مجله تاپ‌ناز‌

رنو تلیسمان بخریم یا پژو 508؟ کدامیک بهتر است؟

بعد از لغو بعضی از تحریم ها شرکت های فرانسوی پژو و رنو حضور پر رنگ تری در بازاری خودروی کشور پیدا کردند و دو خودروی جدید لوکس پژو 508 و رنو تلیسمان را قصد دارند در بازار ایران عرضه کنند.

رنو تلیسمان یا پژو 508

رنو تلیسمان پژو 508

رنو تلیسمان و پژو 508

با برچیده شدن تحریم های اقتصادی، فرانسوی‌ها جلوتر از بقيه به نخستین شرکای تجاری خودروسازان کشورمان تبدیل شدند و به سرعت جای پاى خود در بازار خودروى کشور را تثبیت کردند. از تاسیس شرکت مشترک ایران خودرو-پژو (ایکاپ) گرفته تا مشاركت سیتروئن با سایپا و عقد قرارداد رنو با شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو). حضور گسترده فرانسوى‌ها در بازار ايران تا بدان حد بوده كه در اكثر رده‌ها شاهد رقابت نزديك آنها با يكديگر هستيم.

به طور مثال اگر در رده كراس‌اوورها رنو با كپچر و داستر حضور دارد پژو نيز با 2008 بدنبال كسب سهمى از بازار است و در رده هاچبك‌هاى شهرى شاهد رقابت 207 با ساندرو هستيم. در رده سدان هاى خانوادگى نيز اگر رنو با ارائه تليسمان پايش به خيابان ها باز شده در مقابل خود پژو مدل 508 را معرفی کرده که وعده حضور آن توسط ایران خودرو در سال جدید داده شده است. گويا رقابت سخت اين دو با يكديگر كه از خيابان هاى پاريس آغاز شده در كوچه پس كوچه هاى تهران ادامه خواهد داشت تا سليقه و انتخاب خريداران ايرانى هم به وسط اين مجادله خيابانى كشيده شود!

قضاوت نهایی را به آینده و زمانی موکول میکنیم که بتوانیم هر دو خودرو را رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

رنو تلیسمان پژو 508

تابستان گذشته تليسمان را جداگانه مورد ارزيابى قرار داديم اما در مطلب زير ضمن معرفى مجدد اين دو خودرو می پردازیم به مقايسه اين دو قبل رقابت آنها در بازار کشورمان:

تجربه نه چندان خوشایند پژو در توليد سدان متوسط 407 و مدل لوکستر 607 ، این کمپانی را بر آن داشت تا دست به طراحی و ساخت یک سدان کاملا جديد بزند. برای نخستین بار از اوایل دهه 90 نام محصولی از پژو با کد 5 شروع شد که از لحاظ ابعاد بین دو مدل ياد شده فوق قرار میگرفت. تولید آن از سال 2011 و همزمان در 3 کشور فرانسه، چین و مالزی کلید خورد و در همان سال نیز موفق به کسب عنوان بهترین سدان بزرگ خانوادگی اسپانیا گردید. پژو در سال 2011 و اندکی پس از رونمایی از لوگوی 3 بعدی خود این محصول را روانه بازار کرد و تنها پس از یک سال از آغاز عرضه این مدل، فروش آن در چین به حدود 2 برابر کشور مبدا رسید.

رنو تلیسمان پژو 508

همين نكته پژو را بر آن داشت تا با اعمال یک بازنگری ظاهری در سال 2015 موفقیت خود را ادامه‌دار كند. خروجی کار نيز یک محصول باوقار با خطوط و احجام هندسی حساب شده بود كه ضمن حفظ اصالت پژو خودرويى جذاب از آب درآمد. پوزه ای باریکتر با کاربرد احجام ذوزنقه ای که ماندگارتر و شیک تر از نسخه پیشین شده است.

