مجله تاپ‌ناز‌

آموزش سخنرانی در جمع با نکات و تکنیک های طلایی

در این مطلب شما در مورد سخنرانی کردن در جمع اطلاعات مفیدی را مطالعه می کنید. با خواندن مطلب آموزش سخنرانی در جمع براحتی می توانید در یک جمع سخن بگویید و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید.

خیلی از افراد از اینکه در جمع سخنرانی نمایند می ترسند و ترجیح می دهند که اصلا این کار را نکنند. در ادامه این مطلب آموزش های ساده ای را می خوانید و به راحتی می توانید در یک جمع سخنرانی کنید. یک سری از کارها هستند که شما می توانید با استفاده از آنها این مشکل را رفع کنید و به بهترین شکل این کار را انجام بدهید.

روش سخنرانی در جمع

برای اینکه بتوانید در جمع بهترین سخنرانی را داشته باشید به شما توصیه می کنیم که چند نکته ساده را به یاد داشته باشید. این نکات خیلی ساده هستند و با استفاده از آنها می توانید سخنرانی بدون مشکل را داشته باشید.

تمرین و آماده شدن

عصبی شدن یکی از مسائل ساده است که در موقع استرس و اضطراب برای شما ایجاد می شود ولی بهتر است که خودتان کنترل کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام بدهید. تمام افراد بعضی از واکنش های فیزیولوژیکی مانند تپش قلب و لرزش دست را حس می کنند و این احساسات را با این احساس مرتبط نکنید که عملکرد شما ضعیف می شود زیرا باعث ایجاد عصبانیت و بالا رفتن میزان آدرنالین می شود و در نتیجه می تواند یک سری نشانه های فیزیولوژیکی را برای شما به همراه داشته باشد. برای تمرین کردن می توانید از دوربین استفاده کنید و سپس تمام عملکردهای خود را بررسی کنید و آنها را اصلاح نمانید تا مشکل شما رفع شود و سخنرانی خوبی داشته باشید.

شناخت مخاطب خود

شناخت مخاطب فواید زیادی دارد و شما می توانید با شناخت بیشتر بسیار راحت تر باشید و سعی کنید روی موضوعاتی تمرکز کنید که بیشتر آنها را تحت تاثیر قرار دهید. بهتر است قبل از شروع به ساخت پیام برای افراد حاضر در جمع در نظر داشته باشید که پیام برای چه کسی است. تا جایی که می توانید شنوندگان را خوب بشناسید زیرا این کار برای شما بسیار عالی است و به شما کمک خواهد کرد تا الگوی خوبی برای حرفه های خود در نظر بگیرید.

آموزش سخنرانی در جمع با نکات و تکنیک های طلایی

سازمان دهی کردن سخنان

حرف های خود را سازماندهی کنید تا بتوانید پیام ها و اهدافی که از این کار دارید را به بهترین شکل ممکن به شنونده منتقل کنید. برای این که بتوانید این کار را انجام بدهید بهتر است چارچوب خوبی برای خود در نظر داشته باشید و سعی نماید که حرف ها را خارج از آن بیان نکنید. این کار باعث ایجاد نظم بیشتر در کارهای شما می شود و شما می توانید با یادداشت کردن بعضی از نکات و اهداف آنها را خوب به حافظه شنوندگان بسپارید. برای اینکه بهتر روی حرف های خود متمرکز شوید باید اطمینان پیدا کنید که در 30 ثانیه ابتدایی توانسته اید نظر مخاطب را جلب کنید.

سازگار شدن با اهداف

برای اینکه بتوانید نظر افراد را در مورد اهداف و حرف هایی که زده اید دریابید بهتر است که با آنها سازگار شوید. سعی کنید در موقع انجام سخنرانی تمرکز زیادی را روی افراد شنونده قرار بدهید و سعی کنید تمام افکار مزاحم را دور کنید. نشان دادن مقداری انعطاف پذیری به شما کمک خواهد کرد که بتوانید به بهترین نحو سخنرانی را به دل افراد بنشانید.

