مجله تاپ‌ناز‌

زندگی در اسپانیا چگونه است؟ + شرایط و نکات زندگی در این کشور

زندگی در اسپانیا چگونه است؟

اسپانیا کشوری مستقل محسوب میشود و از اعضای اتحادیه اروپا است. امروزه اسپانیا یک کشور دموکراتیک و دارای حکومت پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی میباشد. اسپانیا کشوری توسعه یافته و از نظر تولید ناخالص داخلی سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید. این کشور با داشتن سطح بالای استاندارد زندگی مکانی مناسب برای مهاجرت در نظر گرفته میشود. اسپانیا در سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه عضو است. قلمرو اسپانیا شامل جزایر بالئارس در دریای مدیترانه، جزایر قناری در سواحل آفریقایی اقیانوس اطلس، دو شهر خود مختار سبته و ملیلیه در آفریقای شمالی، هم مرز با کشور مراکش و چندین جزیره مسکونی و غیر مسکونی دیگر از جمله آلبوران، شافاریناس، آلوزماس و ولز د لا گومرا میباشد. با مساحت ۵۰۵  هزار کیلومتر مربع اسپانیا از لحاظ بزرگی دومین کشور بزرگ اروپای غربی و پنجمین کشور بزرگ کل قاره اروپا است.

اسپانیا یکی از پر بازدید ترین کشور ها در جهان میباشد، هر ساله تقریبا ۶۰ میلیون گردشگر از این کشور بازدید میکنند. گردشگری برای این کشور سالانه ۴۰ میلیارد یورو درآمد دارد. صنعت گردشگری اسپانیا در رتبه دوم صنعت بزرگ جهان گردی جهان قرار دارد. اسپانیا از یک اقتصاد مختلط سرمایه داری پیروی میکند و سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان و پنجمین اقتصاد بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب میشود.

 

زبان اسپانیا و دین مردم اسپانیا

جالب است بدانید زبان رسمی مردم اسپانیا، اسپانیایی است که اغلب به آن Castellano میگویند ، علاوه بر خود کشور اسپانیا، اسپانیایی زبان مادری ۳۵۸ میلیون نفر شناخته میشود و زبان رسمی تمام کشور های قاره آمریکا به جز کانادا، ایالات متحده و برزیل اسپانیایی است. این زبان پس از چینی پر استفاده ترین زبان دنیا محسوب میشود. اما در ایالت کاتولینا زبان باسک و گالیسیا استفاده میشود.

اگرچه اسپانیا از لحاظ دینی یک کشور سکولار به شمار میرود. اما اسپانیایی ها اکثرا کاتولیک هستند. خوب است بدانید بیش از سیصد سال پیش بیشتر اسپانیا مسلمان بوده و تا سال ۱۴۹۲ که در گرانادا آخرین پادشاه مور سقوط کرد، بخش هایی از اسپانیا تحت حکومت مسلمانان بود.

زندگی در اسپانیا

موقعیت جغرافیایی اسپانیا

این کشور از نظر موقعیت جغرافیایی در شبه جزیره ایبری واقع در جنوب غربی اروپا میباشد. بخش اصلی اسپانیا از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای و از شرق و جنوب با دریای مدیترانه و جبل الطارق و از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم مرز است. طولانی ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا، مرز این کشور با پرتغال به طول ۱۲۱۴ کیلومتر میباشد.

زندگی در اسپانیا

آب و هوا

اسپانیا آب و هوایی متغییر دارد. هر جای این کشور دارای آب و هوای خاص خود میباشد. بعضی جاها آب و هوایی کوهستانی و اقیانوسی دارند. بعضی دیگر آب و هوایی مدیترانه ای دارند. بهترین فصول سال برای سفر به اسپانیا بهار و پاییز میباشد. در ماه های اردیبهشت، خرداد و مهر، جمعیت توریست های این کشور در بهترین حالت خود هستند. آب و هوای این کشور زیاد شبیه بقیه اروپا نیست. در شمال آن هوای معتدل ولی در بخش های جنوبی و مرکزی این کشور آب و هوای مدیترانه ای وجود دارد. پس اگر قصد سفر به نقاط مختلف اسپانیا را دارید، به یاد داشته باشید که چشم انداز طبیعی و آب و هوا این کشور بسته به شهر و ناحیه مورد نظرتان برای سفر میتواند به طرز چشمگیری تغییر کند.