البته قسمت کابین تغییرات عمده ای را نسبت به مدل پیشین تجربه نکرده اما علیرغم عمر 6 ساله اش همچنان تازه، با کیفیت وجذاب بنظر میرسد. گفتنى است كه نمونه 508 معرفی شده در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو اگرچه از مشخصات فنی نزدیک به هموطن تازه نفس خود بهره مى‌برد ولی به عقیده بسیاری بعلت خروجی قدرتى پایین تر از تليسمان، بخشی از عملکرد خود را فدای خلق و خوی آرام فرانسوی اش کرده است. از طرف ديگر  با توجه به موفقيت تليسمان، پژو نيز احتماال 508 بازار ایران را با پیشرانه 1.6 لیتری توربو عرضه مى‌كند كه البته با بیشینه قدرت 165 اسب بخارى و گشتاور 240 نیوتن مترى به شكل محسوسى ضعيف تر از تليسمان و حتى رقباي شرقى بازار مي باشد. گفتنى است كه اين نيرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود كه عملكرد نسبتا مطلوبى در انتقال قدرت از خود نشان میدهد.

رنو تلیسمان پژو 508

در 508 فاصله بین محورهای جلو و عقب 2.81 متر است که خود موجب فراهم شدن فضایی باز و راحت برای تمامی سرنشینان است. یک باک 70 لیتری نيز برای این پیشرانه کم اشتها با میانگین مصرف سوخت 5.8 لیتر كاملا کافی بنظر می رسد تا براى سفرهاى طولانى (تا 1200 كيلومتر پيمايش) نياز به مراجعه مكرر به پمپ بنزين نباشد که از این حیث اقتصادی تر از رقبای شرقی خود به شمار می آید.

رنو تلیسمان پژو 508

در صورت وفای به عهد شرکت، 508 با امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی از قبیل رینگ های 18 اینچی، چراغ های روشنایی در روز، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها، سامانه stop/Start ،سامانه کنترل پایداری و کنترل حرکت در شیب، 6 عدد ایربگ، سنسور و دوربین جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی ها به همراه حافظه و روکش چرمی، کروزکنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، مونیتور 7 اینچی لمسی و سانروف عرضه خواهد شد.

رنو تلیسمان پژو 508

توجه داشته باشيد كه 508 در بازار چين و فرانسه يكى از خودروهاى موفق و محبوب مردم بوده و موفقيت آن در بازار ايران مستقيما بستگى به قيمت گذارى حساب شده و منطقى از سوى شركت ایران خودرو دارد. همان شيوه موفقى كه تليسمان نيز در بازار ايران تجربه نمود. با اين توصيف اگر پیش بینی‌ها در رابطه با قیمت 160 تا 180 میلیونی درست از آب درآید، باید منتظر ورود یک بازیگر اصلی دیگر در کلاس سدان های متوسط  نیمه لوکس باشيم كه با قيمتى كمتر مى‌تواند بخش قابل توجهى از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

الهه زیبایی 
رنو تلیسمان پژو 508

چهارم مهر ماه 1395 تالار وحدت تهران میزبان رونمایی از مدل تليسمان رنو توسط نماينده ايرانى‌اش بود. محصولى كه با ورودش به بازار گويا قصد تلافی گذشته و تغییر قواعد بازی را داشته است تا اوج نبوغ هنری و توانایی های مهندسی خود را به رخ بكشد. در واقع آن دسته از منتقدانى که تا پیش از این دلخور از توليد لاگونای کسل‌کننده و لتیتود بی هویت بوده اند حالا مى‌توانند شاهد سنت شكنى با جادويى باشند كه رنو عرضه كرده است. در واقع تليسمان به معنای طلسم، سحر و جادو عنوان با مسمايي است كه رنو براى اين سدان انتخاب كرده تا با تغيير زبان طراحى خود طلسم جذاب نبودن محصولاتش را بشكند.

