مجله تاپ‌ناز‌

انواع رگ های واریسی و 10 روش و راه های درمان آن

رگ های واریسی، رگ های متورمی هستند که در زیر پوست قرار گرفته اند و می توان آن ها را دید و حس کرد. رگ های واریسی با اینکه می توانند ظاهر ناخوشایندی داشته باشند، اما در اکثر افراد مشکلی به وجود نمی آورند. اما در بعضی مواقع می توانند عوارض ناخوشایندی مانند بروز لخته های خونی و زخم های باز را به دنبال داشته باشند.

همچنین رگ های واریسی ممکن است باعث بی حسی و گزگز دست و پا شوند. وقتی که رگ های یک عضو دچار مشکل می شوند، خون رسانی و اکسیژن رسانی به آن ناحیه کاهش می یابد و همین باعث بی حس شدن یا گرفتگی عضلات دست یا پا می شود. البته اعضای دیگر بدن مانند صورت، شکم، لگن، واژن و بیضه نیز ممکن است درگیر رگ های واریسی شوند. امروزه با کمک روش های کم تهاجمی می توان رگ های واریس را محو کرد و از تشدید آن ها جلوگیری کرد.

انواع رگ های واریسی و 10 روش و راه های درمان آن

انواع رگ های واریسی

  • واریس ورید صافن بزرگ
  • واریس ورید صافن کوچک
  • واریس شاخه ای
  • واریس مشبک عنکبوتی
  • واریس متوسط
  • واریس شدید
  • واریس مرتبط با بارداری
  • واریس ناحیه تناسلی

انواع واریس بر اساس محل بروز آن ها

رگ های واریسی در پا

اگر چه احتمال واریسی شدن همه عروق وجود دارد اما این عارضه بیشتر در قسمت های مختلف پا مانند ران پا و ساق پا به وجود می آید. به این دلیل که همه ما مدت زیادی راه می رویم، می ایستیم و در حالت قائم قرار می گیریم و فشار بسیار زیادی به رگ های خونی وارد می شود و آسیب می بینند.

رگ های واریسی روی شکم

بعضی از خانم ها به خصوص خانم های باردار در ناحیه شکم دچار این عارضه می شوند. واریس شکمی هم مانند واریس پا به راحتی قابل مشاهده است و سیاهرگ های سطحی شکم به شکل رگ های بنفش یا آبی و کمی متورم می شوند. برای کسانی که دچار واریس در ناحیه شکم و لگن می شوند، یک نوع لباس مخصوص وجود دارد که پزشک استفاده از آن را توصیه می کند تا به بهبود آن ها کمک کند.

مطلب مشابه: “درمان واریس” با 5 روش خانگی موثر و عالی

رگ های واریسی در ناحیه لگن

رگ های واریسی در ناحیه لگن معمولا در دوران بارداری به وجود می آیند. در این دوران سطح هورمون ها و مقدار خونی که از رگ های بدن عبور می کند افزایش پیدا می کند و این باعث متورم شدن ناحیه لگن می شود. درمان واریس ناحیه لگن از بروز درد شدید در این قسمت جلوگیری می کند و درمان نکردن رگ های واریسی در ناحیه لگن می تواند باعث بروز درد مزمن لگن شود.

اگر رگ های واریسی ناحیه لگن کوچک باشند، پزشک برای درمان آن ها پماد یا لوسیون تجویز می کند که با مالیدن آن روی پوست، این رگ ها چروکیده و جمع شده و از بین می روند. اما اگر رگ های واریسی ناحیه لگن بزرگ باشد، برای درمان آن ها به روش های درمانی جراحی نیاز دارید.

رگ های واریسی در ناحیه رحم

اگر پزشک پس از بررسی به شما اطلاع داده است که در ناحیه رحم شما رگ های واریسی وجود دارد اما هیچ راهی برای درمان آن پیشنهاد نداده است احتمالا به این دلیل است که مشکل شما حاد نیست و نیاز به درمان ندارد. در صورتی که واریس رحم باعث بروز هر گونه دردی در شما شود فورا با پزشک خود مشورت کنید و برای درمان اقدام کنید.

رگ های واریسی در ناحیه واژن

افزایش سطح هورمون های بدن و گردش بیشتر خون در شریان ها در طول دوران بارداری و فشاری که جنین با بزرگ شدن به رحم وارد می کند باعث ایجاد رگ های واریسی در ناحیه واژن می شوند. در بسیاری از افراد استفاده از لباس زیر مخصوص به بهبود واریس ناحیه واژن کمک می کند. استفاده از بریس هم می تواند از ناحیه واژن محافظت کند و رگ های واریسی را درمان کند. این بریس انعطاف پذیر می تواند در بهبود کمر درد، پا درد و سایر نشانه های واریسی شدن رگ های ناحیه واژن موثر باشد.

در دوران بارداری رگ های واریسی در سمت راست بدن ایجاد می شوند بهتر است که به پهلوی چپ بخوابید و هنگام خواب یک عدد بالش را پشت خود بگذارید. بعد از دوران بارداری این رگ های واریسی از بین می روند اما اگر از بین نروند شما به انجام عمل جراحی برای از بین بردن آن ها نیاز دارید.

