مجله تاپ‌ناز‌

روش درمان تنبلی تخمدان با ورزش

در این مطلب روش های درمان تنبلی تخمدان با ورزش کردن را آموزش می دهیم و به شما می گوییم که بهترین ورزش ها برای درمان تنبلی تمخدان چه ورزش هایی هستند.

تبلی تخمدان یکی از بیماری های شایعی است که خانم ها بسیار به آن مبتلا می شوند. خیلی از خانم ها به تنبلی تخمدان پلی کستیک مبتلا هستند که خودشان خبر ندارند ولی طبق تحقیقات حدود 50 الی 70 درصد خانم ها به آن دچار می شوند و از آن اطلاعی هم ندارند. در مان تنبلی تخمدان با ورزش از روش های غیر دارویی است که در روند بهبودی این بیماری می تواند مفید واقع شود. این یک نوع سندروم است که تخمدان نمی تواند تخمک زیادی آزاد کند و در نتیجه باروری بسیار سختی خواهد داشت.

 

پیشگیری و درمان تنبلی تخمدان با ورزش کردن

سندروم تنبلی تخمدانی یا پلی کیستیک تخمدانی اختلالی شایع میان زنان است که با قطع و نامنظم شدن قاعدگی مشخص می شود. بر حسب آمار، بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند 10 درصد می باشند و از هر 5 نفر خانک جوان، یک نفر با ابن علائم روبرو می شود. رژیم و برنامه غذایی در این راستا برای بهبودی وجود دارد ورزش هم یک نمونه از روش های درمانی غیر دارویی است که در این مطلب بیشتر توضیح می دهیم.

 

علائم پلی کیستیک یا تنبلی تخمدانی

در تخمدان ها بسته هایی کوچک به نام فولیکول وجود دارد که وظیفه تخمک گذاری را به عهده دارند و هر ماه رشد می کنند. در اشخاص مبتلا به این بیماری این فولیکول ها بزرگ شده ما تخمک رها نمی کنند و به مرور زمان کیست می شوند. در نتیجه سطح تخمدان پر از فولیکول کوچک می شود که هورمون های مردانه آزاد می کنند. خیلی از افرادی که به تنبلی تخمدان دچار هستند از اضافه وزن و چاقی رنج می برند و معمولا قاعدگی نامنظمی دارند. البته بستگی به نوع التهاب خفیف یا زیاد بودن آن سطح انسولین هم باعث تنبلی تخمدان می شود. از مهمترین نشانه و علائمی که در تنبلی تخمدان موثر است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. رشد موی سر
  2. دوره های نامنظم پریودی نشدن
  3. کاهش باروری
  4. رشد موهای زائد و ضخیم در بدن و صورت
  5. پدیدار شدن لکه های قهوه ای در زیربغل و گردن و سینه
  6. رشد بیش از حد تخمدان ها
  7. کاهش ضخامت اندومتر و احتمال بروز به سرطان

تخمدان پلی کیستیک e1623071552172

تنبلی تخمدان با ورزش با ورزش درمان می شود

ورزش و کاهش وزن باعث حذف چربی های اضافه در اطراف تخمدان می شود تا تخمدان بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. با انجام ورزش مرتب روزانه سطح هورمون های بدن فرد مبتلا به تنبلی تخمدان کم کم به حد طبیعی و نرمال می رسد و تا حدودی قاعدگی منظم می شود. ورزش کردن یک روش عالی و خوب برای تنظیم قند خون بدن است که وقتی قند خون متعادل می شود مقدار هورمون تستوسترون کم می شود و همین موضوع ریسک ابتلا به بیماری را کم می کند.

 

چه ورزش هایی برای پیشگیری از پلی کیستیک مفید است؟

یک سری از تمرینات ورزشی وجود دارد که تا حد زیادی می تواند جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرد و علائم آن را کمتر کنید. چون ورزش زیاد باعث تغییرات هورمونی می شود و باعث بهبود این علائم کمک شایانی خواهد کرد.

