مجله تاپ‌ناز‌

ریزش مو در یائسگی و پیشگیری و روش های درمان ریزش مو در سنین بالا

اطلاعات درباره ریزش مو در یائسگی

بالا رفتن سن برای خیلی از افراد برابر است با انواع بیماری ها و مشکلات جسمانی. برخی اوقات این مسائل میان زن و مرد مشترک می باشد و به اصطلاح وابسته به جنسیت نمی باشد. ولی مواردی مانند ریزش مو یائسگی مخصوص بانوان می باشد. اگرچه این مشکل در همه زن ها رخ نمی دهد ولی تعداد فراوانی از زنان با مشکلات ریزش مو در سن بالا مواجه می شوند.

در این  نوع از ریزش مو تغییرات هورمونی در سنین بالا موثر است. پس دیگر علل متداول ریزش مو مانند کم خونی و سوء تغذیه و … در آن اثری ندارد. درمان جهت توقف نمودن عوارض ناشی از یائسگی، هورمون درمانی می باشد که در آن، هورمون های جایگزین به شخص می دهند تا تعریق ، بی خوابی، استرس و …. کاهش داده شود. با برطرف شدن این موارد و دریافت هورمون های لازم، ریزش مو نیز قطع می شود.

 

ریزش مو در یائسگی

دلیل ریزش مو پس از یائسگی

نخست اینکه تمام زنان یائسه به ریزش مو دچار نخواهند شد. ریزش مو در این زمان یک مشکل فراگیر است اما تمام اشخاص را درگیر نمی کند. بعضی از خانم ها در سنین بالا با مشکل کم پشتی مو و کچلی مواجه می گردند. در این شرایط موها نازک می شوند و به بسیار ریزش پیدا می کنند. رشد موها نیز خیلی سرعت کمتری از ریزش مو دارد و در نهایت فاصله میان تارهای مو زیاد می شود.

این مشکل به تنهایی رخ نمی دهد بلکه عوارض دیگری نیز به همراه دارد. از جمله اینکه بدن شخص به صورت ناگهانی داغ می شود. این حالت به اندازه ای زیاد است که گویی بدن گر می گیرد و داغی خیلی زیاد همراه با تپش قلب و … رخ می دهد. دلیل اصلی ریزش مو یائسگی و گر گرفتگی و …. چیزی جز، تغییرات هورمون ها در بدن نمی باشد.

کمبود استروژن با افزایش سن

با بالا رفتن سن، پوست دچار تغییراتی خواهد شد و چروک های زیادی روی صورت به وجود می آیند. موها هم دقیقا مانند پوست، دچار عوارض مربوط به بالا رفتن می گردند. می شود گفت که فولیکول های مو، کوچک می شوند و کم کم از بین می روند.

فولیکول مو در زیر پوست سر واقع شده است و قسمتی از ریشه مو است. رد پای آسیب به فولیکول در تمام ریزش مو ها، مشاهده می شود. در اصل تا هنگامی که فولیکول سالم می باشد، موها نیز زنده و سالم هستند.

تغییرات در هورمون ها در زمان یائسگی و کمبود استروژن، از مهم ترین دلایل ریزش مو در سنین بالاتر می باشند. در اصل کوچک شدن فولیکول ها از سنین 40 سالگی آغاز می گردد و با بالا رفتن سن ، ریزش های شدید مو نیز رخ می دهند.

الگوی ریزش مو زنانه و ریزش مو در یائسگی

الگوی ریزش مو زنانه در سنین بالای 50 سال زیاد تر می شود و همراه با تغییرات در هورمون ها در زمان یائسگی بیش تر می شود. خیلی از زن ها در این سن دچار کچلی نیز می گردند. البته تعداد زنان های کچل خیلی کمتر از آقایان می باشد و شاید این بتواند مقداری از نگرانی های شما را کاهش دهد.

