مجله تاپ‌ناز‌

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان یکی از معضلات رایجی است که معمولاً برای کودکان 2 تا 5 ساله اتفاق می‌افتد. خوشبختانه در بسیاری از مواقع، لکنت زبان موقتی است و بعد از 6 سالگی، رفته‌رفته از بین می‌رود. گاهی با انجام چند کار ساده در خانه، می‌توانید به روند بهبودی سرعت ببخشید. در ادامه چند روش مهم و کلیدی برای درمان لکنت زبان در خانه معرفی خواهد شد که در برطرف کردن این مشکل کمکتان می‌کند.

تمرکز بر بازی و ورزش؛ راهی عالی برای درمان لکنت زبان در کودکان ۲ ساله

مهم‌ترین موضوع در درمان لکنت زبان کودکان، کمک به آن‌ها برای باور به خود و حفظ اعتمادبه‌نفسشان است. اگر دنیای کودک را به کلمات محدود کنید، چیزی نمی‌گذرد که خود را ناتوان‌ترین فرد جهان می‌بیند. سعی کنید با فرزندتان بازی‌هایی انجام دهید که نیاز چندانی به گفت‌وگو نداشته باشد. برای مثال پازل حل کنید یا ورزش انجام دهید. همچنین می‌توانید از کودک بخواهید تا به عکس‌های کتاب داستان تصویری نگاه کند و در ذهن خود، در دنیای خیال غرق شود. یادتان باشد همیشه لازم نیست حرف بزنید.

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

درمان لکنت زبان در کودکان زیر سه سال؛ شمرده حرف بزنید

یکی از تکنیک‌های اصلی در گفتاردرمانی، آرام صحبت کردن است. هر حرف را شمرده‌شمرده و دقیق بیان کنید و به کودک بیاموزید که در حرف زدن صبور باشد. در واقع، وقتی کودک برای حرف زدن عجله نداشته باشد و آرام صحبت کند، تمرکز بیشتری بر حروف دارد و کمتر دچار لکنت و قفل کلمات می‌شود.

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

درمان انواع لکنت زبان در کودکان با خواندن کتاب تصویری

کتاب‌های تصویری باعث می‌شود که کودک کمتر روی کلمات تمرکز کند و توجهش به تصاویر جلب شود. در واقع باید به کودکتان نشان دهید که همه‌چیز در کلمات خلاصه نمی‌شوند. بگذارید فرزندتان در دنیای قصه‌های تصویری، کمی خیال‌پردازی کند. پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های جذابی را انتخاب کنید؛ مانند مجموعه خرگوش کوچولو، کتاب شاهزاده سیاهپوش، ماشین‌بازی، قصه‌های شیرین جنگل، کلاس کوچولوها و خاله‌بازی، فرهنگ مصور جمله‌ها، فرهنگ مصور فعل‌ها و دنیای داداشی.

شنونده مشتاقی باشید تا لکنت زبان در کودکان 3 ساله برطرف شود

وقتی کودکتان حرف می‌زند، طوری رفتار نکنید که انگار همه حواستان به شیوه حرف زدن او است. در عوض، مشتاقانه رفتار کنید و برای حرف‌های فرزندتان ارزش قائل شوید. برای مثال می‌توانید لبخند بزنید یا سر تکان دهید. در این حالت، کودک احساس آرامش می‌کند و شمرده‌تر حرف می‌زند. بعد از تمام شدن حرف‌های کودک، چند ثانیه صبر کنید و بعد جواب او را بدهید.

علاوه‌بر این، از کودک بخواهید تا تصاویر کتاب‌ها را برایتان توصیف کند. این کار باعث می‌شود فرزندتان اعتمادبه‌نفس بیشتری برای ارتباط برقرار کند. از جمله مجموعه‌های تصویری مفید برای این تمرین، کتاب تام گیتس است که کودک از روی تصاویر، داستان کتاب را حدس می‌زند و برای شما بازگو می‌کند.

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

رهایی از لکنت زبان در کودکان 5 ساله؛ صبور باشید

وقتی کودک در حال صحبت است، به‌هیچ‌وجه وسط حرف او نپرید و ادامه جمله را نگویید. شاید به نظرتان با این کار به کودک کمک می‌کنید، اما او اعتمادبه‌نفس حرف زدن را از دست می‌دهد و سکوت می‌کند. در واقع جوری رفتار کنید که اتفاقی نیفتاده و لکنت چیزی طبیعی است.

بلند کتاب خواندن کودک؛ راهی عالی برای رفع لکنت زبان در کودکان 6 ساله

اگر کودکتان بالای 5 سال دارد، از او بخواهید تا با صدای بلند کتاب بخواند. البته به‌هیچ‌وجه او را مضطرب نکنید و به درستی و غلطی متن توجهی نداشته باشید. اگر حضور شما او را معذب می‌کند، اجازه دهید تا تنهایی کتاب موردعلاقه‌اش را با صدای بلند بخواند. این کار کمک می‌کند اشتباهات خود را متوجه شود و در حل آن بکوشد.

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

استرس و هیجان در محیط خانه؛ علت لکنت زبان ناگهانی در کودکان

 دعوا و استرس‌های شدید، لکنت زبان کودک را تشدید می‌کند. حتی ممکن است کودکانی که تا پیش از این مشکلی در صحبت کردن نداشتند، ناگهان لکنت بگیرند. سعی کنید تا جای ممکن در خانه دعوا نکنید و فضای منزل را آرام نگه دارید. بازی‌های خشن و مهیج، ممکن است کودکان را مضطرب کند. علاوه بر این، فیلم‌های ترسناک و خشن هم ممکن است کودک را بترساند و لکنت او را تشدید کند.

هفت روش برای رفع لکنت زبان در کودکان

درمان لکنت زبان با خرید کتاب از سایت بادبادک؛ ورود به دنیای بی‌کلام خیال

در این مقاله، چند روش ساده اما تأثیرگذار برای درمان لکنت در کودکان را با هم بررسی کردیم. یادتان باشد که لکنت زبان، بیماری یا مشکل حادی نیست. سعی کنید فضای خانه را متشنج نکنید و عادی و با آرامش با فرزندتان برخورد کنید. البته گفتاردرمانی را از یاد نبرید و به متخصصان این حوزه اعتماد کنید. یادتان باشد که دنیای کتاب‌ها بهترین جا برای آرام کردن ذهن کودک و توجه بر جنبه‌های دیگری به جز گفتار است.

توصیه می‌کنیم که حتماً چند کتاب تصویری برای کودکتان بخرید و به او کمک کنید ذهن خود را خلاق نگه دارد. دنیای ذهن قدرتمندتر از هر چیز دیگری است. سایت badbaddak.ir طبقه‌بندی جداگانه‌ای برای کتاب‌های تصویری و ده‌ها نوع کتاب دیگر دارد که کمکتان می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر برای سلامت ذهن کودکتان ارزش قائلید، حتماً سری به سایت بزنید. در ضمن هر زمان که نیاز به مشاوره داشتید، متخصصان سایت کمکتان می‌کنند که کتابی متناسب با شخصیت فرزندتان بخرید.

مطالب مشابه را ببینید!