مجله تاپ‌ناز‌

روش درست نخ دندان کشیدن + اصولی که هنگام نخ کشیدن باید رعایت کرد

دندان مهمترین بخش دهان است که با توجه به قرار گرفتن خاص آنها در کنار هم در دهان، امکان تمیر کردن بعضی از نقاط آن سخت است، که حتی با مسواک زدن هم شاید تمیز نشود و باید روش های دیگری مانند نخ دندان کشیدن برای پاکسازی دندان ها استفاده شود.

اگر می خواهید که دندان های سالمی داشته باشید باید به جز مسواک زدن به صورت مرتب، از نخ دندان هم استفاده کنیدف متاسفانه خیلی از افراد با روش صحیح نخ دندان کشیدن آشنا نیستند که این باعث می شود به دندان و لثه ها آسیب برسانند.

استفاده از نخ دندان می تواند باعث داشتن دندان های سالم شود و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند که متاسفانه خیلی از افراد از نخ دندان ممکن است استفاده نکنند و به همین دلیل استفاده روزانه از نخ دندان توصیه می شود. برای کشیدن نخ باید روش صحیح انجام آن را بدانید که در ادامه شرح می دهیم.

آموزش روش صحیح نخ دندان کشیدن

۱. در ابتدا باید نخ دندان مناسب و مرغوب را تهیه کنید که با جنس دندان شما سازگاری داشته باشد، معمولا نخ دندان ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها نازک و بعضی دیگر ضخمیک هستند و موم دار و بدون موم هم موجود است.

۲. پس از آنککه نخ دندان تهیه کردید باید به اندازه 30 سانت از آن را جدا کنید. سپس هر دو سر نخ دندان را چند دورف دور انگشت اشاره خود تاب دهید تا تسلط کافی برای حرکت دادن آن میان دندان های خود داشته باشید. می توانید در دور سر نخ دندان حلقه کوچکی گره بزنید تا بتوانید براحتی از آن استفاده کنید.

روش درست نخ دندان کشیدن

۳. پس از آنکه نخ دندان را دور انگشت خود پیچیدید به اندازه 10 سانتی متر از نخ را با انگشتان خود نگه دارید و ادامه نخ دندان را توسط انگشت سبابه خود نگه دارید.

روش درست نخ دندان کشیدن

۴. برای نخ کشیدن دندان های بالا باید از انگشت شصت کمک بگیرید، یعنی برای اینکه بتوانید نخ را به سمت بالا و لای دندان ها بکشید انگشت شصت باید این فشار را وارد کند. توجه کنید که این حرکت را بدون فشار زیاد به لثه ها انجام دهید.

روش درست نخ دندان کشیدن

۵. زاویه قرار دادن انگشتان در هنگام نخ دندان کشیدن بسیار مهم است، بعد از آنکه دندان فک بالا را نخ دندان کشیدید باید با استفاده از انگشت اشاره دندان های فک پایین را هم از جرم و مواد غذایی اضافه پاک کنید.

۶. در هنگام نخ دندان کشیدن باید فاصله بین دو انگشت ۲ سانت باشد تا بتوانید در انجام این کار تسلط داشته باشید. معمولا این تسلط با بلند و کوتاه کردن نخ بدست می آید.

روش درست نخ دندان کشیدن

۷. سپس به همین منوال نخ را در تمام لابه لای دندان ها به آرامی حرکت دهید و مطمئن شوید که هیچ گونه جرمی در بین دندان ها باقی نمانده است.

۸.بعد ار تمیز کردن لابه لای دندان ها نوبت به تمیز کردن پشت دندان ها می رسد. معمولا در طرز صحیح استفاده از نخ دندان حرکتی به نام حرکت C وجود دارد، با استفاده از این حرکت در پشت هر دندان یک نیم دایره تشکیل می شود که باید با رد کردن نخ دندان در پشت هر دندان به ترتیب و با احتیاط آن ها را نخ دندان بکشید. این حرکت باعث می شود هر گونه جرمی که در پشت دندان ها تجمع کرده است از بین برود. این کار را در دو فک بالا و پایین انجام دهید.

