مجله تاپ‌ناز‌

معرفی بهترین کتاب ها از میان رمان های خارجی

در این مقاله به معرفی چند رمان پرفروش جهان می‌پردازیم که همگی دارای اهمیت خاصی در ادبیات‌اند. شاید بتوان گفت هر یک از این کتاب‌ها نقطه‌ی عطفی در شاخه‌ی ادبی خود و جریان‌ساز بوده‌اند و خواننده را با چشم‌انداز جدیدی از دنیای ادبیات آشنا کردند. کتاب‎‌هایی که هم نظر منتقدان و خوانندگان حرفه‌ای را جلب کرده‌اند و هم برای دوست‌داران ادبیات و داستان دارای جذابیت قابل توجهی بوده است. برای تهیه و خرید راحت‌تر این عناوین پرفروش و هر کتابی که بخواهید می‌توانید به سایت بوک­لند سر بزنید و لذت خرید آنلاین کتاب را تجربه کنید.

مغازه‌ی خودکشی یا بهترین انتخاب برای زندگی:

معرفی بهترین کتاب ها از میان رمان های خارجی

کتاب مغازه‌ی خودکشی داستان فروشگاهی نامتعارف در سالیان دور پس از ویران شدن جهان به‌خاطر فجایع زیست‌محیطی است که توسط خانواده‌ای افسرده برای فروش ابزارآلات مخصوص خودکشی اداره می‌شود. زبان کتاب زبانی طنز است اما طنزی تلخ. در این فروشگاه مشاوره جهت بهترین انتخاب در روش خودکشی نیز ارائه می‌شود. اما داستان از جایی مسیرش تغییر می‌کند که کوچک­ترین فرد این خانواده کمی خلقیاتش با اعضای دیگر متفاوت است، او تنها جنبه‌ی روشن هر اتفاق را می‌بیند پس تلاش می‌کند که فروشگاه و کار و کسب خانواده را دگرگون کند…

تصرف عدوانی، کتابی درباره‌ی عشق یا امیدی واهی:

استر نیلسون شخصیت اصلی داستان تصرف عدوانی، نویسنده و مقاله‌نویسی‌ست که به‌طور اتفاقی در نشستی با هوگو هنرمندی شناخته شده آشنا می‌شود. بعد از این سخنرانی، این دو رابطه‌ای را از پس یک صحبت طولانی آغاز می‌کنند که برای استر به یک عشق تمام عیار تبدیل می‌شود اما هوگو برخورد دیگری با این رابطه دارد. استر که به خاطر داشتن ذهنی منطقی و تحلیلی به خود می بالد، در مواجهه با احساسات شدیدی که نسبت به هوگو دارد، به افکار خود اتکا می‌کند و هر کلام و رفتاری از سوی هوگو را به‌منزله‌ی بارقه‌ای از امید می‌بیند. کتاب پیامی روشن دارد که امیدی واهی برای ادامه دادن و بودن در یک رابطه، شاید چیزی مانند تصرف و دست‌اندازی نه تنها به حریم دیگری است، بلکه از آن مهم‌تر خیانتی به حق خود از تجربه‌ی یک رابطه‌ی عاشقانه درست، نیز هست.

رمز و راز یک هاله، آئورا:

آئورا یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نویسنده‌ی مکزیکی کارلوس فوئنتس است. تفاوت نثر فوئنتس و به‌طور خاص این کتاب در راوی دوم شخص بودن داستان و شخصیت‌پردازی بی‌نظیر آن است که با چاشنی رئالیسم جادویی، شخصیت‌های داستان در هم مستحیل می‌شوند. داستان درباره‌ی شخصی به ‌نام فیلیپه تاریخ‌دانی جوان است که یک روز در یک آگهی تبلیغاتی با شغلی روبرو می‌شود که گویی تنها برای او ساخته شده است. او به واسطه‌ی این آگهی وارد خانه‌ی پیرزنی می‌شود که قصد دارد خاطرات همسر فوت شده‌اش را ویرایش و چاپ کند. خواهرزاده‌ی پیرزن که آئورا نام دارد دختر جوانی‌ست که جذابیت‌های او فیلیپه را برای قبول این شغل مصمم می‌کند. ماندن در این خانه آغاز جادویی‌ست که خواننده را مجذوب خود خواهد کرد.

