مجله تاپ‌ناز‌

معرفی خوراکی و داروهای رقیق کننده خون

خون نقش مهمی در زندگی هر انسانی دارد و با انتقال اکسیژن و مواد مغذی به نقاط مختلف بدن باعث حفظ سلامت بدن کمک می کند. گردش خون در بدن از طریق رگ صورت می گیرد و میزان غلظت خون در فرآیند خونرسانی موثر است.

میزان غلظت زیاد خون می تواند باعث لخته شدن خون در رگ می شود و باعث حملات قلبی منجر شود، به همین دلیل با مصرف دارو خوراکی هایی که باعث رقیق شدن خون می شوند، جریان خون نرمال تری خواهید داشت.

داروهای رقیق کننده خون

داروهای مصرفی رقیق کننده خون دو دسته هستند، دسته ای ضد انعقاد هستند که باعث مانع لختگی خون در رگ می شوند که شامل داروهایی مانند آپیکسابان، ادوکسابان، وارفارین، هپارین و دابیگاتران از این دسته داروها می باشند.

دسته دوم از این داروها، رقیق کننده و ضد پلاکت می باشند که مانع پلاک سازی در خون می شوند که شامل داروهایی مانند آسپرین، دی پیریدامول، کلوپیدوگرل و پراسوگرل از این دسته داروها هستند.

مصرف کردن داروهای رقیق کننده خون باعث پیشگیری از لخته شدن خون و غلظت بیش از حد خون می شود و در دسته ای دیگر مانع از چسبندگی پلاکت ها به دیواره رگ و جریان بهتر خون می شوند. مصرف کردن این داروها برای افرای که دچار حملات قلبی شده اند تجویز می شود و باید بدانید که مصرف بی مورد و بیش از حد آن می تواند عوارض جبران ناپذیری را داشته باشد.

معرفی خوراکی و داروهای رقیق کننده خون

خوراکی های رقیق کننده خون

به جز داروهای رقیق کننده شما می توانید از خوراکی های رقیق کننده خون هم بهره ببرید که به عنوان روش طبیعی شناخته می شوند و بدون ضرر می باشند. در ادامه این خوراکی های مفید رقیق کننده خونرا به شما معرفی می کنیم.

 

ویتامین E :

ویتامین E هم می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند و تاثیر آن به میزان مصرف این ویتامین بستگی دارد. البته تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از مصرف مقدار زیاد ویتامین جلوگیری کنند.

البته میزان تاثیر ویتامین E در رقیق کردن خون مشخص نمی باشد، همچنین احتمال دارد که برخی از افراد، بیشتر از 400 واحد بین المللی از این ویتامین در روز مصرف کنند (بالای ۱۵۰۰ واحد روزانه ) در بلند مدت، می تواند اثرات منفی بر جای بگذارد. سالم ترین راه جذب ویتامین E از طریق غذاهایی مانند بادام، روغن آفتابگردان، روغن پونه کوهی، تخم گل آفتابگردان، روغن گندم و غلات می باشد.

 

سیر :

سیر طعم و مزه مطلوب به غذا می دهد و به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و دارای خواص ضد میکروبی است. طبق تحقیقات انجام شده روی سیر بی بو نشان می دهد که این ماده غذایی خاصیت ضد انعقادی دارد.

عامل ضد انعقاد از لخته شدن خون جلوگیری می کند و یا آن را کاهش می دهد. سیر می تواند خون را رقیق کند، هر چند این تاثیرات می تواند کوتاه مدت و یا کم اثر باشد. پزشکان خانواده در آکادمی آمریکا (َAAFP) معتقدند؛ افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند به دلیل خاصیت ضد انعقاد سیر، باید مصرف دوزهای بالای سیر را 7 تا 10 روز قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنند.

روغن ماهی :

روغن ماهی به دلیل داشتن اسید چرب امگا 3 می تواند باعث بهبود عملکرد مغز و کاهش مشکلاتی همچون سکته مغزی گردد. اسید های چرب امگا 3 از طریق حلوگیری از مواد تشکیل دهنده پلاکت مانع از رقیق شدن خون می شوند، در صورتی که طعم ماهی را دوست ندارید، می توانید از مکمل های امگا 3 برای رقیق کردن خون بهره ببرید.

 

دارچین:

دارچین میزان زیادی کومارین دارد  به عنوان ماده ای ضد انعقاد عمل می کند. کاهش فشار خون و التهاب هم از دیگر فواید مصرف این ماده می باشد. چای دارچین و خواص شگفت انگیزی که دارد نشان می دهد که مصرف دارچین چه تاثیرات مثبتی دارد. دارچین را می توانید با مواد مختلفی مصرف نمایید. مصرف بیش از اندازه این ماده باعث آسیب های کبدی می شود.

زنجبیل:

سالیسیلات ماده ای اسیدی است که در زنجبیل وجود دارد و این ماده به عنوان نوعی آسپرین عمل می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. گیلاس، توت و آووکادو هم این ماده را دارند.

 

زردچوبه:

زردچوبه بسیار پر خواص است و در اکثر مواد غذایی هم از آن استفاده می کنند و دارای ماده ای به نام کورکومین است که باعث جلوگیری از اجتماع پلاکت و لخته شدن خون در رگ می شود.

 

داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از موادی که خواص درمانی دارند می تواند باعث درمان راحت این بیماری شود و بهتر است در برنامه غذایی خود مصرف پیاز، گوجه فرنگی، پیاز، انار، ماهی، آناناس و آجیل را هم اضافه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!