مجله تاپ‌ناز‌

روز پدر امسال تاریخ روز پدر سال 1402 + راهنمای انتخاب هدیه روز پدر

روز پدر سال 1402 در چه تاریخی است؟ تاریخ دقیق روز مرد و روز پدر در سال هزار و چهارصد و دو, بهترین هدیه برای روز پدر, هدیه برای شوهر, هدیه به مرد

روز پدر و روز مرد در ایران چه روزی است؟

۵ بهمن ۱۴۰۲ – ولادت امام علی علیه السلام و روز پدر یا روز مرد [13 رجب 1445] مصادف با روز پدر است.
روز پدر یا روز مرد در سال 1402 برابر است با پنجشنبه 5 بهمن 1402 مصادف با 25 ژانویه 2024 میلادی و یا 13 رجب سال 1445 قمری.

دلیل نام گذاری روز پدر و روز مرد چیست؟

در کشور ایران هر سال، روز ولادت امام اول شیعیان را روز پدر و روز مرد نام گذاری کرده اند و در این روز جشن گرفته می شود و به پدر هدیه داده می شود.

بهترین هدیه برای پدر در روز پدر چیست؟

بهترین هدیه برای روز پدر شامل ابزار صنعتی و جعبه ابزار( در صورتی که پدر فنی کار است)، خرید کیف پول و یا کیف کار، عطر و ادکلن، خرید کت و شلوار و البه مورد علاقه، خرید محصلات بهداشتی مانند ریش تراش، خرید ساعت مچی و … می باشد.

تاریخ روز پدر سال 1402

در روز سیزدهم ماه رجب هر سال روز پدر و روز مرد می باشد و این روز مصادف با روز تولد امام علی (ع) است.

پنجشنبه 5 بهمن سال 1402، مصادف با 13 رجب تولد اولین امام شیعیان حضرت علی (ع) می باشد.این روز را روز پدر نام نهاده اند.

در کشور آمریکا روز 25 ژانویه روز پدر است.

  • تاریخ شمسی: پنجشنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۲
  • تاریخ میلادی: Thursday, January 25, 2024
  • تاریخ قمری: خمیس، ۱۳ رجب ١٤٤۵

بهترین هدیه روز پدر چیست؟ در ویدیوی زیر اطلاعاتی در مورد روز پدر را ارائه کرده ایم. و بهترین هدیه برای او را معرفی کرده ایم. 

روز پدر

روز پدر روزی است برای بزرگداشت پدرها.در ایران روز پدر در ۱۳ رجب زادروز حضرت علی بن ابیطالب (ع) ، اولین امام شیعیان گرامی داشته می‌شود.

قبل از انقلاب اسلامی، روز ۲۴ اسفند زادروز رضا شاه بر پایهٔ گاهشمار ایرانی روز پدر نامیده می‌شد. اما پس از انقلاب اسلامی روز پدر به زادروز علی ابن ابی طالب امام نخست شیعیان تغییر یافت.

در بسیاری کشورها روز پدر، سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌است. این روز در ادامهٔ روز مادر و قدردانی از مادران است.

مطلب مشابه: متن پدر ؛ جملات و متن های کوتاه برای قدردانی و تشکر از پدر و عکس های پروفایل پدر

روز پدر در سایر کشورها

روز پدر در آلمان

روز پدر در آلمان(به آلمانی|Vatertag) نسبت به دیگر کشورهای جهان متفاوت است.روز عروج مسیح به آسمان به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده‌است (روز سه شنبه، چهل روز پس از عید پاک). این روز، یک تعطیلی رسمی است و در برخی مناطق آلمان به آن «روز مرد» (به آلمانی: Männertag) یا «روز آقایان» (به آلمانی: Herrentag) نیز می‌گویند.

روز پدر در آمریکا

در آمریکا روز پدر در سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ در اسپوکین گرامی داشته شد.

روز پدر به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد زادهٔ آرکانزاس ایجاد شد. پدر او ویلیام جکسون اسمارت، یکی از کهنه سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا بود، او به تنها شش فرزندش را در اسپوکین بزرگ کرده بود.دختر او سونورا، بسیار تحت تاثیر تلاش‌های آنا جارویز برای جا انداختن روز مادر قرار گرفته بود، برای همین او روز ۵ ژوئن زادروز پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کرد اما آمادگی لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت را نداشت درنتیجه مراسم به سومین یکشنبهٔ ژوئن منتقل شد.