زندگی در اسپانیا

مهم ترن شهرهای اسپانیا

مادرید بزرگ ترین شهر اسپانیا و پایتخت این کشور است که در وسط شبه جزیره ایبری قرار دارد. این شهر مرکز مالی و هنری اسپانیا محسوب میشود. مادرید با جمعیتی حدود ۶.۵ میلیون نفر، پر جمعیت ترین استان کشور میباشد. بارسلونا دومین شهر و محبوب ترین مقصد گردشگران بین المللی است.

زندگی در اسپانیا

شرایط اقتصادی در اسپانیا

واحد پول این کشور یورو میباشد. سال ۱۹۸۶ بود که اسپانیا به اتحادیه اروپا ملحق شد و اقتصاد خود را به شکل مدرن تری تبدیل کرد. صنعت گردشگری، کشاورزی، تولید و انرژی از عمده ترین صنایع اقتصاد اسپانیا هستند. حدود چهل درصد مشاغل اسپانیا توسط زنان ایجاد شده است. همین امر موجب تبدیل شدن اسپانیا به مکان مناسبی برای کارآفرینان زن میشود. این کشور با سواحل آفتابی و شهر های شلوغ تاریخی خود، بیشتر از بقیه کشور های اروپایی گردشگران را به خود جذب کرده است. بر اساس کیفیت زندگی این کشور در بین ده کشور برتر در دنیا قرار دارد. پایه اقتصاد اسپانیا امور خدماتی است و بعد از آن توریسم در بیشتر شهر های این کشور حرف اول را میزند.

یک برسی کلی از هزینه های زندگی در اسپانیا در مقایسه با شهر های بزرگ جهان

در مادرید هزینه زندگی معقول تر از بسیاری از پایتخت کشور های دیگر است. در سال ۲۰۱۸ پایتخت اسپانیا در رتبه ۶۴ هزینه زندگی قرار گرفته و این رتبه یعنی از لندن ارزان تر و از برلین گران تر است. این برسی شامل هزینه های غذا، لباس، مسکن، حمل و نقل، سلامتی و سرگرمی است. هزینه های زندگی در بارسلونا در رتبه ۷۹ این رتبه بندی قرار گرفته است. در والنسیا اسپانیا هزینه زندگی از بارسلونا و مادرید هم ارزان تر است. چهارمین شهر بزرگ اسپانیا سویل نام دارد. که هزینه زندگی در این شهر نسبت به سه شهر دیگری که نام برده شد، کمتر است.

زندگی در اسپانیا

فرهنگ مردم اسپانیا

اسپانیا فرهنگی بسیار منحصر به فرد دارد. مردمان این کشور بسیار خوش برخورد هستند. اسپانیا با سواحل عجیب و غریب و آفتاب زیادش معروف شده است. این کشور یکی از مراکز فرهنگی اروپا به شمار میرود. اسپانیا میراث هنری معروفی دارد. نقاش بسیار معروف و هنرمند مشهور مثل پیکاسو از گنجینه های ماندگار فرهنگ اسپانیایی هستند. این کشور مردمانی پرشور دارد که تا دیر وقت در خیابان های شهر پرسه میزنند و بنابرین خیابان ها همیشه شلوغ و آکنده از روح زندگی است. مردم اسپانیا بیشتر اوقات در حال خوشگذرانی و جشن گرفتن با دوستان و خانواده خود هستند. موسیقی و رقص منطقه ای اسپانیا به اندازه فوتبال و فستیوال هایش معروف هستند.

