مجله تاپ‌ناز‌

با تفاوت ‌ها و شباهت ‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا شوید

سرور، مربوط به وبسایت و خدمات این چنینی است که در دو حالت برنامه و یا دستگاه وجود دارد. سرورها در انواع مختلف وجود دارند که هر کدام کار خاصی را بر عهده دارند. برای اینکه بتوانید با تفاوت‌ها و شباهت‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا شوید، ابتدا باید درک درستی از چیستی سرور پیدا کنید تا سپس به طور اختصاصی با هر یک از انواع مجازی و اختصاصی آن آشنایی پیدا کنید.

زمانی که افراد عبارتی در هر مرورگری سرچ می‌کنند، مرورگر اطلاعات را از یک سرور مخصوص بارگذاری می‌کند. در حقیقت این سرور است که از آن اطلاعات پشتیبانی می‌کند و افراد را از عملکرد یک وبسایت راضی نگه می‌دارد. سرورها شامل سیستم‌ عامل و برنامه‌های کاربردی خاص خود هستند. در واقع می‌توان اینگونه توضیح داد که سرورها خدماتی را از سیستمی به سیستم دیگر ارائه می‌دهند و این سیستمی که خدمات و سرویس‌ها را دریافت می‌کند، تحت عنوان کلاینت یا در عبارت فارسی، مشتری، شناخته می‌‌شود. در این تعریف از سرور می‌توان دریافت کرد که حتی سیستمی که به سیستم‌های دیگر متصل است و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد، به گونه‌ای خود یک سرور است. در نتیجه می‌توان دریافت کرد که در دنیای بزرگ network، میلیون‌ها سرور وجود دارد که برای سایت‌های مختلفی خدمات ارائه می‌دهند. سرورها گنجایش و ظرفیت بسیار بالایی برای ذخیره داده‌های وبسایت‌های مختلف دارند و می‌توانند در هر زمان فعالیت کنند و اطلاعات را به کاربران شبکه اینترنتی ارائه دهند. در رابطه با این مسئله که سرورها در چه زمانی فعالیت می‌کنند، لازم به ذکر است که تمام ساعات شبانه روز، جزء تایم کاری این سرور‌ها محسوب می‌شود. به همین خاطر است که هر وقت که هر کلمه یا موضوعی را در اینترنت سرچ کنید، می‌توانید پاسخ خود را پیدا کنید. حال زمان آن رسیده تا در رابطه با سرور مجازی و اختصاصی صحبت کنیم.

سرور مجازی

در رابطه با سرور توضیح داده شد که خدماتی را از سیستمی به سیتم‌های دیگر ارائه می‌دهد. اول از همه لازم به ذکر است که سرور شامل دو نوع اصلی سرور مجازی و سرور اختصاصی است که هر کدام به شکلی متفاوت از دیگری عمل می‌کنند و با توجه به نحوه عملکرد خود برای سایت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.سرور مجازی یا  VPS (Virtual private server) ، بخشی از یک سرور اختصاصی است. جدا از این بحث، این اتفاق که سرور بین سیستم‌ها ارتباط برقرار می‌کند، در سرور مجازی هم رخ می‌دهد و به این گونه است که یک سرور مجازی بخشی از یک سرور اختصاصی و کامل است که می‌توان گفت منابع یک سرور کامل به چند بخش تقسیم می‌شود. با توجه به این مورد که به گونه‌ای سرور مجازی حالت جزئی پیدا می‌کند، می‌توان دریافت که نسبت به نوع اختصاصی، عملکرد پایین‌تری دارد. چرا که در دنیای اینترنت که هر سیستمی به سیستم‌های دیگر راه ارتباط و اتصال دارد، سرور مجازی تنها در بخش کوچکی از این ارتباط‌ها قرار گرفته و گستردگی چندانی ندارد. این سرور منابع را به شکل اختصاصی ارائه می‌دهد و به صورت مجازی برنامه‌های خود را اجرا می‌کند. با در نظر داشتن این مسئله، به خوبی می‌توان نسبت به حیطه فعالیت محدود سرور مجازی آگاهی پیدا کرد. این محدودیت به خاطر کوچک بودن گستره ارتباطات سرور مجازی است و به آن امکان فرا رفتن از برخی مرزها را نمی‌دهد.

