مجله تاپ‌ناز‌

نحوه سرمایه گذاری در بورس و شروع به کار در بازار سرمایه و مالی

سرمایه گذاری در بازارهای مالی و بورس در چند سال گذشته گسترش زیادی پیدا کرده است. خیلی از افراد به این نتیجه دست پیدا کردند که برای حفاظت از ارزش دارایی هایشان در مقابل تورم یکی از بهترین راه ها شناخت بازار سرمایه و ورود به آن است. مکانی که می‌توانند به هر مقداری که سرمایه دارند، در شرکت های کوچک و بزرگ سرمایه گذاری کنند و در سود آن مشارکت داشته باشند. در اینجا به صورت ساده روش های سرمایه گذاری در بورس و  علت سرمایه ‌گذاری در آن می پردازیم.

نحوه سرمایه گذاری در بورس و شروع به کار در بازار سرمایه و مالی

دلیل سرمایه گذاری در بورس

برای اینکه یک سرمایه ‌گذاری موفقی داشته باشید، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای سرمایه گذاری، پول هایتان را در بازارهای مختلف مانند طلا، مسکن و … قرار دهید. دلیل اول اینکه سرمایه‌ گذاران زیادی را به سمت بازار بورس روی می آورند و نسبت به تورم بازدهی خوبی دارد. در حقیقت سرمایه گذاری در بورس، یکی از مورد اعتماد ترین راه ها برای حفظ ارزش پول در مقابل تورم است.

در مقایسه میانگین بازدهی بازار بورس و سایر بازارها نسبت با نرخ تورم، بازدهی مناسبی دیده می شود؛ برای مثال اگر از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۹ میانگین نرخ بازدهی بازار بورس و بازارهای موازی را بررسی کنیم، این بازار با میانگین بازدهی ۵۱.۰۷ درصد بالاترین بازدهی را در بین بازارهای موازی از قبیل املاک و سکه داشته است. سودی که از سرمایه گذاری در بورس به دست آمده نسبت به تورم سود واقعی می باشد.

یکی دیگر از عواملی که می تواند بورس را به عنوان گزینه ای بسیار مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کند نقد شوندگی بسیار بالای آن است. برای مثال اگر دارایی های خود را در بخش ملک سرمایه گذاری کنید و در شرایط به گونه ای باشد که نیاز دارید سریعاً سرمایه تان را تبدیل به پول کنید، این کار برای شما مشکلاتی به دنبال دارد. در حالی که بازار بورس به این صورت نمی باشد و شما هر وقت بخواهید می توانید سرمایه تان را تبدیل به پول نقد کنید.

معمولاً بورس از نظر افراد؛ بازاری با ریسک بالا در نظر گرفته می شود، ممکن است سرمایه گذاری در این بازار نسبت به پس انداز کردن پول در بانک ها و موسسات دارای ریسک پذیری بالاتری باشد ولی برخلاف سپرده گذاری، در برابر تورم ارزش پول شما حفظ خواهد شد. در این بازار نسبت به سایر بازارها مثل طلا یا ارز ریسک کاهش سرمایه کمتر بوده است. همچنین با داشتن اطلاعات و آگاهی از بازار بورس و با یادگیری آن به وسیله بعضی از ابزار ها مثل صندوق های سرمایه گذاری، می شود ریسک حاصل از آن را تا حد زیادی کنترل کرد و کاهش داد.

مزیت های سرمایه گذاری در بازار بورس

تا به اینجا تعریفی از بورس داشته ایم و گفته شد سرمایه گذاری در آن به خصوص اخیرا در این سال ها خیلی رواج داشته است ولی دلیل استقبال و توجه به آن چیست؟ اگر بخواهیم سوال خود را به شکل ساده تر بگوییم: چه مزیت هایی از طریق سرمایه گذاری در بورس در اختیار افراد است؟ در ادامه به تعدادی از مهم ترین فایده های ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری در آن پرداخته می شود.

نحوه سرمایه گذاری در بورس و شروع به کار در بازار سرمایه و مالی

بازدهی خوب

کسب سود مهم ترین هدف از شرکت در بازار سرمایه و بورس بوده است. به خصوص که به دلیل ساده نبودن مسائل اقتصادی نسبت به گذشته و سرمایه گذاری از نظر افراد؛ جزئی از مکمل جریان درآمد و منبعی برای آسودگی و امنیت مالی در آینده دیده می شود.

