مجله تاپ‌ناز‌

روش های غلبه بر نا امیدی + تکنیک های موثر و امتحان شده برای رفع نا امیدی

روش های غلبه بر نا امیدی

نا امیدی حسی است که به دلیل عدم توجه فرد به توانایی و استعدادها ایجاد می شود و با وجود پیشرفت های زیادی هنوز هم در میان بعضی از افراد دیده می شود و به همین دلیل در این مطلب می خواهیم روش های غلبه بر نا امیدی و تکنیک های موثر امتحان شده را توضیح دهیم.

باید بدانید که نا امیدی حسی است که قادر است شما را فلج کند زیرا وقتی که نا امید هستید هیچ انرژی و انگیزه کاری برای آینده خود ندارید و حتی ممکن است فرصت هایی که سر راه شما قرار می گیرد را هم از دست بدهید. حس نا امیدی وقتی ایجاد می شود که فرد در دستیابی به آرزوهایی که دارد ناکام بماند و توانایی های خود را بی ارزش بشمرد.

 

غلبه بر نا امیدی

باید توجه داشته باشید که نا امیدی و دلسرد شدن ذهن را از رویاپردازی که یکی از مهمترین مشکلات روانی است و امروزه با وجود تمام پیشرفت ها هنوز هم با آن روبرو هستیم. نا امیدی در هر موضوعی به دلیل عدم شناخت خود و احساس کم بینی ایجاد می شود و به همین دلیل پیش از اقدام کردن برای غلبه کردن بر نا امیدی لازم است بدانید که در چه مواردی دچار نا امیدی هستید.

متخصصان روانشناسی مانند آنتونی شولی و هنری بیلر در کتاب های خود به نام امیدواری در عصر استرس و اضطراب مباحث مختلفی مانند فلسفه، زیست شناسی و ادبیات کلاسیک را با هم آمیخته اند و با رویکردهای متفاوت در مورد امید بحث کرده اند. در ادامه به سراغ بخش سیزدهم این کتاب بعنی بخش غلبه بر نا امیدی می رویم که نا امیدی 9 شکل متفاوت دارد و از میان هر کدام از آنها پایه امید را نیز از بین خواهد برد.

✅ بخوانید: با خواندن این مطلب اعتماد به نفستان دو برابر می شود!

زمینه های بروز حس نا امیدی

باید بدانید که شخصی سازی، برچسب زدن و ارزش قائل نشدن برای موفقیت ها از دسته زمینه های بروز نا امیدی است. باید توجه داشته باشید وقتی که افراد نسبت به استعدادهایی که دارند بی توجه باشند و موفقیت های خود را نادیده بگیرند و تنها روی ابعاد منفی خود تمرکز کنند به تدریج دچار نا امیدی می شوند.

در مورد افرادی که مورد ظلم قرار می گیرند شخصی سازی و مقصر دیدن شایع و گسترده می باشد. در شخصی سازی فرد خود را مسئول هر حادثه ای می داند که اصلا توانایی کنترل  و پیشگیری آن را نداشته است.

وقتی که افراد به دلیل نداشتن توانایی ذهنی و عاطفی برای خودشان محدودیت هایی ایجاد می کنند با احتمال بیشاری به دام برچسب زدن به خود می افتند. باید توجه داشته باشید که این برچسب ها خیلی ساده ایجاد می شوند و به عنوان یک صفت ماندگار از شخصیت افراد درونی خواهند می شوند.

 

روش های غلبه بر احساس نا امیدی

همان گونه که می دانید امروزه نا امیدی بسیار رایج شده است و افراد زیادی به دام آن می افتند و به همین دلیل در ادامه بعضی از راهکارهای مناسب برای غلبه بر نا امیدی را به شما می گوییم:

 

از خود سوال کنید که چه کاری در این شرایط جواب خواهد داد

هنگامی که فکر می کنید هیچ کاری از دستتان بر نمی آید لازم است تا به دقت فکر کنید و به طور حتم یک راه پیدا خواهید کرد که به شما کمک کند. با پیدا کردن یک راه حال از خود  بپرسید که آیا قادر به انجام آن خواهم بود یا خیر زیرا اینگونه تمامی موارد منفی گرایانه را از خود دور خواهید کرد و می توانید بر روی نکات مثبت تمرکز داشته باشید. حالا شما راهی را در پیش رو دارید که می تواند شما را به نتیجه مطلوبتان برساند و در این روند لازم است تا بر روی پیشرفت های خود تمرکز داشته باشید تا به طور کامل از نا امیدی ها رهایی پیدا کنید.

 

تمامی موفقیت ها و رکورد های خود را ثبت نمایید

اگر روند ثبت موفقیت های خود را به صورت ماهانه انجام دهید متوجه خواهید شد که در طول یک ماه چه اندازه پیشرفت داشته اید و اینگونه خودتان شگفت زده خواهید شد. همچنین اگر مشاهده کردید که برخی از آیتم هایی که انجام داده اید ثبت نشده اند متوجه خواهید شد که اغلب اوقاتی را که وقت گذرانی می کردید کاری انجام نداده اید و پس از آن بایستی تمام تمرکز خود را به کار بگیرید. توجه داشته باشید که بایستی لیستی که نوشته اید از تمام آیتم ها و موفقیت ها پر شود تا زمینه های پیشرفت در پیش رویتان قرار بگیرد. همچنین با ثبت تمامی امورات خود می توانید متوجه شوید که در چه بخش هایی موثر تر عمل کرده اید و در چه بخش هایی کمی ضعیف بوده اید و بایستی بیشتر تلاش خود را کنید.

