مجله تاپ‌ناز‌

دلایل سفت شدن فرمان خودرو و روش های رفع سفتی فرمان ماشین

سفت شدن فرمان خودرو یکی از دلایلی است که می تواند خطرساز شود و باعث تصادف شود. اگر حس می کنید که فرمان ماشین شما هم سفت شده است باید مورد را به دقت بررسی کنید و در صورت نیاز برای رفع آن به تعمیرکار مراجعه کنید.

در خیلی از موارد ممکن است در صورت سرویس نا منظم و یا نگهداری اشتباه از قطعات، خودروی شما دچار مشکلاتی شود که یکی از آنها سفت شدن فرمان خودرو است. در ادامه دلایل این مشکل و روش های رفع آن را برای شما توضیح می دهیم.

تمام دلایل سفت شدن فرمان خودرو

هر چند وقت یک بار باید خودروی خود را سرویس کنید تا مشکلاتی جدی برای آن ایجاد نشود. یکی از مشکلات مهم و اساسی سفت شدن فرمان خودرو است. این مشکل خیلی خطرناک است و ممکن است که حادقه آفرین باشد.

خراب بودن پمپ هیدرولیکی

علاوه بر روغن، پمپ هیدرولیکی هم بسیار مهم است زیرا اگر نتواند به خوبی روغن را پمپ کند می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که از عمده ترین مشکلات می توان به سفی فرمان خودرو اشاره کرد. خرابی این پمپ بیشتر به دلیل فرسودگی است و بیشتر خودروهای کارکرده دچار این مشکل می شوند.

وجود هوا در فرمان

گاهی شاید سفت شدن خودرو به دلیل وجود هوا در آن باشد و به همین دلیل باید به مکانیک مراجعه کنید تا با دستگاه های مخصوص هواگیری این مشکل را رفع کند.

جعبه فرمان

هدایت و کنترل با جعبه فرمان انجام می شود و اگر فرمان خودرو سفت شده باشد ممکن است وسایل جعبه فرمان دچار آسیب شده باشد و به همین دلیل به مکانکی مراجعه کنید تا مشکل حل شود و از خراب شدن دیگر قطعات هم جلوگیری می شود. خرابی در قطعات جعبه فرمان موقعی دیده می شود که ماشین سرد است ولی با گرم شدن این مشکل از بین خواهد رفت و ماشین به خوبی کار می کند.

جک دو طرفه

اگر جک دو طرفه خودروی شما خراب شود و به هر دلیلی نتواند خوب کار کند ممکن است مشکلات زیادی از جمله سفتی فرمان ایجاد شود. وقتی که مشکل از این مورد باشد در صورتی که شما فرمان را می چرخانید فرمان بسیار سفت حرکت می کند.

دلایل سفت شدن فرمان خودرو و روش های رفع سفتی فرمان ماشین

تنظیم نبودن باد لاستیک

تنظیم نبودن باد لاستیک یکی از دلایلی است که ممکن است باعث سفت شدن فرمان خودرو شود و مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کند. پس با سفت شدن فرمان ماشین در نخستین قدم باد لاستیک ها را چک کنید و ماشین را به تنظیم باد ببرید.

رینگ و لاستیک

گاهی ممکن است که سایز رینگ و سایز لاستیک خودروی شما مناسب نباشد و به همین دلیل ممکن است باعث سفتی فرمان شود. استفاده از آج درشت هم می تواند سفتی فرمان را بیشتر کند.

مطلب پیشنهادی: روغن سوزی خودرو + دلایل روغن سوزی و روش های تعمیر خودرو

تسمه هیدرولیک

تسمه هیدرولیک هم می تواند نیرو را از موتور به پمپ هیدرولیکی هدایت کند و اگر این تسمه شل باشد فرسوده خواهد شد و با پارگی آن سفتی فرمان خودرو بیشتر می شود. اگر در این تسمه ترک و خوردگی می بینید بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

عدم کیفیت روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک از راه لوله ها باعث روان شدن و انتقال قدرت به دیگر بخش ها از جمله فرمان می شود. اگر از روغن نامرغوب استفاده می کنید ممکن است فرمان ماشین شما سفت شود و مشکلاتی را ایجاد کند. متناسب بودن روغن با ماشین از نکات مهم است و باید رعایت شود. هر دو سال یک بار روغن ماشین را تعویض کنید تا ماشین دچار آسیب نشود.

کمبود روغن هیدرولیک

با افزایش مدت زمان استفاده از روغن و دلایل دیگر ممکن است روغن ماشین کم شود و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند که سفت شدن فرمان خودرو هم یکی از آنها است. وقتی که این اتفاق رخ می دهد اگر شما بخواهید فرمان را بچرخانید صدای جیغ مانندی از لاستیک می شنوید. دلایل روغن ریزی ماشین زیاد هستند که باید ماشین را به دست یک تعمیرکار بسپارید تا تعمیر شود.

نکته : در صورتی که نشتی گاز تعمیر نشود ممکن است موجب آتش گرفتن ماشین شود.

مطالب مشابه را ببینید!