مجله تاپ‌ناز‌

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی و اصولی برای انتخاب چیدمان بر اساس رنگ

رنگ ها را در جهان هستی میتوان موهبت و شگفتی دانست و این رنگ ها هستند که به زندگی انسان ها اشتیاق، کمال و فرم می بخشند. این دنیا بر دو اساس پایه گذاری شده است؛ رنگ و شکل.

رنگ آنقدر بر انسان و شیوه زندگی آن تاثیر گذار است که نمیتوان دنیایی بدون رنگ را تصور کرد. رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی و معماری بسیار اثرگذار است و این اثر را بر احساس انسان به خوبی میتوانید مشاهده کنید. در واقع شما اگر به خوبی رنگ ها را بشناسید و آن ها را به خوبی کنار هم قرار بدهید، سپس زیبایی و حرفه ای بودن را از نظر هنر و معماری درک خواهید کرد.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

تاریخچه رنگ ها در جهان

دهه ۱۹۶۰ بود که انسان شناسان برلینی شروع به تحقیقاتی برای نامگذاری رنگ ها کردند. در آن تحقیق، محققان بر ۹۸ زبان مطالعه داشتند و جالب است که بدانید در بسیاری از زبان ها فقط از دو رنگ روشن و تیره استفاده می شده است و بیشترین تعداد رنگ ها را در زبان انگلیسی پیدا کرده بودند. یازده رنگی که در زبان انگلیسی مورد استفاده بود شامل رنگ هایی مثل سیاه، سفید، خاکستری، قهوه ای، بنفش، نارنجی، قرمز، سبز، زرد، صورتی و آبی بود. در نهایت این نیوتن بود که با تاباندن نور سفید به یک منشور متوجه شد که طیف های متنوع رنگی از منشور در زوایای مختلف انعکاس داده می شود و با اتصال انتهای طیف رنگی و ابتدای طیف، که رنگ های بنفش و قرمز بودند، اولین چرخه رنگ را ایجاد کرد.

مطلب مشابه: دکوراسیون به سبک چینی؛ اصول این چیدمان و تصاویر این سبک

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

شناخت کلی رنگ ها در علم رنگ شناسی

در حقیقت ما سه دسته کلی از چرخه رنگ ها را داریم، که این چرخه ها را میتوان به طور خلاصه تعریف کرد. اولین دسته از رنگ ها، که شامل رنگ های قرمز، آبی و زرد می باشد، را دسته اصلی میگوییم.‌ این گروه را از این جهت که نمی توان از ترکیب دیگر رنگ ها ایجاد کرد به این نام تقسیم بندی کرده اند. دسته بعدی از رنگ های نارنجی، بنفش و سبز را شامل می شود و به این رنگ ها، رنگ های ثانویه می گویند. دسته سوم و آخرین گروه از رنگ ها، قابلیت ایجاد تضاد در فضا را دارند و به تمامی رنگ های بین سفید و سیاه را شامل می شوند. این گروه را رنگ های خنثی نام گذاری کرده اند.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

رنگ های سرد و گرم

رنگ ها دارای حس بوده و همیشه به انسان ها احساسات را منتقل کرده اند. وقتی در مورد سردی یا گرمی رنگ ها صحبت میکنیم، در واقع به حسی که رنگ به انسان منتقل میکند، حرف میزنیم. رنگ های سرد همیشه احساس آرامش را منتقل می کنند و حتی باعث می شوند که محیط بزرگ تر دیده شود. بنفش، سبز و آبی در دسته رنگ های سرد قرار می‌گیرند. برای مثال اگر به دیوار، اتاق و شاید لباس بیماران در بیمارستان ها توجه کنید، از همین رنگ های سرد استفاده کرده اند، تا وقتی شما خدای نکرده وارد آنجا شوید احساس آرامش داشته باشید. بر عکس هر چه از رنگ های گرم در دکوراسیون و یا فضا استفاده کنیم، فضا بسته تر شده و احساسی که به انسان میدهد، گردش خون را بالا برده که باعث ایجاد انرژی و هیجان در انسان ها می شوند. رنگ های گرم قرمز، نارنجی و زرد را شامل می شود.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون آرت دکو؛ نکات طراحی و تصاویری از این چیدمان

