مجله تاپ‌ناز‌

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

دکوراسیون پست مدرن را می توان خلاف عرف جامعه دانست و در این دنیایی که همه چیز بر اساس نظم و ترتیب جا داده می شود، دکوراسیون پست مدرن برگرفته از میل به رهایی و دوری کردن از محدودیت ها و خارج شدن از یک سبک ساده و تکراری مورد توجه قرار گرفته است. اولویت در این سبک، زیبا شناسی و دور شدن از قوانین معمول می باشد. در سبک پست مدرن استفاده از المان های کمتر دیده شده، عجیب، منحصر به فرد و جسورانه استقبال میشود و با بکارگیری این اصول در دکوراسیون، شما شاهد خلاقیت و تجمل در محیط روزمره کنار همدیگر هستید.

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

دکوراسیون پست مدرن چیست؟

به سبکی از طراحی داخلی گفته می شود که با بافت ها، شکل ها و رنگ های متضاد اما جسورانه ارتباط گرفته است. در این سبک، اکثرا با عناصر فرهنگی متفاوت، یعنی هم سنتی و هم مدرن ارتباط برقرار می شود و از مصالح مختلفی مثل چوب، شیشه،  فلزات و پارچه استفاده می‌کنیم؛ همچنین وسایل تزئینی چون مجسمه ها، لامپ های رنگی و ملیله های متنوع برای سبک امروزی دکوراسیون پست مدرن مناسب هستند. سبک  دکوراسیون پست مدرن، رنگ های روشن، اشکال کمتر کار شده و الگوهای هندسی را شامل می شود. در این سبک از دکوراسیون، به افرادی پیشنهاد داده میشود که به دنبال ایجاد فضایی هوس انگیز، منحصر به فرد و تلقین کردن حس بازیگوشی به دیگران هستند.

مطلب مشابه: دکوراسیون تلفیقی + 30 مدل شیک و زیبا از انواع طراحی تلفیقی زیبا

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

تولد دکوراسیون پست مدرن

دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ را میتوان تولد دکوراسیون پست مدرن دانست؛ چون در این دو دهه بود که طراحان این سبک از دکوراسیون، به دنبال خارج شدن و دور زدن محدودیت های برگرفته از قوانین سخت، خشن و دور شدن از سبک مدرنیسم بودند. طراحان که بدنبال به نمایش گذاشتن فضا های داخلی متنوعی از معماری و اضافه کردن اشیاء مجلل و پر زرق و برق، سمبولیک و نمادین در ترکیب سبک قبلی بودند، تغییراتی ایجاد کرده و نوعی جدید از دکوراسیون را ارائه دادند و آن را دکوراسیون با سبک پسانوگرا تلقی کردند. طراحی به این سبک کاملا بر خلاف سبک مدرن بوده و استفاده های پر کاربرد تری از وسایل و‌‌ مصالح نامتجانس دارند؛ دقیقا بر خلاف سبک مدرنیسم که دایره توجه آن بر زیاده روی نکردن و سادگی در دکوراسیون بود.

مطلب مشابه: اصول و قوانین طراحی دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی شیک

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

ویژگی های دکوراسیون پست مدرن

این سبک دکوراسیون شامل ویژگی های متعددی بوده و نمیتوان همه این موارد را یکجا به زبان آورد، لذا تا حد امکان میتوان تعداد محدودی از این ویژگی ها را به طور خلاصه بیان کرد؛ بنابراین در ادامه به بررسی ویژگی هایی هر چند مختصر از این سبک دکوراسیون خواهیم پرداخت.

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

پالت رنگ در دکوراسیون پست مدرن

در این نوع از طراحی دکوراسیون، رنگ ها از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند و میتوانید هر رنگ را بدون تقارن و بدون در نظر گرفتن جایگاه رنگ ها کنار رنگ های متنوع دیگر قرار بدهید. در سبک دکوراسیون پست مدرن یکی از الزامات مهم، بکار بردن رنگ های زنده و درخشان بوده و با انتخاب رنگ هایی چون سبز، زرد، نارنجی و قرمز در وسایل تزئینی، دکوراسیونی به سبک پست مدرن خواهید داشت. از جمله مهمترین مشخصه این سبک، استفاده از کاغذ دیواری و تابلو های شاد و پر رنگ است.

