مجله تاپ‌ناز‌

سریال قبله عالم، بیوگرافی بازیگران با عکس و حواشی جالب این سریال

داستان و بیوگرافی بازیگران سریال قبله عالم

سریال قبله عالم سریال ایرانی محصول سال ۹۹ بوده و به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و کارگردانی حامد محمدی در ژانر کمدی و تاریخی ساخته شده است. این سریال در تاریخ ده مرداد سال ۱۴۰۰ به طور اختصاصی از طریق پلتفرم فیلیمو پخش شد. قبله عالم درباره زندگی ناصرالدین شاه قاجار میباشد و اولین سریال تاریخی درباره دوره قاجار است که از شبکه نمایش خانگی پخش میشود. راوی این سریال امیر کبیر بوده که با بازیگری محمدرضا علی مردانی، بدون این که جلوی دوربین بیاید و فقط صدای او در این مجموعه انجام شد. این سریال نیمه کاره به پایان رسید و از همان شروع پخشش دچار حواشی شد. در ادامه این مطلب به معرفی این سریال، بازیگران و حواشی آن میپردازیم.

سریال قبله عالم

کارگردان سریال قبله عالم

حامد محمدی فیلم نامه نویس، کارگردان و نویسنده ایرانی متولد سال ۵۸ تهران میباشد. او از دانشگاه تهران رشته حقوق فارغ التحصیل شد. او به عنوان جانشین تهیه کننده در فیلم معروف مارمولک حضور داشت. فعالیت او در نویسندگی با فیلم طلا مس سال ۸۷ آغاز شد. این فیلم تندیس حافظ را در جشن تصویر سال برای بهترین فیلمنامه دریافت کرده و نامزد جایزه بهترین فیلم نامه در جشنواره فیلم فجر شد. انتشارات کتاب نیسان فیلمنامه طلا و مس را در سال ۸۸ منتشر کرده است.

فیلم بعدی او به کارگردانی مازیار میری در سال ۹۱ به نام حوض نقاشی است. اولین فیلمی که حامد محمدی کارگردانی کرد، در سال ۹۲ و فیلم فرشته ها با هم می آیند بود. از دیگر کارگردانی های کارنامه او میتوان به فیلم های چهار انگشت، چپ و راست، اکسیدان و سریال های قبله عام و زعفرانی اشاره کرد. او دو مجموعه داستان کوتاه به نام های عاشقی روی خط عابر پیاده و شش و سی و دو دقیقه میدان تجریش را منتشر کرده است.

سریال قبله عالم

خلاصه داستان سریال قبله عالم

در خلاصه رسمی داستان آمده است که: مادر جان! این همه زن را مرخص بفرمائید تا اندرونی کاخ اندکی خلوت شود. پدرسوخته ‌ها مِضمون کوک می‌ کنند قبله عالم را هوس ‌باز جلوه دهند! این خلاصه داستان مثل بیشتر خلاصه داستان هایی که در ایران برای سینما و تلویزیون منتشر میشود کمک زیادی به علاقه مندان برای فهمیدن قصه نمیکنند. ولی به کمک آن میتوانید لحن و فضای سریال را بفهمید.

سریال در دربار ناصرالدین شاه اتفاق افتاده که در فیلم و سریال های ایرانی بسیار به آن توجه شده است. به این ترتیب قاجاریه در باور عموم به نماد خیانت ملی و ناکارآمدی شناخته شده است. برسی این موضوع از نظر تاریخی و صحت آن با حقایق تاریخ بحث این مقاله ما نیست. شما کافی است همینقدر قاجاریه را بشناسید که وقتی این سلسله روی کار آمدند همزمان بود با شروع مدرنیسم در آمریکا و اروپا بود و در دوره ای که ایران باید پیشرفت میکرد، به دست طبقه اشراف و حاکمان نالایقی قرار گرفت که برای این که جایگاه خودشان را حفظ کنند، به راحتی منافع ملت را به باد میدادند و ترسی از عقب ماندگی کشور نداشتند.

