مجله تاپ‌ناز‌

شکل گیری ساختار مغز نوجوانان چگونه است؟

در این مطلب در مورد ساختار مغز نوجوانان و عملکرد آن توضیحاتی داده ایم. رشد مغز و شکل گرفتن ساختار مغز نوجوانان یکی از مسائلی است که در این دوره بسیار اهمیت دارد. در زمان نوجوانی علاوه بر رشد جسم و روان، مغز نوجوان هم رشد می کند. ممکن است طی این دوره از زندگی آشفتگی های هیجانی  رفتاری برای فرد ایجاد شود.

ساختار مغز نوجوانان

ساقه مغز که ابتدایی ترین بخش مغز است، وظیفه کنترل عملکردهای پایه ای مانند تنفس، فشار خون، درجه حرارت بدن و هوشیاری را به عهده دارد. بخش عاطفی درست در بالای ساقه مغز قرار دارد. این بخش که به آن دستگاه لیمبیک می گویند مسئولیت حافظه، واکنش های عاطفی خودکار و ناخودآگاه، همچنین کنترل هورمون ها را به عهده دارد.

هسته مغز توسط بخش زیادی از سلول های عصبی شکل می گیرد. از هسته های اصلی مغز آمیگدال است که وظیفه کنترل استرس، احساسات جنسی و خشم را به عده دارد. این بخش وضعیت های هیجان انگیز، خطرات و وضعیت امن را به بدن گزارش می کند و عکس العمل های غیر ارادی را به دنبال دارد. حالا تفاوتی که در مغز نوجوان وجود دارد تغییرات مداوم در این بخش است.

 

مغز عاطفی و رشد مغز در دوران نوجوانی

در ساختار مغز نوجوان بخش تصمیم گیرنده و برنامه ریز مغز یا به عبارتی قشر پیش پیشانی کاملا رشد نکرده و هنوز شکل کامل نگرفته است. در این دوره مغز عاطفی تسلط بیشتری دارد. همین امر باعث می شود تا نوجوان ها در مقابله با مسائل عاطفی و احساسی عمل کند. ولی افراد بزرگسال در مواجه با مسائل، کشمکش هایی در بخش پیش پیشانی و بخش عاطفی خود دارند.

با یک مثال در این مطلب به راحتی متوجه می شوید. مثلا فرض کنید وقتی رانندگی شخصی از فرد بزرگسالی سبقت بگیرد او ممکن است در تصمیم گیری سبک سنگین کند. ممکن است در ابتدا او هم تصمیم گرفته که سبقت بگیرد ولی پس از فکر کردن با خود بگوید اگر من هم سبقت بگیرم ممکن است باعث تصادف شود. در نتیجه او طبق شخصیت شکل گرفته خود اقدام به عمل می کند. ولی اگر همین اتفاق برای فرد نوجوان بیفتد به احتمال زیاد او احساسی و هیجانی تصمیم می گیرد.

شکل گیری ساختار مغز نوجوانان چگونه است؟

تغییر هویت با رشد ساختار مغز نوجوان

از آنجا که ساختار مغز در نوجوانی در حال تغییر است، نوجوانان در این سن نیاز به هویت یابی دارند تا مشخص کنند که چه تمایل هایی و چه شخصیتی دارند تات بتوانند خود را تعریف کنند. آنها بعد از هویت کودکی به دنبال هویت جدید خود هستند.

در این بین برای یافتن هویت خود نوجوانان از هم سن و سال های خود الگو می گیرند و تحت تاثیر آنها هستند. آنها طی این مسیر برای اینکه مشخص کنند که چه شغلی را دوست دارند و چه شخصیتی را می خواند داشته باشند، تجربه های زیادی را امتحان می کنند. در این دوران والدین و معلمان باید شرایط مناسبی را برای رشد فکری این دسته از افراد قرار دهند.

 

رشد و تغییرات مغز نوجوانان

در موقع نوجوانی مغز با تحت تاثیر قرار گرفتن توسط هورمون ها نیازها و تجربیات تازه ای را باز سازی می کند. در این دوران به دلیل شتاب در سرعت انتقال اطلاعات، مسیرهای جدیدی در مغز شکل می گیرد. در نوجوانی در واقع دیدگاه ها و واکنش های تازه ای شکل می گیرد که ممکن است در چنین شرایطی مسائل مطابق با روند عادی و معمولی زندگی پیش برده نشود. از دست رفتن ثبات شخصیت در این دوران با توجه به تغییرات پیش آمده قابل توجیه خواهد بود. در واقع نوجوانان در این بازه از زندگی خود به رابط فردی، آینده و شغل بسیار فکر می کنند.

 

تاثیرات تغذیه و مواد مخدر بر رشد مغز نوجوانان

استفاده از عنصر روی در این سن موثر است زیرا روی عملکرد مناسب سروتونین مغز کمک می کند کمبود این ماده در مغز باعث ترشح گلوتامات می شود که باعث اضطراب در نوجوانان می شود. روی باعث تنظیم خلق و خو می شود. اگر روی کافی به مغز نرسد باعث ایجاد بد اخلاقی و زودرنجی در نوجوانان می شود. پس والدین برای تامین روی باید توجه ویژه داشته باشند.

نوجوانان در این دوره مایل هستند هر چیزی را تجربه کنند. این گروه سنی نسبت به بزرگسالان بیشتر به الکل و مواد اعتیاد پیدا می کنند و برای آنها یک عادت می شود. مصرف این مواد باعث می شود که بخشی از مغز آنها طبیعی عمل کند و قسمتی از آن عملکرد ضعیفی داشته باشد.

نوجوانان در این دوره نیاز به مصرف چربی های سالم دارند. از آنجا که در این دوره مغز این افراد در حال فرآیند میلینه کردن است آنها نیاز به استفاده از اسیدهای چرب دارند. توصیه می شود که از ماهی های دارای امگا 3 استفاده شود. مصرف این چربی باعث کاهش افسردگی و احتمال خودکشی می شود.

مطالب مشابه را ببینید!