مجله تاپ‌ناز‌

روز جهانی چپ دست ها + نکات خواندنی و عکس نوشته ویژه افراد چپ دست

عکس نوشته و متن های جالب ویژه افراد چپ دست در روز جهانی چپ دست ها را آماده کرده ایم.

تاریخ روز چپ دست ها + عکس نوشته و متن افراد چپ دست

روز 22 مرداد برابر با 13 اوت روز جهانی چپ دست می باشد. دلیل نامگذاری این روز، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای افرادی که راست دست هستند طراحی شده است مثلا صندلی های یک دسته، صندلی راننده در خودرو، قانون های راهنمایی رانندگی و … و افراد چپ دست مجبور به کار با دست راست هستند.

چپ دستی به معنای گرایش طبیعی افراد برای به کار بردن دست چپ برای کارهای مختلف می باشد که نوشتن هم جزو این کارها است.

پژوهش های گوناگون نشان می دهد که در جوام مختلف بیش از 70 درصد جمعیت راست دست هستند و باقی چپ دست هستند و درصد کمی هم توانایی دارند که از هر دو دست استفاده کنند.

اما برخی از محققان بیان می کنند که 5 تا 10 درصد از جمعیت کره زمین چپ دست هستند و  نشریه Scientific American تعداد چپ دست‌ها را تا 15٪ هم اعلام کرده است. البته جالب اینجاست که تعداد چپ دست‌ها در میان آقایان، دو برابر خانم‌هاست.

روز جهانی چپ دست ها

افراد چپ دست چه محدودیت هایی دارند؟

1 – سوراخ های دسته‌ی قیچی یک اندازه نیستند. آنها برای راست دستان طراحی شده‌اند.
2- زونکن‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری مشابه، برای راست دستان طراحی شده‌اند.
3- دکمه شاتر در عموم دوربین‌های عکاسی در سمتی قرار می‌گیرد که راست دستان راحت‌تر آن را فشار دهند. چپ دستان هنگام عکس گرفتن (اگر امکان تاچ روی صفحه نباشد) با لرزش دست روبرو می‌شوند.
4- چپ دست‌ها و ماجرای صندلی‌های کلاس و مدرسه و دانشگاه، چیزی است که همه قبلاً به آن توجه کرده‌اند.
5- دنده و جالیوانی داخل ماشین هم برای راست دست‌ها طراحی شده است. مگر اینکه در انگلیس زندگی کنید.
6- قسمت صفحه کلید عددی در سمت راست کی بورد،‌ همیشه یک فضای زائد غیر قابل استفاده برای چپ دست‌هاست. دکمه‌های پرکاربرد را هم در جایی قرار داده‌اند که چندان به آن دسترسی ندارند!
7- این بار که متر اندازه‌گیری کنار دستتان بود، کمی دقت کنید تا متوجه شوید که چپ دست‌ها، حتی برای در دست گرفتن متر هم مشکل دارند!
8 – پلی استیشن و همه بازی‌های مشابه، عمدتاً برای راست دستان طراحی شده است. معدود شرکت‌هایی هستند که برای چپ دست‌ها هم گزینه‌های خاص ارائه می‌کنند.
9- در بانک‌ها، عموما خودکارها را به شکلی می‌گذارند که راست‌ دست‌ها راحت تر بردارند. چپ دست‌ها فقط جایی شانس دارند که مشتری مداری خیلی مهم نیست و خودکار را بی حساب و کتاب جلوی مشتری می‌اندازند و قرار می‌دهند! (در کشورهای توسعه یافته که خیلی به مشتری توجه می‌شود، تلاش می‌کنند که خودکار از لحاظ دسترسی در محل مناسبی باشد!)