به جز این جنبه تاریخ اگر از لحاظ زیبا شناسی بخواهیم برسی کنیم، قاجاریه نقطه تقاطع ایران امروزی و ایران کهن میباشد. همین موضوع سبب شده که در سریال ها و رمان ها و فیلم های ایرانی، به دوره این مناسب جهت کنایه زدن به موقعیت روز تبدیل شود. از دیگر حاشیه های این دوره حرمسرای ناصرالدین شاه بوده که افسانه های زیادی راجب آن وجود دارد. این سریال در قالب یک روایت فانتزی میخواهد به همین دو جنبه دوران قاجار بپردازد و یک ماجرای خیالی از کارهای ناصرالدین شاه و بعضی از کسانی که پیرامون این شخص بودند حکایت کند. اما آیا در این راه موفق بوده است؟

سریال قبله عالم

بازیگران سریال قبله عالم

این سریال کار پر بازیگری است. در این قسمت مقاله بیوگرافی مختصری از بازیگران این مجموعه به همراه نقششان برای شما فراهم کرده ایم، همراه ما باشید.

سریال قبله عالم

ناصرالدین شاه با بازی حامد کمیلی

این بازیگر سینما و تلویزیون در ۱۴ تیر سال ۶۱ در شهر اصفهان به دنیا آمد. مدرک او بازرگانی کامپیوتر و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. حامد کمیلی از جشنواره تئاتر فجر، جایزه بهترین بازیگر را برنده شد. از دیگر علایق او بازی بسکتبال و نوازندگی پیانو و تار است. دوره اوج حامد کمیلی سریال اغما بود که به وسیله آن به خوبی به عموم مردم معرفی شد. او تا الان ازدواج نکرده و مجرد است.

سریال قبله عالم

مادر ناصرالدین شاه با بازی شقایق دهقان

این بازیگر سینما و تلویزیون در ۴ اسفند سال ۵۷ در کشور آلمان به دنیا آمد. داستان به ایران آمدن او به کار پدرش مربوط میشود که بخاطر آن شش سال در یکی از شهرهای شمال ایران زندگی کردند و در نهایت به تهران رفتند. شروع فعالیت شقایق دهقان به سال ۷۷ برمیگردد. اوج شهرت و مجموعه ای که باعث شناخته شدن وی به عموم مردم بود مجموعه شب های برره مهران مدیری میباشد. همسر وی مهراب قاسمخانی بوده که خود به نویسندگی سینما و تلویزیون مشغول است.

سریال قبله عالم

آنجلینا با بازی مارین ون هولک

وی در ۴ آذر سال ۶۷ به دنیا آمد و با نام هنری مارین میلر مشغول به کار است. او فارغ التحصیل آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی لندن بوده و یک کارگردان و بازیگر تئاتر و همچنین آهنگساز اهل هلند است. او با آوند دشت آرای که کارگردان معروف ایرانی است ازدواج کرده و در نهایت به ایران مهاجرت کرد. وی اکنون تسلط کامل به زبان فارسی داشته و آن را به خوبی یاد گرفته است.

Ghebleye Alam 7 e1660816477410

میرزا رضا کرمانی با بازی پژمان بازغی

او در ۱۹ام مرداد ۵۳ در تهران به دنیا آمد. خانواده او پنج نفره بود و در دوران کودکی به خاطر شغل پدرش در شهرهای زیادی از ایران زندگی کرده است. او وقتی در رشته مهندسی معدن دانشگاه آزاد لاهیجان قبول شد به آنجا رفت و همان روزها بود که با سینما آشنا شد. او با تدوین گر بنام سینما یعنی مستانه مهاجر ازدواج کرده است. علاوه بر بازیگری، وی مجری چندین برنامه تلویزیونی هم بوده است.

