مجله تاپ‌ناز‌

روش های مقابله با مشکلات (ترفند و نکات مقابله با سختی ها)

روش های مقابله با مشکلات

روش مقابله با مشکلات و سختی ها چیست؟ چطور می شود با سختی ها و مشکلات مبارزه نماییم؟ واقعاً چطور می شود مشکلاتمان تمام شود؟ آیا با وجود مشکلات می شود حس خوشبختی و شادی داشت؟تمام افراد در موقعیت هایی با سختی ها و مشکلات زیادی مواجه گردیده اند. هنگامی که حس ناامیدی گریبان آن ها را گرفته است و برای خارج شدن از این شرایط به دنبال راهی می باشند. اما آیا راهی برای مقابله با مشکلات وجود دارد؟

خوب ممکن است نخستین گام برای خارج شدن از این شرایط تغییر دیدگاه باشد. در صورتی که شما قادر باشید دیدگاه و تفکراتتان را درمورد زندگی عوض کنید نیمی از مشکل را حل نموده اید. در صورتی مرتب به این فکر می کنید که زندگی بهتر از این نخواهد شد! راه حل ها را مسدود خواهید کرد. ولی در  صورتی که ایمان داشته داشته باشید که همه چیز درست خواهد شد کم کم وضعیت تغییر مثبت خواهد کرد. ولی طرز نگرش به خودی خودی قادر نخواهد بود که چاره کار باشد و باید عملکردتان نیز عوض شود. این مسئله به اندازه ای اهمیت دارد که که حتی زندگی اشخاص را نابود می نماید. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب بیشتر به این مسئله بپردازیم.پس با ما همراه باشید.

روش های مواجهه با مشکلات

تمام افراد در طی زندگی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم خواهند کرد. بعضی از اشخاص در مقابل این مسائل حس بازندگی می کنند و سردرگم خواهند شد. خیلی افراد تلاش می کنند از مشکلات بگریزند و توان مواجهه شدن با آن را ندارند. ولی آیا این روش صحیح می باشد؟!

واکنش بیش از اندازه ممنوع

موقعی که شما واکنش بیش از حد به مسائل نشان می دهید امکان دارد تصمیمات غلطی نیز بگیرید به این دلیل که بیشتر با احساسات درگیر می شوید و خیلی سریع تصمیم می گیرید. به همین دلیل در آینده ممکن است از کاری که انجام داده اید پشیمان شوید. برای بر طرف نمودن این مشکل از حالا به بعد هنگامی با یک چالش مواجه شدید از اخذ تصمیم به طور سریع اجتناب نمایید و زمانی که آرام تر هستید تصمیم گیری را انجام دهید.

روش های مقابله با مشکلات (ترفند و نکات مقابله با سختی ها)

واقعیت را قبول کنید

قبول کنید که همه چیز در کنترل شما نخواهد بود. پس باید خیلی از مسائل را همان طور که هستند قبول کنید. شما باید بپذیرید که قادر نخواهید بود که افراد و یا موقعیت هایی را عوض کنید در غیر این صورت حس ناخشنودی خواهید داشت. در صورتی که این واقعیت را قبول کنید قطعاً قادر خواهید بود تصمیم درست و بهتری بگیرید.

دیگران را مقصر نکنید

برخی اوقات مشکلات به وجود آمده را پیش از اینکه بررسی نمایید تقصیر افراد دیگر می اندازید. شما باید مسئولیت اشتباهات خود را  تمام و کمال بر عهده بگیرید. در غیر این صورت دیگر فردی دور شما نخواهد ماند. مقصر کردن دیگران مسئله ای را حل نمی کند و علامت ضعف شما در هنگام روبرو شدن با مشکلات می باشد.