روز جهانی چپ دست ها

افراد معروف دنیا که چپ دست بوده اند

از افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌دست می‌توان نام برد. همچنین چارلی چاپلین، آیزاک نیوتن، لودویگ فان بتهوون، یوهان سباستیان باخ، لئوناردو دا وینچی، میکل‌آنژ، پابلو پیکاسو، ویلیام شکسپیر، فریدریش نیچه، بیل گیتس، جرج مایکل، مهاتما گاندی، امینم، 50 سنت، جرج مایکل، آمیتاب باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک‌کوئین، تیم آلن، سارا جسیکا پارکر، آنتونی پرکینز، سیلوستر استالونه، آنجلینا جولی، لیدی گاگا، جیمی هندریکس، گونتر گراس، ماری کوری و ژولیوس سزار نیز از چپ‌دست‌های نامی هستند.

رافائل نادال، تنیس‌باز نامدار اسپانیایی نیز که این روزها در المپیک ریو مشغول رقابت است نیز چپ‌دست است.

همچنین از میان رئیس‌جمهورهای ایالات متحده آمریکا، هفت رئیس‌جمهور اخیر این کشور (از جرالد فورد در 1974) تاکنون پنج تای آنها چپ‌دست هستند و باراک اوباما پنجمین رئیس جمهور چپ‌دست این کشور است. از میان چهار رئیس جمهور اخیر ایالات متحده، تنها جرج بوش پسر چپ‌دست نیست.

روز جهانی چپ دست ها

چپ‌دستان معروف ایرانی

از چپ دستان مشهور و معروف ایرانی می‌توان به مجید درخشانی نوازنده معروف تار و آهنگ‌ساز ایرانی،نوشاد عالمیان، بازیکن مشهور تنیس روی میز ایران، فرهاد قائمی بازیکن تیم والیبال ایران، فائقه آتشین معروف به گوگوش خواننده و هنرپیشه مشهور ایرانی، بازیگرانی چون محسن تنابنده، لاله اسکندری، مهران غفوریان و… اشاره کرد.

روز جهانی چپ دست ها

دلیل چپ دست شدن چیست؟

راستش را بخواهید توافقی روی این موضوع وجود ندارد، علت های زیادی برای چپ دستی ذکر شده که هیچ کس به درستی نمی داند علت واقعی و یا مؤثرتر کدام است.
یکی از فرضیات این است که ژن خاصی موجب چپ دستی می شود. پژوهشگران دریافته اند که ژنی موسوم به LRRTM1 احتمال بروز چپ دستی را افزایش می دهد. مغز انسان نامتقارن است. این امر بدان معنی است که هر کدام از نیمکره های مغز عملکردهای خاص خودش را دارد. در افراد راست دست این نیمکره چپ مغز است که بخش تکلم و زبان را کنترل می کند. اما در افراد چپ دست هر دو نیمکره و یا تنها نیمکره راست این امر را بر عهده دارد. با این حال، به نظر دانشمندان این ژن تنها نقشی سی درصدی در احتمال چپ دستی دارد.

مطلب مشابه: چرا بعضی ها چپ دست می شوند؟ +6 حقیقت جالب

روز جهانی چپ دست ها

تکلیف هفتاد درصد بقیه چه می شود؟

فرضیه دیگر این است که عوامل محیطی می توانند در بروز چپ دستی مؤثر باشند. برخی محققان بر این باورند که مراحل رشد جنین در رحم که ترشح هورمون ها نیز جزء آن است می تواند در بروز چپ دستی نقش داشته باشد.شاید هم شبیه سازی نقش داشته باشد، یعنی کودکان در اینکه از کدام دست استفاده کنند از والدین تقلید می کنند. البته زیاد درست به نظر نمی رسد. مگر نه؟

روز جهانی چپ دست ها

نقش جنسیت در بروز چپ دستی

جنسیت کودک نیز می تواند در بروز این پدیده مؤثر باشد. تعداد پسران چپ دست کمی بیشتر از دختران چپ دست است. برخی دانشمندان چنین نتیجه گرفته اند که هورمون تستسترون در بروز چپ دستی مؤثر است.شاید هم تمام عواملی که از آنها صحبت شد در چپ دستی نقش داشته باشند. به نظر نمی رسد که بتوان عامل مشخصی را مسؤول بروز این پدیده دانست. شاید مجموعی از تمامی این عوامل تأثیرگذار باشد.