الگوی ریزش مو در طی دوران زندگی ارتباط زیادی با ژنتیک خواهد داشت. همراه با بالا رفتن سن در یائسگی نیز تاثیر زمینه های ارثی در تغییرات هورمون ها و نتایج آن، خیلی پر رنگ می باشد. در خیلی از خانم ها با بالا رفتن سن و کم شدن استروژن، مقدار  آندروژن نیز دچار تغییراتی می شود. تعادل نداشتن هورمون ها درزمان یائسگی باعث رشد موهای زائد در بعضی از اندام ها می شود. به این شکل همراه با کم شدن موهای سر، موی چانه زیاد می شود.

ریزش مو در یائسگی

 

روش های درمان ریزش مو در یائسگی

پی_آر_پی

پی آر پی یک تکنیک غیر جراحی برای افرادی است که علاقه ای به جراحی ندارند و یا شرایط آن‌ ها طوری نیست که انجام عمل جراحی لازم باشد. در این تکنیک میکرو اینجکشن جهت تزریق نمودن پلاکت‌های خون ، به پوست سر به کار می رود تا با انجام این عمل، رشد موهای بیمار با تحریک نمودن ، زیاد شود.

فرآیند پلاسمای غنی از پلاکت

جهت انجام این عمل، پزشک کمی از خون از بیمار را می گیرد، خونی که گرفته شده است، به مقداری نیست که در انجام آزمایش‌های خون بکار می رود. خون گرفته شده مورد سانتریفیوژ قرار می‌ گیرد تا سلول‌ های غنی و پلاکت جدا گردد. متخصص جهت انجام این کار از سیستم اکلیپس بهره می گیرد. سیستم اکلیپس بر اساس جدا کردن خون طبق چگالی، با بکار بردن سانتریفیوژ عمل‌ می نماید. این سیستم باعث می شود پلاسمای دارای پلاکت با بیشترین مقدار پلاکت تفکیک شود و بهترین ترکیب سلولی در آن به وجود بیاید.

لیزر درمانی

این تکینیک که با اسم لیزر اشعه قرمز نیز معروف است لیزر کم توانی می باشد که جهت رفع ریزش‌ های مو در زنان و مردان، آلوپسی آندروژنتیک و طاسی‌، کاربرد دارد. مکانیزم لیزر‌های کم توان جهت رفع ریزش مو به طور دقیق مشخص نگردیده است ولی طبق آخرین بررسی ها، عملکرد لیزر به این شکل است که وارد سلول‌ها می شود و موجب بیش تر شدن فعالیت‌ سلول‌ها می شود. سلول ‌هایی که به دلیل بالا رفتن سن، در عملکردشان مشکل ایجاد شده‌ است، تحت لیزر دوباره فعال می شوند و در نتیجه رشد مو افزایش پیدا می کند.

کاشت مو

کاشت مو باید توسط یک جراح متخصص زیبایی انجام گردد. در کاشت مو، بخشی از پوست که رشد مو در آن به خوبی رخ داده است  را برمیدارند و بعد از آن با به وجود آوردن برش‌ های خیلی ریز در بخشی که ریزش مو اتفاق افتاده است، گرافت‌ ها پیوند زده می شوند و عمل کاشت مو انجام می شود. زخم به وجود آمده در پشت سر جهت برداشتن گرافت نیز بخیه می گردد. عمل کاشت مو تحت بی ‌حسی موضعی در بخش  های مورد نظر، انجام می شود.

مراقبت‌ های پس کاشت مو به این شکل است که همه زخم‌ های به وجود آمده در روی پوست سر بانداژ می گردند. پس از سپری شدن چند روز می شود بانداژها را برداشت و طبق روند بهبودی ، پس از برداشتن بانداژها، بیمار قادر خواهد بود خیلی آرام سر خود را بشوید. در این مدت، امکان ریختن موهای کاشته شده وجود دارد، ولی احتیاجی به نگران شدن نیست، به این دلیل که به زودی موهای تازه به جای آنها رشد می نمایند.

مطالب مشابه را ببینید!