مجله تاپ‌ناز‌

روش های موثر در درمان کمر درد

درمان کمر درد

کمر درد یکی از شایع ترین دردها به شمار می ­رود. کمر درد دردی درست بالای باسن و لگن است. دویدن یکی از عوامل ایجاد کمر درد است که می­تواند برای ستون فقرات کمری تحریک کننده باشد و حتی انجام فعالیت­های ساده روزانه مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن، خم شدن و … را مستعد درد کند. عامل ایجاد کمر درد فشردگی ستون فقرات است.

در زمان دویدن ناحیه کمر، لگن و استخوان خاجی با هر فرود و فرازی فشرده شده و انرژی زیادی را مصرف می­کند. اگر راه رفتن و دویدن اصولی و استاندارد نباشد در هنگام حرکت کمر انرژی ناشی از حرکت را به صورت فشرده سازی جذب می­کند. این فشرده سازی عامل اصلی کمر درد و موجب سفتی و گرفتگی کمر می­گردد.

اگرچه افراد تصور می­کنند تا از طریق کشش در ناحیه درد می­توانند درد را تسکین دهند اما علاوه بر کشش در ناحیه درد می­بایست به کشش در ستون فقرات سینه ای، ساکروم، لگن و باسن نیز توجه کرد. به حرکت در آوردن نواحی اطراف ستون فقرات، اتاق استخوانی و بافت کمر به منظور رفع فشردگی و سفتی و گرفتگی موثر بوده و اغلب بدون استفاده از درمان های مستقیم و تهاجمی نتایج چشمگیری خواهد داشت.

 در این مقاله قصد داریم تا نحوه این فعالیت ها و کشش که موجب تسکین درد کمر می­شود را بررسی کنیم.

رفع فشردگی و درمان کمر درد

لازم به ذکر است که اگر در زمان خواندن این مقاله کمر دردی را تجربه می­کنید که بسیار حاد است و با انجام هر حرکتی درد خواهید داشت، بهتر است به یک پزشک متخصص رجوع کرده و اطمینان یابید تا انجام فعالیت و حرکت برای شما بی خطر است؛ بعد از آن و اطمینان پزشک متخصص بهتر است حرکات را با احتیاط، ملایمت و با حوصله انجام دهید تا درمان کمر درد به آرامی انجام شود و به نتیجه برسید.

مرحله اول استفاده از فوم قفسه سینه

ستون فقرات قفسه سینه یکی از علل اختلال و کمر درد است که کمتر به آن توجه می­شود. در زمان کمر درد، هرچه قفسه سینه سفت تر باشد، استرس کمتری بر کمر وارد شده و درد کمتر خواهد بود.

به منظور سفت کردن قفسه سینه بهتر است راهکار زیر با استفاده از غلتکی فومی 36 اینچی انجام شود:

استفاده از غلتک فومی به صورت پهلو به پهلو برای درمان کمر درد

در این حالت از پهلو به پهلو روی قفسه سینه می­چرخید. در صورت امکان می­بایست ستون فقرات کمری را روی فوم غلتکی صاف کنید. بهتر است حرکت پهلو به پهلو روی قفسه سینه را یک تا پنچ دقیقه انجام دهید.

استفاده از غلتک فومی به صورت بالا و پایین برای درمان کمر درد

ابتدا فوم غلتکی را در قسمت میانی قفسه سینه زیر شانه های خود قرار دهید. بهتر است سر خود را با دستانتان بگیرید. بدن می­بایست به موازات زمین قرار گیرد. قبل از غلت زدن می بایست کمر خود را صاف و عضلات شکم را محکم کنید. از سمت گردن خود به سمت پایین قفسه سینه حرکت کنید. لازم است از غلتیدن مستقیم روی کمر خودداری شود. می­بایست این حرکت را یک تا دو دقیقه تکرار کنید.

استفاده از فوم غلتکی و پایین آوردن لگن برای درمان کمر درد

نقطه ای از پشت خود هم راستای قفسه سینه را انتخاب کنید. لازم است نقطه انتخاب شده محکم باشد. نقطه مورد نظر را روی فوم غلتکی قرار دهید. اجازه دهید لگن به سمت زمین پایین رود و در این حال سر را به سمت دستان که سر را نگاه داشته اند پایین بیاورید.  دو تا سه نفس عمیق کشیده و سپس به حالت اول بازگردید. برای تکرار حرکت بهتر است نقطه دیگری از پشت خود را انتخاب کنید.