نشان دادن خود واقعی

برای این که در کارهای خود موفق شوید خود واقعی را باید نشان دهید. در نظر داشته باشید که این کار باعث می شود تا میزان استرس درونی شما کمتر گردد و بتوانید سخنرانی بهتری داشته باشید. سعی نکنید دو سوی یک قضیه را درست جلوه دهید زیرا این کار می تواند اعتماد دیگران را نسبت به شما از بین ببرد و شما به سختی می توانید اعتبار از دست رفته خود را جبران کنید.

کمک گرفتن از طنز و جملات بامزه

برای اینکه بتوانید روی بیننده ها و شنونده های خود تاثیر داشته باشید می توانید از طنز و جملات بامزه هم استفاده کنید. تاثیرگذاری طنز بسیار بیشتر از بیان کردن ساده واقعیت ها است. برای این کار می توانید از یک حکایت استفاده نمایید. بسیاری از مخاطب ها این مورد را دوست دارند و از آن حمایت هم می کنند و می توانید از آن استفاده کنید و سخنرانی خود را بهبود دهید و دیگر نگران سخنرانی در جمع هم نباشید.

کمک نگرفتن از نوشته ها

تا وقتی که مجبور نیستید بهتر است که از نوشته هایی که دارید استفاده نکنید. این کار در سخنرانی نشان دهنده این است که شما نسبت به یک مسئله آگاهی ندارید و وقتی که این نا آگاهی شما توسط شنونده ها و بیننده درک شود، اعتماد کردن آنها به شما سخت می شود. برای این که بتوانید با مخاطب خود ارتباط بهتری داشته باشید می توانید از ارتباط چشمی استفاده کنید و بهتر است برای این کار روی یک عده ای خاص زوم نکنید و سعی کنید که همه افراد سالن را ببینید.

استفاده از زبان بدن

برای اینکه بتوانید به صورت موثری از زبان بدن خود کمک بگیرید می توانید قبل از سخنرانی کردن در جمع، مطالعه در این مورد داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که این کار به شما کمک می کند تا بتوانید حرکات درست را به کار ببرید و سعی کنید حرکات اضافه ای که باعث بد دیده شدن و یا عصبی شدن و نا آگاه دیده شدن شما می شود را به راحتی حذف کنید/ اگر نتوانید این روش را استفاده کنید، شما نمی توانید پیام ها و اهدافی که دارید را به گوش بیننده و شنونده برسانید. پیام های شما بد برداشت می شوند و یا ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد گردد زیرا یک سری از افراد ممکن است پیام های شما را به صورت اشتباهی برداشت کنند و همین مورد ساده می تواند برای شما دردسر ایجاد کند.

شروع و پایان خوب داشته باشید

برای این که بتوانید به بهترین نحو، در جمع سخنرانی کنید نیاز است که یک شروع و پایان خوب داشته باشید. برای این که بتواند یک آغاز خوب داشته باشید نیاز است که توجه مخاطب را به خود جلب کنید. می توانید سخنرانی را با یک سوال شروع کنید و در آخر آن را با یک پایان خوب ببندید.

استفاده از وسایل

چنانچه بتوانید از وسایل سمعی و بصری به صورت هوشمندانه استفاده نمایید، می توانید به صورت هوشمندانه ای روی افراد شنونده تاثیر داشته باشید. اگر از این وسایل به میزان کم استفاده کنید هیچ تاثیری روی شنونده ها ندارد و اگر میزان آن بیش از حد باشد، باعث می شود تا ارتباط شما با بیننده ها و شنونده ها قطع شود بنابراین بهتر است سعی کنید در موقع استفاده از این وسایل حد اعتدال را رعایت کنید. این وسایل را به میزان کافی استفاده کنید.

تمرین اصلا قرار نیست کامل کننده شما باشد و هیچ فردی از شما انتظار ندارد که همیشه کامل باشید و سخنرانی شما بدون نقص باشد. باید در نظر داشته باشید که هیچ فردی کامل نیست ولی زمانی را برای آماده شدن اختصاص بدهید تا برای دیده شدن آماده شوید و در نهایت بهترین سخنرانی را داشته باشید. در این میان ممکن است که نتوانید خودتان را به صورت کامل کنترل کید و استرس شما کامل از بین برود، ولی با بالا رفتن اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس می توانید این مشکلات را به صورت کامل از بین ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!