بر روی عملی کردن اهداف خود تمرکز داشته باشید

همانطور که می دانید گاهی اوقات چنان اطرافمان شلوغ است که درگیر حل درگیری ها و مشکلاتی می شویم که کامل از یاد می بریم هدف اصلی ما در زندگی چه بوده است. توصیه می شود که در طول زندگی روزمره خود در صورت بروز مشکل از خود نپرسید که چرا این اتفاق افتاد زیرا پرسش این سوال شما را در گذشته نگه خواهد داشت و مانع پیشرفتتان خواهد شد و در مقابل نیز هیچ راه حلی برای حل آن پیش پای شما قرار نخواهد داد. سعی کنید به جای این سوال از دو پرسشی که در ادامه بیان کرده ایم استفاده نمایید:

برای رسیدن به آن نقطه چه کارهایی بایستی انجام داد؟

این بار انتظار دارید که چه اتفاقاتی روی دهد؟

هیاهو را کنار گذاشته و ساده سازی را در پیش بگیرید

توجه داشته باشی هنگامی که درگیر رفع مشکلی هستید ممکن است آن قدر درگیر  یافتن راه حل شوید که کارهای حانبی و بیهوده زیادی را به آن اضافه نمایید و خودتان نیز تصور کنید که انجام آن ها می تواند کمک شایانی به شما بکند. همانطور که می دانید اینترنت پر از تبلیغاتی نظیر راه های ساده راه اندازه وب و پول سازی از آن،راه های آسان کسب درآمد و… است که این آگهی ها در واقع به عنوان یک هیاهو محسوب می شوند و نه تنها خواندن آن ها هیچ گونه فایده ای ندارد بلکه وقت شما را ینز تلف خواهند کرد و پول هایتان را به تاراج خواهند برد و در نهایت هیچ ربطی به موفقیت و شکست شما ندارند.

شما در انتخاب راه حل های چند جانبه همواره حق انتخاب دارید:

برای غلبه بر نا امیدی تنها لازم است تا بر روی راه های مختلفی تمرکز کنید و آن را در داخل ذهن خود مجسم نمایید. مثلا به خود بگویید که برای رفع این مشکل بایستی ۸ راه حال منطقی و درست پیدا کنم با پرسش این مطلب راه حل های مختلفی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت و به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتری داشته باشید. توصیه می شود که بر اساس لیستی که تهیه کرده اید انتخاب های متفاوت انجام بدهید و سپس کارهای روزمره خود را بر اساس آن مرور نمایید.

اهل عمل باشید

زمانی که انسان به نا امیدی می رسد معمولا شور و اشتیاق اولیه خود را از دست می دهد و دیگر تمایلی ندارد که به موضوع مورد نطر فکر کند. از آنجایی که فکر می کنید مسئله پیش آمده بسیار مهم است و توانایی رفع آن را ندارید و در نهایت قادر نیستید تا کار به جایی ببرید. با بروز این فکرها شما از موضوع اصلی دور خواهید شد و هر مسئله ای که ذهن شما را از این مسئله دور تر کند برایتان جذاب تر خواهد بود. به طور کلی در این لحظه به دنبال این هستید تا از موضوع اصلی فرار کنید ولی اگر دارای اهدافی از پیش تعیین شده باشید و مسیر مناسبی را برای خود انتخاب کرده باشید گذر کردن از اتفاق های کوچک نباید شما را از پای در بیاورد.

 

تجسم کردن نتیجه مثبت بهتر خواهد بود

توصیه می شود اغلب اوقاتی را که قصد دارید صرف نگرانی،ترس و منفی بافی کنید به مثبت اندیشی بپردازید. ورزشکاران نیز خود را در حالتی تجسم می کنند که بدون هیچ مشکلی رقیب را از پای در خواهند آرود و مسابقه را به نفع خود به پایان می رسانند. به طور کلی هیچ جایگاهی برای شکست در ورزشکاران وجود ندارد و شما نیز بایستی با تلاش خود را به مرتبه آن ها برسانید و خود را در حال رسیدن و دستیابی به آرزوهایتان تجسم کنید.

 

مثبت باقی بمانید

معمولا اغلب کارها به اندازه ای که آن ها را در ابتدای کار می بینید بد نیستند و همچنین گاهی برخی از چیز ها به اندازه ای بد می شوند که هیچ گاه به نظر نمی رسیدند این موارد تنها به این دلیل هستند که خود ما خسته هستیم و از لحاظ ذهنی آمدگی نداریم. توجه داشته باشید که کمی استراحت و نگه داشتن حس شوخ طبعی می تواند در این روند به شما کمک کند و در نهایت از این طریق به غلبه بر نا امیدی بپردازید.

منبع آرگا مگ

مطالب مشابه را ببینید!