مجله تاپ‌ناز‌

دلایل ریزش مو در شیردهی و پیشیگری از آن + معرفی ویتامین های ضد ریزش

ریزش مو در شیردهی و پس از زایمان شایع است. تغییر سطح هورمون باعث ریزش می‌شود. کاهش سطح استروژن می‌تواند باعث نازک‌تر به نظر رسیدن موها یا ریزش بیش از حد موها شود.

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه تغییر سطح هورمون در دوران بارداری و بعد از آن می‌تواند باعث ریزش مو در شیردهی شود و نکاتی را برای مدیریت ریزش مو در این دوران ارائه می‌دهیم.

علت ریزش ریزش مو در شیردهی چیست؟

طبق گفته انجمن تغذیه با شیر مادر استرالیا، ریزش مو در شیردهی رایج است. بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که بر چرخه مو تأثیر می‌گذارد. در دوران بارداری، هورمون‌ها به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند و باعث رشد مو می‌شوند. به همین دلیل افراد ممکن است متوجه شوند موهایشان در دوران بارداری پرتر به نظر می‌رسد.

اما پس از زایمان، هورمون‌ها به سطح معمول خود باز می‌گردند و سطح استروژن کاهش می‌یابد. این تغییر در هورمون‌ها، چرخه مو را به الگوی معمول خود، از جمله سطح معمولی ریزش مو، باز می‌گرداند. از آنجایی که افراد در دوران بارداری موهای کمتری می‌ریزند، پس از کاهش سطح استروژن موهای زائد بیشتری وجود دارد.

دیدن ریزش موی زیاد می‌تواند نگران کننده باشد. با این حال، این نشانه آن است که هورمون‌های یک فرد همانطور که باید کار می‌کنند.

 ریزش مو در شیردهی

چکار کنیم در دوران شیردهی ریزش مو کم شود؟

بسیاری از زنانی که به تازگی نوزادی به دنیا آورده‌اند و در دوران شیردهی هستند، ممکن است متوجه شوند که موهای خود را بیشتر از قبل از زایمان می‌ریزند. روش‌های مختلفی را برای تقویت موهای خود و جلوگیری از ریزش آن وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

1-مراقب موهای خود باشید

هنگامی که فولیکول‌های شما در فاز تلوژن (مرحله استراحت فولیکول مو) هستند، در شکننده ترین حالت خود هستند و به راحتی می‌توانند از جای خود جدا شوند. برای جلوگیری از ریزش زودرس موها، هنگام برس زدن، شستن و خشک کردن موها با ملایمت رفتار کنید. روبالشی ابریشمی نیز می‌تواند کمک کند تا مطمئن شوید موهای شما در خواب کشیده نمی‌شود. مهربانی با موهایتان تضمین می‌کند که موهای شما تا زمانی که ممکن است در پوست سر باقی بمانند.

2-رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

در حالی که تغییرات هورمونی که به ریزش مو پس از زایمان منجر می‌شود می‌تواند اجتناب‌ناپذیر باشد، تغییرات تغذیه‌ای تأثیرگذار است. هنگامی که بدن در عدم تعادل مواد مغذی است، انرژی را به سیستم‌های ضروری مانند مغز، ریه‌ها، قلب و کبد منتقل می‌کند و از عملکردهای غیرضروری مانند رشد مو دور می‌شود. چنین تغییراتی می‌تواند باعث تشدید یا طولانی شدن دوره ریزش مو پس از زایمان و دوره شیردهی شود. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی پروتئین، سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها و سبزیجات مصرف می‌کنید.

3- حمایت تغذیه‌ای دریافت کنید

برای یک خانواده جدید یا خانواده در حال رشد همیشه آسان نیست که وعده‌های غذایی متعادل خوب تهیه کند، یا حتی در زمان‌های منظم بعد از تولد نوزاد غذا بخورد. ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای به حداقل رساندن تغییرات در موهای شما. همیشه قبل از شروع هر مکملی از پزشک خود مشورت بگیرید.

