مجله تاپ‌ناز‌

روش های درمان گیاه پژمرده در خانه + دلایل بی حال و پژمرده شدن برگ و ساقه گیاه

باید توجه داشته باشید که درمان کردن گیاه پژمرده خیلی سخت و دشوار نیست و می توانید با مطالعه کردن این مقاله در مورد دلایل این موضوع بیشتر بدانید و از بی حالی و پژمرده شدن برگ و ساقه گیاهان در منزل جلوگیری کنید.

گل و گیاه مورد علاقه شما ممکن است با تمام مراقبت هایی که انجام می دهید پژمرده شود و سپس خشک شود و به همین دلیل شما باید در این مورد اطلاعات کافی را داشته باشید تا بتوانید گیاه را درمان کنید و پژمردگی را از بین ببرید.

روش درمان گیاه پژمرده

همان گونه که می دانید یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان گل و گیاه در منزل از دست رفتن نشاط و زیبایی گیاهان است و اگر شما هم در منزل خود گیاهی پژمرده دارید نباید نگران شوید زیرا می توانید با استفاده از بعضی از نکات حرفه ای که در ادامه توضیح می دهیم، گل و گیاهان پژمرده که در حال نابودی هستند را احیا کنید.

بسیاری از مردم تصور می کنند که باید آبیاری گیاه در حال پژمرده شدن را دو برابر کنند ولی باید بدانید که آب اضافی که گیاه به آن هیچ نیازی ندارد، بعث اسیب دیدن گیاه می شود. بیشتر راه حال ها برای حفظ سلامتی گیاه نگهداری آن در حالت تعادل است مثلا گیاهی که بیش از حد آفتاب می گیرد برای رشد نیاز به نکانی جدید در یک نقطه سایه دارد. پیش از اینکه اقدام به درمان کنید باید تمام نشانه هایی که باعث مشکل برای گیاه می شوند را شناسایی کنید.

دلایل پژمرده شدن گیاهان

زردی و پژمرده شدن گیاه به عوامل مختلف دارد که در ادامه بعضی از آنها را بیان می کنیم:

  • فضایی که گیاه در آن قرار دارد
  • ماندن آب در زیر خاک
  • آبیاری بیش از حد
  • کمبود مواد معدنی و تغییر دما می تواند علت زرد شدن برگ گیاهان باشد.

نشانه های پژمرده شدن گیاه

پژمرده شدن گیاه آپارتمانی نشانه ها و علائم مختلفی دارد که می توانید آنها را خیلی راحت تشخیص دهید که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

برگ های زرد با محو شدگی رنگ سبز

این مشکل به دلیل رطوبت خاک و یا حتی پشه های قارچی شکل ایجاد می شود و اگر برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد کل گیاه را در بر می گیرد. این اتفاق بدین معنی است که گیاه شما بیش از اندازه آبیاری شده است و در پی آن در ابتدا برگ های پاین می ریزند و ممکن است تمام گیاه هم تحت تاثیر قرار بگیرد. برای رفع این مشکل می توانید گیاه را در گلدان بزرگ تری بکارید و کمتر به آن آب بدهید.

 

مطلب پیشنهادی: پرورش گل گاردنیا در منزل + نکاتی که برای پرورش این گل باید بدانید

 

برگ های زرد همراه با پیچش یا حلقه زدن به سمت داخل

این عارضه معمولا با خشکی خاک گیاه همراه است و نشانه کم آبی گیاه می باشد. ممکن است پیش از این هم دیده بودید که برگ های پایین و کهنه تر گیاه در حال ریختن هستند. برای رفع این مشکل توصیه می شود گیاهتان را به موقع و به اندازه آبیاری نمایید.

زردی غیر عادی همراه با بدشکل شدن گیاه

این اتفاق به دلیل کمبود مواد معدنی و یا وجود آفات است که اگر هیچ آفتی روی گیاه مشاهده نشد مشکل حتما از کمبود مواد مورد نیاز گیاه مانند کلسیم و بور است. برای رفع این مشکل می توانید کودی را برای تغذیه انتخاب کنید که دارای کلسیم و بور باشد و به صورت یک بار در طول ماه هم از آن استفاده کنید.