با تفاوت ‌ها و شباهت ‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا شوید

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی هم اینگونه است که در یک حیطه خاص فعالیت و خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد. یعنی مانند یک رابطه چند منظوره بوده که به یک انتها ختم می‌شود. سرور اختصاصی در عمل به شکلی قدرتمند‌تر رفتار می‌کند. همچنین سیستم‌های بسیاری از سرور اختصاصی استفاده می‌کنند. در حقیقت می‌توان اینگونه در نظر گرفت که سرور اختصاصی چند مرتبه بالاتر از سرور مجازی قرار دارد و می‌تواند ارتباطی بیشتر از سرور مجازی برقرار کند.

افراد با توجه به نیاز سایت خود اقدام به خرید سرور مجازی یا اختصاصی می‌کنند.

با توجه به آنچه تا کنون گفته شد، تفاوتی که بین این سرور‌ها وجود دارد، درباره میزان ارتباطی است که دارند و گستردگی فعالیت آن‌ها. اما در رابطه با شباهت، می‌توان گفت که هر دو سرور اختصاصی هستند که ارتباط بین سیستم‌ها را برقرار می‌کنند.

خرید سرور مجازی

سرور مجازی همانطور که گفته شد بخش کوچکی از یک سرور اختصاصی است و به سبب محدودیتی که در عملکرد خود دارد، برای برخی سایت‌ها مناسب است و نمی‌توان برای سایت‌های بزرگی که پربازدید هستند، از این سرورها استفاده کرد. خرید سرور مجازی، برای سایت‌های نوپایی که تازه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بودجه کافی برای خرید سرور اختصاصی ندارند، مناسب است. در زمان‌هایی هم که افراد تمایل به تعویض سرور دارند، خرید سرور مجازی بیشتر توصیه می‌شود. چرا که دیگر نیازی به هزینه‌های آن چنانی برای یک سرور اختصاصی نخواهد بود.

سرور مجازی برای سایت‌هایی که کم فعالیت می‌کنند اصلا انتخاب مناسبی نیست. چرا که سرورهای مجازی با عدم فعالیت سایت سرور مجازی کار نمی‌کند. برای همین سایت‌هایی که فعالیت بسیار زیادی دارند و می‌خواهند محتواهای بسیاری را به اشتراک بگذارند، از سرور مجازی بهره می‌برند که هزینه کمتری هم دارد.

با تفاوت ‌ها و شباهت ‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا شوید

خرید سرور اختصاصی

خرید سرور اختصاصی هم مانند سرور مجازی، برای افراد و سایت‌های خاص بهتر و به صرفه‌تر است. سرور اختصاصی برای کسانی که قصد اشتراک‌گذاری محتواهای زیادی در سایت ندارند، به مراتب مناسب‌تر است، چرا که با وجود این سرور، این مسئله که تا مدت‌ها محتوایی در سایت به اشتراک گذاشته شود، اهمیت چندانی نخواهد داشت. همچنین برای عده‌ای که ترجیح می‌دهند در یک فضای امن و مطمئن، محتواهای خود را به اشتراک بگذارند، سرور اختصاصی مناسب‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود. این سرور راحتی را هم برای کاربران خود فراهم می‌آورد و دیگر نیازی به دغدغه اضافی برای صاحبان سایت نخواهد بود. اما لازم به ذکر است که سرور اختصاصی به مراتب هزینه بیشتری از سرور مجازی دارد.

به طور کلی وجود سرورها است که سبب ارتباط شبکه‌های مختلف اینترنتی می‌شود و پلی بین سیستم‌ها ایجاد می‌کند.

مطالب مشابه را ببینید!