مجله تاپ‌ناز‌

رفع خط خنده با روش های خانگی و طبیعی شگفت انگیز

عضلات چهره در موقع خندیدن و لبخند دچار چروک هایی در پوست می شود که به آن خط خنده گفته می شود. وقتی گه پوست جوان است، این خط ها کمتر به چم می آیند، ولی با بیشتر شدن سن، چین و چروک ها عمیق تر می شوند و چهره را زشت جلوه می دهند، به همین دلیل در این مطلب راهکارهایی برای رفع خط خنده را توضیح می دهیم که می تواند برای شما مفید باشد.

امروزه رفع کردن خط خنده و چین و چروک های اطراف دهان، پیشانی، زیر چشم، بین ابرو که معمولا با افزایش سن به دلایلی مانند حرف زدن، خندیدن، غذا خوردن، ژنتیک، لاغری و … ممکن است ایجاد شود، دغدغه خیلی از افراد به خصوص زنان می باشد. در کنار استفاده از بعضی از ماسک های گیاهی، روش های درمانی دیگری هم وجود دارد که می توان تا حدی این مشکل را رفع کند که در ادامه این روش ها را برای شما توضیح می دهیم.

 

راهکارهایی مفید برای رفع خط خنده

آفتاب سوختگی، بالا رفتن سن و سیگار کشیدن از جمله عوامل مهم در ایجاد خط خنده روی صورت می باشند. رشته های کلاژن از پوست محافظت می کنند و باعث صاف نگه داشتن آن می شوند، پس با کاهش کلاژن پوست، حالت ارتجاعی و استحکام پوست کمتر می شود و در نتیجه باعث پیدایش چین و چروک و خطوط ظریف در صورت می شود. سیگار کشیدن، اشاعه فرابنفش خورشید، بالا رفتن سن، رشته های کلاژن و الاستین پوست را از بین می برد و در نتیجه باعث ایجاد چروک و خطوط در سطح پوست می شود. خط لبخندی که به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می شود را نمی توان کاری کرد، ولی با تغییر دادن سبک زندگی و بعضی از عادات غلط می توان خیلی از چین و چروک های صورت را به تاخیر انداخت و یا حتی از آن پیشگیری کرد. در ادامه روش های مفید برای پیشگیری و رفع خنده را توضیح می دهیم.

رفع خط خنده

ماسک های خانگی موثر

استفاده از انواع روغن و ماسک های صورت می تواند تا حد زیادی از میزان خطوط صورت جلوگیری کند. روغن زیتون و روغن آرگان دو ماده خوب و روش خانگی موثر برای جلوگیری از چین و چروک هستند. می توانید قبل از خواب و بعد از پاکسازی و شستشوی صورت، کمی روغن را به صورت بمالید و خیلی آرام ماساژ دهید، ترکیبات مفیدی که در این روغن ها وجود دارد تاثیر زیادی در حفظ جوانی و شادابی پوست دارد.

استفاده کردن از ماسک های لایه بردار مانند اسکراپ کیوی هم برای رفع خط لبخند موثر است. کیوی دارای ویتامین C و پنی فنول هایی می باشند که پوست را تغذیه می کنند، همچنین مانند یک لایه بردار عمل می کند، پس استفاده از اسکراپ کیوی، هفته ای یک بار باعث می شود که سلول های مرده پوست دفع شود و در نتیجه پوست شاداب و سالم می شود و خط لبخند هم تا حدی محو می شود.

 

تمرینات روزانه مفید برای از بین بردن خط لبخند

انجام تمرینات ورزشی می تواند نقش زیادی برای شادابی صورت و کاهش خط خنده دارد؛ ماساژ دادن پوست یکی از روش های مفید برای حفظ جوانی پوست است، در ادامه دو روش تمرینی برای کمتر شدن خط خنده را بررسی می کنیم.

  • در روش نخست برای از بین بردن خط خنده، دندان ها را جفت کنید و به مدت 10 ثانیه یک لبخند (کاملا پهن و بزرگ) بزنید، سپس رها کنید و باز تکرار کنید. لازم است این تمرین را هر روز و در حدود 10 تا 20 بار انجام بدهید.
  • روش دوم به این صورت است که لب ها را کمی از هم فاصله بدهید و سپس با کمک انگشتان، گوشه دهان را به عقب صورت بکشید و این حالت را تا 10 ثانیه نگه دارید و تکرار کنید، این تمرین را هم می توانید هر روز 10 تا 25 بار انجام بدهید.

میکرونیدلینگ (درمان با القای کلاژن)

هدف از انجام دادن این کار، افزایش تعداد کلاژن در پوست است، زیرا با بالا رفتن سن، کلاژن پوست کاهش پیدا می کند و در نتیجه پوست حالت کشسانی خود را از دست می دهد، پس پزشک می تواند از طریق میکرونیدلینگ، کلاژن پوست را بیشتر کند، در این صورت چروک های مختلف صورت از جمله خط لبخند را پر می کند و از بین می برد، بر اساس تحقیقات انجام شده نتیجه این عمل پس از 9 ماه مشخص می شود و از این طریق پوست ترمیم می شود، اگر چه ممکن است روی آن قرمزی و کبودی ایجاد شود، همچنین دوره درمان آن برای خیلی از افراد برای رسیدن به نتیجه دلخواه 3 تا 6 ماه می باشد.

