مجله تاپ‌ناز‌

روش کاشت قهوه + آموزش کاشت قهوه در منزل به صورت اصولی

اگر می خواهید قهوه در منزل بکارید، در این مطلب روش کاشت قهوه در منزل را به صورت اصولی توضیح داده ایم.

می توانید خودتان در منزل و باغچه قهوه داشته باشید ولی باید اصول کاشت قهوه در منزل را بدانید تا بتوانید این گیاه را به خوبی پرورش دهید. خیلی از باغداران آماتور به کاشت قهوه علاقه دارند و می خواهند قهوه خانگی خود را برورش دهند. برای کاشت گیاه قهوه در خانه به خاک غنی از مواد مغذی، دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد، 4 تا 5 ساعت نور خورشید، به همراه رطوبت لازم برای خاک و مقداری صبر و حوصله نیاز دارید. در این بخش با روش کاشت قهوه در منزل و اصولی برای رشد بهتر که نباید فراموش کنید را به شما می گوییم.

کاشت قهوه در منزل زیاد دشوار نیست، خیلی از علاقه مندان به قهوه سعی می کنند قهوه خانگی مخصوص به خود را پرورش دهند. اگر شما هم به کشت قهوه در منزل علاقه دارید ولی نمی داند که چطور شروع کنید، در این مطلب به شما عزیزان تمام اصول کاشت قهوه و طریقه کاشت گیاه قهوه را آموزش می دهیم.

نحوه کاشت گیاه قهوه در خانه به صورت اصولی

اصول اولیه کاشت قهوه در منزل

به منظور کاشت گیاه قهوه در منزل نیاز به خاک غنی از مواد مغذی، دمایی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد، 4 تا 5 ساعت نور خورشید، به همراه رطوبت لازم برای خاک و مقداری بر و حوصله نیاز دارید.

شما نمی توانید خودتان بذر قهوه را در منزل پرورش دهید زیرا نیاز به 10 سال زمان است و می توانید از بیرون آن را تهیه کنید. می توانید نهال قهوه که بذر آن از قبل در گلدان کشت شده را از گلخانه ها یا فروشگاه های ویژه بخرید، این گیاه بالغ می شود و در 3 تا 4 سال شروع به تولید میوه می کند. اگر توانستید نهال قهوه را پیدا کنید، یک گیاه با شاخ و برگ سبز سالم و بدون آفات یا برگهای زرد رنگ را انتخاب نمایید.

انواع قهوه

دو گونه رایج و محبوب قهوه، Arabica (Coffea arabica) و Robusta (Coffea canephora) می باشند.

هر دو نوع به صورت مساوی در دسترس هستند، ولی بسته به ترجیحات قهوه نوشیدنی شما، یکی یا هر دو می توانند برای شما مناسب باشند، عربیکا رایج ترین و بیشترین تولید قهوه را در کزه زمین دارا است. این گیاه بومی اتیوپی و یمن می باشد و هم اکنون در تمام آفریفا، آمریکای جنوبی و آسیا از لحاظ تجاری مورد کشت قرار می گیرد. با این حال، گیاه بسیار آرام رشد می کند و نسبتا شکننده است، و نیاز به مراقبت، توجه و نگهداری زیادی دارد. گفته می شود، بیشتر متخصصان قهوه قبول دارند که یک دانه با کیفیت عربیکا از لحاظ عطر و طعم و پیچیدگی کاملا بدون همتا است. این گیاه منبع بهترین دانه های قهوه معطر می باشد. با افزایش محبوبت این قهوه در تهیه شیرینی، شکلات و … ایده بدی نیست که آن را رد منزل کشت کنید.

روبوستا Robusta دومین گونه رایج قهوه می باشد. این گیاه بسیار سریعتر از عربیکار رشد می گند. گیاه روبوستا به ویژگی سخت تر بودن و ماندگاری بیشتر نسبت به همتایان سکننده اش مشهور می باشد. کافئین دانه قهوه روبوستا تقریبا دو برابر مقدار کافئین دانه های عربیکا است. نکته منفی ایت می باشد که دانه روبوستا به صورت کلی خیلی تلخ تر از دانه های عربیکا است که بسیاری از افراد آن را ناخوشایند می دانند. با این حال، اگر شما قهوه فوری و تلخ دوست دارید، ممکن است از کاشت روبوستا لذت ببرید.

