مجله تاپ‌ناز‌

با قطار می‌توانیم به کدام کشورها سفر کنیم

با قطار می‌توانیم به کدام کشورها سفر کنیم

احتمالا فکر می‌کنید سفر به کشورهای دیگر فقط با خرید بلیط هواپیما ممکن است؛ اما اینطور نیست. قطار نیز امکان سفر به برخی کشورها را برای ما فراهم می‌کند. البته انتخاب مقصد برای سفر با قطار به تنوع مقاصدی که با هواپیما به آن‌ها سفر می‌کنیم نیست. سوال اصلی این است که با قطار می‌توانیم به کدام کشورها سفر کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این مقاصد آشنا شویم.

چطور بلیط قطار تهیه کنیم؟

برای این که بتوانید یک سفر راحت با قطار داشته باشید، تهیه بلیط قطار مناسب بسیار مهم است. گزینه خرید اینترنتی راحت‌ترین راه برای تهیه این بلیط است! برای خرید آنلاین بلیط قطار می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. فقط کافیست وارد صفحه قطار شده و مبدا و مقصد سفرتان را مشخص کنید. در ادامه باید تعداد مسافران و تاریخ سفر را نیز وارد کنید (اگر قصد خرید بلیط یک طرفه دارید فقط تاریخ رفت و اگر قصد خرید بلیط دو طرفه دارید تاریخ رفت و برگشت). در پایان باید کلید جست و جو را بزنید تا وارد صفحه بعد شوید. در این صفحه تمام بلیط‌های موجود برای مقصد انتخابی شما در تاریخ مشخص‌شده لیست شده‌اند. شما می‌توانید این بلیط‌ها را از ارزان به گران لیست کنید. به عبارتی با سفرمارکت می‌توانید بلیط قطار آنلاین را با چند کلیک خریداری کنید و تمام مراحل سفرتان را بدون مراجعه حضوری برنامه‌ریزی کنید.

آذربایجان

یکی از کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار رجا یا دیگر شرکت های ریلی به آن‌ها سفر کرد آذربایجان است. دو شهر آذربایجان که امکان سفر ریلی به آن‌ها از ایران فراهم است، باکو و نخجوان هستند. البته در نظر داشته باشید که این قطار در همه شهرهای کشور خودمان در دسترس نیست و به ترتیب از آستارا و مشهد امکان‌پذیر است.

سفر به باکو با قطار فقط از شهر آستارا در دسترس است. پس اگر قصد سفر با قطار به باکو را دارید باید اول راهی آستارا بشوید. سفر به آستارا به عهده خودتان است؛ می‌توانید با قطار یا خودروی شخصی به آستارا بروید. البته در نظر داشته باشید که اگر با خودروی شخصی بروید مشکل پارک کردن ماشین مطرح است. حتما باید بدانید که هر شب راس ساعت ۸، یک قطار از مبدا آستارا به مقصد باکو حرکت می‌کند و بعد از حدودا ۱۰ ساعت به باکو می‌رسد.

با قطار می‌توانیم به کدام کشورها سفر کنیم

ارمنستان

یکی دیگر از کشورهایی که می‌توانیم با قطار به آن سفر کنیم ارمنستان است. البته بر خلاف آذربایجان، بین ایران و ارمنستان مسیر ریلی مستقیمی وجود ندارد. به همین دلیل این سفر ممکن است زمان بیشتری ببرد. برای این که با قطار به ارمنستان سفر کنیم باید از خط ریلی بین ایران و گرجستان بهره ببریم. در ادامه بیشتر به این خط ریلی می‌پردازیم. مسیر این‌گونه است که باید ابتدا از ایران به تفلیس برویم و در نهایت از تفلیس با قطار راهی ایروان شویم. این قطار نیز هر روز در دسترس است و روزانه یک قطار از تفلیس به سمت ایروان می‌رود. البته به دلیل سختی این مسیر پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به ارمنستان همان تهیه بلیط هواپیما را در نظر داشته باشید.

گرجستان

در بخش قبل دیدیم که امکان سفر از ایران به تفلیس گرجستان با قطار وجود دارد. اما این موضوع نیز کمی پیچیده است. باید بگوییم که سفر قطاری به تفلیس گرجستان هم فقط از راه باکو آذربایجان صورت می‌گیرد. در واقع برای این که با قطار به تفلیس بروید اول باید به آستارا رفته و از آنجا به باکو بروید. در نهایت هم در باکو سوار قطار تفلیس شوید. این مسیر نیز پیچیده است و ممکن است در مسیر خسته شوید؛ مگر آن که در این شهرها کاری داشته باشید و با یک تیر چند نشان بزنید. البته قبل از سفر مطمئن شوید که می توانید با بلیط قطار فدک، رجا یا دیگر شرکت ها به این کشور بروید یا خیر.

3 21

ترکیه

یکی از مهم‌ترین مقاصدی که با قطار امکان سفر به آن را داریم ترکیه است. ترکیه از جمله مقاصد توریستی جذابی است که هواداران زیادی دارد. سفر به این کشور با قطار، هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به تهیه بلیط هواپیما خارجی دارد. ترکیه جاذبه‌های زیادی دارد. شما می‌توانید حتی در سفر با قطار و بدون رزرو هتل لوکس نیز در این کشور گشت و گذار کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. شهرهای ترکیه که با قطار امکان سفر به آن‌ها وجود دارد عبارتند از آنکارا، وان، استانبول و آنتالیا.

اگر بلیط قطار تهران به آنکارا را رزرو کنید می‌توانید تا حدی از تمام شهرهایی که گفتیم دیدن کنید. برای سفر به ترکیه بر خلاف بقیه کشورها لازم نیست به آستارا یا مشهد بروید. می‌توانید در ایستگاه تهران سوار قطار بشوید. از تهران از ایستگاه‌های کرج، قزوین، زنجان، تبریز، سلماس، رازی و کاپیکوی عبور می‌کنید و در نهایت به ایستگاه وان می‌رسید. اگر هدف شما شهر وان باشد، به مقصد رسیده‌اید.

اما می‌توانید در وان سوار قطار شوید. این قطار از ایستگاه‌های الازیق، مالاتیا، سیواس و کایسری می‌گذرد و در نهایت به آنکارا می‌رسد. در ادامه می‌توانید در آنکارا مجددا سوار قطار شوید یا از طریق کشتی به استانبول/آنتالیا بروید. در برنامه‌ریزی خود این نکته را در نظر بگیرید که سفر با قطار از تهران به آنکارا چیزی حدود دو روز زمان می‌برد. خرید بلیط قطار را در صورتی انجام دهید که می‌توانید این مدت زمان را به سفر اختصاص دهید. در غیر این صورت می‌توانید با بلیط هواپیما چارتر سفر کنید و در مدتی کوتاه به مقصد برسید.

البته قطار دیگری هم هست که از ایران به سمت ترکیه حرکت می‌کند. مبدا این قطار تبریز و مقصد آن وان است. جالب است این قطار ارزان‌ترین قیمت را میان قطارهای ترکیه دارد. فراموش نکنید که به هنگام سفر با این قطار باید مجوز ورود به ترکیه را در مرز بازرگان ایران- گوربولاق ترکیه بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!