مجله تاپ‌ناز‌

رهایی از احساس گناه با استفاده از این 7 قدم و روش

ممکن است به دلایل مختلف فرد در زندگی خود احساس گناه کند و این حس باعث شود تا زندگی او تحت تاثیر قرار بگیرد. رهایی از احساس گناه باعث می شود تا راحت تر بتوانید زندگی کنید و از تاثیرات منف گذشته در زندگی خود کم کنید، در این بخش راهکارها را به شما می گوییم.

حس گناه در هر فردی ممکن است وجود داشته باشد ولی اینکه چطور با احساس گناه به صورت منطقی برخورد کنیم خیلی مهم است. خیلی از افراد به دلیل احساسی بودن نمی توانند با این عامل به خوبی برخورد کنند و در نهایت زندگی آنها بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد. احساساتی که در این افراد وجود دارد مانند شرمندگی، خجالت، عذاب وجدان، گریه کردن و افسردگی می باشد که به مرور زمان باعث می شود تا فرد از زندگی خود فاصله بگیرد که البته هیچ کسی دوست ندارد به این حالت دچار شود ولی پذیرش واقعیت عاملی مهم است که در این مورد می تواند به شما کمک کند.

این احساس برگرفته از غم و اندوه درونی می باشد که در لایه های پنهانی شخصیت است است که به همان ضمیر ناخودآگاه فرد است. عمده ترین دلایلی که باعث می شود تا فرد چنی احساساتی داشته باشد اشتباهاتی است که در گذشته مرتکب شده است و حالا این اشتباهات خواسته و ناخواسته باشند فرقی ندارد و می تواند تاثیراتش را روی احساسات فرد نشان می دهد.

روش های رهایی از حس گناه

تحقیقات نشان می دهد که احساس گناه در فرد می تواند به دلیل انجام بعضی از کارها هم باشد، یعنی ممکن است یک فرد به دلیل تلاش نکردن برای رسیدن به موفقیت دچر عذاب وجدان شود پس می توان گفت که دلایل بروز این احساسات در فرد می تواند تفاوت داشته باشد از دیگر دلایل عمده برای اجاد عذاب وجدان می توان به انجام کار اشتباه، خطایی که در تصور فرد است، کمک نکردن به دیگرانف موفق نبودن نسبت به دیگر عزیزان و موفق بودن دیگران اشاره کرد. در این بخش راهکارهایی برای غلبه بر عذاب وجدان در زندگی اشاره می کنیم و می توانید با خوندن این مطلب مسیر دلخواه زندگی خود را انتخاب کنید.

رهایی از احساس گناه

پیدا کردن دلیل گناه:

به دنبال ریشه گناه در خورد باشید. این کار نشان می دهد که عذاب وجدان شما از چه چیزی نشات می گیرد و در اینجا مادر را مثال می زنیم که وقت کافی برای رسیدگی به کودک خود را ندارد و این باعث عذاب وجدان او می شود حالا او باید به دنبال دلایلی باشد که مانع رسیدگی می شود. برای رهایی از احساس گناه اگر می توانید زندگیتان را مدیریت کنید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا زمان کافی برای رسیدگی به کودکان را هم داشته باشید. داشتن برنامه ریزی هفتگی برای افرادی می باشد که به دلیل انجام ندادن کارها دچار عذاب وجدان می شوند و می تواند نظم بیشتری به زندگی آنها بدهد.

شرمندگی را رها کنید:

دیگر موقع آن رسیده است که زندگی خو درا تغییر دهید و از میان غم و غصه های گذشته عبور کنید به دنبال مقصر نباشد این کار تنها زخم شما را عمیق تر می کند و باید بدانید که تنها راه دور شدن از این فضا شرمنده نبودن می باشد. ممکن است هر فردی در زندگی خود مرتکب اشتباه شود ولی شما باید سعی کنید تا این واقعیت را بپذیرید که زمان غصه خوردن برای اشتباه گذشته است اگر می توانید خطای گذشته خود را جبران کنید در غیر این صورت مسیر خود را تغییر دهید وطوری زندگی کنید که در آینده فردی موفق باشید و به رهایی از احساس گناه در زندگی شما منجر می شود.

فرصت دادن به خود:

باید کمی به خودتان وقت بدهید تا واقعیت را بپذیرید، روانشناسان این تکنیک را تکنیک عقب نشینی می دانند در این شیوه شما درست وقتی که ذهنتان و قلبتان آزرده است و درگیر اشتباهات گذشته شده است باید عقب نشینی کنید و به کمک تعطیلات چند روزه بروید و در این مدت آشفتگی های زندگی را از خود دور کنید.

رهایی از احساس گناه

توجه به خود:

خیلی از افراد به قدری انرژی و تجوهشان را برای اطرافیان می گذراند که خودشان را از یاد می برند و حتی گاهی خود را به اشتباه مقصر بعضی از مسائل می دانند. با این وجود که خودخواه نبودن کاری پسندیده است باید سعی کنید تا مقداری بیشتر به خودتان توجه کنید به دنبال علایق، خواسته و نیازهای خود باشید شما باید بپذیرید که در خیلی از موارد مقصر اصلی شما نیستید. شما باید خودتان را ببخشید و بیشتر با خودتان دوست باشید. وقتی که به خودتان اهمیت می دهید میزان خطاهای شما کاهش پیدا می کند و می توانید با قدرتی بیشتر خطاهای خود را جبران کنید.

فکر کردن به آینده:

راه دیگر رهایی از احساس گناه فکر کردن به آینده روشن است غرق شدن در گذشته موجب می شود تا لذت زندگی در حال و آینده را از دست بدهید اگر بیشتر به آینده و آرزوهایتان فکر کنید توانایی بیشتری برای جبران خطاها دارید بهتر زندگی کردن و درست زندگی کردن از فواید فکر کردن به آینده است.

خوبی هایتان را ببینید:

هر فردی خوبی ها و ویژگی های مثبت خود را دارد به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید به دنبال کارهای مثبتی بگردید که تاکنون انجام داده اید این کار  موجب افزایش خودباوری و اعتماد به نفس شما می شود و عزت نفستان را نیز بیشتر می کند. برای این کار می توانید لیستی از کارهای مثبت و یا ویژگی ها مثبت خود تهیه کنید و هر را در اولویت خود قرار دهید همچنین می توانید به سراغ کارهای مثبتی بروید که دلتان می خواهد آن ها را عملی کنید.

نادیده گرفتن گناه:

آخرین گامی که باید بردارید ندیده گرفتن گناه و اشتباهتان است شما این فرصت را دارید که گذشته را جبران کنید بنابراین اشتباه خود را فراموش کنید و به خاطر داشته باشید که خداوند امکان جبران را در اختیار شما قرار می دهد و با توبه کردن می توانید دوباره بنده مخلص او باشید بنابراین نادیده گرفتن اشتباه موجب رهایی از احساس گناه خواهد شد.

دیگر راهکارها:

  • پاسخ دادن به سوالات درباره احساسات
  • گوش دادن به نجوای دل
  • هدیه خریدن برای خود
  • انجام کارهای خیر

شاید یکی از دلایل عمده ای که خیلی از افراد دچار احساس عذاب وجدان می شوند تفکر اشتباه آن ها در زندگی است خیلی از افراد تصور می کنند که باید کامل باشند چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی و همین امر موجی می شود تا در صورت بروز نقضی در زندگی دچار افسردگی و عذاب وجدان شوند

امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید اجساس گناه را از خود دور کنید و خیلی ساده و بهتر به زندگی خود ادامه دهید.

مطالب مشابه را ببینید!