زردی کامل گیاه همراه با ریزش برگ ها

دمای محیط گاهی خیلی سرد و یا خیلی گرم می شود و این اتفاق می تواند باعث شود که برگ ها زرد کمرنگ یا سفید شوند. دما معمولا در اطراف گیاه بیش از حد یا به صورت واضح تغییرات پی در پی دارد مصلا گیاه در کنار بخاری و رادیاتور قرار گرفته است. برای حل این مشکل کود دهی گیاه نیاز است و البته باید زمانی اقدام کنید که هیچ  علت تغییر دمای آشکاری وجود نداشته باشد.

روش های درمان گیاه پژمرده در خانه

راهکارهای احیای گیاه پژمرده و بی حال

در ادامه بعضی از راهکاری رفع پژمرده شدن گل های آپارتمانی آشنا می کنیم تا بتوانید به راحتی روند احیای گل پژمرده را طی کند:

گلدان گیاه پژمرده را تعویض نمایید

معمولا توصیه می شود که گیاه پژمرده خود را در یک گلدان حاوی خاک تازه و تمیز بکارید و به این نکته توجه داشته باشید که باید گلدان جدید تنها یک شماره از گلدان قبلی بزرگ تر باشد زیرا انجام این کار باعث می شود ریشه ها فضای بیشتری برای رشد داشته باشند. همچنین لازم است اصول تعویض گلدان را با دفت بسیار زیادی انجام دهید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.

نور مورد نیاز گیاه پژمرده را فراهم نمایید

جالب است بدانید که نور خورشید برای احیای گیاه پژمرده بسیار مهم است و بایستی گیاه را مرتب مقابل نور خورشید ببرید اما که نباید گیاهتان را به سرعت جابه جا کنید زیرا یک دفعه گیاه را مقابل نور شدید ببرید عوارض زیادی برای او خواهد داشت.

گیاه پژمرده را مرتب تغذیه نمایید

همانطور که می دانید تمامی موجودات زنده از جمله گیاهان نیاز به غذا دارند و به همین خاطر بایستی از کود استفاده نمایید. البته که بایستی تغذیه گیاهان پژمرده را به صورت مصنوعی انجام دهید و دقت داشته باشید که زیاده روی نکنید زیرا می تواند برای گیاهتان مضر باشد.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه نگهداری گل مینا و پرورش گل مینا + تصاویری از این گل بسیار زیبا

 

روند آبیاری گیاه را کنترل کنید

به طور کلی یکی از اشتباهات رایجی که اغلب پرورش دهندگان انجام می دهند این است که در مورد گیاه مطالعه نمی کنند. معمولا توصیه می شود به گیاه پژمرده خود بیش از حد آب ندهید و در صورتی که لازم است حتما فصل خواب گیاهان خود را بدانید و در زمان خواب به گیاهان آب کمتری بدهید.

در فضای کشت گیاه رطوبت را ایجاد کنید

توجه داشته باشید که برای گیاهان پژمرده خود می توانید فضای گلخانه ای را انتخاب نمایید زیرا برخی از گیاهان عاشق رطوبت هستند و کمبود آن می تواند باعث خراب شدن گیاه شود. همچنین اگر گلخانه ای در دسترس ندارید می توانید با کشیدن کیسه پلاستیکی بر روی گیاه به مدت زمان ۵ روز گیاه مورد نظرتان را احیا کنید تا برای رشد مجدد آماده شود.

آفات گیاه پژمرده را از بین ببرید

لازم است تا آفات گیاهان پژمرده را به صورت کامل از بین ببرید و همواره گیاهتان را مورد بررسی قرار دهید و چنانچه با برگ و ساقه هایی ضعیف، خالدار یا سفید شده مواجه شدید بدانید که آفتی به سراغ گیاهتان آمده است. همچنین می توانید برای رفع این آفات محلول آب و صابون را آماده کنید و بر روی ساقه ها و برگ ها به آرامی بکشید تا از شر آفات کاملا راحت شوید.

مطلب پیشنهادی: رفع پژمرده بودن گل و گیاه + روش های موثر برای رفع پژمردگی برگ گیاه و گل

مطالب مشابه را ببینید!