 ریزش مو در شیردهی

4-استرس را به حداقل برسانید

هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌توانند تاثیر منفی بر چرخه مو داشته باشند و تغییرات هورمونی پس از تولد را تشدید کنند. در حالی که ممکن است استراحت با نوزاد تازه متولد شده آسان نباشد اما سعی کنید زمان استراحتی را فقط برای خودتان اختصاص دهید. مدیتیشن را امتحان کنید. ورزش‌های ملایم مانند یوگای اصلاح شده پس از زایمان نیز می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

5-سبک خود را تغییر دهید

بسیاری از تازه مادران مدل موی کوتاه‌تری را انتخاب می‌کنند که مدیریت آن آسان باشد. نه تنها می‌توان موهای کوتاه‌تر را برای پوشاندن موهای نازک‌تر حالت داد، بلکه موهای کوتاه‌تر نیز زمانی که موهای جدید شروع به رشد می‌کنند کمک می‌کند. تمام یا بیشتر موهایی که ریخته می‌شوند دوباره رشد می‌کنند، اما این روند زمان می‌برد.

6-استفاده از فعال کننده های موضعی

در حالی که برخی از تغییرات مو برای بسیاری از زنان اجتناب‌ناپذیر است، فناوری طبیعی وجود دارد که می‌تواند به سالم نگه داشتن چرخه مو کمک کند. فعال کننده‌های حرفه ای سرم‌هایی هستند که به صورت موضعی استفاده می‌شوند که از مواد گیاهی مانند گلیسیریزین از ریشه شیرین بیان، اسید سالیسیلیک و ترکیبی از مواد گیاهی مانند سانگویسوربا و گل رز ژاپنی استفاده می‌کنند که بر چرخه رشد مو تأثیر می‌گذارد، از ریزش موهای زائد جلوگیری می‌کند و رشد را تقویت می‌کند.

فعال‌کننده‌های موضعی را می‌توان با خیال راحت در دوران شیردهی استفاده کرد و می‌تواند به طور طبیعی از چرخه موی سالم پشتیبانی کند، در حالی که شامپوهای افزایش دهنده حجم و تقویت‌کننده مو، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو به‌طور خاص برای حمایت در هنگام ریزش بیش از حد مو و نازک شدن مو طراحی شده‌اند.

7-استفاده از مکمل های دارویی برای کاهش ریزش مو در شیردهی

ویتامین‌ها نباید جایگزین یک رژیم غذایی متنوع باشند، به خصوص زمانی که شما مادر یک نوزاد جدید هستید و باید از او مراقبت کنید. اما اگر رژیم غذایی شما متعادل نباشد، ممکن است به عنوان مکمل کمک کنند. در حالی که هیچ ویتامین خاصی برای تاثیر بر ریزش مو نشان داده نشده است، اما برای سلامت کلی مهم هستند. اغلب توصیه می‌شود که ویتامین‌های دوران بارداری خود را بعد از تولد نوزادتان ادامه دهید، به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید. درادامه تعدادی از مکمل ها و داروهایی که می تواند به کاهش ریزش مو در شیردهی به شما کمک کند معرفی کرده ایم.

Centrum Multigummies Multi+Beatuy

این خوراکی‌های جویدنی مملو از ویتامین‌های A، C، E و بیوتین برای تقویت مو، ضخیم‌تر شدن موها و حفظ پوست سالم هستند و در عین حال از سیستم ایمنی، چشم‌ها، استخوان‌ها و انرژی شما نیز حمایت می‌کنند.

