برای تنفس مضر بوده پس موقع استفاده زدن ماسک را فراموش نکنید و از ورود کودکان به آن منطقه خودداری کنید.
  • به جای استفاده از سفید کننده می توانید از یک مایع لکه بر قوی استفاده نمایید تا لباس آسیب نبیند.
  • اکنون می توانید لباس را در داخل ماشین لباسشویی بی اندازید و از پودر رختشویی قوی برحسب جنس لباس استفاده نمایید.
  • حالا با دمای آب و سرعت چرخش ماشین با توضیحات درج شده روی برچسب مراقبتی لباس گزینه را انتخاب کنید.
  • اگر از سفیدکننده در مرحله قبلی استفاده کرده اید باید آن را به تنهایی بشویید و یا فقط لباس های سفیدی که وایتکس روی آن ها اثر ندارد را باهم در لباسشویی بی اندازید.
  • پس شستشو کامل لباس را چک کرده تا جای سوختگی اتو رفع شده باشد و از بین برود.
  • حالا آن را در جلو آفتاب پهن کرده به طوری که آفتاب اثر روشن کنندگی داشته باشد برای کم رنگ شدن لک عالی است.
  • برای نتیجه گیری بهتر لازم است این فرآیند را دوباره تکرار کنید.

رفع جای سوختگی اتو

رفع جای سوختگی اتو

جای لک سوختگی اگر بزرگ و زیاد باشد که الیاف پارچه از بین برود با این روش هایی که در بالا گفتیم از بین نمی رود. این اتفاق نمی تواند باعث شود که لباس را دور بیندازید. می توانید محل سوختگی را با کمی تغییر و یا خلاقیت باز هم استفاده کنید. مثلا اگر پیراهن مردانه از قسمت شانه سوخته می توانید آن را به دامن کوتاه و زیبایی تبدیل کنید.

 

ترفند برای حذف اثر سوختگی لباس

چنانچه موقع اتو کشیدن نکات ایمنی را رعایت کنید هیچ موقع با جای سوختگی لباس برخورد نمی کنید پس باید گفت پیشگیری بهتر از درمان است. ولی امکان اینکه در موقع اتو کشیدن لباس حواستان پرت شود و لباس بسوزد وجود دارد. اثر ماندن سوختگی به رنگ زرد و یا قهوه ای در می آید که با راهکارهای مفید می توان آن ر رفع کرد.

  1. رفع اثر سوختگی اتو با آب لیموی تازه ممکن است. برای این کار نیاز است که یک لیمو تازه را برش دهید و در قسمت سوخته شده لباس فشار دهید تا آب آن محل سوختگی را خیس کند. سپس قسمت لکه دار را درون آب گرم قرار دهید و بگذارید که تا نیسم ساعت بماند. سپس لباس را از ظرف خارج کنید و مانند شستشوی معمولی آن را بشویید و خشک کنید.
  2. شستن با سرکه سفید هم یکی از ترفندها است که برای از بین بردن سوختگی پارچه یا لباس کاربرد دارد. استفاده کردن از یک دستمال نرم و یا اسفنج که در سرکه خیسانده شده را روی محل قرار دهید. بگذارید که تا 15 دقیقه بماند و در آخر با آب سرد بشویید و بگذارید که خشک شود.

 

نکات قابل ذکر

  • از این روش استفاده از لیمو برای لباس های از جنس ابریشم و پشم استفاده نکنید زیرا ممکن است که پارچه دچار صدمه شود. با این که آب لیمو در مقایسه با سفید کننده های تجاری ضعیف تر است.
  • دقت کنید که فقط از سرکه سفید استفاده کنید. دیگر سرکه ها می توانند روی لباس لکه ایجاد کنند و خود باعث مشکل شوند.

 

مطالب مشابه را ببینید!