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

رابطه سبک های طراحی داخلی و رنگ

هر سبک از طراحی های داخلی و دکوراسیون آنها، دارای یکسری ویژگی ها می باشند، در برخی از این سبک ها رنگ هایی هستند که کاربرد بیشتری دارند. در سبک دکوراسیون کلاسیک، بیشتر از رنگ هایی مثل بژ، طلایی، کرم و سفید استفاده می شود که نشان دهنده مجلل بودن سبک دکوراسیون است، در عوض از رنگ هایی چون آبی، قرمز، نارنجی، سیاه و سفید بیشتر در سبک دکوراسیون مدرن استفاده میکنند‌. البته این نکته را هم باید بدانیم که از رنگ های دارای طبع گرم، فقط برای سبک های مدرن مورد استفاده قرار نمیگیرند، بلکه این رنگ ها در دکوراسیون هایی به سبک هندی و سنتی ایران را هم شامل می‌ شود.

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

همه چیز در اطراف ما دارای انرژی بوده و بر ذهن، روح و جسم تاثیر گذار هستند. رنگ ها از مهمترین انرژی ها در رابطه با روان و ذهن هستند، چون که ما پا به هر مکانی بگذاریم اولین چیزی که خواهیم دید، رنگ ها و انرژی است که منتقل میکنند. رنگ ها قدرت فوق العاده و شگفت انگیزی بر روحیه دارند، پس وقتی بخواهیم از رنگ ها در دکوراسیون استفاده کنیم باید به این نکته که چه رنگی مناسب چه فضایی است و بر آن فضا چه تاثیری دارد، توجه کنیم. در ادامه مطلب متوجه خواهید شد که چگونه با استفاده درست از رنگ ها میتوانیم دکوراسیونی متناسب با روحیه و خلق و خوی افراد طراحی کنیم.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ بنفش

از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی، رنگ بنفش به وجود می آید. رنگ بنفش را در گذشته مختص به پادشاهان می دانستند. این رنگ به ایجاد هماهنگی بین عقل و احساس کمک بسیاری می‌کند. نقش آبی در به وجود آمدن رنگ بنفش بیشتر از قرمز است، با این حال باز هم نمی توان در مورد اینکه بنفش یک رنگ سرد است یا گرم، بحث زیادی کرد. از این رنگ میتوان در کوسن های مبلمان و یا پرده هایی به این رنگ، به صورت لکه‌ های کوچک و یا بنفش کمرنگ و یاسی استفاده کرد.

رنگ نارنجی

مخلوط دو رنگ اصلی، قرمز و زرد نهایتا به ما رنگ نارنجی می‌دهد. این رنگ ویژگی های زیادی چون آزمایش، قضاوت، یادگیری، تسکین احساسات متلاطم، ایجاد تغییرات در انسان و وسعت دادن به افکار و … را به خود اختصاص داده است. رنگ نارنجی را جزو چرخه رنگ های مهربان قرار می دهند. با استفاده از ترکیب رنگ جذاب در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر، با توجه به رنگ زرد موجود در آن باعث می شود که، هیجان و انرژی رنگ قرمز بکار رفته در دکوراسیون را خنثی کند. از طرفی قدرت رنگ قرمز آنچنان بالا است که باید دقت داشته باشید قسمت بزرگی از فضای دکوراسیون را به این رنگ اختصاص ندهید.

رنگ سبز

رنگ سبز در دسته دوم از رنگ ها قرار میگیرد. سبز از دو رنگ زرد با آبی ایجاد شده و ویژگی های منحصر به فردی نسبت به دیگر رنگ ها دارد؛ از جمله این ویژگی ها می توان به متعادل بودن نوع رنگ، ایجاد ارتباط با طبیعت و چشم نواز بودن آن اشاره کرد. رنگ سبز، خاصیت میکروب زدایی دارد و به همین دلیل از آن در محیط های درمانی به فراوانی استفاده میکنند. رنگ سبز را میتوان در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کار و اتاق مطالعه استفاده کرد؛ چون که رنگ آبی بکار رفته در آن بیانگر هوش بالا و خود آگاهی بوده و از طرفی رنگ زرد موجود در ترکیب، برای تفکر مثبت مناسب است.