مرحله دوم کشش لگن

در این مرحله فشار از روی لگن و ساکروم ستون فقرات کمری برداشته می­شود. به منظور انجام این حرکت کافی است روی پاشنه­های خود بنشینید، بهتر است صندلی، کاناپه یا دیواری مقابل خود داشته باشید تا برای حفظ تعادل از آن استفاده کنید.

برای کشش سمت چپ می­بایست باسن سمت راست را روی پاشنه سمت چپ قرار داده و می بایست کمک کنید تا باسن سمت چپ زمین را لمس کند.

اغلب زمان گرفتگی و سختی عضلات کمر و درد شدید کمر درد نمی­توان این کار را انجام داد. حتماً از وسیله ای برای حفظ تعادل خود استفاده کرده و حرکت بعدی را روی سمت دیگر بدن انجام دهید.

 به منظور افزای کشش می­بایست مقداری چرخش در همان طرف بدن را در نظر بگیرید.

برای مثال اگر به سمت چپ نشسته اید بهتر است قفسه سینه و سر را به سمت چپ بچرخانید. بهتر است این حرکت را به مدت 15 تا 30 ثانیه در هر طرف بدن انجام دهید. در این حرکت اگر زانوها و باسن خم شدن را تحمل نمی­کنند بهتر است در حالت ایستاده خم شدن به پهلو را امتحان کرده و پای کشیده را از پشت پای دیگر رد کرده و در ادامه از سمت لگن به سمت قسمت جانبی و پهلو خم شوید.

مرحله سوم – ژست کودک

حرکت ژست کودک برای درمان کمر درد

این حرکت اگر به درستی انجام شود علاوه بر کشش ستون فقرات، استخوان خاجی و لگن را نیز تحت کشش قرار می­دهد.

به منظور اجرای این حرکت لازم است به زانو نشسته و سرسینه را به جلو و باسن را به عقب قرار دهید. در ادامه می­بایست دست ها را روی صندلی مقابل به صورت کشیده قرار دهید و تمامی کف دست را روی تکیه گاه صندلی قرار دهید.

 این امر یک نیروی کششی قوی و غیر فشرده ایجاد می­کند. بهتر است به مدت سه تا پنج نفس عمیق در این حالت قرار گرفته و بعد به حالت عادی بازگشته و برای سه ست 10 تایی حرکت را تکرار کنید.

مرحله چهارم لمس انگشت پا به حالت نشسته

اگر وضعیت کمر درد آنقدر حاد و شدید نیست می­توانید این حرکت را تست کنید. لمس انگشت در حالت نشسته سبب تحرک سگمنتال یا توانایی حرکت دادن هرکدام از استخوان های ستون فقرات می شود.

 لازم است روی صندلی نشسته و پاها و زانوها را از هم باز کنید. به آرامی خم شوید و به ترتیب از سمت چانه، گردن، قفسه سینه و بعد کمر خم شوید تا دست­ها به آرامی به زمین برسند. مکث این حرکت به مدت یک تا سه نفس عمیق است و حتی برای کشش بیشتر می­توان پاها را گرفت و دست ها را کشید.

 برای برگشت به حالت اولیه کافی است استخوان خاجی و استخوان های کمر را به سمت عقب فشار داده و به آرامی به سمت بالا و به حالت نشسته بازگردید. انجام سه ست 10 تایی برای این حرکت در درمان کمر درد مناسب است.

مرحله پنجم – حرکت لانگ

حرکت لانگ برای درمان کمر درد

حرکت لانگ به منظور تحرک لگن برای کاهش فشار بر ستون فقرات کمری از حرکات بسیار مهم است. یکی از علل کمر درد فشرده سازی و یکی از آن ها خم کننده های باسن یا پسوآس است که پیش از اتصال به استخوان ران از ستون فقرات کمری منشأ می­گیرد.

خم کننده های باسن می­توانند مهره های کمر را به سمت جلو بکشند و از حرکت موثر آن جلوگیری کنند. چون پسوآس می تواند سبب کشش کمر شود، کشش آن بدون فشرده سازی و تحریک بیشتر ستون فقرات آن است که همواره پایی که تحت کشش نیست به صورت کامل خم باشد.