Ghebleye Alam 5 e1660816490600

ظل الدوله با بازی سید هادی کاظمی

او در سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۵۵ در میانه به دنیا آمد. این بازیگر سینما و تلویزیون هم مثل شقایق دهقان با سریال شب های برره مهران مدیری به شهرت رسیده و هر دو در آثار دیگر مهران مدیری هم شرکت داشتند. آثار دیگر سید هادی کاظمی نقش دوبرره و امیریل زهره خانی و همچنین بابا شاه است. او با دیگر بازیگر معروف سینما و تلویزیون ایران یعنی سمانه پاک دل ازدواج کرده است که در همین سریال هم حضور دارد.

سمانهپاکدل e1660816502308

مهتاب با بازی سمانه پاکدل

وی در ۲۶ام شهریور سال ۶۶ در اصفهان به دنیا آمد. این بازیگر سینما و تلویزیون با بازی در سریال دلنوازان شهرت پیدا کرد. او از دوران کودکی به بازیگری علاقه مند بوده و میخواست به رشته هنر را در دبیرستان سوره برود. در برنامه دورهمی بود که او از تمایل خود به ازدواج صحبت کرد و در نهایت با هادی کاظمی در سال ۹۷ ازدواج کرد.

سریال قبله عالم

خشایار با بازی اردشیر رستمی

وی در ۲۶ام مرداد سال ۴۹ در تبریز به دنیا آمد. او متاهل است و با شهلا پیرجانی ازدواج کرده و صاحب یک فرزند میباشد. او همچنین تصویر ساز، کارکاتوریست، مجسمه ساز، طراح لباس، معمار، بازیگر و شاعر ایرانی است. شهرت او در بازیگری به سریال شهریار برمیگردد. قبل از تجربه بازیگری کاریکاتورهای وی به انتشار نشریات مختلف درمی آمد و در این زمینه بسیار متبحر بود.

سریال قبله عالم

مونس با بازی سوگل خلیق

او در ۱۶ام آبان سال ۷۹ در تهران به دنیا آمد. این بازیگر سینما و تلویزیون ایران از دانشگاه تهران در رشته کارگردانی با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شده است. او هنوز ازدواج نکرده و مجرد است. در گفت و گویی به این موضوع اشاره میکند و میگوید که خودش را وقف بازیگری و کارگردانی کرده و اصلا به ازدواج فکر نمیکند. آخرین فعالیت وی همین سریال قبله عالم است.

سریال قبله عالم

افشین چمنزار با بازی سام درخشانی

او در تاریخ ۳۱ام تیر سال ۵۴ در تهران به دنیا آمد. وی در رشته علوم تجربی تحصیل کرده و دانشجوی انصرافی تئاتر است. او به گذراندن آموزش بازیگری در کلاس های استاد سمندریان مشغول بوده است. اولین فعالیت بازیگری او به سریال شب زدگان در سال ۱۳۷۸ برمیگردد. او با عسل امیرپور در سال ۱۳۹۴ ازدواج کرد و صاحب یک دختر با اسم برکه شد.

سریال قبله عالم

محمدرضا علیمردانی در نقش راوی سریال

او در ۱۱ام خرداد ۱۳۵۵ در تهران به دنیا آمد. او خواننده، صدا پیشه، مجری و بازیگر ایرانی است. محمدرضا علیمردانی مدرک نمایش، تئاتر و بازیگری دارد و فعالیت های زیادی در انیمیشن های مختلف داشته است. خانواده او هشت نفری با چهار خواهر و یک برادر بوده و وی فرزند اول است. او درگیر بیماری ارثی لارنژیت از هنگام تولدش بوده و تا ۱۴ سالگی نمیتوانست حرف بزند.

سریال قبله عالم

ستوان آرش لوزانی با بازی سروش صحت

او در ۸ام آذر سال ۴۴ در اصفهان به دنیا آمد. وی فیلم نامه نویس، بازیگر و کارگردان است. او سیمرغ بهترین کارگردانی را در سال ۹۸ در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای فیلم جهان با من برقص  دریافت کرد. او دارای مدارک کارشناسی شیمی کاربردی و کاردانی رادیولوژی و کارشناسی ارشد آلودگی و حفاظت از محیط زیست میباشد.