روش کاشت قهوه

فیزیولوژی درخت قهوه

این دخرت از لحاظ اندازه کوجک است ولی تا 5 متر هم رشد می کند. به صورت کلی ارتفاع متوسط رو به بالایی دارد و در ظروف یا گلدان های کاشته شده با هرس منظم می توان ارتفاع آن را به راحتی مدیریت کرد. برگهای آن به رنگ سبز تیره، کمی دنده ای و براق و جذاب است. گیاه در سال دو بار، در شرایط نیمه گرمسیری و بومی شکوفا می شود. اگر درخت قهوه در آب و هوای سردتر مورد کاشت قرار گیرد، فقط در فصل تابستان یا بهار شکوفا می شود.

وقتی گلدهی خوشه هایی از گل های سفید برفی مانند گل یاس با رایجه ای شیرین ظاهر می شود. این گلها در سال دوم یا سوم کشت ظاهر می شوند. از این گلها پس از مدتی میوه های کوچکی تولید می شود که در ابتدا به رنگ سبز و بعدا به قرمز تغییر می کند. میوه های رسیده می توانند چندین ماه گیاه را تزیین کنند. با گذشت زمان، میوه نرم و خراب نمی شود بلکه فقط خشک می شود.

کاشت قهوه  از طریق بذر

از آنجا که قهوه عربیکا یک گیاه نادر است، ممکن است که نتوانید یک نهال گلدانی آن را در گلخانه پیدا کنید. بنابراین، امکان کاشت و پرورش قهوه از طریق دانه ها تنها گزینه باقی مانده است. برای جوانه زنی به دانه های تازه سبز احتیاج دارید که می توانید به راحتی آنها را فروشگاههای بذور کشاورزی به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید. کاشت دانه های قهوه در طول سال در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری امکان پذیر است، اما بهترین زمان برای کاشت آنها در آب و هوای سردتر بهار تا اواسط تابستان است.

بذرها را در خاک کمی اسیدی و مرطوب بکارید توجه کنید که دمای مورد نیاز برای جوانه زنی حدود ۲۰ درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذرها مدت زمان زیادی طول خواهد کشید (۱ ماه تا ۶ ماه). پس از جوانه زنی ، گیاه جوان را در سایه جزئی نگه دارید و فقط نور خورشید صبحگاهی را دریافت کند.

مطلب مشابه: کاشت هندوانه | آموزش کاشت هندوانه در باغچه منزل

چگونه می توان یک گیاه قهوه را در گلدان پرورش داد

برای کاشت بذر قهوه لازم است تا بذور را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم بخیسانید. بعد از گذشت این مدت روی بذر برآمدگی سفیدی ایجاد می شود که نشانگر ان است که می توانیم آن ها را به گلدان انتقال دهیم. یک گلدان عمیق و با زهکشی مناسب انتخاب کنید. گلدان پلاستیکی بهتر است چون سبک است، می توانید از گلدان خشتی نیز استفاده کنید. سپس درون گلدان را با شن و ماسه یا ورمیکولیت پر کنید و هر بذر قهوه را در عمق ۱۲ میلیمتری  گلدان قرار دهید. سپس روی بذر را با مقدار کمی خاک بپوشانید. این کار را برای بذرهای دیگر نیز انجام می دهیم.

دانه قهوه موجود در گلدان را باید در محلی گرم و مرطوب نگه دارید که امکان وزیدن باد نیز کم باشد. بهتر است گلدان خود را در جهت شرقی یا غربی قرار دهید. دمای مطلوب برای رشد دانه قهوه Arabica بین ۱۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. هنگامی که درجه حرارت نوسان داشته باشد گیاه برگهای خود را می ریزد. این گیاه در دمای بین۷ تا ۳۰درجه سانتیگراد به راحتی رشد می کند. و در بالاتر یا پایین تر از این دما به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

روش کاشت قهوه

شرایط لازم برای رشد درخت قهوه در گلدان

آفتاب

گیاهان قهوه نباید در معرض آفتاب مستقیم باشند (مخصوصاً بعد از ظهر) زیرا این گیاه نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهد. گیاهانی که در آفتاب کامل پرورش یافته اند دچار برگ سوختگی خواهند شد.