مطلب مشابه: همه چیز درباره سبک دکوراسیون مونوکروماتیک + تصاویری از این نوع چیدمان

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

متریال های سبک دکوراسیون پست مدرن

مبنا در طراحی این دکوراسیون، استفاده از مصالح و متریال های متفاوت و متضاد با یکدیگر بوده؛ که همین دلیلی بر تفاوت این نوع سبک با دیگر دکوراسیون ها است. متریال های مهم در دکوراسیون پست مدرن، تغییر دادن اشیاء ارزان و تکراری به اشیاء مجلل و گران قیمت با جنس مقوا، لمینت و پلاستیک می باشد. از دیگر متریال هایی که در این سبک از طراحی دکوراسیون کاربردی هستند میتوان به برنج، مرمر، بوسل، مخمل، تراورتن، چوب و گچ‌ اشاره کرد.

مبلمان در سبک دکوراسیون پست مدرن

در سبک دکوراسیون پست مدرن میتوان از دو مدل مبلمان، یکی مبل های ساده با الگوی هندسی محبوب در دهه ۸۰ و دیگری از مبل های پر ابهت و پف دار که اغلب بزرگ هم هستند، استفاده کرد. اما همینطور ساده نمیتوان از انتخاب مبلمان با توجه به دو مدل بالا عبور کرد؛ بلکه ویژگی های ضروری چون میز های پایه دار، میز قهوه با پایه های کوتاه، اشکال مخروطی، مبلمان با پروفیل پهن و صندلی های گرد را هم باید در نظر داشته باشید.

تجلیل از سطوح در سبک دکوراسیون پست مدرن

نکته مورد توجه در این سبک دکوراسیون استفاده از سطوح است و عمق واقعی در این سبک جایگاهی نخواهد داشت. این سبک کاملا بر خلاف معنا، حجم و بافت بوده و بر ظاهر و سطحی بودن تاکید دارد. با این حال می توان بیان کرد که سبک پست مدرن، به دنبال تزئیناتی است که روی سطوح اعمال می شود و همیشه از طراحی های مینیمالیستی دوری کرده است.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون روستیک و خصوصیات این نوع سبک چیدمان

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

اشارات نمادین و تاریخی در سبک دکوراسیون پست مدرن

طراحان سبک پست مدرن تعریفی دیگر از فرم دارند و ترجیحاً فرم آن چیزی بود که می‌خواستند و نه آن چیزی که عملکرد فضا بوجود می‌آورد. این طراحان با به وجود آمدن این سبک، همه اشکال و فرم هایی که توسط معماران مدرنیسم محدود و به فراموشی سپرده شده بود را دوباره احیا کرده و با بکارگیری آنها در دکوراسیون، فرم های شگفت انگیز و غیر منتظره ای را با استفاده از تاریخ طراحی کردند.

برهم زدن روزمرگی و عادی انگاری در سبک دکوراسیون پست مدرن

شیوه کار طراحان سبک پست مدرن اینگونه است که اشیاء ساده و معمولی را با استفاده از رنگ، تزیین و الگو به اشیایی برای تفکر بصری تبدیل کنند. در واقع عناصر و اجزای تشکیل دهنده این سبک اغلب اضافی و غیر ضروری بوده و فقط از این اجزا برای ایجاد جذابیت بصری استفاده می شود.

اتاق خواب در سبک دکوراسیون پست مدرن

برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب به سبک پست مدرن میتوان از چراغ خواب های شیشه ای، چوبی و حصیری استفاده کرد. بافت چوبی یک الگوی طبیعی به دکوراسیون اتاق خواب شما خواهد بخشید که خود سرشار از آرامش است. در این سبک دکوراسیون برای اتاق خواب باید حواسمان به این نکته باشد که اتاق صرفا برای خواب است؛ بنابراین لازم است که از تمام هنر خود استفاده کنید و با کنار هم گذاشتن رنگ ها، یک ترکیب رنگی  لذت بخش ایجاد کنید. در این سبک برای زیبایی و آسایش میتوان از خطوط قوس‌دار و خمیده هم استفاده کرد.