رنگ زرد

یکی از رنگ های اصلی، رنگ زرد است. این رنگ تقویت کننده کنجکاوی می باشد و تداعی کننده نور خورشید است. این رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق هایی با فضای کوچک بسیار مناسب بوده و استفاده از این رنگ در طراحی سبب می شود که فضا بزرگ و زیبا جلوه داده شود. این رنگ در افزایش شادی و ایجاد انرژی، بسیار کاربردی است. به دلیل اینکه زرد رنگی مثبت و روشن است، در طراحی های دکوراسیون داخلی در قسمت هایی با نوردهی کم از این رنگ فعال و زندگی بخش استفاده کرد.

مطلب مشابه: دکوراسیون پارامتریک با طراحی مدرن + تصاویری از این نوع سبک

رنگ آبی

اگر به دنبال آرامش هستید، دکوراسیونی با رنگ آبی را حتما انتخاب کنید. رنگ آبی متناسب با هر فضایی که در آن به کار برده شود، بر اساس همان محیط تحریک می شود. قدرتی که رنگ آبی در ایجاد تفکری آرام و آرامش خیال دارد، در رنگی دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. رنگ آبی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب، خوابی با آرامش و بهتری را به شما هدیه می کند، در دکوراسیون محیط های کاری و ورزشی ، فعالیت را افزایش می دهد. با استفاده از رنگ آبی در دکوراسیون داخلی، فضایی به نسبت بزرگتر و همچنین رسمی و آرامش بخش را خواهید داشت.

رنگ قرمز

رنگ قرمز دارای گرمی زیاد می باشد و انرژی و هیجان را بشدت بالا می‌ برد. این رنگ در دکوراسیون داخلی، حجم فضا را کاهش داده و باعث شور و شوق می شود. اغلب از این رنگ در طراحی ها به ندرت استفاده می شود، دلیل محدود کردن این رنگ هم بالا رفتن آدرنالین در خون است، مثلا اگر در طراحی دکوراسیون سالن غذاخوری بخواهید از رنگ قرمز استفاده کنید، باعث افزایش اشتها می شود، پس پیشنهاد بر این است که برای استفاده از این رنگ قوی، کمی محدودیت ایجاد کنید. رنگ قرمز بیانگر اشرافیت بوده و می توان از این رنگ در پارچه های طرح دار پرده هم استفاده کنید.

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی دکوراسیون داخلی

صورتی رنگی گرم و البته تسکین دهنده می باشد. با استفاده از رنگ صورتی در طراحی دکوراسیون داخلی محیط  مورد نظر، در واقع به صورت حرفه ای توانسته اید تغییر و تحولی زیبا در طراحی ایجاد کنید. امروزه بسیاری از افراد این عقیده که رنگ صورتی، رنگی دخترانه است و نمی توان از آن در فضایی جز فضای دخترانه استفاده کرد، را قبول نداشته و اغلب در فضا های کوچک و بزرگ هم از این رنگ استفاده می کنند. رنگ صورتی در طراحی دکوراسیون، سبب تحریک حس عشق، محبت، خلاقیت و حفظ آرامش ذهنی و روحی شده و گاها می توان به عنوان جایگزین رنگ بنفش هم از آن استفاده کرد.

سخن پایانی

نهایتا باید این را بدانیم که تاثیر و تحولی که رنگ و رنگ شناسی بر تناسب و زیبایی طراحی دکوراسیون داخلی دارد، بسیار بالاست. با شناخت رنگ ها و بکارگیری مناسب از آنها، طراحی دکوراسیون داخلی فوق العاده ای را رقم خواهید زد. در واقع اغلب، معماران طراحی اولیه را انجام داده و سپس به سراغ رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی می روند؛ همین باعث ایجاد مشکلی بزرگ در طراحی آنها می‌ شود. گاها بعضی از معماران از رنگ های متنوع در طراحی دکوراسیون خود استفاده نمی کنند، اما در نهایت طراحی زیبا و چشم گیری را پدید می آورند. در واقع لازمه یک معمار و طراح دکوراسیون داخلی خوب بودن، داشتن درک عمیق از رنگ شناسی و روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون روستیک و خصوصیات این نوع سبک چیدمان

مطالب مشابه را ببینید!