مجله تاپ‌ناز‌

روش های از بین بردن بوی بد فرش

بوی بد فرش از مواردی است که تقریبا تمام افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند و این مشکل می تواند به دلایل مختلفی مانند نم و رطوبت، ریختن غذاهای مختلف، حیوان خانگی و … ایجاد شود و با توجه به اینکه حس ناخوشایندی به افراد می دهد به دنبال راهکارهای موثری برای از بین بردن بوی بد فرش می باشند که در این مطلب این ترفندها را بیان می کنیم.

از جمله مشکلات خانه داری که در محیط خانه پیش می آید، بوی بد فرش است که ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد شود ولی افراد نمی توانند با بهره گیری از راهکارها و ترفندهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد به برطرف کردن این بوی آزار دهنده بپردازند. در ادامه روش های کاربردی و موثری برای از بین بردن بوی بر فرش را توضیح می دهیم.

ترفند های از بین بردن بوی بد فرش

بعضی از اوقات ممکن است به دلیل ریختن باقی مانده غذا و یا وجود رطوبت و نم ناشی از ریختن آب و مایعات روی فرش و موکت، بویی بد ایجاد شود و این وضعیت برای اعضای خانواده حسی ناخوشایند ایجاد می کند که می توان با به کار گرفتن راهکارهای مناسب از بین بردن بوی بد فرش مشکل ایجاد شده را رفع کرد.

ممکن است بوی بد فرش به دلیل شستن اشتباه فرش ایجاد شود. در صورتی که در زمان شستن فرش مواد شوینده به خوبی از فرش پاکسازی نشوند و یا اینکه فرش به صورت کامل خشک نشده باشد وجود نم و رطوبت درو نفرش باعث ایجاد شدن بویی بد می شود. می توان گفت موقعی که آب روی فرش ریخته می شود و فرش خیس می شود، تار و پودها که مکان جمع شدن گرد و غبار و میکروب است، فضایی مناسب برای رشد کپک و قارچ ایجاد می شود که در نهایت باعث ایجاد بوی بد می شود. تجمع قارچ ها و کپک ها درون فرش باعث ایجاد بیماری هایی مانند اسهال  استفراغ می شود.

روش های از بین بردن بوی بد فرش

راهکارهای مناسب رفع بوی نامطبوع فرش

نخستین روش و راه حل برای رفع بوی بد فرش ستن آن است ولی در صورتی که زمانی کافی برای شستشوی فرش ندارید پیشنهاد می شود که از راهکارهای موثری که در این زمینه وجود دارد کمک بگیرید که در ادامه آنها را بیشتر توضیح می هیم.

استفاده از روغن اسانس :

با استفاده از روغن اسانس می توانید بوی بد فرش را از بین ببرید. برای اینکه هزینه آن برای شما کمتر شود با استفاده از جوش شیرین و دیگر خوشبو کننده ها ترکیبی مناسب بسازید. برای بهره گیری از روغن اسانس حدود 15 تا 20 قطره از روغن را با حدود ۲.۱ پیمانه جوش شیرین ترکیب کنید و بعد آن را به صورت کامل هم بزنید. بعد این ترکیب را روی بخش بو گرفته فرش بریزید و یا اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه روی فرش باقی بماند و سپس شروع به پاک کردن و جارو کردن فرش کنید.

استفاده از اسطوخودوس :

بوی اسطوخودوس ویژگی آرامش بخشی دارد و باعث از بین رفتن بوی بد فرش می شود. برای این کار به میزان نصفی از پیمانه گل های تازه اسطوخودوس را ریز کنید و سپس داخل هاون بریزید و بعد از له کردن آنها می بینید که بوی خوبی از آن به مشام شما می رسد. در این مرحله باید حدود 1 پیمانه جوش شیرین به گل های اسطوخودوس اضافه کنید و به صورت کامل آن را مخلوط کنید و پس از آن محلوط آماده شده را ری بخش های بد بوی فرش بریزید و صبر کنید تا حدود 30 تا 60 دقیقه روی فرش بماند. اگر این محلول از شب تا صبح روی فرش بماند نتیجه خوبی می گیرید. بعد از این زمان، فرش را پاک کنید و سپس جارو کنید.

روش های از بین بردن بوی بد فرش

استفاده از لیمو ترش :

یکی از راهکارهای مفید برای از بین بردن بوی بد فرش که می توانید از آن بهره بگیرید به کار بردن لیمو ترش است زیرا لیمو ترش باعث می شود که بوی نم فرش از بین برود. در این شیوه پیش از انجام هر کاری لیمو ترش را به نیم تقسیم کنید و بعد آن را روی محل ایجاد بو و یا روی لکه ای که باعث ایجاد شدن بو شده است قرار دهید. با این عمل عواملی که باعث ایجاد بو شده اند و تمام باکتری های تولید کننده بو نابود می شوند. بدین ترتیب فقط نیاز است که حدود چند دقیقه لیمو ترش را روی فرش قرار دهید و سپس آن را بشویید.

برطرف کردن بوی نامطبوع فرش با استفاده از بوراکس :

بوراکس نوعی ماده غیر سمی است که در گروه نمک های قلیای جا دارد و خاصیت حذف بوی بد فرش را دارد. برای این کار فقط نیاز است که مقداری از آن را روی فرش بریزید و نیم ساعت صبر کنید و بعد آن را با استفاده از جارو برقی جمع کنید. برای این که اثر بوراکس بیشتر از قبل باشد می توانید از گل یا روغن ضروری استفاده کنید تا بوی خوبی در فرش ایجاد شود.

روش های از بین بردن بوی بد فرش

بکار بردن روغن ضروری :

این نوع روغن از گونه هایی به شمار می آید که از بخش های معطر گیاه تهیه می شود و بسیار فرار است و این ویژگی باعث می شود که در موقع استفاده هیچ نوع اثری از آن روی فرش نماند. در صورتی که جوش شیرین را با این روغن مخلوط کنید به سادگی می توانید بوی بد فرش را رفع کنید. حتی می توانید از بوی گل مورد علاقه خود مانند یاسمن، رز یا اسطوخودوس برای مخلوط کردن با این روغن استفاده کنید.

 

رفع بوی بد فرش با کمک جوش شیرین :

راحت ترین روش برای رفع کردن بوی بدن فرش استفاده کردن از جوش شیرین است. برای انجام این کار فقط لازم است که مقداری جوش شیرین را روی بخشی از فرش که بوی بد دارد بریزید و با استفاده از جارو بمالید. با این عمل در حدود نیمی از کار انجام شده است و باید حدود یک روز صبر کنید تا جوش شیرین روی فرش بماند و پس از سپری شدن 24 ساعت با استفاده از جارو دستی جوش شیرین را از روی فرش جمع کنید و بعد بخش پاکسازی شده را با یک دستمال نیمه مرطوب دستمال بکشید.

در آخر یک قاشق سرکه در یک لیوان بریزید و سپس محلول سرکه را روی فرش اسپری کنید و حدود 15 دقیقه منتظر بمانید و سپس شروع به شستن فرش با شامپو و اسفنج کنید تا هیچ نوع اثری از جوش شیرین و سرکه روی فرش نماند.

مطالب مشابه را ببینید!