تجزیه و تحلیل بیش از حد نکنید

هنگامی که شما در مقابل مشکلی که به وجود آمده است بیش از حد فکر می کنید موجب می گردد نسبت به همه چیز و همه افراد قضاوت نادرست کنید. علاوه بر این تمرکزتان را برحل مشکل بر خواهید داشت و خودتان را در مقابل شرایط دشوار روحی می گذارید. به همین دلیل رو نباید توقع داشته باشید به راه حل مناسبی دست پیدا کنید و امکان دارد در همان جای نخست خود باقی بمانید.

تغییرات را قبول کنید

خیلی از مسائل در طی زندگی تغییر خواهند کرد، از محیط گرفته تا زندگی،  از این تغییرات نمی توان دوری کرد و چه بخواهید و چه نخواهید اتفاق می افتند. این نحوه رفتار افراد با تغییرات می باشد که آن ها را متفاوت خواهد کرد. بعضی از تغییر کردن می گریزند و بعضی از افراد آن را قبول می کنند. جهت روبرو شدن با مسائل باید تغییرات دور خود را بپذیرید. این کار جهت آرامش  داتن شما در هر زمان بسیار لازم است.

مقایسه نکنید

هر چه بیش تر خود را با دیگران قیاس نمایید بیشتر حس  یاس به سراغ شما خواهد آمد. بدانید هر شخص داستان زندگی خاص خودش را دارد. شما باید داستان زندگی خود را بسازید و جهت روبرو شدن با مشکلات به دنبال چاره باشید.

روش های مقابله با مشکلات (ترفند و نکات مقابله با سختی ها)

دارای منبع کنترل درونی باشید

به این معنا است که اشتباهاتتان را بپذیرید و افراد دیگر را تقصیر کار ندانید. خوب است بدانید که طبق بررسی های انجام گرفته، در صورتی که افرادی شکست‌ هایشان را به شانس و یا عوامل بیرون از خود ربط دهند، توان کنترل کمتری بر مسائل پیش آمده در زندگی شان خواهند داشت.

هدف از منبع کنترل این نمی باشد که شما حس گناه و عذاب وجدان داشته باشید و خودتان را مدام مقصر همه مسائل بدانید. بلکه هدف از این موضوع این می باشد که شما  وقتی شما قادر باشید تغییرات را در خود ایجاد نمایید و حتما خواهید توانست زندگی بهتری را نیز برای خود ایجاد کنید و در نتیجه به دنبال روش خیلی موثرتری جهت حل مشکلات خواهید بود.

کسب تجربه از مشکلات 

شما می توانید هنگام روبرو شدن با یک مشکل از تجربه هایی که در مواجه شدن با آن  چالش کسب کرده اید استفاده نمایید و از آن درس بگیرید، یا قادر خواهید بود دست روی دست بگذارید و مدام بابت چالشی که پیش رویتان قرار گرفته است غصه بخورید و کاری از پیش نبرید. هر دو این موارد به شما بستگی دارد.

تعریف درست مشکل

برای حل یک مشکل، باید به طور دقیق مشکل ما مشخص گردد؛ به این دلیل که تا موقعی که مشکل شناخته نشود قادر نخواهیم بود آن را حل نماییم. در این مرحله حتی در صورتی که با چالشی بزرگ مواجه شده ایم، باید تلاش کنیم آن را به اجزای کوچک تر تقسیم نماییم و هر بار قسمتی از آن را بررسی کنیم.

راه‌حل‌ های‌ مختلف را بررسی کنید: جهت پیدا کردن یک راه‌ حل‌ خوب برای مشکل باید انعطاف‌ داشته باشیم. پیش از انتخاب یک روش برای حل مشکل نیاز است همه راه‌حل ‌های احتمالی را مورد بررسی قرار دهیم. تلاش کنیم خلاقیت داشته باشیم و تا جایی که امکان دارد راه‌حل ‌های فراوانی را طرح نماییم. در این مرحله درمورد درست یا غلط بودن هیچ یک از راه‌ حل‌ ها نباید قضاوتی داشته باشیم.

مطالب مشابه را ببینید!