زندگی در اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا

اسپانیا در سطح آموزش عالی بسیار بالایی قرار دارد و دانشگاه هایی به قدمت چند صد ساله در آن وجود دارد. فرایند بولونیا در بیشتر دانشگاه های این کشور برقرار است، یعنی تحصیل برای دانشجو های پر استعداد اما کم درآمد امکان پذیر است. از ۷۶ دانشگاه موجود در این کشور ۳۱ دانشگاه خصوصی و ۴۵ مورد از آنها دولتی است. بیشتر دانشگاه های اسپانیا در بارسلونا و مادرید قرار دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بومی رایگان است اما هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار بالاست.

زندگی در اسپانیا

حمل و نقل عمومی در اسپانیا

سیستم حمل و نقل عمومی اسپانیا گستردگی خوبی در تمام شهرهای آن دارد. اگر به دنبال کاهش هزینه های ماهیانه زندگی خود در اسپانیا هستید، میتوانید از امکانات ارزان قیمتی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. بسته به مسیری که میپیمایید کرایه اتوبوس یک تا دو یورو است، البته میشود از بیلیط های ماهیانه که باعث صرفه جویی در هزینه مترو و اتوبوس میشود استفاده کرد.

یکی از امکانات خوب اسپانیا برای سالمندان کارت طلایی است. افراد بالای ۶۰ سال قادرند با استفاده از کارت طلایی و پرداخت هزینه سالانه ۶ یورو، با توجه به زمان و نوع سیستم حمل و نقلشان بین ۲۵ تا ۴۰ درصد تخفیف بگیرند.

جاذبه های گردشگری اسپانیا

اسپانیا کشوری با تاریخی کهن است. به همین دلیل بناها و ساختمان های تاریخی زیادی در آنجا وجود دارد که مقصد گردشگر های زیادی هستند. از مهمترین جاذبه های گردشگری این کشور میتوان به کاخ الحمرا در شهر گراندا، قصر آلکازار در شهر سویل، مسجد-کلیسای جامع قرطبه در شهر کوردوبا، کلیسای ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلونا، موزه دل پرادو در شهر مادرید، کاخ سلطنتی مادرید، ساحل لاکانچا و … اشاره کرد.

مشاغل مورد نیاز در اسپانیا

در بحث فرصت های شغلی اسپانیا در مجموع در مقایسه با کشور های دیگر حوضه شنگن شاخص مناسبی ندارد و اختلاف طبقاتی این کشور زیاد است. اما این وضعیت با سرعت خوبی در حال بهتر شدن میباشد. گردشگری، کشاورزی، نساجی، واردات زعفران، محصولات مربوط به انرژی و ترابری، حوزه فناوری و اطلاعات از پر درآمد ترین کسب و کار های ممکن در اسپانیا هستند. اسپانیا یکی از پیشرفته ترین کشورها در حوزه تولید انرژی‌ های تجدید پذیر میباشد.

وضعیت بهداشت و درمان اسپانیا

بهداشت و درمان در این کشور به سطح قابل قبول و هم اندازه سایر کشور های مدرن است. حدود ده درصد سود ناخالص اسپانیا صرف این بخش میشود و در نتیجه مردم از سطح بهداشت و درمان بسیار خوبی بهرمند هستند. میانگین عمر مردمان این کشور از اروپا بیشتر است. در اسپانیا دو نوع مراقبت بهداشتی خصوصی و عمومی وجود دارد. بعضی از مراکز درمانی این کشور هر دو نوع مراقبت را ارائه میدهند. هر کسی که در اسپانیا زندگی میکند میتواند از درمان رایگان این کشور بهرهمند شود. یعنی مهاجرین این کشور میتوانند از مراقبت های بهداشتی رایگان استفاده کنند. دندانپزشکی در اسپانیا خصوصی است و افراد تمام هزینه های درمانشان را به صورت شخصی پرداخت میکنند.

هر سال جشنواره های زیادی در اسپانیا برگزار میشود

اسپانیا یکی از توسعه یافته ترین کشور های دنیا است که در حین توسعه یافته بودن هنوز هم سنت ها و عقاید قدیمی در بین مردم این کشور رایج است و هر ساله بسیاری از این عقاید و سنت ها را با برگزاری جشن و فستیوال گرامی میدارند.

