مجله تاپ‌ناز‌

روش درمان خودخوری در منزل و رهایی از درگیری های ذهنی

در این بخش توضیحاتی در مورد خودخوری ذهن و روش های رهایی از درگیرهای ذهنی مرتبط با خودخوری را می خوانید با ما همراه باشید.

فر فردی دارای شخصیتی متفاوت است و ممکن است نقاطی منفی و مثبت داشته باشد. در این میان، شخصیت هایی دیده می شوند که همیشه در حال سرزنش و رنجور کردن خود می باشند. به اعتقاد آنها دیگران بدون این که روی آنها شناختی داشته باشند او را قضاوت می کنند. به همین دلیل آن شخص پیاپی خود را ملامت و مجازات می کند و در ذهن خود افکار منفی را رشد می دهد.

او آن گونه که شخصیت های اطرافش را کنترل می کند ضمیر ناخود آگاهش او را به سوی افکار منفی می کشاند و با این عمل زندگی را به خود تلخ می کند. در ادامه با روش های درمان خودخواری آشنا می شوید.

خودخوری چیست؟

خودخوری کردن تاثیر بدی بر شخصیت طرف و زندگی او می گذارد و باعث ایجاد درگیری ذهنی او می شود. این درگیری های فکری و ذهنی برای فرد باعث هیجان و در بعضی موارد باعث منزوی و گوشه گیری او می شود که در آخر اعتماد به نفس را از دست می دهد و در انجام امورات زندگی ناتوان می ماند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که خودخوری می کنید باید سعی کنید آن را کاهش دهید و جایگزینش با اعتماد به نفس بالا در جامعه حاضر شوید. هر فردی که این گونه است به نظر می رسد نمی تواند افکار را ساکت کند این اشخاص به صورت مداوم در حال مجازات و سرزنش خود می باشند و طبق تصورات اطرافیان آنها را به شکلی قضاوت و ارزیابی می کنند که او را نمی شناسند. آن شخص در ذهنش یکسری افکار منفی و ناخودآگاه منفی ایجاد می شود که نمی تواند آنها را مدیریت کند. او همچنان در این بیماری روانی و ذهنی درگیری زیادی دارد و گاهی طبق هیجاناتی که دارد دچار خود سرزنشی و منزوی می شود. در نهایت با کمبود اعتماد به نفس روبرو می شود و تاثیر آن روی جسم و ذهن فرد باعث افکار پریشانو منفی آن می شود و باید با تمرینات مستمر و داشتن الگویی مناسب روحیات خود را تغییر دهد تا باعث سرخوردگ او نشود و درمان خودخوری صورت بگیرد.

روش های درمان خودخوری

اشخاص خودخور بسیار حساس هستند که اغلب در بانوان دیده می شود زیرا روحیه حساس تری دارند. خود سرزنشی ممکن است ناشی از پایین بودن اعتماد به نفس، حسادت و عزیت نفس در فرد باشد که یکی از مشکلات منعطف نبودن اندیشه و افکار است.

بعضی ها بار این باور هستند که نشانه های غم باد از سر خودخوری می باشد ولی اینگونه نیست و آنها با تصورات اشتباه آن دو را به هم ربط می دهند. با پایان دادن به افکار قدیمی و کهنه به گونه ای در این زمینه به خود کمک کنید که دست از خود سرزنشی بردارید. با یکسری تمرین مداوم می توانید از شر پیش داروی ها و افکار منفی خلاص شوید که ما در اینجا چند راه حل را آموزش می دهیم تا دست از خودخوری کردن بردارید.

بخوانید: اگر این نشانه ها را در همسرتان مشاهده کردید دارای اختلال روانی است!

حواستان به زمانی که فکر می کنید باشد

هوشیاری و ذکاوت نخستین قدیم برای درمان خودخوری است که باید به طرز فکر خود بسیار توجه کنید. وقتی متوجه شدید که وقایع و افکار قدیمی به سراغ شما آمده است و به صورت مداوم در ذهن شما پخش می شود. با مجازات و غصه خوردن چیزی حل نمی شود که شما می خورید از کنترل شما خارج می شود و دیگر افکارتان کارایی نخواهد داشت.

تمرین کنید که آگاه و زیرک باشید

چنانچه گذشته را رها کنید و در حال زندگی کنید می توانید بفهمید غیر ممکن است به فکر گذشته باشید یا غصه آینده را بخورید. به خودتان قول بدهید که حواستان اینجا باشد و مانند هر مهارت دیگری هوشیار و با توجه به نیازمند تمرین به درمان خودخوری کمک می کنید که به آرامی آن را کاهش دهید.

روش درمان خودخوری در منزل و رهایی از درگیری های ذهنی

با فکر کردن به مشکل تمرکز کنید

بهتر است به فکر راه حل باشید و به صورت دقیق به مشکلی که دارید فکر کنید. با خود فکر کنید و سوال بپرسید که قدم بعدی برای درس گرفتن از یک اشتباه چیست و یا چطور باید از آن پیشگیری کرد تا باز در آینده به آن گرفتار نشویم. در برخورد با این رفتار به جای اینکه بپرسیم چرا این اتفاق افتاده است باید بگوییم که برای آن چه کاری می توانیم انجام دهیم.

فکر خود را به چالش بکشید

با افکار منفی همراه شدن کار آسانی است که پس از آن که به نتیجه برسید که اگر بیمار شوید از کار اخراج خواهید شد و اگر کرایه خانه را به موقع نپردازید بی خانمان می شوید. افکار شما به احتمال فراوان به شکل افراطی منفی هستند که شما باید این اندیشه ها را از ذهن خود دور نمایید. بیاموزید این فکر ها قبل از این که شما را دیوانه کنند باید آن را بشناسید و از طرز صحیح آن به جای اشتباهش برخورد کنید.

زمانی را برای صرف نگرش و نقشه ریزی داشته باشید

اضطراب داشتن و بی قرار بودن برای حل مشکلات به مدت طولانی اثربخشی درستی ندارد و با کمی اندیشه و تامل می شود کمک کرد. با فکر کردن به این که چطور می شود کار متفاوتی را انجام داد با ریسک احتمالی این که چطور سر راه برنامه خود صورت می گیرد را بشناسد و بداند چگونه می توان به آینده کمک کرد تا عملکرد بهتری شکل داد و در آینده داشت. برای مثال؛ می توانید زمانی را برای غصه خوردن و خودسرزنشی داشته باشید پس از پایان وقت می توان به سراغ یک کار تاثیر گذار بروید. اگر متوجه شدید بیشتر از محدوده مجاز زمانی خود در فکر می روید به خود گوشزد کنید که بعدا می توانید درباره اش فکر کنید.

کانال ذهن را تغییر دهید

در حقیقت هر چه بیشتر تلاش کنید که مانع ورود یک فکر به ذهن خود شوید احتمال بیشتری وجود دارد که او در ذهن ابراز شود. عالی ترین روش برای عوض کردن کانال روان می تواند داشتن برنامه باشد که ذهن خود را به چیزی مشغول کنید به صورت مثال؛ انجام دادن پروژه ای متفاوت و یا گفتگو به شکل دیگر و حتی انجام ورزش می تواند این راه به درمان خودخوری کمک کند.

مطالب مشابه را ببینید!