روز جهانی چپ دست ها

شایعاتی در مورد چپ دست ها

بر خلاف باورهای عمومی، چپ دستها چندان هم انسانهای موفق تر و باهوش تری نیستند و البته پژوهشها اثبات کرده اند که چپ دست بودن احتمال ابتلا به برخی بیماریها را نیز افزایش نمی دهد.به طور خلاصه، بر اثر شواهد به دست آمده از مطالعات علمی چپ دستی پدیده مثبت و یا منفی محسوب نمی شود و تنها گونه ای از تفاوتهای میان انسانهاست. با این وجود، این واقعیت موجب نمی شود که از «روز چپ دستها» غافل شویم و از آن لذت نبریم. چپ دست ها، روزتان مبارک!

روز جهانی چپ دست ها

اس ام اس چپ دست

افراد چپ دست دارای تفکر واگرای بهتری هستند یعنی توانایی ارائه ی راه حل های بهتر و بیشتری را برای حل مسئله دارند.

روز جهانی چپ دست ها مبارک

شما چپ دست های عزیز متفاوت هستید و این چیزی است که شما را بسیار خاص می کند…. آرزوهای گرم در روز جهانی چپ دست ها برای شما هموطن گرامی.

روز جهانی چپ دست ها

متن برای افراد چپ دست

چپ‌دست‌ها دلی پاک و روحی زیبا دارند

روز جهانی چپ‌دست‌ها روز بهترین‌ها مبارک

سرمایه گذاری زیادی کنید تا خود را چپ دست خطاب کنید زیرا می توانید کارهایی را با دست چپ انجام دهید که حتی یک راست دست ماهر هم نمی تواند انجام دهد.

روز جهانی چپ دست ها

روز چپ دست ها

چپ دست ها در رویارویی با هیجانات بهتر از همتایان راست دست خود هستند، به این دلیل به طور ذاتی در بازی های ویدئویی عملکرد خوبی دارند.

روز جهانی چپ دست ها مبارک

هر فردی با دیگری برابر است چه راست دست باشد و چه چپ دست. تنها چیز متفاوت در بدن ما دست ماست. از قضاوت کردن ما چپ دست ها دست بردارید و به تک تک افراد احترام بگذارید. روز جهانی چپ دست ها بر خودم مبارک.

روز جهانی چپ دست ها

اس ام اس روز چپ دست

روز جهانی باهوش ترین و خلاق ترین و هنرمند ترین اقلیت جهان مبارک باد

بله درست حدس زدید امروز روز جهانی چپ دست هاست

روز جهانی چپ دست ها

دوستان عزیز چپ دست :

روز جهانی باهوش ترین،خلاق ترین، هنرمند ترین اقلیت جهان،کسانیکه قلبشون به قلمشون نزدیکتره مبارک

روز جهانی چپ دست ها
روز جهانی چپ دست ها

اس ام اس روز جهانی چپ دست ها

روز جهانی چپ دست مبارک

دلیل نامگذاری این روز ، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده اند و چپ دست ها را مجبور به کاربرد از دست راست می کنند !

روز جهانی چپ دست ها

تبریک روز جهانی چپ دست

افراد چپ دست، اغلب نیم کره راست فعال تری دارند و به همین سبب حس زیبایی شناختی آنان بیشتر است!

۱۳ آگوست، روز جهانی چپ دست ها مبارک

روز جهانی چپ دست ها

روز جهانی چپ دست

با “چپ”  مینویسم

اما…..

“راست”

13 August

روز جهانی چپ دست ها مبارک

روز جهانی چپ دست ها

احتمال نابغه بودن چپ دست ها بیشتر است – 20 درصد اعضای MENSA ( انجمن افراد باهوش) چپ دست هستند.

بله دیگه ما اینیم هم باهوش هم هنرمند

روز جهانی چپ دست ها مبارک

مطالب مشابه را ببینید!