تصویربرداری سریال قبله عالم در اماکن گردشگری

رئیس سازمان فرهنگی یعنی محمدحسن واحدیان در این خصوص گفته است که نظارت تمام صحنه پردازی های این سریال توسط گروه کارشناس بناهای تاریخی صورت گرفته  و گروه دکور و صحنه از حرفه ای های کار خود هستند و سابقه تولید چندین اثر تاریخی در کارنامه خود دارند و خانه طباطبایی ها در دوران فیلمبرداری این سریال برای گردشگران باز بود.

حواشی سریال قبله عالم

این سریال به عنوان اولین خروجی از پرداختن سه کارگردان مختلف به ناصرالدین شاه در سریال نمایش خانگی است که به نظر برخی شروعی نا امید کننده داشته و نتوانسته انتظارات را برآورده کند. یکی از حواشی سریال قبله عالم در قسمت سوم وجود سکانسی مشابه فیلم معروف ایستاده در غبار بود. و بعضی از افراد این صحنه را توهین و تمسخر به سریال ایستاده در غبار و فضای آن میدانند و برخی این تشابه را یک ارجاع بامزه میدانند.

در حاشیه ای دیگر کارگردان و نویسنده این سریال یعنی حامد محمدی در اعتراض به اصلاحات زیاد نوشته است که این سریالی نیست که من ساخته ام. قسمت های پخش نشده این سریال آنقدر زیاد هستند که آنچه از فیلیمو از این سریال پخش شده و پخش نشده اثر ساخته شده به وسیله من نبوده و تیم درجه یک من سازنده این اثر نیست. البته به جز صدمه ای که بعضی از سانسورها و ملاحظات به کار زد، نباید از مسئولیت آن شانه خالی کرد و همه چیز را مثل جذاب نبودن شخصیت ها و قصه را گردن اصلاحات انداخت.

حاشیه دیگر این سریال به نظر حامد عسکری نویسنده شناخته شده در زیر همین پست اعتراضی است که میگوید دو قسمت اول این سریال مملو از دیالوگ های کتاب او یعنی پری دخت بوده، بدون این که به او زنگ زده شود و از وی اجازه بگیرند. البته قبل از اشاره خود شخص حامد عسکری، بسیاری از کاربران متوجه این موضوع شده بودند، کتاب پری دخت خیلی هم کتاب کم طرفدار و ناشناخته ای نیست و باعث واکنش های زیادی در فضای مجازی شد. در آخر در تماس تلفنی حامد محمدی به حامد عسکری میگوید که این دیالوگ ها را در کانالی تلگرامی دیده و استفاده کرده است! حال اثری که دیالوگ های از تلگرام آمده باشد ممکن است چه فیلم نامه ای داشته باشد را خودتان قضاوت کنید!

در نهایت فیلیمو اعلام کرد که این سریال به خاطر سانسورهای فراوان دیگر پخش نمیشود. با این که ده قسمت از این سریال ساخته شده تمنا قسمت از آن تا کنون منتشر شده و بدون پخش بقیه قسمت ها نیمه کاره رها میشود. فیلیمو دلیل این کار را احترام به مخاطبان و سانسورهای گسترده اعلام کرده و پخش آن را خودش متوقف کرده است و میگوید که هیچ نهاد قضایی، سازمان و ارگان امنیتی دستور توقیف این سریال را نداده است. همچنین بازیگران این سریال مثل هادی کاظمی و حامد کمیلی به توقیف ناگهانی و سانسورهای زیاد واکنش نشان دادند. فیلیمو به عنوان پلتفرم پخش کننده این سریال در خصوص حاشیه هایی که درباره این سریال و کیفیت و محتوای آن در فضاهای مختلف وجود دارد اعلام کرد که قضاوتی ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!