مجله تاپ‌ناز‌

روش های جبران کردن اشتباه | کارهای خاصی که برای جبران خطا باید انجام دهید

هر فردی در زندگی و در رابطه ممکن است دچار اشتباه و خطا شود، ولی چنانچه روش ها و تکنیک های خاص برای جبران اشتباه را به یاد داشته باشد، می تواند باعث بهوبد رابطه شود و مسائل را حل نماید. همه ما در زندگی و روابطمان ممکن است دچار مشکلاتی شوید. گاهی شاید از شما اشتباهی سر بزند و این کار باعث رنجیده شدن طرف مقابل می شود. برای جبران اشتباه در رابطه باید قبل از هر چیزی آن اشتباه را قبول کنید و سپس را راهکارهایی درصدد جبران آن اشتباه باشید تا زندگی شما به حالت نرمال برگردد.

تکنیک و روش هایی برای جبران اشتباه رابطه

وقتی در رابطه طرفی مرتکب خطا می شود، تلاش می کند که روشی برای جبران کردن خطا پیدا کند، با این کار به طرف مقابل خود این حس را می دهد که او برایش بسیار ارزشمند است و رابطه آنها برای او بسیار مهم است. اقدام به جبران، به طرف مقابل حس آرامش می دهد و می تواند آزردگی او را کمتر کند.

شناختن نگرش طرف مقابل خود

باید از دیدگاه ها و نگرش های شخص مقابل خود اطلاع داشته باشید تا هر وقت که مشکلی پیش آمد با اختلاف کمتری روبرو شوید. شناختن نگرش های همدیگر باعث می شود که بتوانید خیلی راحت تر مشکلات خود را بررسی کنید و با شریک زندگی خود بهتر هم فکری کنید.

موقع اقدام کنید

افراد به منظور حل کردن اشتباه خود ممکن است عجولانه و سریع دست به اقدامی بزنند و ممکن است که این کار مشکل را پیچیده تر کند. گاهی اوقات برای جبران اشتباه در رابطه نیاز است به شخص مقابل کمی وقت داد تا با آرامش ذهنی به دنبال راه کاری برای حل خطای خود باشد. ولی اگر شخص خطا کار هم برای رفع کردن خطای خود دیر دست به کار شود، دیگر هیچ سودی ندارد. مشکلی که الان پیش آمده است ولی فرد چند ماه بعد دنبال جبران کردن آن باشد، ممکن است دیگر هیچ سودی نداشته باشد، پس لازم است که برای جبران کردن خطا به موقع اقدام شود. یکی از بهترین روش ها برای جبران کردن اشتباهات در گذشته، معذرت خواهی از روی صداقت است.

روش های جبران کردن اشتباه | کارهای خاصی که برای جبران خطا باید انجام دهید

ربط ندادن مشکلات و موضوعات

هر مشکلی باید در فضای مخصوص به خود حل و رفع شود. اینکه شما دچار خطایی در رابطه خود شده باشید و برای توجیح کردن اشتبهات خود، خطاهای شخص مقابل خود را یادآوری کنید، اصلا کار درستی نکرده اید. این را باید بدانید که ربط دادن خطا به اشتباهات شخص مقابل خود و به خوبی های خودتان کار اشتباهی است و مسئله شما را حل نمی کند. باید یاد بگیرید که موضوعات را به هم ارتباط ندهید.

خطای خود را بپذیرید و صادق باشید

وقتی که شخصی دچار خطا می شود، نیاز است که صادقانه این اشتباه را بپذیرد و به فکر راهی برای جبران کار خود باشد. این فرد باید جه در عمل و چه در گفتار به شخص مقابل خود بگوید که این خطا را قبول کرده است. در بیشتر رابطه ها اشخاص به دنبال توجیه کردن اشتباهات خود می باشند در صورتی که باید فرد به باور رسیده باشد که مقصر است و صادقانه عمل کند.

عذرخواهی به شیوه درست کنید

یکی از کارهایی که پس از ایجاد دلخوری در یک رابطه باید انجام داد، ترمیم رابطه است. بعضی از اشخاص به روش اشتباه عذرخواهی می کنند و این کار اشتباه است. در این نوع معذرت خواهی ها فرد از کلماتی مانند چون و اما استفاده می کند. برای مثال آنها عذرخواهی را اینگونه بیان می کنند که  «ببخشید که عصبانی شدم، اما خودت شروع کننده بودی». با این نوع عذر خواهی مسئله ای حل نخواهد شد بلکه شما باید رفتار نادرست خود را قبول و از پیش آمدن مجدد آن جلو گیری کنید.

مطلب مشابه: اگر قصد عذرخواهی از همسر دارید این مطلب را تا آخر بخوانید!

بیان کردن احساسات

وقتی که طرف مقابل یا همان شریک زندگی شما عواطف و احساسات شما را بداند، بهتر می تواند شما را درک کند و راحت تر می تواند با شما ارتباط داشته باشد. در رابطه ها باید یاد بگیرید که افکار و طرز فکر خود را بدون هیچ نوع حالت پرخاشگری به شخص مقابل خود بیان کنید و همچنین به افکار شریک زندگی خود بدون هیچ گونه حالت تدافعی گوش کنید. صحبت کردن از عواملی که باعث ناراحتی و ایجاد نا امنی می شود باعث بهبود رابطه شما می شود.

با روش هایی اشتباهات خود را جبران کنید

برای جبران اشتباه خود می توانید از روش های مختلف استفاده کنید. مثلا می توانید حس پشیمانی خود را بنویسید و به صورت نوشتاری عذرخواهی کنید. می توانید به صورت کلامی یا عملی به دنبال جبران کردن باشید. با انجام دادن رفتارهای مثبت باید نشان دهید که می خواهید مشکل را رفع کنید.

چنانچه اشتباه خود را صادقانه قبول کردید و به فکر جبران آن در رابطه خود می باشید پس باید تغییر در رفتار خود داشته باشید. با این کار شما این امنیت را به شخص مقابل خود می دهید که به فکر اصلاح خطای خود هستید. اینکه فقط بپذیرید که مرتکب اشتباه شده اید و باز هم آن عمل نادرست را انجام بدهید به هیچ راهی نمی رسید.

مطالب مشابه را ببینید!