گاو بازی یکی از جشنواره های محبوب اسپانیا است و گاو باز ها به دلیل پوشش لباس های رنگارنگ و نحوه عملکرد در میدان بازی از نظر برخی تماشاگران به عنوان یک اثر هنری در نظر گرفته میشود. این رویداد با نام روز سن فرمین معروف است، و هر سال از قسمت دویدن با گاو ها شروع میشود. بیش از یک میلیون نفر هر سال در آن شرکت میکنند تا با گاو های اسپانیایی در خیابان های مخصوص بدوند و جالب است بدانید حیوان ملی اسپانیا نیز گاو است و توماتینا یکی از منحصر به فرد ترین و مشهورترین جشنواره های دیگر دنیا است و هر ساله در اسپانیا و در ماه اوت برگزار میشود. این بزرگ ترین مبارزه با مواد غذایی در جهان محسوب میشود، حدود سه هزار نفر از نقاط مختلف جهان در این جشنواره گردهم آمده تا صد تن گوجه فرنگی را در یک جنگ خیابانی به سوی هم پرتاب کنند.

معایب زندگی در اسپانیا

دستمزد قشر متوسط جامعه اسپانیا

با اینکه هزینه های زندگی در اسپانیا پایین است، دستمزد های پایین این کشور نسبت به کشور هایی مثل فرانسه، آلمان و… یکی از بزرگ ترین معایب این کشور محسوب میشود. خوب است بدانید پس از ورود واحد پولی یورو، هزینه ها کمی افزایش پیدا کرده و مثل گذشته نیست.

فساد در حوزه املاک اسپانیا

خانه های زیادی در این کشور بدهکاری مالی دارند و هیچ روش بهتری برای نقد کردن این پول به جز فروش به افراد غریبه وجود ندارد. پس اگر قصد خرید ملک و املاکی در اسپانیا دارید حواستان باشد و این نکته را در نظر بگیرید. بهتر است حتی برای پرداخت پول پیش اجاره خانه در اسپانیا با وکیل خود صحبت کنید.

تبعیض نژادی در اسپانیا

اسپانیایی ها به خون گرمی و مهربانی معروفند، اما عده ای هم پیدا میشوند که مثلا اگر با آنها در زمینه موقعیت های شغلی رقابت کنید، خیلی واکنش خوبی نسبت به این وضعیت نخواهند داشت.

مدرک حدود پنجاه درصد مردم اسپانیا دیپلم است

مهاجرت به این کشور برای خانواده هایی که ارزش های علمی خیلی برایشان مهم است، انتخاب مناسبی نیست. میانگین افراد تحصیل کرده تا دبیرستان در بقیه کشور های اروپایی بسیار بالا تر است و همین موضوع تاثیر منفی بر کیفیت زندگی از لحاظ ارزش های علمی مردمی که قرار است در بین آنها زندگی کنید، میگذارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا درباره کشور زیبای اسپانیا اطلاعاتی ارائه شود. اسپانیا کشوری ارزان برای زندگی و سومین رتبه از لحاظ منابع طبیعی را دارد. جزایر شگفت انگیز و طبیعت منحصر به فرد این جزایر هر ساله توجه تعداد زیادی از گردشگران سراسر دنیا را به خود جذب میکند. اسپانیا یکی از کشور های مقرون به صرفه در اروپا است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای مهاجرت خیلی از افراد در نظر گرفته میشود. اگر پیشنهاد شغلی در این شهر دارید بهتر است بدانید مردم اسپانیا بر خلاف بیشتر کشور های اروپایی فقط زبان خود را میفهمند و انگلیسی کاربرد زیادی ندارد. پس زندگی در اسپانیا علاوه بر مزایا معایب خود را هم دارد. در انتها اگر قصد مهاجرت دارید نکات این مقاله را به خوبی به یاد بسپارید.

مطالب مشابه را ببینید!