این بازار توانسته به خواسته سرمایه گذاران که کسب سود است تا حدودی پاسخ دهد و به خصوص اشخاصی که اطلاعاتی کافی در مورد بازار بورس دارند و روش ها و استراتژی های مناسبی برای سرمایه گذاری در این بازار به کار می برند، بازدهی بسیار خوب و مناسبی برای آن ها داشته است.

پشتیبانی قانون

این بازار قانون ها و مقرراتی مشخص دارد و بازاری قانونی است. همه معاملات و فعالیت های بازار بورس زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می گیرد و هر گونه تخلف از قوانین، پیگرد قانونی دارد. پس یکی از اصلی ترین مزایای سرمایه گذاری در این بازار حمایت قانونی است.

امکان نقد شوندگی

از دیگر مواردی که این بازار را به بازاری پر مخاطب در بین سرمایه گذاران تبدیل کرده است، قابلیت نقدشوندگی بالای آن می باشد. در صورتی که به پول نیاز داشته باشید، می توانید سهام خود را تبدیل به پول نقد کنید، حتی در زمان هایی که بورس روزهای خوبی را تجربه نمی کند که این مورد یکی از مزیت های سرمایه گذاری در بازار بورس لحاظ می شود؛ برای مثال اگر شما در بازار مسکن سرمایه گذاری کرده باشید به چنین مزیتی دسترسی ندارید.

مطلب مشابه: روش مهاجرت از طریق سرمایه گذاری + شرایط و هزینه ها

راه های تحلیل و بررسی بازار بورس

دو روش برای تحلیل و بررسی سهام شرکت ها به طور کلی قابل استفاده است که عبارتند از: تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال که به آشنایی بیشتر این دو مورد می پردازیم.

۱. تحلیل بنیادی (فاندامنتال)

این تحلیل، به بررسی ریشه ای و عمیق بازار سرمایه می پردازد. در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال همان طور که از نامش معلوم است، یک شرکت عواملی که بر قیمت سهام موثر است را مورد بررسی قرار می دهد.

اینگونه میتوان گفت که در تحلیل بنیادی ارزش ذاتی و واقعی سهام شرکت ها برای خریدار ها اهمیت دارد، نه نوسان قیمت سهام. صورت مالی شرکت ها از جمله مهم ترین ابزار تحلیل بنیادی سهام شرکت های بورسی است  که تحلیل گران بنیادی به پیش بینی و بررسی سهام یک شرکت با استفاده از آن ها می پردازند.

سرمایه ‌گذارانی که با نگاه بلند مدت به این بازار قدم می گذارند این روش بیشتر برای آن ها کاربرد دارد. از دیگر مواردی که در تحلیل بنیادی به آن توجه می شود شرایط صنعت مربوطه و وضعیت اقتصاد کلان است.

۲. تحلیل تکنیکال

یکی از پرکاربرد ترین روش های تحلیل بازارهای مالی؛ تحلیل تکنیکال است. برای پیش بینی روند قیمتی یک سهم در آینده، از اطلاعات گذشته و حال آن سهم در این روش استفاده می کنیم. در بازار، قیمت سهم و نوسان قیمت ها، پایه تحلیل تکنیکال بازار سرمایه حساب می شود. ابزارهای مختلفی برای تحلیل قیمت ها در بورس توسط تحلیل گران تکنیکال استفاده می شود که میتوان نمودارهای قیمتی، امواج الیوت، پرایس اکشن و … را نام برد .

نحوه سرمایه گذاری در بورس و شروع به کار در بازار سرمایه و مالی

راه های سرمایه گذاری در بورس

همانطور که اشاره شد، این بازار را بسیاری از افراد به عنوان بازاری با ریسک بالا قبول دارند. در صورتی که برای سرمایه گذاری در بازار بورس روش های متفاوتی وجود دارد که میزان ریسک هر یک از روش ها تفاوت داشته و بعضی از آنها سرمایه گذاری با سود ثابت ولی ریسک بسیار پایین برای سرمایه گذاران این بازار است. در ادامه این بحث به بررسی روش های مختلف سرمایه گذاری در این بازار میپردازیم.

روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاران در این روش با اتکا بر دانش، قدرت تحلیل و تخصص خود به انجام معاملات در بازار بورس به طور مستقیم وارد می شوند‌. سرمایه گذاران در این روش مسئولیت سود و زیان خود را به عهده می گیرند.

