مجله تاپ‌ناز‌

رفع دلشوره و اضطراب با استفاده از این روش ها و تکنیک های خاص

تکنیک ها و روش های مختلف برای رفع دلشوره وجود دارد که به همین جهت نیاز به تغییر نگرش، شناسایی موقعیت های تنش زاد، توجه به کلمات و … است. افرادی که دلشوره بدون دلیل دارند به دلیل فشارهای روانی و عصبی دارای استرسی پنهان است. این افراد دچار تپش قلب هستند، دستشان می لرزشد و ممکن است بدون دلیل اضطراب داشته باشند.

اضطراب احساسی و دلشوره این روزها خیلی از افراد را درگیر کرده است و در جوامع امروزی این تنش ها روز به روز بیشتر می شود. احساسی که در زندگی همه ما رخنه کرده است و باعث شده تا لذت مناسب را از زندگی نبریم. ولی این احساس از چه عواملی نشات می گیرد؟ آیا می توان آن را کنترل کرد؟ واقعیت این است که روش زندگی اشتباه و داشتن عادات غلط می تواند زمینه ساز چنین تنش هایی شود و باید توجه کنید که در صورت رفع دلشوره می توانید زندگی سالم و موفق تری داشته باشید که به همین دلیل باید راهکارهای مناسب را بدانید و ما در ادامه توضیح داده ایم.

 

تکنیک های موثر و عالی رفع دلشوره

افرادی که دارای دلشوره هستند دارای چه نشانه هایی هستند؟ بیشتر افرادی که چنین احساسی را تجربه می کنند، تپش قلب بالا دارند، آنها تند تند نفس می کشند، دستشان می لرزد و در حالت عادی هم حس اضطراب دارند و دیگر نشانه ها که در پی این عوامل ایجاد می شود. خیلی از افراد تصور می کنند که این مشکل برای آنها بدون ضرر است در صورتی که می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. چطور با نگرانی و دلشوره بدون دلیل می توان مقابله کرد؟ در ادامه توضیحات مفیدی در این زمینه را ارائه کرده ایم.

اصطراب به ظاهر ساده است در صورتی که به شکل پنهانی وجود افراد را می گیرد و می تاند سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه زندگی های پر تنش و نحوه زندگی های اشتباه باعث شده است که افراد زیادی در معرض این مشکل باشند. شرایط اقتصادی، مشکلات خانواده، مشکلات فرهنگی و خیلی از عوامل می تواند زمینه ساز این مشکلات باشد. فشارهای روانی که فرد متحمل می شود و برای آن هیچ درمانی در نظر نمی گیرد، به مرور به نوعی دلشوره دائمی تبدیل می شوند.

رفع دلشوره و اضطراب با استفاده از این روش ها و تکنیک های خاص

عوارض دلشوره

همان گونه که اشاره کردیم، دلشوره می تواند عوارض و عواقب نامطلوب به همراه داشته باشد. خیلی از این عوارض روحی هستند و عوارض جسمی هم ایجاد می شود. دل پیچه، دل درد، مشکل گوارشی، گرفتگی عضلات، سوزش معده، لرزش عضلات، خوردن ناخن، تپش قلب و … از عوارض این امر هستند.  این علائم شامل علائم فیزیکی در فرد هستند. عرق سرد، گیجی، احساس گرگرفتگی، خستگی مفرط، دردهای عضلانی، تنگی نفس، مشکلات خواب و … از دیگر عوارض جسمی در این افراد است.

اضطراب و دلشوره مشکلات روحی و روانی را به همراه دارد. از مهمترین نشانه های روانی در این مورد می توان به نداشتن حس راحتی، حس تحریک پذیری بالا، بیقراری، نگرانی زیاد، ترس دائمی از اتفاق های بد، عدم تمرکز، احساس فراموشی و … اشاره نمود. این عوارض می توانند زندگی فرد را با مشکلات زیاد روبرو کنند.

درمان دلشوره

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که درمان قطعی برای دلشوره وجود ندارد، مگر اینکه خود فرد بخواهد تغییراتی را در بخش های مختلف زندگی ایجاد کند. رفتار شخصی در بیشتر موارد می تواند بهترین روش درمانی به حساب آید. یکی از فعالیت هایی که باعث می شود شما از نگرانی و تنش ها به دور باشید.

 

تغییر دادن افکار

افکار بخش مهمی از نگرانی ها و اضطراب ها را تشکیل می دهند. تمام مشکلات از افکار شروع می شوند. پیش از هر چیز باید بتوانید که بر افکار منفی خود غلبه کنید. وقتی که افکار ناراحت کننده و تنش زا به سراغ شما می آیند، باید به جای شاخ و برگ دادن به این افکار افکار را تحت تسلط خود در آورید. در هر شرایط بحرانی باید سعی کنید، برداشت مثبت داشته باشید. بهتر است در موقع چنین چالش هایی در کنار عزیزان خود باشید، تجربه نشان می دهد در شرایط سخت وجود دوستان خوب و خانواده می تواند مایه دلگرمی باشد. تغییر دادن افکار با بخش های مختلفی صورت می گیرد. شما می توانید با ایجاد بعضی از عادات این افکار را تحت کنترل خود در آورید. مصلا ورزش کردن می تواند دید شما را نسبت به زندگی مثبت کند. زیرا حس شادی بیشتری به شما منتقل می کند. خونسرد باشید، جملات مثبت در زندگی به کار بگیرید.

 

از دست ندادن کنترل کلمات

یکی از روش هایی که به رفع دلشوره کمک می کند کنترل داشتن روی کلماتی است که بیان می کنیم. به کار بردن الفاظ و صحبت های بد به همان اندازه که افکار بد تاثیر منفی دارند، می تواند روی شما موثر باشد. در شرایط که استرس زا می باشد، مراقب حرف زدن خود باشید. جایگزین کردن کلمات مناسب و تاثیرگذار می تواند بخش مهمی از مشکلات را رفع کند.

 

شناسایی موقعیت ها

تمام ما در بعضی از شرایط و موقعیت های استرس و اضطراب بیشتری دارند. بهتر است که این موقعیت ها را شناسایی کنید و با آگاهی بیشتری در این مواقع عمل کنید. در این صورت می توانید برای این موقعیت ها برنامه ریزی بهتری داشته باشید. مثلا با یک برنامه ریزی مالی می توانید در شرایط بحرانی تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.

 

دیگر راهکارها

راهکارهای موثر دیگری برای رفع کردن دلشوره هم وجود دارند. افرادی که دارای اضطراب و استرس بالایی هستند، بهتر است، ورزش کنید و فعالیت های مدیتیشن انجام دهند. فعالیت های آرام سازی ذهن هم جزو دسته ای دیگر از فعالیت های مفید است. باید سعی کنید به اندازه کافی استراحت داشته باشید، کافئین مصرف کنید، افکار خود را آزاد کنید، پیاده روی و کوهنوردی کنید.

فعالیت داشتن در گوره های اجتماعی و وقت گذرانی در کنار دوستان می تواند تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و استرس شما داشته باشد. استفاده از روش های درمان استرس هم می تواند موثر باشد. افرادی که دارای برنامه روزانه هستند، حجم کمتری از استرس و تنش را تحمل می کنند. این دسته از افراد فعالیت های خود را به موقع و در زمان مناسب انجام می دهند، به همین دلیل کارهای عقب افتاده دیگر باعث ناراحتی آنها می شود.

 

مطالب مشابه را ببینید!