مطلب مشابه: واریس و روش های درمان واریس

راه های درمان رگ های واریسی

1. فعالیت و تحرک

از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اگر برای کار خود مجبور هستید برای مدت طولانی بنشینید سعی کنید به صورت مداوم وضعیت خود را تغییر دهید و هر از گاهی از جای خود بلند شوید و تحرک داشته باشید تا خون به راحتی جریان داشته باشد.

از روی هم انداختن پاهای خود در حالت نشسته خودداری کنید چون این کار ممکن است جریان خون را به پاها و ساق پاها محدودتر کند، که خود این ممکن است مشکلات گردش خون را بیشتر کند.

2. ماساژ

ماساژ دادن نواحی که در آن رگ های واریسی وجود دارد باعث افزایش جریان خون در آن نواحی می شود. برای نتیجه بهتر می توانید از روغن های گیاهی استفاده کنید. اما در صورتی که دچار زخم های واریسی شده اید یا رگ های برجسته و متورم دارید و یا درد شدیدی در ناحیه رگ های واریسی احساس می کنید، بدون مشورت پزشک متخصص، به سمت ماساژ درمانی نروید. چون ممکن است به جای بهبود وضعیت، باعث تحت فشار قرار دادن بیشتر و پاره شدن رگ های واریسی شوید.

3. دوش آب سرد

آب سرد گردش خون را بهبود می بخشد و با سرد شدن دست و پاها، خون از سایر قسمت های بدن به پایین سرازیر می شود تا آن ها را گرم کند. هنگامی که گردش خون بهبود می یابد، احتمال کمتری وجود دارد که خون در رگ ها جمع شود. جمع شدن خون باعث برآمدگی رگ های واریسی و نمایان شدن آن ها از زیر پوست می شود. از حمام طولانی مدت با آب گرم خودداری کنید. دمای بالا باعث گشاد شدن عروق و تجمع خون بیشتر در رگ ها می شود.

4. پیاده روی

حداقل 30 دقیقه پیاده روی در روز به مدت 5 روز در هفته به صورت منظم باعث کاهش دردهای ناشی از واریس کمک می کند. پیاده روی بهترین ورزش برای عضلات پاها است.

5. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری برای ورزش دادن ماهیچه های ساق پا بسیار مفید است. حتی اگر نمی توانید دوچرخه سواری کنید، می توانید از دوچرخه ثابت استفاده کنید. حتی اگر تجهیزات ورزشی را در اختیار نداشته باشید، می توانید در منزل با پاهای خود دوچرخه بزنید. به این صورت که در حالی که به پشت دراز کشیده اید، با پاهای خود به آرامی دوچرخه بزنید.

مطلب مشابه: روش های درمان واریس در منزل + 8 روش موثر برای از بین بردن واریس

6. بالا بردن پاها

بالا بردن پاها باعث افزایش گردش خون در رگ های ساق پا می شود. طوری بنشینید که پشت تان صاف باشد. ابتدا یکی از پاها را مستقیم بلند کنید و برای مدتی در این حالت نگه دارید، سپس آن را به آرامی پایین بیاورید و این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار کنید. حرکت بالا بردن پا را می توانید در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید.

7. لانگز

صاف بایستید و پاها خود را از هم باز کنید. یک قدم به جلو بردارید و زانوی خود را طوری خم کنید که زانو کاملا بالای مچ پا قرار بگیرد. چند ثانیه ای در این حالت باقی بمانید. به آرامی پای خود را صاف کنید و به حالت اولیه برگردید. این تمرین را برای پای دیگر خود نیز تکرار کنید. وقتی که با پاهای صاف ایستاده اید، به آرامی روی پنجه پاهای خود بلند شوید و دوباره به حالت قبل برگردید.

8. ابلیشن رادیوفرکوئنسی

ابلیشن رادیوفرکوئنسی به آسیب حرارتی برپایه گرما به رگ آسیب دیده می گویند که باعث بسته شدن فوری رگ می شود. وقتی که ورید با این روش درمان می شود، به تدریج به طور کامل توسط بدن جذب می شود و با گذشت زمان از بین می رود.

9. ابلیشن لیزر اندوونوس

یک فیبر لیزری از طریق یک برش کوچک به داخل ورید غیرطبیعی تحت هدایت سونوگرافی قرار می گیرد. وقتی که لیزر فعال شده و فیبر به آرامی برداشته می شود، واکنشی در دیواره ورید در امتداد بخش تحت درمان ایجاد می کند و در نتیجه تخریب و اسکلروز دیواره رگ با حداقل ناراحتی ایجاد می شود.

10. تغذیه مناسب

استفاده از تغذیه مناسب می تواند تاثیر زیادی در بهبودی عارضه واریس داشته باشد. مناسب ترین مواد مغذی که باعث سلامت رگ ها می شوند و از واریس جلوگیری می کنند شامل فیبرها، ویتامین ها، چغندر، زیتون سیاه، تمشک، آواکادو، رزماری، گیلاس، مارچوبه، سبزی شاهی، موز، انار، ادویه، گندم سیاه، انواع توت، زنجبیل، مرکبات، بذر کتان، دانه چیا می باشد. همچنین نوشیدن آب کافی به کاهش علائم واریس کمک زیادی می کند.

برای بهبود رگ های واریس از مصرف نمک، شکر، الکل، چربی های اشباع شده، محصولات لبنی، گوشت های فرآوری شده و غلات تصفیه شده خودداری کنید.

مطلب مشابه: روش های مفید درمان واریس پا با استفاده از ورزش کردن

مطالب مشابه را ببینید!