رنو تلیسمان پژو 508

با نخستین نگاه به خطوط سیال و حساب شده، جلوپنجره عریض، چراغ ها و خطوط منظم افقی، چراغ های روشنایی در روز C شکل و لوگوی بزرگ و الماس گونه‌ى جلو، تصويرى قدرتمند و زیبا از مفهوم طراحی رنو به چشم می آید. همانطور كه در درون کابین نيز یک طراحی کاملا نوآورانه، شیک و در عین حال ساده و چشم نواز مقابل رویتان است که شاخص ترین المان آن مونیتور 8.7 اینچی تبلت مانندی است که به پشتوانه سامانه نوین ارتباطی سرگرمی link2-R در میانه کنسول صاف و مسطح جلو جا خوش کرده است. ضمن اينكه مدد جستن از متخصصان دایملر برای نظارت بر کیفیت ساخت این كابين دلچسب نشان از وسواس رنو در کیفیت محصول خروجی دارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در ساخت کابین  به علاوه ارگونومی و راحتی کاربری ادوات داخلی چشم و تن سرنشینان را به این زودی ها خسته نمیكند.

رنو تلیسمان پژو 508

حجم پردازی های هنرمندانه اى كه باید آن را مدیون طراح چیره دست رنو martot Alexis دانست. تليسمان بر روی پلت فرم جدید CMF -که با همکاری شریک تجاری اش نیسان طراحی شده است- ساخته مى‌شود و اين همان پلتفرمى است اكه در نسل پنجم کراس اوور Espace اسپيس (يا اسپس) بكار گرفته شده است. تلیسمان در بازارهای اروپایی با 5 پیشرانه متفاوت شامل دو نمونه بنزینی و سه نمونه دیزلی عرضه می شود که نمونه 1.6 لیتری توربوی 190 اسبی آن با نام Tce200 برای ورود به وطنمان انتخاب شده است.

موتورى که بیشینه گشتاور 260 نیوتن متر را بوسیله یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه EDC با قابلیت تعویض دنده ها از پشت فرمان به چرخ های جلو انتقال میدهد. اگرچه سيستم اختصاصى 4control رنو در نسخه هاى وارداتى ايران وجود ندارد اما اين شركت مدعی است که این محصول نخستین ساخته در این کلاس خودرویی است که به سامانه فرمان پذیری هر چهارچرخ شده است. تليسمان همچنين به سامانه ای Sense-Multi مجهز شده که توسط کنترلری دوار از کنسول میانی کنترل مى‌شود. کلیدی که در واقع تغییردهنده عملکرد کلی خودرو از بخش فنی گرفته تا تنظیمات نورپردازی کابین میباشد.

رنو تلیسمان پژو 508

اما ويژگى مثبت ديگر تليسمان در بهره گیری این خودرو از سامانه Stop/Start است که موجب شده در سیکل ترکیبی مصرفى معادل 5.8 لیتر داشته باشد. تليسمان در بخش ایمنی موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از سازمان Ncap-Euro شده است و با تجهیز به جدیدترین سامانه های ایمنی روز همچون کروزکنترل فعال، هشدار تغییر خطوط و تشخیص نقطه کور، سامانه تابلوخوان، هدآپ ديسپلي، نور بالای اتوماتیک و چراغ های گردشی هیچ کم و کاستی در این بخش نگذاشته است. امکانات رفاهی ویژه این خودرو نیز شامل سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، تهویه مطبوع سه گانه، سیستم صوتی bose مجهز به 17 بلندگو و دو ساب ووفر، دوربین عقب، آئینه تاشوی برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سامانه کمکی پارک، پرده برقی و اتولایت مى‌شود.

استقبال کم نظیر مشتریان ایرانی و قیمت رقابتی تليسمان باعث شد تا نخستین محموله‌های وارداتی به کشور طی مدت زمان کوتاهی به فروش برسد.

رنو تلیسمان پژو 508

نتیجه:

در پایان باید گفت همه چیز برای انتخاب از میان این خودرو بستگی به قیمتگذاری پژو 508 از سوی ایران خودرو دارد. زیرا در صورت قیمتگذاری پژو 508 در محدوده 175 تا 180 میلیون باید گفت که بخاطر موتور ضعیف‌تر و آپشن کمتر، بازار را به تلیسمان خواهد باخت ولی در صورت قیمتگذاری منطقی و چیزی در حدود 160 تا 165 میلیون میتواند بازار خودروهای سدان را در این محدوده قیمتی از آن خود کند.

رنو تلیسمان پژو 508
مقایسه رنو تلیسمان و پژو 508

مطالب مشابه را ببینید!