 

رفع خط خنده

نور درمانی

استفاده کردن از کیت های نوری، می تواند برای رفع و از بین بردن چروک هایی مانند خط خنده استفاده شوند، در این کیت ها برای افزایش کلاژن در اطراف چشم از لامپ های ال ای دی استفاده می شد.

پس استفاده از این روش روزانه به مدت 3 دقیقه می تواند موثر باشد، اگر چه عوارض جانبی برای این روش ذکر نشده است ولی میزان اثربخشی و کارایی آن هم مشخص نیست.

 

ماساژ درمانی

برای از بین بردن خط خنده با ماساژ، انگشتان را در گوشه دهان خود قرار دهید و حدود یک سانتی متر به طرفین بکشید، در نتیجه این کار عضلات اطراف دهان منقبض می شود، همچنین می تواند لب ها را روی هم بسته و برای چند ثانیه به همین حالت نگه دارید، سپس به آرامی گوشه های دهان را به سوی هم بکشید و می توانید از انگشتان خود به عنوان مقاوم کمک بگیرید. مقداری استراحت کنید و این کار را حدود 25 بار تکرار کنید، انجام این کار از تضعیف شدن پوست جلوگیری می کند.

در روش دیگر نوک انگشت خود را روی خط خنده قرار دهید و فشار های آرام را اعمال کنید، سپس با دهان باز تا می توانید لبخند بزنید، حدود 5 ثانیه به همین حالت بمانید، مقداری استراحت کنید و باز 30 بار این کار را تکرار کنید. لبخند زدن در صورتی با مقاومت همراه باشد، عضلات گونه را تقویت کرده و پوست یا خطوط اطراف صورت را می کشد.

 

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده کردن از کرم ضد آفتاب با کیفیت یا SPF 30 روش خوبی برای جلوگیری و رفع خط خنده ناشی از نور خورشید است، زیرا نور خورشید باعث از بین رفتن کلاژن های پوست و در نتیجه ایجاد لکه های پوستی و چین و چروک می شود.

 

نوشیدنی ها را فراموش نکنید

آب نقش مهمی برای شاداب و حفظ سلامت پوست دارد. پس نوشیدن مرتب آب در طول روز می تواند باعث آبرسانی به پوست شود. استفاده از نوشیدنی های مفید مانند دمنوش هایی مثل چای سبز و آب میوه طبیعی هم می تواند تا حدی مناسب باعث تامین آب مورد نیاز بدن شود.

 

جلوگیری از استرس نوش داروی خط لبخند

استرس سلامت پوست را به خطر می اندازد. وقتی که فرد دچار استرس می شود، بدن هورمون کورتیزول ترشح می کند و در نتیجه این هورمون برای شکستن پیوندهای سلولی، تولید رادیکال های آزاد را بیشتر می کند. رادیکال های آزاد می تواند مانع تلید کلاژن شود و تاثیرات مخرب روی پوست ایجاد می کند. پس برای جلوگیری از استرس می توانید دوش آب گرم بگیرید و پیاده روی کنید و یا به موسیقی گوش کنید و فعالیت هایی را که دوست دارید انجام دهید، تا حواس شما پرت شود و میزان استرس کمتر شود.

 

خوب و راحت بخوابید

خواب کافی هم تاثیر خوبی روی پوست دارد و از ایجاد خط لبخند جلوگیری می کند. وقتی که شما کمبود خواب دارید، مانند استرس، ترشح هورمون کورتیزول می تواند تاثیر منفی روی سلامت پوست داشته باشد، در حالی که خواب خوب و کافی باعث تقویت پیوندهای سلولی می شود و در نتیجه پوست شاداب تر و جوان تر می شود. نکته مهم دیگر وضعیت خوابیدن است، وقتی که روی شکم یا پهلو می خوابید، پوست ساییده می شود و باعث بروز خط لبخند روی صورت می شود. برای حل کردن این مشکل می توانید از رو بالشی های نرم و ابریشمی استفاده کنید.

 

سایر روش ها برای جلوگیری از خط خنده روی پوست

شستن صورت به صورت یک یا دو بار در روز، استفاده از مرطوب کننده ها، انجام دادن ورزش به صورت مرتب مصرف غذاهای حاوی امگا 3، نگه داشتن وزن مناسب بدن و استفاده از سرم های ضد پیری راهکاری مناسب برای رفع خط خنده و پیشگیری از آن می باشد. روش های درمانی مانند لیزیک، تزریق بوتاکس، تزریق ژل، روش هایفوتراپی، لیفت درمانی و … هم برای از بین بردن چین و چروک دور لب و خطوط صورت راهگشا هستند که معمولا بعضی از آنها با عوارضی همراه است.

مطالب مشابه را ببینید!