روش درست نخ دندان کشیدن

۹. برای نخ دندان کشیدن باید حوصله زیادی را به خرج دهید و برای هر دندان روندی صحیح و درستی را انجام دهید.

۱۰. سعی کنید برای هر قسمت از دندان که می خواهید تمیز کنید از قسمت جدید نخ دندان استفاده کنید.

۱۱. بعد از تمام شدن مراحل نخ دندان کشی باید با استفاده از دهان شو کاملا دهان خود را بشویید تا هر چه که به وسیله نخ دندان بیرون آورده اید از دهانتان خارج شود. استفاده از دهان شویه بعد از اتمام مراحل نخ دندان کشی کمک زیادی به از بین بردن باکتری های در دهان شما می کند و دندان ها را هم در سلامت کاملی نگه می دارد.

روش درست نخ دندان کشیدن

توصیه های مهم استفاده از نخ دندان

  • در هنگام نخ دندان کشیدن ممکن است لثه شما دچار خونریزی شود که در دفعات اول استفاده امری کاملا طبیعی است که به مرور زمان و در طی استفاده طولانی مدت دیگر دچار چنین مشکلاتی نخواهید بود.
  • سعی کنید هنگام استفاده از نخ دندان آن را از یک طرف از دیواره دندان وارد کرده و از دیواره دندان کناری خارج کرده.
  • با استفاده از نخ دندان لثه های کنار دندان ها را به خوبی تمیز کنید در ابتدا شاید دچار خونریزی شود اما با گذشت زمان بهبود می یابد.
  • سعی کنید با گذشت هر ۲۴ ساعت یک بار دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید. این کار تاثیر شگفت انگیزی بر سلام دهان، دندان و گوارش دارد.
  • اگر هنگام استفاده از نخ دندان دیدید که نخ دندان رشته رشته شد نشانگر وجود مشکل در دندان های شماست، این مشکل می تواند نشانگر پوسیدگی در بین دو دندان باشد و یا می تواند نشانگر وجود جرم است.
  • شما می توانید قبل از اینکه مسواک بزنید از نخ دندان استفاده کنید زیرا باعث تمیز تر شدن دندان ها می شود.
  • نخ دندان را معمولا برای دندان های سالم استفاده می کنند تا از به وجود آمدن پوسیدگی جلوگیری کند ولی در مورد دندانی که دچار پوسیدگی و پرکردگی شده است استفاده از نخ دندان فایده ای ندارد.
  • هر شب قبل از خوب حتما از نخ دندان استفاده کنید و از مصرف غذاهایی که به دندان می چسبند خودداری کنید.
  • اگر بعد از هربار استفاده از نخ دندان دچار خونریزی لثه شدید به دندان پزشکی مراجعه کنید.

روش درست نخ دندان کشیدن

حد اعتدال استفاده از نخ دندان

همانطور که می دانید نخ دندان کشیدن به صورت نادرست و همچنین مسواک زدن به روش اشتباه عوارضی در پی خواهد داشتف ولی نباید استفاده از نخ دندان با درد همراه باشد، اگر شما این کار را با عصبانیت انجام دهید باعث می شوید تا به بافت لثه و اطراف دندان آسیب وارد شود.

همانطور که محکم کشیدن نخ دندان باعث می شود به لثه آسیب وارد شود، آرام کشیدن هم تاثیری در پاکسازی ندارد و باید حد تعادل در فشار آوردن با نخ را رعایت کنید.

تمام این نکات در مورد روش صحیح نخ دندان کشیدن را که خواندید در مورد مسواک زدن هم صدق می کند.

 

فواید استفاده از نخ دندان

  • نخ دندان هم می تواند غذای بایقیمانده را لای دندان ها خارج کند و از پوسیدگی جلوگیری کند و هم می تواند از تشکیل جرم جلوگیری کند.
  • استفاده از نخ دندان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد و از ابتلا به بسیاری از بیماری های مخصوص گوارش جلوگیری به عمل آورد.
  • استفاده مرتب از نخ دندان از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند و دهان را خوشبو می کند.
  • استفاده از نخ دندان می تواند باعث محافظت از لثه ها شود و از التهاب لثه هم جلوگیری کند.

مطالب مشابه را ببینید!