خیلی زود ویلیام جنینگ برایان به صورت غیر رسمی از این مراسم حمایت کرد. در ۱۹۱۶ خانوادهٔ وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت نیز برای او مراسم بزرگداشت روز پدر را برگزار کردند. در ۱۹۲۴ کالوین کولیج رئیس جمهور آن دوران پیشنهاد کرد که روز پدر به عنوان یک روز ملی شناخته شود.

روز پدر در اسپانیا

روز پدر (به اسپانیایی: El Día del Padre) در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارسگرامی داشته می‌شود. در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل اند.

روز پدر سال 95 تاریخ روز پدر سال 95

 

روز پدر و تاریخ روز پدر سال 1402

روز پدر در استرالیا

مردم در استرالیا، در اولین یکشنبهٔ سپتامبر روز پدر را گرامی می‌دارند، این روز تعطیلی عمومی نیست. هر ساله در ۳۲ شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقشی که آن‌ها در تربیت فرزندان دارند، جشنی برگزار می‌شود و به پدران برگزیده «جایزهٔ پدر سال» داده می‌شود.

روز پدر در ایتالیا

در ایتالیا، مطابق سنت‌های کاتولیک روم، روز پدر در ۱۹ مارس، «روز یوسف مقدس» (به ایتالیایی: Festa di San Giuseppe) گرامی داشته می‌شود. این روز یک تعطیلی عمومی نیست.

روز پدر در پاکستان

در پاکستان روزی به نام روز پدر وجود ندارد. تنها آن‌هایی که از آمریکایی‌ها تاثیر گرفته‌اند به پیروی از آن‌ها سومین یکشنبهٔ ژوئن را به عنوان روز پدر گرامی می‌دارند.

روز پدر در ژاپن

در ژاپن در سومین یکشنبهٔ ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

روز پدر در کانادا

روز پدر در کانادا در سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن گرامی داشته می‌شود، این روز یک تعطیلی عمومی نیست. معمولا افراد در این روز، روز خود را با پدر خانواده سپری می‌کنند، جشن کوچکی می‌گیرند و هدیه می‌دهند.

روز پدر در کره

در کره، روز پدر و مادر در ۸ مه هر سال گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل رسمی نیست.

روز پدر در مالزی

در مالزی در سومین یکشنبهٔ ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

البته اگر تاكنون به فكر خريد هديه روز پدر نيفتاديد و يا نمي‌دانيد كه چه مي‌خواهيد بخريد، پيشنهاد ما را درباره خريد يك يا بعضي از اين هدايا جدي بگيريد. البته اين را هم اضافه كنيم كه شاد كردن همسر يا پدر خانواده آن هم در روز خاصي مثل روز پدر ، تنها از طريق خريد هديه ميسر نمي‌شود.

شما هم مي‌توانيد در نقش همسر و حتي فرزند، شرايطي را براي او فراهم كنيد كه در فضاي خانه احساس راحتي و آرامش بيشتري كند. مطمئن باشيد اين كار براي او به‌مراتب لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

مطلب مشابه: روز مرد امسال و تاریخ روز پدر سال 1402 + راهنمای انتخاب هدیه روز مرد

روز پدر سال 96 تاریخ روز پدر سال 96

پیشنهادهایی ویژه برای خرید هدیه روز پدر

1-اگر پدر و همسرتان به انجام دادن كارهاي فني خانه علاقه‌منداست و هيچ‌كس را مثل خودش قبول ندارد، جعبه ابزار بهترين كادويي است كه شما مي‌توانيد به عنوان هدیه روز پدر خريداري كنيد براي اين انتخابتان بايد از 40 تا 150 هزار تومان بپردازيد.

2- یکی دیگر از پیشنهادهای ما برای خرید هدیه روز پدر يك كيف كار مناسب با شغل و موقعيت اجتماعي همسر يا پدرتان است. كيف‌هاي چرم نسبت‌به بقيه كيف‌ها شيك‌تر هستند. هيچ‌وقت مد نمي‌شوند، هيچ‌وقت هم از مد نمي‌افتند. چرم، جذابيت و برازندگي بيشتري به آقايان شيك پوش مي‌دهد.