  • ورزش های هوازی: یکی از درمان تنبلی تخمدان با ورزش های هوازی می باشد که حساسیت بدن را نسبت به انسولین بیشتر کرده و چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را تنظیم می کند. این ورزش ها در کاهش علائم افسردگی مثل کمک به بهبود خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همینطور با کمک از ورزش هایی مثل: هوازی، یوگا، پیلاتس، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا درمان این بیماری را بهتر می کند.
  • ورزش پیلاتس: در این نوع ورزش شما شاهد دو نوع ورزش کششی و قدرتی هستید که با انعطاف پذیری و تمرکز روی قدرت عضلات لگن که موجب عملکرد بهتر تخمدان ها شده می شود. در ورزش پیلاتس جسم و ذهن درگیر شده و با کاهش میزان تنش و استرس موجب پایین آمدن هورمون های آندروژن و تستسترون خواهد شد.
  • ورزش یوگا: زندگی بدون استرس با داشتن آرامش ذهنی نقش تاثیرگذاری در بهبود عملکرد علائم تنبلی تخمدان است. که ورزش یوگا علاوه بر این که موجب آرام شدن ذهن می شود با بهبود عملکرد تخمدان ها موجب کم شدن نشانه هایش خواهد شد. پس با انجام تمریناتی مثل یوگا به مرور زمان شخص از تنش های استرسی و عصبی روزانه اش دور شده و هورمون سروتونین را در بدن افزایش می دهد. انجام حرکات یوگا مثل: حرکت پروانه، حرکت آسیاب دستی و حرکت مرده یا شاواسانا در این رابطه کمک زیادی خواهد کرد.
  • ورزش های قدرتی: برای پیشگیری از پلی کیستیک تخمدانی می توان از تمرینات بدنسازی استفاده کرد. تمرینات قدرتی بدنی که شامل بهبود استقامت و قدرت بدن می شود و اغلب با وزنه برداری صورت می گیرد. در تمرین های قدرتی به کمتر شدن مقاومت انسولین بدن و تقویت اندام و بالابردن سطح سرعت متابولیک کمک می شود.

تا چه حد ورزش می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد؟

شدت و نوع ورزش کردن از مواردی است که باید در درمان تنبلی تخمدان بررسی شود و در نظر گرفته شود. برای این کار خود درمانی نکنید و حتما با پزشک معالج مشورت کنید و کمک بگیرید. اگر در مورد مقدار و شدت فعالیت ورزشی خود تردید دارید با کمک یک برنامه ورزشی می توانید به صورت زیر حرکات را انجام دهید:

  1. در برنامه ورزشی شما باید حداقل ۲ روز به انجام تمرینات قدرتی و بدنسازی اختصاص دهید.
  2. در هفته حداقل با صد و پنجاه دقیقه ورزش هوازی عادی یا هشتاد دقیقه ورزش هوازی شدید داشته باشید.
  3. در هر سی دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهید لازم نیست یکباره همه انجام شود، مثلا: دو ست در هر یک ربع دقیقه ورزش کنید و یا سه ست ده دقیقه ای داشته باشید.

نکته

به منظور درمان تنبلی پلی کیستیک داشتن برنامه غذایی خوب و انجام فعالیت ورزشی می توانید باعث بهبود و کم شدن نشانه های بیماری شوید. باید در نظر داشته باشید که بعضی از حرکات تمرینی در یک سری از افراد ممنوع است و باعث بروز یک بیماری دیگر در آنها می شود. پس با مشورت و رعایت محدودیت ها باید ورزش انجام گیرد.

در نتیجه برای درمان تنبلی تخمدان با ورزش بهتر است حتما با پزشک زنان مشورت شود تا یکسری نکات بررسی گردد و بهتر مورد رضایت قرار بگیرد.

مطالب مشابه را ببینید!