مجله تاپ‌ناز‌

روش کاشت سرخارگل + شرایط نگهداری و رشد گیاه زیبای سرخارگل

گل سرخارگل بسیار زیبا است و کاشت و پرورش آن خیلی دردسر ندارد و اصلا پیچیده نیست و شما با خواندن این مطلب در مورد شرایط پرورش و نگهداری سرخارگل می توانید اطلاعات کاملی را دریافت کنید.

سرخارگل گیاهی چند ساله شبیه به گل آفتابگردان است که بومی مناطق مرکزی و شمال شرق آمریکا است. این گیاه بیشتر در دشت و زمین های جنگلی رشد می کند و اصول کاشت و پرورش راحتی دارد.

کاشت سرخارگل

سرخارگل جزو گیاهان بومی آمریکای شمالی است که در کشور ایران مشاهده نشده است. از مهمترین خواص این گیاه، افزایش قدرت سیسم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا است که باعث شده است این گیاه به عنوان داروی موثر در پیشگیری و درمان بسیاری از امراض مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، زخم ها، التهابات پوستی و عفونت ها استفاده شود و به همین دلیل در تمام دنیا بسیار وسیع کشت می شود و محصولات دارویی آن به شکل قرص آمپول و کرم های موضعی استفاده می شود.

گونه های مختلف گیاه سرخارگل گیاهانی علفی و چند ساله هستند که متعلق به تیره کاسنی ها هستند و منشا آنها شمال آمریکا است و همچنین این گیاه در شمال رودخانه میسوری آمریکا به صورت خودرو رشد می کند. پیکر رویشی و ریشه این گیاه دارای مواد موثره ارزشمند می باشد که از لحاظ شیمایی به گروه های مختلف تعلق دارند.

مهم ترین این ترکیب ها اسید کافئیک و مشتقات آن ترکیب های آلکیل آمیدی، اسانس ها و ساکاریدها می باشد که همچنین مشتقات اسید کافئیک مانند اسید شیکوریک و اکیناکوزید در ریشه و پیکر رویشی گونه های مختلف سرخارگل وجود دارند. معمولا ارتفاع این گیاه زیبا حداکثر به ۱ تا ۱.۵ مر می رسد و برگ های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه ای شکل می باشند که هر کدام حدود ۳۰ سانتی متر طول و ۲۰ سانتی متر عرض دارند. همچنین ساقه گیاه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرز هایی زبر و خشن است. گل های سرخارگل معمولا به رنگ صورتی، ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می شوند و دیسک مرکز آن ها لوله ای شکل و به رنگ سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاه رنگ می باشند.

سرخارگل

روش کاشت سرخارگل

باید توجه داشته باشید که کاشت و تکثر گیاه سرخارگل از طریق روش کاشت بذر و تقسیم بوته انجام می شود که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی می دهیم.

کاشت بذر

بذر سارخارگل را از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین در خزانه و یا گلخانه بپاشید و همراه با خاک غنی تا عمق دو سانتی متری پوشش بدهید.

بذر سارخارگل دارای قوه رویشی پایینی است و برای جانه زنی نیاز به رطوبت بالایی دارد.

بوته های قوی تر و پر پشت تر در فصل پاییز به زمین اصلی منتقل می شوند و دیگر بوته ها تا بهار سال آینده در فضا گلخانه نگهداری می شوند.

طبق تحقیقاتی که در منطقه شمال شرق تهران صورت گرفت  ۱۵ تیز ماه تا ۱۵ مرداد ماه بهترین زمان برای انتقال نشاها به زمین اصلی است.

به همین خاطر در این مدت می توانید نهال ها را از فضای گلدان خارج نمایید و درون زمین اصلی حاوی ترکیب خاک پیت ماس، پرلیت و ماسه کشت نمایید.

توصیه می شود که حتما روند آبیاری را به خوبی انجام دهید و مراقب سلامت نهال ها باشید.

تقسیم بوته

این روش کاشت برای گیاهان سه ساله استفاده می شود طوری که در اواسط فصل پاییز ابدا شاخ و برگ های اضافی و مزاحم را به صورت کامل جدا کنید. سپس بوته ها را به 4 الی 5 قسمت که هر کدام دارای کمی ریشه باشد تقسیم کنید. حالا باید بوته های به دست آماده را در سطح زمین کشت کنید.

باید دقت داشته باشید که ریشه های گیاهان باید ا موقع کاشت به صورت مرطوب باشند. با وجود اینکه سرخارگل گیاهی بسیار کم توقع است و نیاز زیادی به کوددهی ندارد ولی اگر در موقع برداشت محصول به صور ماهیانه آن را با یک کود متعادل تغذیه کنید، محصول بهتری خواهید داشت.

توصیه می کنیم که در مرحله گلدهی کامل پیکره رویشی از ارتفاع 20 سانتی متری محصول خود را برداشت کنید. باید بدانید که سرخارگل تا سال چهارم دارای بازده اقتصادی است.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه زیبای سرخارگل

تمام گیاهان برای داشتن رشد خوب نیاز به طی کردن مراحل و شرایطی دارند که شما باید آن را فراهم کنید و به همین دلیل در ادامه این اصول را توضیح داده ایم.

آبیاری

بهتر است بدانید که گل سرخارگل برای رشد نیاز به آبیاری دقیق و منظمی دارد و به همین خاطر توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاهتان کنید که سطح بستر به خوبی خشک شده باشد.

نور

به طور کلی گیاه سرخارگل برای رشد نیاز به نور فراوانی دارد و اگرچه در نور آفتاب کامل همراه با سایه جزئی هم به خوبی رشد خواهد کرد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه می توان گفت که گل سرخارگل نسبت به سرما مقاوم است و به عبارتی تا بازه دمایی منفی ۱۰ درجه سانتی گراد به خوبی رشد خواهد کرد. البته اگر دمای محیط کشت از این بازه پایین تر رود به تدریج با پژمردگی گیاه خود مواجه خواهید شد.

خاک

توجه داشته باشید که گیاه سرخارگل معمولا خاک هایی با زهکشی ایده آل و غنی را برای رشد ترجیح می دهد و همچنین می توانید در بستر گیاهتان از ترکیب خاک های سبک مانند خاک شنی و متوسط لومی که بهترین نوع خاک هم می باشند استفاده نمایید. البته توصیه می شود در بستر گیاه سرخارگل از تقویت کننده های خاک مانند پرلیت و خاک برگ هم برای رویش بهتر گیاهتان استفاده نمایید.

کوددهی

باوجود اینکه گیاه سرخارگل گیاهی کم توقع است و در واقع نیاز زیادی به عملیات کوددهی ندارد اما توصیه می شود در طول روند برداشت محصولتان بستر را با استفاده از یک کود متعادل تغذیه نمایید تا نتیجه بهتری بگیرید.

در ادامه روش پرورش گل رعنا و روش پرورش گل زنجبیلی را هم بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!