مجله تاپ‌ناز‌

روش های افزایش هورمون اکسی توسین (هورمون عشق) در بدن

با زیاد کردن هورمون اکسی توسین یا همان هورمون عشق می توانید احساس عشق و محبت خود را بیشتر کنید و از زندگی لذت ببرید.

اکسی توسین (هورون عشق) چیست؟

به گزارش تاپ ناز و به نقل از بازده؛ اکسی‌توسین هورمونی است که اساسا در هیپوتالاموس ترشح می‌شود و در مغز به عنوان یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند. این هورمون هنگام زایمان و شیردهی نقش بزرگی درسیستم تولیدمثل زنان ایفا می‌کند. اما این هورمون به خاطر نحوه‌ی افزایش‌اش هنگام تماس و تحریک بیش‌تر به عنوان “هورمون عشق“ شناخته می‌شود. این هورمون قوی در روابط و این که چگونه با دیگران همراه می‌شویم، نقش بزرگی بازی می‌کند. افزایش اکسی توسین در بدن منجر به اتفاقات خوب و خوشایندی در کل سیستم فیزیکی و روانی شما می شود.

در اینجا به ۱۰ روش برای افزایش اکسی توسین در بدن‌تان اشاره می‌کنیم:

۱. تماس جسمی

آغوش، بوسه، و بغل کردن به سرعت منجر به افزایش اکسی توسین می شود. به گفته‌ی وب‌ام‌دی پژوهشی بر روی اکسی‌توسین و چگونگی واکنش مردان به رابطه‌ی جنسی نشان داد که تحت تاثیر اکسی‌توسین، هنگامی‌که مردان چهره‌ی شریک‌شان را دیدند، دو ناحیه‌ی مسئول احساسات پاداش و لذت در مغز روشن شد. اما دیدن زنان دیگر تاثیر عکس داشت، و احساس لذت را سرکوب می‌کرد. اکسی‌توسین یک سیستم پاداش را به راه می‌اندازد که وقتی در روابط عاشقانه هستیم فعال و ترشح می‌شود. تماس جسمی تحریک‌کننده است. اکسی‌توسین هنگام ارگاسم ترشح می‌شود و برای مردان فقط زمانی ترشح می‌شود که با کسی که عاشقش هستند رخ دهد.

۲. سخنان تشویق‌ کننده

وقتی تعریفی می‌شنویم درباره‌ی خودمان احساس خوبی می‌کنیم. باور می‌کنیم که عاشقمان هستند و مورد احترام قرار داریم. اکسی‌توسین در این سطح نیز عمل می‌کند. وقتی به شخص دیگری اهمیت می‌دهیم و با او مهربانیم یا بالعکس، هورمون ” احساس خوب “ افزایش می‌یابد. کلمات بسامدی قوی دارند. وقتی احساس کنیم عاشقام هستند و با آن ارتباط برقرا می‌کنیم اکسی‌توسین افزایش می‌یابد. همین اتفاق هنگام تعریف کردن از دیگران نیز رخ می‌دهد. مهربانی که به دنیا می‌بخشید اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد.

۳. گوش کنید

هرکسی می‌خواهد احساس پذیرفته شدن کند. همه‌ی ما می‌خواهیم بدانیم شنیده و پذیرفته می‌شویم. گوش کردن راه فوق العاده‌ای برای افزایش اکسی توسین است. وقتی در حضور کسی دیگر هستید می‌توانید ارتباط را حس کنید. با دقت گوش کنید. گوشی را زمین بگذارید. کامپیوترتان را ببندید. زمان بگذارید که با دیگری ارتباط چهره به چهره داشته باشید. احساس پاداشی خواهید کرد که بی‌نهایت ارزشمند است. هم چنین گوش دادن به موسیقی یا چیزی‌که از آن لذت می‌بریم نیز مقادیر این هورمون کوچک را افزایش می‌دهد.

روش های افزایش هورمون اکسی توسین (هورمون عشق) در بدن

۴. لبخند بزنید و بخندید.

