مجله تاپ‌ناز‌

روش های خشک کردن لیمو ترش در منزل

خشک کردن لیمو ترش در منزل خیلی ساده است و فقط باید کمی صبر و حوصله داشته باشید تا از خواص بی نظیر این میوه بهره مند شوید. در ادامه روش های خشک کردن لیمو ترش در منزل را توضیح می دهیم.

خشک کردن لیمو ترش در خانه کار سختی نیست و با داشتن صبر و حوصله می توانید این لیمو را خشک کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. لیمو یکی از خوراکی های رایج در هر آشپزخانه ای است که می توانید آن را در پخت غذا و یا حتی نوشیدنی ها استفاده کنید. از لیمو ترش برا تزیین خوراکی های مختلف هم می توانید استفاده کنید.

خشک کردن لیمو ترش به روش های مختلف

لیمو ارزش غذایی بالایی دارد و باعث حفظ سلامت انسان می شود. می توانید با خشک کردن لیمو ترش، آن را در برنامه غذایی خود جا بدهید و مصرف گوناگونی داشته باشید. لیمو ترش از مرکبات ترش و خوشمزه است که دو نوع لیمو رنگ و سبز را می توانید از بازار تهیه کنید.

این میوه خوشمزه مربوط به قاره آسیا بوده است و از آن برای طعم دادن به انواع گوشت استفاده می کنند و از عصاره، پوست و عطر لیمو در غذاها استفاده می کنند.

چنانچه برای خواصی که لیمو خشک دارد بخواهید از آن استفاده کنید و از لحاظ بهداشتی به لیموهای بیرون خیلی اطمینان ندارید، راه حل این است که با روش های ساده آن را در خانه خشک کنید.

برای خشک کردن لیمو ترش به لیمو عمانی می توانید آنها را در دستگاه خشک کن قرار دهید و یا اینکه با اسلایس کردن لیمو آن را مانند دیگر میوه های خشک مصرف کنید. باید ذکر کنیم که استفاده از دستگاه خشک کن میوه، باعث می شود که آب درون لیمو به صورت کامل گرفته شود و از فاسد شدن آن هم جلوگیری می کند که این قضیه باعث کیفیت بیشتر و ماندگاری لیمو در مدت زمان طولانی می شود.

روش های خشک کردن لیمو ترش در منزل

 فواید و خواص لیمو ترش

لیمو ترش دارای فواید زیادی است که تعدادی از این فواید و خواص لیمو ترش شامل سلامتی، بارداری، لاغری، کودکان، زیبایی صورت، سرطان، فشار خون، یبوست، کم خونی، سنگ کلیه، سرفه و آسم است. خشک کردن لیمو ترش از طرق مختلف مانند خشک کردن لیمو در دستگاه خشک کن، خشک کردن در فر، خشک کردن زیر نور خورشید، خشک کردن روی حرارت ملایم شوفاژ و بخاری و … ممکن است.

خشک کردن لیمو به روش سنتی

مصرف لیمو ترش در کشورمان بسیار رواج دارد و با ذائقه ایرانیان هم جور در می آید. به همین دلیل باعث شده تا لیمو ترش را خشک کنند و تبدیل به لیمو عمانی کنند. برای خشک کردن در ابتدا باید لیموهای تازه و سالم را تهیه کنید، برا بهترین لیمو کافی است که آن را از شهرهایی مانند میناب و یا جهرم بخرید.

لیموها را با آب سرد بشویید، سپس آنها را دو الی سه روز در سایه قرار دهید تا پوست آن خوب نازک شود.

می توانید کمی نمک روی لیمو بپاشید تا از له شدن و گندیدن آن جلوگیری شود و سپس قابلمه ای را روی شعله قرار دهید و کمی سرکه به آن اضافه کنید سپس لیموها را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا چند ثانیه به جوش آید.

سپس لیموها را درون یک صافی بریزید و آنها را با آب سرد بشویید و موقع سرد شدن لیموها، در آنها با یک چنگال یا خلال دندان یک سوراخ ایجاد کنید و آنها را روی یک پارچه تمیز دور از گردوغبار پهن کنید.

لیموها را به مدت زمان 10 روز در زیر نور خورشید قرار دهید تا خوب خشک شوند وقتی که لیموها خشک شدند آنها را در صافی بریزید و در سایه قرار دهید تا خوب خشک شوند. البته لیموها به مدت 2 الی 3 ماه طول می کشد تا خوب و کامل خشک گردند.

روش های خشک کردن لیمو ترش در منزل

خشک کردن لیمو با دستگاه خشک کن

روش دیگر برای خشک کردن لیمو استفاده از دستگاه خشک کن است. خشک کردن با دستگاه های خشک کن به آرامی و با حرارت خیلی کم انجام می شود و باعث می شود که میوه خشک شود.

در ابتدا لیمو ترش ها را با دقت به صورت حلقه ای برش بزنید، سعی کنید برش حلقه ها نه زیاد ضخیم باشد و نه زیاد نازک باشد. حلقه های برش داده شده را درون دستگاه خشک کن قرار بدهید و درجه آن را روی 57 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. سپس برش ها و اسلایس های لیمو را در یک لایه تکی در سینی بچینید و در دستگاه خشک کن قرار بدهید. مدت زمان خشک شدن حلقه های لیمو شما بستگی به ضخامت و آب لیموی شما دارد که پس از 2 الی 3 روز خشک می شوند.

برای اینکه لیموهای شما خیلی خشک نشوند باید سعی کنید بعد از 24 ساعت اول آنها را هر 6 الی 8 ساعت یک بار بررسی کنید. چنانچه مشاهده کردید که لیموهای شما ترد و سفت شده اند، آنها را در ظرفی دربسته برای چندین ماه نگهداری کنید، یا اینکه اگر از رطوبت آن شک دارید  آن را در کیسه سر بسته درون یخچال قرار دهید تا از کپک و فساد آن جلوگیری شود. پیشنهاد می کنیم برای این که غذای شما تلخ نشود تخم یا دانه های آن را در بیاورید.

باید توجه داشته باشید که لیموی خشک شده به دلیل مواد زیادی که دارد باعث ایجاد عطر و بوی آن می شود که این عامل باعث می شود که آنها را در یک ظرف در بسته قرار دهید و در زیر نور آفتاب مستقیم نگهداری کنید.

مطالب مشابه را ببینید!