مجله تاپ‌ناز‌

روش های درمان طبیعی بی خوابی و داشتن خواب آرام و عمیق

می توانید به صورت طبیعی و بدون داروهای شیمیایی یک خواب طبیعی داشته باشید و بی خوابی را درمان کنید. در ادامه اشاره به دلایل بی خوابی می کنیم و درمان آن را توضیح می دهیم.

یکی از نیازهای اصلی هر انسانی خواب کافی در طول شبانه روز است. وفتی که افراد دچار کم خوابی و یا بی خوابی می شوند، در ابتدا باید به دنبا دلیل بی خوابی باشند و سپس برای درمان طبیعی بی خوابی اقدام کنند.

درمان طبیعی بی خوابی

از جمله دلایلی که می توانند باعث بی خوابی افراد شوند، سیگار کشیدن، چرت زدن مکرر در طی روز، گرسنه خوابیدن، تغییر دادن زمان خواب به دلیل موقعیت شغلی، راه رفتن در خواب، تاثیر داروها، پرخوری کردن، ترس، آسیب تروماتیک، سندرم خواب رفتگی پا، کافئین، استرس و اضطراب، درد آرتروز، تکرر ادرار به دلیل دیابت و افسردگی می باشد.

افراد با مزاج گرم و خشک و یا سرد و خشک بیشتر دچار بی خوابی می شوند و یا کم خواب می شوند که افزایش سن، خشکی مزاج را بیشتر هم می کند. خواب سالمندان نسبت به خواب جوانان و کودکان سبک تر و کمتر است. میزان خشکی مزاج با عواملی مانند تغییر خورد و خوراک، آب و هوا، مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده، کنسروی و … افزایش پیدا می کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در جهان، حدود 45 درصد از مردم جهان با چالش بی خوابی روبرو هستند و برای درمان این مشکل بیشتر افراد از داروهای شیمایی خواب آور استفاده می کنند که شامل عوارض جانبی است، به همین جهت در طب سنتی برای درمان بی خوابی شبانه، مصرف داروهای گیاهی پیشنهاد می شود که شامل موارد ذکر شده است:

تخم کدو حلوایی

یکی از روش های طبیعی درمان بی خوابی، مصرف تخم کدو حلوایی است که استفاده از آن برای اشخاصی که طبع صفراوی دارند و از مشکل بی خوابی شبانه رنج می برند موثر است. روش استفاده از تخم کدو حلوایی هم به این صورت است، که کمی از آنرا بکوبید و درون توری بریزید و سپس توری را به مدت چند دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید و سپس خارج نمایید. توری را کمی پس از خنک شدن فشار دهید، تا شیره تخم کدو حلوایی خارج شود و شیره را پس از مخلوط کردن با شیر و عسل میل کنید.

شام سبک

زیاده روی کردن در مصرف شام و دوران یائسگی در خانم ها می تواند از عوامل بی خوابی باشد که در طب سنتی توصیه می شود این افراد از سوپ حاوی برنج، جو، لپه، کدو حلوایی، گشنیز، هویج، شیر و کمی برگ کاهو استفاده کنند.

روش های درمان طبیعی بی خوابی و داشتن خواب آرام و عمیق

ترخون خشک

افرادی که طبع سوداوی دارند برای رفع بی خوابی بهتر است، کمی سبزی ترخون خشک شده را روی غذایشان بریزند و میل کنند.

کاهو

کاهو خاصیت آرامش بخشی دارد که به دلیل وجود ماده ای به نام لکتوکاریوم است که تحرک کننده خواب است. مصرف کاهو می تواند باعث بهبود خواب شود. برای این منظور باید 2 برگ کاهو به مدت 5 دقیقه با 2 فنجان آب جوشیده شود و کمی عسل به آن اضافه شود و پس از خنک شدن کاهوها را فشار دهید تا جوشانده صاف شود. نیم ساعت قبل از خوابیدن آن را بنوشید تا حالت خواب آلود پیدا کنید.

با اضافه کردن دانه کاهو به میزان یک قاشق چای خوری به نیم لیتر آب می توانید جوشانده دیگری درست کنید که پس از به جوش آمدن و کاهش حجم به آن به میزان یک سوم باید از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن فشار دهید تا صاف شود. سپس در طی روز آن را میل کنید.

شیر

قبل از خواب یک لیوان شیر می تواند تاثیرگذار باشد و باعث راحت خوابیدن شما شود. شیر به دلیل داشتن آمینو اسید تربیتوفان باعث تحریک تولید سروتونین می شود و این ماده باعث می شود تا شما خواب راحت تری داشته باشید. اضافه کردن کمی عسل به شیر و مخلوط کردن کمی پودر دارچین در آن می تواند نتایج بهتری را حاصل کند. برای داشتن خواب بهتر می توانید با کمی شیر، انگشت دستان خود را ماساژ دهید.

موز

موز یکی از روش های طبیعی برای درمان بی خوابی است. این میوه به دلیل داشتنسروتونین، ملاتونین، منیزیم و تربیتوفان سبب شل شدن بدن می گردند. موز دارای کربوهیدرات است که باعث خواب آلودگی می شود و باری بهبود خواب می توانید قبل از خوابیدن یک عدد موز بخورید.

دمنوش های گیاهی آرامش بخش

دمنوش هایی مانند بادرنجبویه، اسطوخودوس و گل گاوزبان جزو نوشیدنی های آرامش بخش هستند که باعث درمان بی خوابی می شوند.

سنبل الطیب

سنبل الطیب تازه یکی از گیاهان موثر برای رفع بی خوابی است که باید ریشه این گیاه دارویی را با کمی آب جوش در قوری بریزید و پس از 2 الی 3 دقیقه جوشیدن، این دمنوش آماده می شود. مصرف یک جرعه از آن باعث ایجاد خواب عمیق می شود.

دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهار نارج خاصیت آرام بخشی دارد و می تواند باعث درمان طبیعی بی خوابی و افسردگی افراد به خصوص با مزاج سوداوی شود. برای تهیه این دمنوش نیاز است که کمی بهار نارنج را در قوری بریزید و به مدت 10 الی 30 دقیقه به آن اجازه دهید تا دم بکشد و پس از صاف کردن، نوشیدنی را می توانید میل کنید.

آب و مایعات

مصرف آب پیش از خوابیدن، باعث کاهش تنش عصبی و استری موقع خواب می شود و باعث مرطوب شدن مغز اشخاصی می شود که دچار خشکی مغز هستند. افرادی که در طول روز زیاد ورزش می کنند ممکن است به دلیل کاهش رطوبت مفز دچار بی خوابی شوند. افرادی که از مشکل بی خوابی رنج می برند، برای درمان طبیعی بی خوابی خود در طول روز به اندازه مناسب آب و مایعات مصرف نمایند و از مصرف غذاهایی مانند فلفل که باعث کاهش رطوبت مفز و افزایش میزان خشکی و گرمی بدن می شود باید پرهیز کنند.

مطالب مشابه را ببینید!