مطلب مشابه: دکوراسیون پارامتریک با طراحی مدرن + تصاویری از این نوع سبک

سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

آشپزخانه در سبک دکوراسیون پست مدرن

در سبک دکوراسیون پست مدرن هر چقدر بتوانید اشکال عجیب را با رنگ های متنوع کنار هم قرار دهید، به همان مقدار هم دکور جذابی خواهید داشت. در طراحی آشپزخانه،  برای کابینت ها میتوانید رنگ های زیادی را با هم ادغام کنید. با توجه به مدل های متنوع کابینت، می‌توانید رنگ های شاد و مختلف در قسمت قفسه ها و فضاهای ذخیره سازی کابینت بکار ببرید و با این  طراحی، شما آشپزخانه ای منحصر به فرد، طبق سبک پست مدرن خواهید داشت. در قسمت سنگ اپن آشپزخانه پیشنهاد بر سنگ های طبیعی و صفحه های رو کابینتی مثل کورین و کواترز است. برای قسمت روشنایی آشپزخانه بهتر است از لوستر های ساده آویزی و یا لوستر های مدرن استفاده کنید تا به آشپزخانه جلوه بصری بهتری بدهد.

سالن پذیرایی در سبک دکوراسیون پست مدرن

سالن پذیرایی روح یک خانه بوده، بنابراین در دکوراسیون به سبک پست مدرن توجه بر آن است که از وسایلی استفاده کنیم که جذابیت و شگفتی در این نوع از دکوراسیون را رقم میزنند. در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی بر اساس سبک پست مدرن، سعی میشود که حس هیجان را به رخ بکشیم. در این دکوراسیون که عناصری از فرهنگ های سنتی و مدرن کنار هم قرار گرفته است؛ سعی شده که در چیدمان وسایل، دائم تناقض وجود داشته باشد، تا جایی که حتی رنگ مبلمان و المان ها هم با یکدیگر متفاوت است. برای انتخاب مبلمان در این قسمت طراحی میتوان از مبل های کلاسیک، پف دار و بزرگ استفاده کنید.

تفاوت دکوراسیون مدرن و پست مدرن چیست؟

دکوراسیون به سبک مدرن نشان دهنده سادگی و دور بودن از چالش ها است و بر خلاف آن دکوراسیون به سبک پست مدرن، نشان دهنده پیچیدگی، خلاقیت و آزادی می باشد. در سبک مدرن، دکوراسیون کاملا هماهنگ و عملکردی بدون خطر را می‌بینیم؛ درصورتی که سبک پست مدرن کاملا ناهماهنگ بوده و اشیاء به شکلی غیر معمول در کنار هم قرار داده می‌شوند. این تفاوت را حتی در صحبت های معماران هر دو سبک به راحتی میتوانید متوجه شوید. میس ون روه معمار سبک مدرن در رابطه با طراحی دکوراسیون می‌گوید کم زیاد است ولی رابرت ونتوری معمار سبک پست مدرن اعتقاد دارد که کم خسته کننده است.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره سبک دکوراسیون شابی شیک و ویژگی های آن

دکوراسیون داخلی اداری سبک پست مدرن چیست؟

سبک کلاسیک به کاربرده شده در محیط اداری به مرور زمان برای برخی افراد کسل کننده جلوه داده شد. همین موضوع باعث شد که سبک معماری و دکوراسیون به سمت سبک پست مدرن سوق داده شود تا حداقل کمی از خستگی و چالش های سبک کلاسیک و مدرن کاسته شود. در چیدمان دکوراسیون اداری به سبک پست مدرن از رنگ های گرم، میز های بزرگ و اکسسوری با متریال های سنگی، چوبی و پارچه مخمل پر کاربرد است. در این طراحی می‌توان از تمام هنر خود بدون توجه به قوانین و محدودیت ها، وسایلی با تناقض بالا را کنار هم گذاشت.

تفاوت دکوراسیون اداری مدرن و پست مدرن

با وجود اینکه چند دهه از تولد دکوراسیون سبک پست مدرن میگذرد اما همچنان بسیاری از اداره ها از دکوراسیونی به سبک مدرن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد حتی هنوز فرق بین این دو سبک دکوراسیون را متوجه نمی شوند. این دکوراسیون های اداری دارای تعداد زیادی تفاوت هستند که از جمله این تفاوت ها می توان به استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون مدرن و رنگ های گرم در طراحی پست مدرن اشاره کرد؛ طراحی مدرن اغلب بر خلوت بودن و سادگی تاکید دارد در حالی که طراحی پست مدرن تاکید بر شلوغی و اکسسوری و وسایل تزئینی می باشد، اندازه لوازم اداری در محیط دکوراسیون مدرن با هم تناسب دارند، در صورتی که ممکن است لوازم اداری در محیط دکوراسیون پست مدرن بزرگ و کوچک بدون در نظر گرفتن قانون و نظم کنار هم جای بگیرند.

مطالب مشابه را ببینید!