مجله تاپ‌ناز‌

بهترین روش های مطالعه برای کنکور و موفقیت در آزمون

در آزمون کنکور باید حجم زیادی از مطالب را به خاطر بسپارید و در مدت زمان مشخصی همه آن مطالب را به کار بگیرید. بنابراین باید مطالعه ی خوب و منسجمی برای کنکور داشته باشید. بعضی از افراد ساعت های زیادی را به درس خواندن اختصاص می دهند، اما به دلیل این که روش های درست مطالعه را نمی دانند، نتیجه دلخواه را نمی گیرند..

آشنایی با روش های درست مطالعه کنکور به شما کمک می کند تا کیفیت مطالعه خود را برای کنکور افزایش دهید. سعی کنید قبل از شروع مطالعه، اهداف مشخصی را برای خود در نظر بگیرید. مشاوران تحصیلی به شما در هدف گذاری، برنامه ریزی و رسیدن به آن کمک می کنند. به کارگیری روش های مطالعه صحیح و موثر می تواند شما را برای آزمون آماده کند و در کاهش استرس و اضراب به شما کمک کند.

بهترین روش های مطالعه برای کنکور و موفقیت شدن در آزمون

خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یکی از بهترین تکنیک ها برای مطالعه کنکور و هر آزمونی است. بعد از مطالعه دقیق مفاهیم، مهم ترین قسمت های هر درس را به صورت مرتب خلاصه نویسی کنید. این خلاصه نویسی را هر روز قبل از شروع مباحث جدید مطالعه کنید. خلاصه نویسی بهترین راه برای مرور مطالب خوانده شده است.

برجسته سازی

تکنیک برجسته سازی به این صورت است که شما ابتدا مطالب را به طور کلی مطالعه می کنید و سپس با استفاده از یک مداد یا ماژیک رنگ روشن زیر مطالب مهم را خط می کشید. این روش شما را از حالت منفعل بودن خارج می کند و کمتر احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

فاصله گذاری

وقتی چیز جدیدی یاد می گیرید مغزتان این آموخته جدید را در نورون ها ذخیره می کند. سپس این نورون ها با نورون های حاوی دانسته های پیشین ارتباط برقرار می کنند و شبکه ای از معانی به هم پیوسته را شکل می دهند. اما تقویت این نورون ها و گسترش شبکه معنایی با یک بار تلاش کار آسانی نیست.

برای مغز ممکن نیست که گذرگاه های عصبی را فقط در یک روز به حدی گسترش دهد که آموخته های جدید برای همیشه در ذهن ذخیره شوند. به همین دلیل اگر مطلبی را طی یک یا دو روز به سختی مطالعه کنید، با این که ساعت های زیادی را صرف مطالعه کرده اید اما به نتیجه مناسبی در یادآوری آن مطالب نمی رسید.

اگر مطالب جدید مطالعه کنید و سپس حداقل یک روز تا مطالعه بعدی صبر کنید، به نتیجه بهتری در به یاد آوردن آن مطالب می رسید. در این مدت مغز فرصت پیدا می کند تا ارتباطات عصبی شکل گرفته را تقویت کند.

مثلا مطالعه ی موضوعی طی یک هفته، روزی یک بار بهتر از مطالعه 30 بار آن در یک یا دو روز است. با این که تکرار کمتری داشته اید اما همگام با روند طبیعی مغز برای ذخیره سازی اطلاعات پیش رفته اید.

مطلب مشابه: فواید مطالعه قبل از خواب + مزایای کتابخوانی در آخر شب

کلید برداری

کلید برداری روش بسیار مناسبی برای مطالعه آزمون های تستی است. کلید برداری به این صورت است که شما بعضی از کلمات مهم که یادآوری یک جمله یا نکته مهم است را به خاطر می سپارید، همچنین می توانید با جمعی از کلمات کلیدی برای خود یک داستان یا لطیفه بسازید تا بهتر در ذهن شما ثبت شود.

پیش خوانی

پیش خوانی به طور کلی حافظه تصویری دانش آموز را تقویت می کند تا مطلب را در ذهن خود نگه دارد. پیش خوانی تمامی درس های عمومی و تخصصی یک امتیاز مثبت برای دانش آموز محسوب می شود.

پیش خوانی یعنی دانش آموز در مرحله اول باید به صورت گذرا و روزنامه وار متن کتاب درسی را مطالعه کند تا با عنوان درس، تیتر، پاورقی و تصاویر آشنایی بیشتری پیدا کند. با استفاده از تکنیک پیش خوانی، مطالعه ی هر فصل به جای یک ساعت یا بیشتر، فقط 10 تا 15 دقیقه زمان می برد.

مطالعه دقیق و جزئی

شما باید یک درس و فصل را انتخاب کنید و در زمان مشخص بعد از پیش خوانی، مطالب را به صورت عمیق مطالعه کنید. مفاهیم را سطر به سطر بخوانید و برای خودتان توضیح دهید اما مطالب را حفظ نکنید. شما می توانید برای درک بهتر مفاهیم از خودتان سوال بپرسید و بعد به آن پاسخ دهید. این موضوع باعث می شود که تسلط زیادی به مفاهیم داشته باشید.

سوال پرسیدن

در این روش باید سوالاتی را درباره ی قسمتی که مطالعه کردید از خودتان بپرسید و به آن سوالات پاسخ دهید. اگر پاسخ سوالی را نمی دانستید یا فراموش کردید، آن را به خوبی و با دقت مطالعه کنید.

بهترین روش های مطالعه برای کنکور و موفقیت شدن در آزمون

افزایش سرعت تست زنی

افزایش سرعت تست زنی باعث می شود که با کمبود وقت مواجه نشوید. روش های زیادی برای افزایش سرعت تست زنی وجود دارد. آن ها را بررسی کنید تا در یک مدت کوتاه به سوالات پاسخ دهید.

