مجله تاپ‌ناز‌

رهایی از عذاب وجدان + روش های اصولی برای رهایی از عذاب فکری

رهایی از عذاب وجدان

در این بخش در مورد عذاب وجدان و روش های اصولی برای رهایی از عذاب وجدان و یا عذاب فکری را ارائه کرده ایم که می توانید به صورت قدم به قدم و اصولی اشتباهات خود را بپذیرید و سپس آنها را جبران کنید.

عذاب وجدان احساسی است که برای داشتنی یک زندگی شاد به شما کمک می کند و باعث می شود که بتوانید زندگی سالم داشته باشید. برای از بین رفتن عذاب وجدان روش های متعددی وجود دارد که ما اصلیترین و مهمترین آنها را در این بخش توضیح می دهیم.

اگر بیشتر مواقع وجدان شما ناراحت است و مطمئن هستید که گناهی مرتکب نشده اید ممکن است که این عذاب دلیل واقعی نداشته باشد. ممکن است هر فردی در طی دوران زندگی اش حس گناه داشته باشد و این احساسات صرفا از روی عادات نادرست و یا احساس مسئولیت پذیری شما است.

متخصصان اعصاب معتقد هستند که فشار روحی که از عذاب وجدان نشات می گیرد می تواند باعث آسیب شدید به قلب و مغز شما وارد کند و ممکن است که سیستم ایمنی را بسیار ضعیف کند.

روش رهایی از عذاب وجدان

در ادامه روش های اصولی و قدم به قدم رهایی از عذاب وجدان را توضیح داده ایم.

اشتباه خودتان را بپذیرید

فرد باید قبول کند که اشتباه کرده است و اگر مطمئن است که گناهی مرتکب نشده است حداقل باید بپذیرد که دیگران از رفتارش رنجیده اند. عده ای هم هستند که این رفتارهایشان عادی است و کاملا با عذاب وجدان خود کنار آماده اند. ولی اگر شما حس عذاب وجدان دارید مطمئن باشید که در ناخود آگاه خود اشتباهی که کرده اید را پذیرفته اید.

 

از کسی که باعث رنجش او شده اید عذرخواهی کنید

گاهی یک عذرخواهی کوچک باعث می شود وجدان شما آرام شود و دیگر احساس گناه نداشته باشید و در نتیجه زندگی شما بهتر می شود. ولی گاهی پشت سر کسی رفتار بدی با او داشته اید که او را آزرده است، ولی فرد نمی داند که شما باعث رنجش او شده اید. می توانید صداقت به خرج دهید و از او معذرت خواهی نمایید. صداقت شما باعث می شود که فرد مقابل شما را ببخشید ولی شاید این کار شما را هیچ گاه فراموش نکند.

بخوانید: چگونه فکر و ذهن خود را خالی کنیم و مجددا افکارمان را بازسازی کنیم؟

اشتباه خود را جبران کنید

این مرحله بسیار اهمیت دارد. این راه ممکن است هزینه های مادی و جانی برای شما داشته باشید و باعث عذاب وجدان بیشتری گردد. بهتر است برای این مرحله از یک روانشناس کمک بگیرید تا برای جبران خطایی دیگر را مرتکب نشوید.

 

راهکاربرای کاهش عذاب وجدان

نخستین کار برای کاهش این عذاب فهمیدن دلیل آن می باشد. اگر به علت آن دست پیدا کنید ممکن است که بتوانید به صورت کامل به مرحله رهایی از عذاب وجدان برسید. فکر نکنید اگر عذاب وجدان دلیل نداشته باشد از بین می رود بلکه این عذاب کهنه تر و شدیدتر می شود.

با خود خلوت کنید

سعی کنید خطاهای خود را از دیدگاه دیگری هم ببینید تا بتوانید آنها را اصلاح کنید. خلوت کردن باعث می شود که شما صبر و حوصله خود را تقویت کنید و در خود افکار مثبت ایجاد کنید. این افکار مثبت در کم شدن عذاب وجدان بسیار نقش دارند.

 

توانایی نه گفتن را داشته باشید

افرادی که این توانایی را دارند خیلی سریع تر مورد بخشش قرار می گیرند.

 

 غرور بی جا ممنوع

اگر خطایی مرتکب شده اید باید آن بپذیرید. پذیرفتن خطا باعث نمی شود از غرور شما کم شود.

 

حد و حدودی برای روابط خود داشته باشید

روانشناسان معتقد هستند که رعایت کردن حد و مرز باعث بهبود یک رابطه می شود.

مطلب پیشنهادی: تقویت افکار مثبت | داستان نگرش مثبت | روش هایی برای بهتر فکر کردن و فکر زیبا

سوال کنید

پرسیدن بخش مهمی از یادگیری می باشد و نباید زا پرسیدن مسائل خجالت بکشید. با پرسیدن می توانید خیلی راحت سوء تفاهم را رفع کنید و باعث می شود نسبت به مشکلات کوچک عذاب وجدان نداشته باشید.

 

در نقش خود بازی کنید

هیچ موقع خودتان را کوچک نکنید این کار باعث افزایش عذاب وجدان و کاهش اعتماد به نفس شما می شود. شما انسان خاصی هستید و قرار نیست که شبیه به دیگران باشید و در نقش آنها بازی کنید. هیچ موقع از این که خودتان هستید خجالت نکشید. نگذارید دیدگاه دیگران شما را اذیت کند. اگر مورد انتقاد شدید قرار گرفتید با احترام با فرد نقد کننده برخورد کنید زیرا هر چه احترام بگذارید همان قدر احترام می بینید.

 

خود را باز یابی کنید

با خود فکر کنید که از چه کارهایی خوشتان می آید و تا به حال آنها را انجام داده اید، لیستی از این کارهای تهیه کنید و در سریعترین وقت آنها را انجام دهید و برای خودتان وقت بگذارید.

کارهای مفید و ارزشمند انجام دهید

با این کار زندگی خود را هدفمند کنید و از این احساس لذت ببرید. زیرا زندگی بدون هدف بسیار بیهوده است.

 

فراموش کنید.

فراموش کردن یکی از نعمت های است که در وجود همه انسان ها است و می تواند بسیار مفید و سودمند باشد.

کمک از مشاور

اگر با طی کردن تمام این مراحل نتوانستید از عذاب وجدان رها شوید پس می توانید از یک مشاور خوب و با تجربه در این مورد کمک بگیرید.

 

مطالب مشابه را ببینید!