مجله تاپ‌ناز‌

آموزش ساخت تابلو برجسته شیک لاکچری زیبا به دو روش

در این بخش 2 روش برای ساخت تابلوی برجسته را به سادگی توضیح داده ایم و می توانید در منزل یک تابلوی برجسته بسیار شیک و لاکچری را بسازید.

تابلو برجسته یکی از تابلوهای محبوب و زیبای ایران و جهان است که بسیار تنوع دارد و دارای طرح، جنس، رنگ و … است و اگر علاقه دارید که منزل خود را به زیبایی تزیین کنید می توانید این تابلو زیبا را در خانه بسازید که در ادامه روش ساخت تابلو برجسته را به شما آموزش می دهیم.

بعضی از افراد به نصب تابلوهای زیاد در منزل علاقه دارند و این تابلوها هم تنوع زیادی دارند و می توان از تابلو برجسته استفاده کرد که بسیار خاص و جذاب است. اگر با مشاهده یک اثر هنری غرق در خطوط آن شده اید و مبهوت می شوید پس شما به هنر علاقه دارید و وقت آن رسیده است که دست به کار شوید و یک تابلوی برجسته شیک بسازید.

می توانید به آسانی این تابلو را در منزل بسازید، شاید بار اول تابلوی دست ساز شما مقداری متفاوت تر از چیزی باشد که انتظار آن را دارید و خیلی جذاب به نظر نرسد، ولی باید بی توجه باشید، بار دوم و سوم تابلوهای شما بسیار زیباتر و هنرمندانه تر خواهد شد و فقط کافی است از ذوق هنری و خلاقیت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

تابلو برجسته

یکی از تابلوهای پرطرفدار که در خیلی از کشورها از جمله ایران مورد توجه قرار می گیرد و بسیار پرفروش است، تابلوی برجسته است؛ تابلوهای برجسته امروزه مدرن شده اند و از نوعی شیشه و دنباله ای از تابلو برجسته سازی سنتی هستند که در دوران خود بسیار محبوب بوده اند،  این تابلوها دارای طرح هایی زیبا، متنوع، خلاقانه و ذهنی می باشند که بنا به سلیقه و هنر خود می توانید آن را یا خریداری کرده و یا در منزل تهیه نمایید.

تابلو برجسته

روش های مختلف برای ساختن تابلو برجسته وجود دارد، استفاده از خمیر سرامیک و چسب چوب، پودر مل و چسب چوب، خمیر تکسچر، ورق آلومینیومی و گل، گچ و سیمان و … وجود دارد که می توانید برای ساخت تابلوهای برجسته استفاده کنید.

در ادامه دو روش ساخت تابلوی برجسته را به شما آموزش می دهیم.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه ساخت تابلو برجسته با شکل برگ

 

تابلو برجسته

روش ساخت تابلو برجسته

در ابتدا از روش اول می توانید پیروی کنید.

وسایل مورد نیاز

  • دو پیمانه چسب چوب
  • دو قاشق پودر سنگ
  • دو قاشق پودر سینکا
  • دو پیمانه پودر مل
  • یک پیمانه سریش

روش اول: با خمیر سرامیک و چسب چوب به شکلی زیبا

برای ساخت این تابلو ابتدا باید خمیر سرامیک را تهیه کنید، سپس به سراغ ساخت تابلو می رویم.

ساخت خمیر

تمامی مواد را با هم ترکیب نموده و به خوبی هم بزنید، تا شکل یکنواختی به خود بگیرد، چنان چه خمیر سفت بود، به آن کمی چسب چوب بیافزایید، توجه داشته باشید که خمیر شما نباید به دست بچسبد و یا سفت باشد.

نکته : هیچگاه از آب برای از بین بردن سفتی و نرم نمودن خمیر بهره نبرید، این کار موجب می شود تا اثر شما در پایان کار دچار شکستگی و ترک خوردگی شود.

ساخت تابلو

پس از تهیه خمیر حالا نوبت به ساخت تابلو می رسد، برای این منظور ابتدا باید طرح مورد نظر خود را انتخاب نموده و بر روی کاغذ پوستی رسم کنید. هنگام انتخاب طرح به اندازه طرح و برابری آن با تابلو توجه داشته باشید.

سپس طرح انتخابی خود را به وسیله ی کاربن بر روی تابلو منتقل کنید.

در این مرحله دست های خود را چرب نموده و مقداری از خمیر را جدا کنید و بر روی سطح کار بگذارید، می توانید برای جلوگیری از خشک شدن مابقی خمیر را درون پلاستیک بگذارید.

تابلو برجسته

به وسیله ی وردنه خمیر را بر روی سطح کار پهن کرده و قسمت هایی از طرح و یا همان الگو را بر روی آن قرار داده و ببرید، لازم به تاکید است که در این مرحله توجه و دقت زیادی به خرج دهید.

تمامی قسمت هایی را که برای برجسته کاری تابلو نیاز دارید را بر روی خمیر قرار داده و ببرید، سپس خمیرهای برش خورده را بر روی تابلو بگذارید.

به همین ترتیب تمامی مراحل برش طرح های خمیری و قرار دادن آنها را بر روی تابلو با استفاده از هنر، حوصله و خلاقیت انجام دهید تا شکل مورد نظر شما ترسیم شود.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش گلسازی آسان در منزل + ساخت گل های زیبا با کاغذ در منزل

 

تابلو برجسته

پس از پایان کار در آخرین مرحله تابلو را به مکانی مقابل هوای آزاد انتقال دهید، و در نهایت پس از خشک شدن کار آن را به سلیقه ی خود و متناسب با کار رنگ آمیزی نمایید.

تابلو برجسته

وسایل مورد نیاز

  • ورق آلومینیومی
  • برگههای طبیعی
  • برگهای مصنوعی
  • تکه چوب
  • چسب چوب یا مقوای کلفت
  • قلم مو
  • واکس سیاه یا شاپان
  • تکه ای اسفنج

روش دوم: با ورق آلومینیومی و برگهای مصنوعی و طبیعی زیبا و شیک

ابتدا برای شروع برگها را بر روی تکه ای چوب به وسیله ی چسب چوب بچسبانید.

تابلو برجسته

سپس بر روی برگ ها به وسیله ی قلم مو چسب چوب زده، ورق آلومینیومی دارای ضخامت پایین را بر روی آن چسبانده، محکم کاری کنید.

تابلو برجسته

به وسیله ی قطعه ای اسفنج شاپان یا همان قیر مایع را بر روی آن بکشید.

در صورت تمایل می توانید به جای تکه چوب از مقوای نازک بهره ببرید، و به جای شاپان از واکس سیاه استفاده کنید.

تابلو برجسته

و در ادامه چند نمونه ی زیبا که مشاهده می کنید:

تابلو برجسته تابلو برجسته تابلو برجسته تابلو برجسته

 

مطلب پیشنهادی: آموزش روباندوزی شکوفه + نحوه دوخت روبان های به شکل شکوفه های زیبا

مطالب مشابه را ببینید!