در صورتی که تمایل به ورود به بازار سرمایه را دارید و میخواهید به صورت مستقیم این کار را انجام دهید، حتماً باید آموزش های لازم را ببینید و مدیریت دارایی تان را با شناخت کافی از بازار و داشتن دانش بالا از مبانی سرمایه گذاری موفق در بورس به عهده بگیرید.

روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

راه دیگری هم برای مدیریت سرمایه علاوه بر حضور مستقیم در بورس وجود دارد که این راه استفاده از تجربه و تخصص نیروهای با تجربه و حرفه ای این بازار می باشد. در این مسیر مدیریت دارایی سرمایه گذاران به عهده شرکت های سرمایه گذاری و نهاد های مالی است که تجربه فعالیت زیادی در این بازار دارند و با بهره گیری از تخصص، تبحر و دانش خود در تحلیل اتفاقات بورس و بازار سرمایه به بازدهی مورد نظری که می خواهند دست پیدا میکنند.

این راه برای سرمایه گذارانی مناسب است که دانش خوبی از بازارهای مالی و بورس ندارند یا وقت زیادی برای بررسی رویداد های این بازار در اختیارشان نیست و یا به دنبال یک سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئن در این بازار می باشند. دو ابزار مدیریت غیر مستقیم دارایی در بازار بورس، سبد گردانی اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری است که در ادامه مطلب به آشنایی بیش تر آن ها خواهیم پرداخت.

سبد گردانی اختصاصی

یکی از روش های غیر مستقیم مدیریت دارایی در بازار سرمایه، سبدگردانی اختصاصی است. برای هر یک از سرمایه گذاران در این روش، مطابق با اهداف سرمایه گذار، میزان ریسک پذیری، ویژگی های شخصیتی سرمایه گذار از حضور در این بازار، سبد اختصاصی تشکیل می شود. مهم ترین مزیت استفاده از این روش برای مدیریت دارایی، اختصاصی بودن و مدیریت حرفه ای آن می باشد.

صندوق های سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های غیر مستقیم مدیریت دارایی، صندوق های سرمایه گذاری می باشد که از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس است و با اتکا بر تجربه و تخصص مدیریت دارایی این صندوق‌ها، سرمایه گذاران زیادی ترجیح می دهند به بازار سرمایه وارد شوند. دارایی سرمایه گذاران در این صندوق ها در سبدی متنوع از اوراق مشارکت، سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری میشود.

در اینجا به جای خرید اوراق مشارکت خاص یا یک سهم، دارایی مشتریان را در مجموعه ای از دارایی ها سرمایه گذاری میکنند و با این روش سرمایه گذاری در بازار تا حد زیادی ریسک کاهش پیدا می کند. انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌ گذاری وجود دارد که می توان به صندوق های مختلط سهامی و صندوق های با درآمد ثابت اشاره کرد. صندوق درآمد ثابت به دلیل داشتن ریسک بسیار پایین و پرداخت سود ثابت به مشتریان و گاهی اوقات هم به صورت ماهانه، یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری برای اشخاصی است که علاقه ای به ریسک روی سرمایه خود ندارند.

در این میان صندوق های سهامی ریسک بالایی دارند ولی بازدهی آن ها بسیار بالاتر است و همچنین سود خوبی را به ویژه در روزهای خوب بازار به سرمایه گذاران می دهند. صندوق های مختلط، ترکیبی از دو نوع صندوق نام برده شده گفته می شود. برای فهمیدن اینکه کدام یک از روش های سرمایه گذاری در بورس بهتر است می توانید با این سه سوال پیش بروید:

  • چه مقدار از بورس و بازارهای مالی اطلاعات دارم؟
  • آیا زمان لازم برای زیاد کردن اطلاعات خود از بازار سرمایه را دارم؟
  • آیا زمانی را برای بررسی اتفاقات بورس و پیگیری روزانه این بازار می توانم اختصاص دهم؟

در صورتی که دانش لازم برای حضور مستقیم در بازار بورس را ندارید یا زمان مورد نیازتان برای پیگیری و بررسی اتفاقات و رویدادهای این بازار کم است و برای افزایش اطلاعات خود نمی توانید زمانی را اختصاص دهید به شما توصیه میکنیم از روش سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس استفاده کنید.

مطلب مشابه: فواید داشتن برنامه مالی در امور و بخش های مختلف زندگی

مطالب مشابه را ببینید!