به منظور اجرای حرکت لانگ پای خمیده و جلویی را روی یک جسم مرتفع مانند نشیمنگاه صندلی یا نیمکت قرار داده و ساق دیگر پا در پشت و به صورت چرخش داخلی خواهد بود.

 در ادامه لازم است تمام بدن را به سمت زمین بکشید و زانوی پای عقب را به حالت صاف قرار دهید. می بایست برای تأثیرگذاری 15 تا 30 ثانیه در این حالت باقیمانده و 4 تا 6 بار برای هر طرف از بدن این حرکت را تکرار کنید تا نتیجه مفیدی از این حرکت در درمان کمر درد داشته باشید.

مرحله ششم چرخش تنه

چرخش ستون فقرات می­تواند کشش تحریک کننده ای برای درمان کمر درد باشد. کشش چرخشی تنه می تواند پایین کمر و نواحی بالای ستون فقرات قفسه سینه را آزاد کند. اغلب دوندگان نوعی درد کاذب در کمر و لگن خود تجربه می­کنند که از قسمت پایین ستون فقرات قفسه سینه نشأت می­گیرد.

اعصاب کلوئنال دو دسته از اعصاب حسی هستند که از محل اتصال بین قفسه سینه و ستون فقرات کمری بالایی نشأت گرفته و به سمت پایین در هر باسن حرکت می­کند. اگر این محل اتصال سفت و سخت شود سبب درد کمر و یا لگن می شود. به منظور جلوگیری از تحریک عصب کلوئنال از چرخش تنه استفاده می­کنند.

به منظور این حرکت به پشت روی زمین دراز بکشید. زانویی که تحت کشش است را به سمت کمر خم کنید و آن را به سمت گردن خون بکشید. برای کشش بهتر می توانید با استفاده از دست مخالف زانو را به سمت زمین فشار دهید.

 توصیه می­گردد برای نتیجه بهتر 15 تا 30 ثانیه در این حالت باقیمانده و برای هر طرف بدن 4 تا 6 بار این حرکت را تکرار کنید تا بهترین نتیجه را از این حرکت در درمان کمر درد بگیرید.

مرحله هفتم کشش یوگا یا پرس آپ

کشش یوگا یا پرس آپ می تواند حرکت بسیار خوبی برای درمان کمر درد باشد.

به منظور اجرا لازم است روی زمین و روی شکم دراز بکشید. دست­ها را نزدیک به بالاتنه قرار داده و همزمان سینه و سرشانه را از زمین جدا کنید و عضلات کمر خود را منقبض کنید و همزمان انگشتان پا را کمی بکشید. به اندازه یک تا دو نفس در این حالت باقیمانده و مجدداً حرکت را تکرار کنید. بهتر است برای خروجی بهتر حرکت را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

محصول بن فیت

مکمل بن فیت

یکی از روش­های درمان کمر درد استفاده از مکمل بن فیت ایکس مارت است. بن فیت با در اختیار داشتن مواد معدنی و ویتامین هایی چون کلسیم، منیزیم، زینک و ویتامین دی به درمان کمر درد کمک می­کند.

 کلسیم استخوان ها را مستحکم کرده و از این طریق به حفظ سلامت عضلات کمک می­کند. منیزیم از گرفتگی عضلات که از علل اصلی کمر درد است جلوگیری می­کند. زینک همچون کلسیم توده استخوانی را افزایش داده و از تحلیل استخوان ها جلوگیری می­کند.

 ویتامین دی موجود در این مکمل عاملی است که به جذب هرچه بهتر سایر مواد معدنی چون کلسیم، زینک و منیزیم در بدن کمک کرده و اثرات این مواد معدنی را چند برابر می­کند.

­­شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر از شرکت هایی است که توانسته نیازهای اساسی مردم کشورمان در خصوص مکمل های غذایی را تا حد زیادی برآورده سازد.

تمامی مکمل های غذایی این شرکت مورد تأیید شرکت­های معتبر و بزرگ سوییسی است. تولید و توزیع مکمل های غذایی باکیفیت یکی از رسالت های اصلی این شرکت است.

شرکت نیکان فارمد مهر به دلیل رسالت خود تمامی عوارض جانبی مصرف مکمل های غذایی را در نظر گرفته و برای به حداقل رساندن این عوارض باکیفیت ترین مواد ممکن را در مکمل های غذایی خود مورد استفاده قرار می­دهد.

مطالب مشابه را ببینید!