تا به‌حال کودکان را دیده‌اید که چگونه بازی می‌کنند؟ آنها خیلی می‌خندند و لبخند می‌زنند. هرزمان در آن لحظه، اکسی‌توسین ترشح می‌کنند. لبخند زدن مسری است. یکی از آن چیزهایی‌ است که وقتی به سمت‌‌تان نشانه رود جز بازگرداندنش به دیگری نمی‌توانید کار دیگری کنید. تحقیقات نشان داده است که خنده و لبخند از طریق تغییرات فیزیولوژیک بسیاری سلامتی را بهبود می‌بخشد. بیش‌تر اوقات ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. آدم‌های خوشحال، برای لحظات شادی‌آور زندگی می‌کنند. اکسی‌توسین آنها دائما در حال افزایش است. خنده احساس شادی ایجاد می‌کند که بزرگ‌ترین بده‌بستان زندگی است.

۵. مراقبه و دعا کنید.

وقتی ذهن‌تان خالی است و آرامش دارید هورمون‌هایتان در عادل هستند. اکسی‌توسین هنگامی‌ که در حالت ستیز و گریز نیستید افزایش می‌یابد. دعا و مراقبه به ذهن اجازه می‌دهد از استرس رها شود. فشار خون را پایین می‌آورد و به بدن اجازه می‌دهد احساس تعادل کند. ذهن، جسم و روح راهی برای ارتباط می‌یابند. در زمانی از روز برای آن وقت بگذارید. می‌توانید آن را هرجایی در پنج دقیقه انجام دهید.

۶. ورزش کنید.

هنگامی که ورزش می‌کنیم اندورفین‌ها و اکسی‌توسین افزایش می‌یابند. اکسیژن به مغز و سایر بخش‌های بدن‌مان می‌رود. ورزش فقط برای سالم ماندن و عملکرد صحیح بدن‌تان نیست. مقدار هورمون‌های ترشح شده در مغز نیز سودمند است. لازم نیست به باشگاه بروید. پیاده روی اطراف خانه یا انجام یوگای سبک نیز می‌تواند این فواید را به همراه داشته باشد.

۷. گریه کنید.

مطالعات نشان داده است سرکوب عواطف سطح اکسی‌توسین را پایین می‌آورد. نگه داشتن احساسات‌تان و مواجه نشدن با آنها سبب استرس و مسائل جسمی دیگر در بدن می‌شود. وضعیت عاطفی‌تان با اجسام فیزیکی و روحی‌تان در تعادل نیست. برخلاف نگه داشتن خشم و ناامیدی، آزاد کردن اشک‌ها به بدن اجازه می‌دهد به وضعیت آرامش بازگردد.

۸. ببخشید.

وقتی می‌بخشیم، داوطلب می‌شویم و برای دیگران کاری می‌کنیم احساس خوبی می‌کنیم. هدیه بدهید، زمان‌تان را ببخشید، به خیریه‌ها اهدا کنید و تشکر کنید. بخشندگی عامل بزرگی در چگونگی احساس‌مان است. از خود‌تان ببخشید و ببینید چه حس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. اکسی‌توسین احساس پیوند با دیگران را ایجاد می‌کند. بخشیدن شکلی از پیوند انسانی است. این کار راهی ساده و طبیعی برای افزایش سطح اکسی‌توسین است در حالی‌که به دیگران نیز کمک می‌کنید.

۹. خلاق باشید.

خلاقیت کمک می‌کند ذهن روانی‌تان را از استرس‌زدایی کنید. وقتی در حال خلق کردن هستند نگران چیزی نیستید یا از چیزی نمی‌هراسید. وقتی رنگ می‌زنید، نقاشی می‌کشید، می‌دوزید، می‌نویسید، ‌سازی می‌نوازید، یا هر کار دیگری که شما را از روال عادی خارج می‌کند، به هورمون‌های خوب اجازه می‌دهید مغزتان را در کنترل بگیرند. اندورفین‌ها ترشح می‌شوند و اکسی‌توسین شارژ می‌شود. زمان گذاشتن برای استفاده از استعدادهایتان برای ایجاد شادی ضروری است.

۱۰. یک حیوان خانگی بگیرید.

حیوانات روشی برای آرامش بخشیدن به ما دارند. وارد خانه می‌شوید و گربه و سگ‌تان با بی‌قراری منتظر است تا به او عشق بورزید. همان تاثیری که اکسی‌توسین روی لمس فردی دیگر دارد، در نوازش حیوانات‌تان نیز عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد فقط لمس کردن حیوانات خانگی فشار خون تان را پایین می‌آورد و سطح اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد.

روش های افزایش هورمون اکسی توسین

مطالب مشابه را ببینید!