Pink Stork Postpartum Mood Support

این کپسول‌ها حاوی بابونه است که صدها سال است به عنوان یک درمان جایگزین برای استرس و بهبود خواب استفاده می‌شود. آنها همچنین حاوی آشواگاندا هستند، گیاهی که معمولاً برای درمان استرس استفاده می‌شود. دکتر جونز می‌گوید او دیده است که آشواگاندا به بهبود ظاهر موهای نازک پس از زایمان کمک می‌کند. طرفداران می‌گویند که بر این باورند که ممکن است به آنها کمک کرده باشد که در فراز و نشیب‌های مراقبت از نوزادی آرام‌تر بمانند

biotin Nature’s Bounty

این برند به شدت روی بیوتین شرط بندی می‌کند، با 10000 میکروگرم در هر ژل، مقداری روغن خنثی و گلیسیرین، و هیچ چیز دیگری: بدون ویتامین یا مواد معدنی اضافه شده، فقط بیوتین برای کمک به حمایت از مو، ناخن و پوست سالم است به گفته طرفداران، پس از چند هفته آنها معتقدند که متوجه تفاوت در مو و ناخن خود شده‌اند.

سرم موی Vegamour Gro

اگر مصرف روزانه یک قرص به نظر چیز دیگری است که باید به خاطر بسپارید، یا به دنبال یک یا دو پانچ برای رشد مو هستید، استفاده از سرم مو یک گزینه عالی است. سرم موی Vegamour Gro از عصاره‌های گیاهی استفاده می‌کند که در بهبود ظاهر موها مانند شبدر قرمز و کورکومین بسیار نویدبخش است، که Vegamour وعده داده است که می‌تواند تراکم مو را تا 50 درصد افزایش دهد. همچنین دارای 90 روز ضمانت بازگشت پول است، بنابراین می‌توانید بدون ریسک آن را امتحان کنید.

 ریزش مو در شیردهی

بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش ریزش مو در شیردهی

بیوتین

بیوتین بخشی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. به طور معمول منبع خوبی از پروتئین نیز هست. غذاهایی که سرشار از بیوتین هستند عبارتند از تخم مرغ، دانه‌ها و آجیل.

ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در رشد سلولی دارد. این شامل سلول‌های مو می‌شود. ویتامین A همچنین به تولید سبوم در بدن کمک می‌کند. سبوم یک ماده روغنی است که پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد. غذاهای سرشار از ویتامین A عبارتند از: سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج و کلم پیچ.

ویتامین C

ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به محافظت در برابر استرس کمک می‌کند. همچنین به بدن شما در تولید کلاژن کمک می‌کند. در نهایت، ویتامین C به بدن شما در جذب آهن کمک می‌کند. آهن برای رشد مو ضروری است. غذاهایی که ویتامین C بالایی دارند عبارتند از توت فرنگی، مرکبات و فلفل.

ویتامین D

ویتامین D برای تحریک فولیکول‌های مو عمل می‌کند. این تحریک به رشد مو کمک می‌کند. علاوه بر این، آلوپسی با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است. بدن ما ویتامین D را با کمک پرتوهای خورشید پردازش می‌کند. مکمل‌ها بهترین منبع ویتامین D شما هستند.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مانند ویتامین C است. یک مطالعه کوچک با استفاده از توکوترینول های ویتامین E تکمیل شد. این مطالعه رشد مثبت مو را در گروه مصرف کننده توکوترینول نشان داد. دانه‌های آفتابگردان، بادام و اسفناج همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

نتیجه گیری در مورد ریزش مو در شیردهی

ریزش مو در شیردهی و پس از زایمان به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها شایع است. موها معمولاً در سال اول پس از زایمان به حالت معمول خود باز می‌گردند. با این حال، اگر نگران کننده باشد، فرد می‌تواند مدل‌های مختلف مو یا محصولات حجم دهنده مو را امتحان کند. خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز ممکن است به رشد سالم مو کمک کند. اگر فردی نگران ریزش موی بیش از حد باشد، ممکن است بخواهد برای بررسی شرایط زمینه ای با پزشک تماس بگیرد.

مطالب مشابه را ببینید!