رنج‌های یک عاشقانه، رنج‌های ورتر جوان:

معرفی بهترین کتاب ها از میان رمان های خارجی

کتاب رنج‌های ورتر جوان داستانی به ‌قلم یوهان ولفگانگ فون گوته است. این کتاب در سال 1774 زمانی که گوته 25 ساله بود منتشر شد و شهرتی بی‌اندازه برای او در سراسر آلمان به‌وجود آورد. این داستان تا حدی اتوبیوگرافیک است که از دلایل موفقیت داستان نیز به حساب می‌آید. ورتر نقاش پس از گذراندن روزهای سخت تصمیم می‌گیرد به روستایی برود تا در آن‌جا از طبیعت نقاشی کند. او در آن روستا به مهمانی دعوت می‌شود که لوته را می‌بیند و عاشق و دلبسته‌ی او می‌شود اما لوته نامزدی دارد و راه رسیدن به این عشق برای ورتر جوان مشکل می‌شود. داستان گوته تأثیر بسیاری بر جوانان داشت، پدیده‌ای به نام «تب ورتر» را آغاز کرد که به دلیل ماهیت مالیخولیایی با موضوع خودکشی همراه بود. هنگامی که گوته در سال 1808 با ناپلئون ملاقات کرد، علی‌رغم تمام نوشته‌های بعدی گوته، گفتگو پیرامون ورتر چرخید. متن کتاب تا حدودی برای نسخه‌ای که در سال 1787 به‌چاپ رسید تغییراتی به‌همراه داشت.

قلب سگی، از قلب روزهای پس از انقلاب:

داستان قلب سگی درسال 1925 توسط میخائیل بولگاکف، نویسنده‌ و نمایش‌نویس در مسکو نوشته شد. اما ترجمه‌ی اولیه انگلیسی در سال 1968 منتشر شد و در خود روسیه نیز تا سال 1987 به چاپ نرسید. داستان درباره‌ی سگ ولگردی به نام شاریک است که توسط یک جراح پیدا می شود و تحت عمل جراحی گسترده برای مقاصد تجربی قرار می‌گیرد تا به شخصی متعهد به آرمان‌های شوروی جدید یعنی به‌دور از فساد گذشته و دغدغه­های خرده‌بورژوازی، تبدیل شود. بولگاکف در این داستان انقلاب کمونیستی در اتحاد جماهیر شوروی و مفهوم شوروی جدید را دست‌مایه‌ی طنز قرار می‌دهد. این داستان سه راوی دارد که ما را با برداشت هر یک از شخصیت‌ها از یک موضوع خاص آشنا می‌کند. کتاب با شرح دادن مسائل سیاسی، توصیفات طنزگونه و انتقادی با اثر دیگری از همین نویسنده، مرشد و مارگاریتا نیز پیوندهایی دارد.

نزاع در همسایگی، ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ:

 ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ آخرین داستان مجموعه‌ی میرگورود اثر نیکلای گوگول نویسنده روسی است که به عنوان یکی از طنزآمیزترین داستان‌های او شناخته می‌شود. داستان دارای تصاویری گروتسک و همچنین واقع‌گرایانه از شخصیت‌هاست. دو ایوان که همسایه و از دوستان قدیمی هستند هر یک تقریباً متضاد دیگری است. ایوان ایوانوویچ  قدبلند، لاغر و خوش‌صحبت، در حالی که ایوان نیکیفورویچ کوتاه قد، چاق و تند مزاج است و با تمام تفاوت‌ها از هم تفکیک‌ناپذیرند و گویی مکمل یکدیگر هستند. کتاب سرشار از جزییات و شگفتی است. مانند دیگر آثار گوگول پوچی را می‌تواند در داستان دید. زندگی روستایی اوکراین، شخصیت‌هایی با کاریکاتور فوق‌العاده که به نظر می‌رسد همیشه آماده‌ی اجرای نقشی هستند و یک پایان‌بندی غیر معمول که باز هم از ویژگی‌های نثر گوگول است.

افسانه‌‌ای پاریسی، ریش آبی:

معرفی بهترین کتاب ها از میان رمان های خارجی

ساتورنین زنی که به‌دنبال خانه می‌گردد با خانه‌ای در منطقه‌‌ای خوب در پاریس روبرو می‌شود که با قیمت خوبی اجاره داده می‌شود. این آغاز داستان کتاب ریش آبی است که امیلی نوتومب نویسنده‌ی بلژیکی با ظرافت تمام به رشته‌ی تحریر درآورده. ریش آبی یک افسانه‌ی فولکلور فرانسوی است که نویستده با مهارت به زندگی و دنیای امروز پیوندش می‌دهد تا خواننده در باور آن مشکلی نداشته باشد. دن‌المیریو نجیب‌زاده‌ای ثروتمند اسپانیای که قصری در پاریس دارد هر چند وقت بک بار آگهی برای اجاره‌ی یکی از اتاق‌های قصرش در رونامه چاپ می‌کند و شرط او تنها این است که هم‌خانه‌اش خانم باشد. این بار ساتورنین به سمت قصر ریش آبی روانه می‌شود. ساتورنین زنی مستقل با ذهنی تحلیلگر که بی‌خبر از شایعه‌هایی مبنی بر اینکه زنان قبلی که وارد این خانه شده‌اند به قتل رسیده‌اند هم‌خانه‌ی دن‌المیرو می‌شود. مانند داستان اصلی افسانه‌ی ریش آبی، در این داستان نیز صاحب خانه به‌ظاهر آزادی کاملی برای گشتن در اتاق‌ها و پستوها را به هم‌خانه‌ی جدید می‌دهد به جز یک اتاق که حتی در آن را قفل نکرده و تنها گفته بهتر است وارد این اتاق نشوی، که تاریک‌خانه‌ای برای چاپ عکس است. داستان با کششی جذاب ادامه پیدا می‌کند و ساتورنین 25 ساله با ذهنی آرام و روحیه‌ای شاداب و سالم در هزارتوی خانه و ذهن ریش آبی به کاوش می‌پردازد. می‌توانید به راحتی از سایت بوک لند با خرید رمان ریش آبی، همین حالا شروع به خواندن آن کنید.

میان رنگ‌ها بی‌رنگ، سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش:
سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش، عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش هوراکی موراکامی است. در این کتاب مانند بسیاری از آثار این نویسنده، داستان به زندگی انسان مدرن و مشکلات او می‌پردازد. سوکورو تازاکی جوانی‌ست که به‌تازگی رابطه‌ای با دختری به ‌نام سارا را آغازکرده و در آغاز این رابطه سارا از او می‌خواهد مشکلی که در سال‌های پیش برایش رخ داده را حل کند. این مشکل از روزهای نوجوانی سوکورو نشآت می‌گیرد. او عضو یک گروه ازدوستانش بوده که اوقات زیادی را با هم می‌گذراندند، اما از همان ابتدا سوکورو با بقیه فرق‌هایی داشته، مثلا به‌طور اتفاقی در فامیلی همه‌ی اعضای این گروه دوستی نام رنگی مثل: آبی، قرمز، سیاه و سفید، وجود دارد به‌جز سوکورو. یا هر یک ازدوستان باخصلت یا ویژگی شناخته می‌شوند اما سوکورو تنها قطارها را دوست دارد… پس از سال‌های نوجوانی و مهاجرت سوکورو به توکیو برای ادامه تحصیل، یک روز درمی‌یابد که همه‌ی دوستانش او را طرد کرده‌اند و این مسئله آن‌قدر برایش سخت و دردناک است که انگار مرگ را تجربه می‌کند. حال او بر آن شده تا دلیل این طرد شدن را از جانب دوستانش متوجه شود، پس باید سفرهای زیادی داشته باشد و دنبال ناشناخته‌هایی از خود و چهار دوستش بگردد…

تنها در دالان‌های موازی، تونل:

معرفی بهترین کتاب ها از میان رمان های خارجی

تونل کتابی از ارنستو ساباتو نویسنده‌ی توانا و شهیر آرژانتینی‌ست. کتاب درباره‌ی شخصیتی به نام خوان پابلو نقاش است که سعی می‌کند زیاد در مجامع شرکت نکند زیرا که مدام در ذهنش منتقد به رفتار و خصوصیات بد آدم‌هاست و آن‌ها را سراسر با همین خصایص می‌بیند. او شخص پوچ‌گرایی‌ست که زندگی را تنها غم و دردی بی‌انتها می‌داند. یک روز در نمایشگاه نقاشی زنی به نام ماریا را می‌بیند که از ابتدا متوجه تفاوت او با سایرین می‌شود، اما این دیدار آغاز اتقاق ناگواری می‌شود که خوان پابلو در سطر اول کتاب به آن اعتراف می‌کند، او که بعد از مدتی متوجه نقاط تاریک شخصیت ماریا می‌شود، او را به قتل می‌رساند. در طول کتاب متوجه می‌شویم برچسب‌هایی که خوان پابلو به‌صورت مداوم به آدم‌ها می‌زند شاید برآمده از وجود خود او باشد و بوم شخصیتی هیچ‌کس نمی‌تواند سراسر سفید و بی هیچ لکه‌ای بماند. کتاب تونل با خلق لحظات خارق‌العاده‌ای خواننده را مسحور قلم ساباتو می‌کند، شخصیت اصلی کتاب بدون هیچ تلاشی برای خارج شدن ازاین تونل تنهایی و تاریکی خیال می‌کند آدم‌های دیگر نیز باید به این تونل وارد شوند. ساباتو در این کتاب تنهایی، ناامیدی و گم کردن معنای عشق را به‌زیبایی به تحریر درآورده است.‌

مطالب مشابه را ببینید!