به خود پس دادن

وقتی در حال مطالعه مطالب در نظر گرفته شده هستید، در بعضی از قسمت ها توقف کنید. هر چه را که تا به الان خوانده اید یک بار برای خودتان توضیح دهید. سعی کنید آموخته های خود را با مرور منظم تثبیت کنید. در صورتی که آنچه را که خوانده اید به خوبی درک کرده باشید، می توانید به سراغ مطالعه قسمت های دیگر بروید.

یادآوری

بعد از خواندن مطالب به صورت دقیق، برای این که مطالب به خوبی در ذهن شما ثبت شوند، باید آن ها را یادآوری کنید و برای خود توضیح دهید. به این صورت که تا این زمان مشخص شده چه بخشی از کتاب را خوانده اید، درباره چه موضوعی بوده و نکات مهم آن را برای خود بیان کنید.

مطلب مشابه: چگونه درست مطالعه کنید؟ 9 روش صحیح برای مطالعه کردن

تصویرسازی

روش تصویر سازی یا طرح شبکه ای مغز، یکی از بهترین روش ها برای مطالعه کنکور است که یادگیری و مرور شما را سریع تر می کند. این روش به این صورت است که ابتدا باید مطالب یک بخش از کتاب را که قبلا مشخص کرده اید مطالعه کنید، آن را به خوبی درک کنید و سپس با استفاده از خلاقیت خود نکات مهم را یادداشت کنید و خلاصه نویسی های خود را به صورت اصلی و فرعی سازماندهی کنید.

خودآزمایی

از خودتان امتحان بگیرید تا بدانید چقدر مطالعه مفید و کاملی داشتید. کتاب های نمونه سوال را تهیه کنید و خودتان را بیازمایید. با انجام آزمون به نقاط ضعف خود پی می برید ، نقاط قوت خود را متوجه می شوید و آن ها را قوی تر می کنید. در کل با آزمون گرفتن از خود، به وضعیت خود پی می برید و اگر ضعفی در مطالعه خود داشته باشید آن را برطرف می کنید.

حل کردن تست های کنکور سال های اخیر

سعی کنید بعد از مطالعه هر مبحث به صورت مفهومی و عمیق، به سراغ تست های کنکور بروید. این کار باعث می شود که شما با نوع سوالات و تست های آن مبحث بیشتر آشنا شوید و حل تست های کنکور سال های اخیر، مسیر بهتری را به شما نشان می دهد. بنابراین تست ها را با دقت زیادی مطالعه کنید و پاسخ آن ها را با دقت تجزیه و تحلیل کنید.

استراحت کافی

قبولی در کنکور و آزمون سراسری اهمیت زیادی برای شما دارد. اما سلامت جسم و روح شما مهم تر است. بنابراین با یک برنامه ریزی درست هم تمامی درس ها را با دقت مطالعه کنید و هم استراحت کافی داشته باشید.

حفظ فرمول ها و معادله ها

با مطالعه ی کتاب و جزوه درسی، حضور در کلاس و انجام تمرین ها کاربرد و روش استفاده از فرمول ها را درک می کنید.

یکی از روش های مناسب این است که در یک دفترچه همه ی فرمول ها، معادله ها و روش حل آن ها را به روش خودتان همراه با چند مثال یادداشت کنید و در هنگام مرور مطالب و فصل های مختلف، زمانی را به مرور این فرمول ها و معادله ها همراه با مثال هایشان اختصاص دهید.

مطلب مشابه: روش های مطالعه بدون خستگی و کلافه شدن ؛ راهکارهای حفظ بهتر و یادگیری آسان

استفاده از منابع مناسب

می توانید برای قبول شدن در آزمون سراسری فقط از کتاب های درسی استفاده کنید اما استفاده از منابع مناسب هم در موفقیت شما نقش مهمی دارد. منابع کنکور دارای سوالات تکمیلی و تست های متنوع هستند. شما با مطالعه کتاب درسی با مفاهیم مهم آشنا می شوید و استفاده از منابع مناسب مسیر درست را به شما نشان می دهد و تسلط شما را روی مباحث بیشتر می کند.

بودجه بندی

داوطلبان کنکور باید با بودجه بندی هر درسی آشنای داشته باشند. مطالعه بودجه بندی به شما کمک می کند تا با سوال های مهم و تست خیز هر درسی آشنا شوید. شما با مطالعه این بودجه بندی ها به راحتی خود را برای کنکور آماده می کنید و عملکرد مناسبی خواهید داشت.

مرور مباحث مهم

شما می توانید در پایان هر روز، خلاصه نویسی و مباحث مهم را با دقت مرور کنید. این موضوع باعث می شود که مطالب به صورت بلند مدت در ذهن شما باقی بمانند و بازده بیشتری در یادگیری مطالب داشته باشید.

برنامه ریزی دقیق

سعی کنید با یک برنامه دقیق و اصولی تمامی اهداف خود را به صورت روزانه مشخص کنید. زمان های مشخصی را برای درس های عمومی و تخصصی تعیین کنید. دروس عمومی و تخصصی باید به صورت موازی با هم مطالعه شوند. یعنی در یک روز هم درس عمومی و هم درس تخصصی مطالعه کنید.

همچنین در برنامه ریزی خود، زمان های مشخصی را هم برای استراحت تعیین کنید و سلامتی جسمی و روحی خود را فراموش نکنید.

مطلب مشابه: افزایش تمرکز برای درس خواندن و راهکارهای موثر یادگیری و حفظ دروس

مطالب مشابه را ببینید!