خاک

درخت قهوه دارای ریشه های عمیق است که به خاک نفوذ می کند، بنابراین خاک باید قابل نفوذ باشد، همچنین حاوی مقدار زیادی هوموس و کود دامی نیز باشد. نوع خاک باید کمی اسیدی بوده ، pH حدود شش مناسب است.

آبیاری

در تابستان و پاییز ،درخت قهوه به آب زیادی احتیاج دارد زیرا گیاه قهوه بومی جنگلهای بارانی مرطوب است و فقط هنگامی که آب کافی دریافت می کند شکوفا می شود.  برای تهیه آب  مورد نیاز درخت قهوه از آب شیرین و ملایم با کیفیت بالا استفاده شود، همچنین از بالای گلدان بر روی برگهای آن را ریخته شود، زیرا این گیاه عاشق هوای مرطوب و مه آلود است. خاک گلدان باید مرطوب باشد اما حالت غرقابی ایجاد نشود. اگر در آب و هوای سردتر مورد کشت قرار گیرد، در زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد.

مطلب مشابه: آموزش کاشت خربزه در گلدان + نحوه کاشت و انتخاب بذر مناسب

مراقبت از گیاه قهوه

باروری

هنگام آماده سازی خاک و پس از دو ماه کاشت ، ۱۰۰ گرم کود مرکبات را به محیط کاشت نهال جوان قهوه اضافه نمایید. از اواسط اردیبهشت تا اوایل شهریور یا در فصل رشد، گیاه باید هر ماه بطور منظم بارور شود. از کودهایی که برای مرکبات استفاده می کنید، بهره ببرید. این گیاه دوستدار شرایط اسیدی غالباً از کمبود آهن رنج می برد، بنابراین بهتر است یک بار در سال به آن کود آهن داده شود.

رطوبت

اگر شما در حال ایجاد یک شرایط آب و هوایی برای رشد قهوه در داخل خانه هستید، بدانید که آن به رطوبت خاصی نیاز دارد. شما می توانید با استفاده از دستگاه های مرطوب کننده  هوا به بالا بردن سطح رطوبت برای گیاه قهوه خود اقدام کنید

هرس

هنگامی که گیاه شما به ارتفاع ۲ فوت یا ۶۰ سانتی متر برسد، نوک منطقه رشد آن را برش دهید تا شاخه های جانبی را به رشد تشویق کنید. برای این کار به هیچ کمکی نیازی ندارید، فقط رشد سال جاری گیاه خود را هرس کنید تا ارتفاع آن محدود شود. همچنین با این کار شاخه های ضعیف و بیماری را حذف خواهید کرد.

روش کاشت قهوه

مراقبت در برابر سرما

از آنجا که درخت قهوه از نظر سرما مقاوم نیست، دمای انجماد برای گیاه مضر است. در دمای کمتر از ۳۰ درجه فارنهایت (۱ درجه سانتیگراد) درخت قهوه به راحتی می میرد. وقتی دما به زیر ۴۱ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) رسید بهتر است گیاه را در محیط داخلی یا گلخانه نگه دارید. در طول زمستان، در حالی که گلدان خود را در داخل خانه قرار داده اید، آن را در نزدیکی یک پنجره قرار دهید تا گیاه نور روز کافی را دریافت کند.

نحوه برداشت قهوه

چهار یا پنج سال پس از کاشت ، درخت قهوه میوه می دهد. علاوه بر عملکرد زینتی، می توان از آن برای ذخیره دانه اش جهت تهیه یک نوشیدنی معطر استفاده کرد. خواه بهترین دانه را به دست آورید یا نه ، مهم رضایت شما از کاشت درخت قهوه خانگی است.

در این مطلب تاپ ناز با روش کاشت قهوه و برداشت قهوه در منزل آشنا شدید و امیدواریم که مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

مطلب مشابه: راهنمای کاشت بادام زمینی در منزل و نکاتی که باید بدانید

مطالب مشابه را ببینید!