روز پدر سال 97 تاریخ روز پدر سال 97 + راهنمای انتخاب هدیه روز پدر

 

هدیه روز پدر

3- یکی دیگر از پیشنهاد های ما برای خرید هدیه روز پدر خرید ادکلن است.حق انتخاب ادكلن همسرتان بعد از ازدواج با شماست! پس درنهايت زرنگي، ادكلني را كه مي‌پسنديد برايش هديه بخريد. براي اين گزينه از 35 تا 140 هزار تومان كنار بگذاريد.

4-یکی دیگر از ایده هایی که برای خرید هدیه روز پدر میتوانیم به شما پیشنهاد بدهیم خرید كيف پول چرم است.اگر مي‌خواهيد اين پيشنهاد را انتخاب كنيد، كنجكاوانه، سراغ كيف پول پدرتان برويد و نگاهي بيندازيد. اگر كهنه شده و سال‌ها است كه عوض نشده، شما بهترين گزينه را پيدا كرديد. قيمتش هم حدود 15تا 45 هزار تومان است.

5- پيراهن هم كه هميشه كادوي خوبي به عنوان هدیه روز پدر برای باباهاست؛ هم تك خواهد بود و هم زيركانه. شما مي‌توانيد با 15 تا 35 هزار تومان براي پدر و يا همسر خود كه كمي چاق شده يك پيراهن چارخونه ريز هديه بگيريد.

6-یکی دیگر از ایده های جالب برای خرید هدیه روز پدر  خريدن يك دست لباس ورزشي است.اگر پدرتان به سن بازنشستگي رسيده، اوقات فراغت بيشتري دارد. پس مي‌توانيد با خريدن يك دست لباس ورزشي او را به ورزش‌كردن تشويق كنيد. قيمت اين دست لباس بين 20 تا 45 هزار تومان است.

7-يك مجمـوعـه از محصولات بهداشتي مردانه، هديه مناسبي براي روز پدر است. براي گرفتنش هم كافيست كه اول 15 هزار تومان كنار بگذاريد.

8-كمربند هم يكي از کادوهایی است که میتوانید برای هدیه روز پدر بخرید،اما دقت كنيد كه كمربند را بر حسب سنشان انتخاب كنيد. قيمت اين كالا حدود 15 تا 75 هزار تومان است.

 

روز پدر سال 97 تاریخ روز پدر سال 97 + راهنمای انتخاب هدیه روز پدر

 

بهترین هدیه برای روز پدر

9-بسياري از آقايان به وسايل سرگرم‌كننده گرايش دارند. پس مي‌توانيد با سفارش پازل چهره (پيشنهاد: يكي از عكس‌هاي عروسي‌تان) او را غافلگير كنيد. با اين انتخاب چند نشان را با يك تير زديد.

10- اگر هم الان همسرتان از اين لوازم ضروري بي‌نياز است، سراغ يك كادوي لوكس مثل دكمه سردست يا انگشتر برويد تا سليقه شما را در مهماني‌هاي رسمي و عروسي‌ به رخ دوستانش بكشد!

11-همچنين اگر باز هم برای خرید هدیه روز پدر به دنبال تنوع بيشتري هستيد، ما به شما ساعت، موبايل، ريش‌تراش، جاكليدي، جا كارتي، خود نويس‌هاي شكيل و… را پيشنهاد مي‌كنيم.

مطلب مشابه: عکس پروفایل روز پدر و روز مرد + جملات عاشقانه برای تبریک روز پدر

اشعار زیبای روز پدر

ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ
ﮐﻪ ﺳﻘﻒ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﻥ ﺧﺮﺍﺏ ﻧﺸﺪ

ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ
ﮐﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎ ﻣﺤﮑﻢ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ

ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ
ﮐﻪ ﻣﺎ
ﺑﻪ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﭘﻨﺠﺮﻩﻫﺎ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ

ﭘﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﻓﮑﺮ می‌کنم
ﮐﻪ ﺷﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻭ
ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺘﻮﻥﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ

بابک زمانی

**

در چشم‌های پدر
خدا زندگی می‌کرد
هیچ وقت نمی‌شد
در چشم‌هایش نگاه کرد و
با او حرف زد
هیچ وقت نمی‌شد
به چشم‌هایش خیره شد

علیرضا اسفندیاری

**

نیم ساعت پیش،
خدا را دیدم
که قوز کرده با پالتوی مشکی بلندش
سرفه کنان
در حیاط از کنار دو سرو سیاه گذشت
و رو به ایوانی که من ایستاده بودم، آمد
آواز که خواند، تازه فهمیدم
پدرم را با او اشتباهی گرفته‌ام

حسین پناهی

**

ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی
تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

در مکتب حقایق پیش ادیب عشق
هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی

دست از مس وجود چو مردان ره بشوی
تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

خواب و خورت ز مرتبه خویش دور کرد
آن گه رسی به خویش که بی خواب و خور شوی

حافظ

**

گر پدر دعوی خدائی کرد
من خدا دوستم خرد پرورد

هست بسیار فرق در رگ و پوست
از خدا دوست تا خدائی دوست

من به جرم نکرده معذورم
کز بزهکاری پدر دورم

پدرم دیگر است و من دگرم
کان اگر سنگ بود من گهرم

صبح روشن ز شب پدید آید
لعل صافی ز سنگ می‌زاید

نتوان بر پدر گوائی داد
که خداتان از او رهائی داد

گر بدی کرد چون به نیکی خفت
از پس مرده بد نباید گفت

هرکجا عقل پیش رو باشد
بد بد گو ز بد شنو باشد

هرکه او در سرشت بد گهرست
گفتنش بد شنیدنش بترست

بگذرید از جنایت پدرم
بگذارید از آنچه بی‌خبرم

(پاسخ بهرام گور به ایرانیان/ هفت پیکر)

نظامی

**

بار دگر زنده شد کودکیم پشت در
خانه ما منتظر، چشم به راه پدر

خسته نباشی پدر رنج و ملالت مباد
گرچه هیاهوی ما کاهش دردت نداد

باز پدر آمد و باز عطر خوش نان رسید
باز پدر معنی آرامش و ایمان رسید

زین سو و آن سو شدن کاهش دردت نبود
این که پسر بودمت پاسخ رنجت نبود

باز خیال تو بود از پس این سال‌ها
آمده بوی که باز زنده کنی حال‌ها

باز پدر دیدمت از پنجره آسمان
بوی تو را می‌شنوم از در و دیوارمان

ساعد باقری

 

**

… پدرم بنده قدیم تو بود
عمر در بندگی به سر بردست

بنده‌زاده که در وجود آمد
هم به روی تو دیده بر کردست

خدمت دیگری نخواهد کرد
که مرا نعمت تو پروردست…

(بخشی از یک قصیده در مدح)

سعدی

**

مظهرِ بر صبر و وفا ای پدرم، ای پدرم
فخر منی من به فدایت، گهرم ای پدرم

پیرشدی باز که شیری تو پناهم شده‌ای
گر تو نباشی به خدا در خطرم ای پدرم

پای توبوسم که ببخشی تو خطایم ز کرم
نیک بدانم که ترا، بد پسرم، ای پدرم

گرچه خودم یک پدرم، صاحبِ بر یک پسرم
باز تویی قوّت دل، تاج سرم، ای پدرم

شاد شوی شاد شوم، خنده کنی خنده کنم
باغم واندوهِ تو من خون جگرم ای پدرم

دست نوازش به سرم چون بکشی، غصّه رود
کاش تو باشی همه عمرم به برم ای پدرم

مهرِ تو باجان بخرم بی تو فقیرم به جهان
با تو ولی صاحبِ هر سیم و زرم ای پدرم

خسته زِ هر سو که بیایم بنشینم به برت
راحت و آسوده، زِ هر دردِ سرم ای پدرم

گرچه نگفتی که چرا خون جگری خسته دلی
من پدرم، راز تو را، باخبرم ای پدرم

پیرِ فداکارِ جفا دیده چو بینم، به خدا
چهره زیبای تو آید نظرم، ای پدرم

روح اله فردی شکراب

مطالب مشابه را ببینید!